Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 28-01-2010, 23:22
Niles's Avatar
Niles Niles is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 326
Send a message via MSN to Niles
Default hydraulisch --> mechanisch

kwam dit op ebay tegen http://cgi.ebay.nl/Stoessel-Einsatz...=item255773d850

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe werkt het? Word deze nou onder de normale hydro stoter geplaatst? kom er niet helemaal uit in het duits. Groeten Niels
Reply With Quote
  #2  
Old 28-01-2010, 23:52
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Het hydraulische deel wordt vervangen door die pluggen, zo staat het in de advertentie.

Ik ben vanmiddag toevallig op zoek geweest naar uitleg over ditzelfde onderwerp, om te zien wat er precies gedaan wordt als je van hydro naar vast gaat, maar niet veel gevonden. Misschien dit topic gebruiken om daar info over te verzamelen?

En wat zijn de voordelen van mechanische stoters, buiten dat ze geschikt zijn voor hogere toeren? En wat zijn de nadelen?
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #3  
Old 29-01-2010, 00:01
Dub-Detail Dub-Detail is offline
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,311
Default

Voordelen zijn extreem hoge toeren, nadelen om de (ik meen) 4 draaiuren afstellen. Dan wel draaiuren onder volle belasting.
Ik pas ben ook overgegaan op mechanisch in mijn PoloG60 project.
Gr, Pim
Reply With Quote
  #4  
Old 29-01-2010, 00:23
De Limburger's Avatar
De Limburger De Limburger is offline
Volksforum QUATTRO donor - Mr Muscle
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 6,203
Send a message via MSN to De Limburger
Default

Inderdaad meer afstel werk, maar je kunt inderdaad veel scherpere nokkenassen monteren, en dus meer toeren en vermogen uit de motor halen.
Gr Ronnie
__________________
Tony Kart Rotax Senior Max 125cc 32PK.
Reply With Quote
  #5  
Old 29-01-2010, 13:46
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Deze worden inderdaad in de hydraulische stoters geplaatst.
Daarvoor moet je het binnenwerk uit de oude stoter tikken.
Voor het stellen van de klepspeling dienen de mechanische vervangingsstiften
afgedraaid te worden.

De prijs is wel goed trouwens.

Groeten Jan.
Reply With Quote
  #6  
Old 29-01-2010, 13:55
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Is dit hoe het bij tuners ed. ook gebeurt? Of pakken zij dat anders aan?

Als dit namelijk alles is wat je moet doen, is het een beetje onzin honderden euro's bij een tuner te betalen.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #7  
Old 29-01-2010, 14:02
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Bij de tuners worden de hydraulische klepstoters vaak compleet vervangen voor mechanische stoters.
Dit zijn stoters waarbij de stift die op de klepsteel drukt aan de stoter vast zit.
Deze zijn vaak ook lichter. (en natuurlijk duurder )

Buiten de stoters om komt er natuurlijk veel meer kijken bij de afstelling van een motor.
Reply With Quote
  #8  
Old 29-01-2010, 14:10
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Lichter is beter. Hoe lichter de stoters, hoe minder last van massa traagheid, hoe meer toeren mogelijk worden.

Dan toch maar wat dieper in de buidel tasten en het gelijk goed doen.

Zul je bij die ombouwen van tuners ook zo veel moeten afstellen? En wat houdt "veel afstellen" in? Elke twee maanden, bij elke grote beurt, eens in de paar jaar, elke woensdag?
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #9  
Old 29-01-2010, 14:38
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Zul je bij die ombouwen van tuners ook zo veel moeten afstellen? En wat houdt "veel afstellen" in? Elke twee maanden, bij elke grote beurt, eens in de paar jaar, elke woensdag?


Dat hangt voor een groot deel van het ge/misbruik af

Voor het plaatsen van de stoters en de afstelling (afdraaien) daarvan,zullen ook de nokkenassen een aantal keren in en uitgebouwd moeten worden.

monteren / meten /demonteren / afdraaien / monteren

Daarnaast moet ook de nokkenastiming afgesteld worden dmv een verstelbare nokkenaspoelie.

Naarmate de kleppen verder inslijten door het gebruik zal dit weer herhaald moeten worden.
Reply With Quote
  #10  
Old 29-01-2010, 14:50
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Ik denk dat de slijtage wel behoorlijk toeneemt. Normaal worden mechanische systemen via een tuimelaar aangestuurd, nu rechtstreeks door de nokkenas.

Normaal is de hydrostoter een dempertje, die de grootste slijtage (stootkracht) opvangt. Nu zet je er iets massiefs tussen. (dan is het ook nog de vraag hoeveel je nokkenas er van te lijden heeft).
Bij een std. mechanische stoter moet je bij elke grote beurt de klepspeling controleren en afstellen. Bij deze opstelling zal dat wat vaker zijn?

Zonder serieuze aanpassingen aan je motor heb je niet direct een mechanische stoter nodig. Ik heb filmpjes gezien van Serge (Pot) die zijn gepeperde 1.6 motortje tot hele hoge toerentallen dreef, met hydrostotertjes. De toerenteller hing al een tijdje 'dood' in de hoek, maar de toeren bleven maar oplopen

http://www.youtube.com/watch?v=j7gwkiC3xHI

De hydrostoter zal niet 1 van de eerste knelpunten zijn die bepalen wat de bovengrens van het vermogen van de motor bepaalt

Broodvenz; Wat ben jij eigenlijk van plan met je KR? Ik lees allerlei wilde plannen
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #11  
Old 29-01-2010, 14:57
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Broodvenz; Wat ben jij eigenlijk van plan met je KR? Ik lees allerlei wilde plannen


Voorlopig doorgaan met hetzelfde als waar ik de afgelopen tijd mee bezig ben geweest: klauwen geld sparen.

Eigenlijk blijft er weinig van de KR over, zoals het er nu uitziet alleen het onderblok. Wil in ieder geval overgaan op itb's, waarschijnlijk met kms.

Edit: en ik weet dat dit niet het eerste knelpunt is. Heb me over de rest al geïnformeerd, maar het is allemaal zo vreselijk prijzig dat ik liever honderd vragen te veel stel, dan dat dalijk blijkt dat ik er eentje te weinig gesteld heb.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale

Last edited by breadfan83 : 29-01-2010 at 15:03.
Reply With Quote
  #12  
Old 29-01-2010, 20:56
Niles's Avatar
Niles Niles is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 326
Send a message via MSN to Niles
Default

Ok dan weet ik al heel wat meer. Maar dan zou ik ze zelf dus ook kunnen draaien denk ik. Is er toevallig iemand die weet wat de maten van die dingen zijn? Groeten Niels
Reply With Quote
  #13  
Old 30-01-2010, 00:06
Sjon Sjon is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,527
Default

.

Last edited by Sjon : 29-10-2015 at 19:50.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 04:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum