View Full Version : hydraulisch --> mechanisch
kwam dit op ebay tegen http://cgi.ebay.nl/Stoessel-Einsatz-mechanisch-Hydro-14mm-fuer-Audi-Seat-VW_W0QQitemZ160380999760QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubeh%C3%B6r?hash=item255773d850
Heeft iemand hier ervaring mee en hoe werkt het? Word deze nou onder de normale hydro stoter geplaatst? kom er niet helemaal uit in het duits. Groeten Niels
breadfan83
28-01-2010, 23:52
Het hydraulische deel wordt vervangen door die pluggen, zo staat het in de advertentie.
Ik ben vanmiddag toevallig op zoek geweest naar uitleg over ditzelfde onderwerp, om te zien wat er precies gedaan wordt als je van hydro naar vast gaat, maar niet veel gevonden. Misschien dit topic gebruiken om daar info over te verzamelen?
En wat zijn de voordelen van mechanische stoters, buiten dat ze geschikt zijn voor hogere toeren? En wat zijn de nadelen?
Dub-Detail
29-01-2010, 00:01
Voordelen zijn extreem hoge toeren, nadelen om de (ik meen) 4 draaiuren afstellen. Dan wel draaiuren onder volle belasting.
Ik pas ben ook overgegaan op mechanisch in mijn PoloG60 project.
Gr, Pim
De Limburger
29-01-2010, 00:23
Inderdaad meer afstel werk, maar je kunt inderdaad veel scherpere nokkenassen monteren, en dus meer toeren en vermogen uit de motor halen.
Gr Ronnie
Deze worden inderdaad in de hydraulische stoters geplaatst.
Daarvoor moet je het binnenwerk uit de oude stoter tikken.
Voor het stellen van de klepspeling dienen de mechanische vervangingsstiften
afgedraaid te worden.
De prijs is wel goed trouwens. :thumbup:
Groeten Jan.
breadfan83
29-01-2010, 13:55
Is dit hoe het bij tuners ed. ook gebeurt? Of pakken zij dat anders aan?
Als dit namelijk alles is wat je moet doen, is het een beetje onzin honderden euro's bij een tuner te betalen.
Bij de tuners worden de hydraulische klepstoters vaak compleet vervangen voor mechanische stoters.
Dit zijn stoters waarbij de stift die op de klepsteel drukt aan de stoter vast zit.
Deze zijn vaak ook lichter. (en natuurlijk duurder :D )
Buiten de stoters om komt er natuurlijk veel meer kijken bij de afstelling van een motor.
breadfan83
29-01-2010, 14:10
Lichter is beter. Hoe lichter de stoters, hoe minder last van massa traagheid, hoe meer toeren mogelijk worden.
Dan toch maar wat dieper in de buidel tasten en het gelijk goed doen.
Zul je bij die ombouwen van tuners ook zo veel moeten afstellen? En wat houdt "veel afstellen" in? Elke twee maanden, bij elke grote beurt, eens in de paar jaar, elke woensdag?
Zul je bij die ombouwen van tuners ook zo veel moeten afstellen? En wat houdt "veel afstellen" in? Elke twee maanden, bij elke grote beurt, eens in de paar jaar, elke woensdag?
Dat hangt voor een groot deel van het ge/misbruik af :D
Voor het plaatsen van de stoters en de afstelling (afdraaien) daarvan,zullen ook de nokkenassen een aantal keren in en uitgebouwd moeten worden.
monteren / meten /demonteren / afdraaien / monteren
Daarnaast moet ook de nokkenastiming afgesteld worden dmv een verstelbare nokkenaspoelie.
Naarmate de kleppen verder inslijten door het gebruik zal dit weer herhaald moeten worden.
martiepartie
29-01-2010, 14:50
Ik denk dat de slijtage wel behoorlijk toeneemt. Normaal worden mechanische systemen via een tuimelaar aangestuurd, nu rechtstreeks door de nokkenas.
Normaal is de hydrostoter een dempertje, die de grootste slijtage (stootkracht) opvangt. Nu zet je er iets massiefs tussen. (dan is het ook nog de vraag hoeveel je nokkenas er van te lijden heeft).
Bij een std. mechanische stoter moet je bij elke grote beurt de klepspeling controleren en afstellen. Bij deze opstelling zal dat wat vaker zijn?
Zonder serieuze aanpassingen aan je motor heb je niet direct een mechanische stoter nodig. Ik heb filmpjes gezien van Serge (Pot) die zijn gepeperde 1.6 motortje tot hele hoge toerentallen dreef, met hydrostotertjes. De toerenteller hing al een tijdje 'dood' in de hoek, maar de toeren bleven maar oplopen :D
http://www.youtube.com/watch?v=j7gwkiC3xHI
De hydrostoter zal niet 1 van de eerste knelpunten zijn die bepalen wat de bovengrens van het vermogen van de motor bepaalt
Broodvenz; Wat ben jij eigenlijk van plan met je KR? Ik lees allerlei wilde plannen :D
breadfan83
29-01-2010, 14:57
Broodvenz; Wat ben jij eigenlijk van plan met je KR? Ik lees allerlei wilde plannen :D
Voorlopig doorgaan met hetzelfde als waar ik de afgelopen tijd mee bezig ben geweest: klauwen geld sparen. :D
Eigenlijk blijft er weinig van de KR over, zoals het er nu uitziet alleen het onderblok. Wil in ieder geval overgaan op itb's, waarschijnlijk met kms.
Edit: en ik weet dat dit niet het eerste knelpunt is. Heb me over de rest al geïnformeerd, maar het is allemaal zo vreselijk prijzig dat ik liever honderd vragen te veel stel, dan dat dalijk blijkt dat ik er eentje te weinig gesteld heb. ;)
Ok dan weet ik al heel wat meer. Maar dan zou ik ze zelf dus ook kunnen draaien denk ik. Is er toevallig iemand die weet wat de maten van die dingen zijn? Groeten Niels
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.