View Full Version : TDI in MK1
Halleuh...
Ik als nono heb even een paar vragen over
het inlepelen van een TDI motor in een MK1.
Het handelt zich hier om een 1896cm3 TDI motor
met 66kW aan vermogen. Deze komt uit een Caddy
met bouwjaar 1997.
Hierbij mijn eerste vragen:
- Is de overbrenging van de originele bak goed, of zit ik
aan een andere bak vast? (weet de bakcode niet, maar
misschien door jullie te achterhalen n.a.v. model en bj?)
Heb namelijk gehoord dat de versnellingen van een Caddy
nogal aan de korte kant zijn...
- Wat voor motorsteun ben ik nodig/kan ik gebruiken?
En uiteraard zijn allerhande tipd over TDI in MK1 van harte welkom :thumbup:
Motorsteun van een 'big block' heb je nodig (1.5 of hoger).
Een andere bak is wel aan te raden met alle NM's die de motor levert ;)
Ook zit je vast aan andere aandrijfassen 100mm (van bijvoorbeeld een golf cabrio). Denk dat de standaard koppeling het ook niet gaat houden.
De caddy of inca is ook gewoon met de 90mm flensen geleverd. koppelingskabel , en stangen geschakeld.
Dit is dan een sdi bak, maar kan het vermogen van de tdi makkelijk hebben.
Dit is qua bouw dezelfde bak als van een golf mk2 of mk3.
ronnie_v
04-02-2010, 20:54
en laat je de electronica er ook op? Ik heb nl. ook eens gehoord, dat een brandstofpomp ve LT zeer geschikt is. Schijnt een grotere plunjer te hebben,
dus goed veel opbrengst,en geen geklooi met electronica. :thumbup:
Je bedoeld een originele bak maar van welke auto?
Ik zou de bak die bij de tdi motor hoort nemen en de koppeling.
Wil je de motor met de computer in de auto of een Mtdi?
Sorry voor de verwarring...
Kan een volledige Caddy kopen, met dus de bak,
koppeling en alle elektronica en alles er op en aan.
Al deze techniek in de MK1 zetten lijkt me dan wel
paletti.
Maar het schijnt dat door het lage gewicht van de MK1 dat je
dan nogal gauw in de hoogste versnelling zit???
En voor de motorsteun hoeft er dus niks gebeuren, uitgaande
van een 1.5JB basis?
Alleen andere bak steunen,en golf cabrio/scirocco aan drijfassen met 100mm homokineten.
Deze steunen heb je nodig.
http://link.marktplaats.nl/317800455
Okee dan... Dank voor de info...
Next question:
De MK1 waar de TDi in moet komen moet nog ingevoerd
worden (Duitse paieren). Nu wil ik m direct als Diesel
op kenteken hebben. Wat is er nodig voor goedkeur van
de RDW?
Ik heb gehoord dat de motor er in moet hangen (dus ook de
steunen en dergelijke) maar dat de motor nog niet hoeft te lopen.
Dus ook geen kabelboom e.d. vereist voor invoer. Klopt dit?
Erwin G60
07-02-2010, 14:22
Okee dan... Dank voor de info...
Next question:
De MK1 waar de TDi in moet komen moet nog ingevoerd
worden (Duitse paieren). Nu wil ik m direct als Diesel
op kenteken hebben. Wat is er nodig voor goedkeur van
de RDW?
Ik heb gehoord dat de motor er in moet hangen (dus ook de
steunen en dergelijke) maar dat de motor nog niet hoeft te lopen.
Dus ook geen kabelboom e.d. vereist voor invoer. Klopt dit?
He Arjan ik weet dat Kosmeijer het ook weleens zo doet maar dan wel met de orginele motor die ook op kenteken staat of het met bijvoorbeeld een TDI in een mk1 ook lukt die als benzine op kenteken staat dat betwijfel ik.
Kosmeijer lepelt overal een Diesel in, maar net wat je
zegt een diesel die origineel ook in een MK1 heeft gezeten.
Dwz een 1500JB om laten keuren of in laten voeren als diesel
kan gerust als je alleen zo'n dieselblok erin hangt zonder boom e.d,
Hoeft niet te lopen iig.
Maar lukt dit ook met een TDI?
Tegenwoordig mag je een auto ook om laten keuren naar meer vermogen oid,
dus dan zou ik dit toch ook zo mogen aanbieden ter invoer/keuring?
Turbo-Variant
07-02-2010, 19:35
Ik denk niet dat ze een motorwijziging goedkeuren zonder dat deze af is... Men heeft ja geen zicht op hoe de boel wordt afgemaakt na de keuring en wat voor gevaar op de weg er wellicht in elkaar gesleuteld wordt.
Lijkt me dus niet dat een keuring motorwijziging afgerond kan worden zonder dat de boel loopt.
Overigens heb ik mijn Golf 2 bij invoer ook direct laten keuren als diesel (1.6TD) in plaats van 1.6 benzine. Dit wel na overleg vooraf met de RDW hier. Was allemaal geen probleem destijds.
Waarom zou je hem willen invoeren zonder dat de wagen af/rijdend is??
Thanks for the input :)
Waarom zou je hem willen invoeren zonder dat de wagen af/rijdend is??
Uit angst voor het na 2010 invoeren van een "oldtimer" e.d.
Lang verhaal...
Nog iemand anders die over de RDW kwestie een
goede opmerking hierover heeft? Als ik de motor inbouw
met de juiste steunen e.d, hoeft deze dan niet te lopen
voor invoeren en op kenteken zetten?
Caddy gaat trouwens niet meer door, kies nu voor
een Golf3...
Anders bel je de RDW gewoon, die kunnen je vast wel het juiste antwoord geven :rolleyes:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.