Log in

View Full Version : Motorfiets CV carburateurs op je vw.

Pages : [1] 2 3

Dub-Detail
03-03-2010, 08:31
Velen hebben er al eens over nagedacht om carburateurs van een motorfiets op hun vw blok te bouwen, hiervan heeft een selekte groep ook daadwerkelijk motorfiets carbs op hun vw gebouwd.

CV carbs namelijk goedkoper dan weber carbs, Ze lopen beter als de originele carb en zijn daarnaast makkelijker (zelf) af te stellen.

Omdat het allemaal niet plug&play is en de technische informatie relatief lastig is te vinden heb ik hieronder een handleiding gemaakt.

De Motor
Om te beginnen is het handig om te kijken wat voor motor er in je vw steekt.
Het makkelijkste is om een 1100 of 1300 smallblock met X-flow kop te nemen. Hierbij zit de inlaat aan de ene kant van de kop zit en de uitlaat aan de andere kant. Op deze koppen is het makkelijker en efficienter om carbs te plaatsen omdat je hierbij geen last hebt van het uitlaatspruitstuk welke in de weg zit en veel warmte afgeeft aan je inlaat.

De Carburateurs
Als tweede moet je geschikte carbs vinden. Er zijn namelijk een hoop verschillende carbs te krijgen maar ze zijn niet allemaal geschikt.
Om te beginnen moet je de doorlaat bepalen hierbij kun je kiezen uit 34mm tot 36mm carbs voor 1100 motoren en 36mm tot 38mm voor 1300 motoren. (voor 1800 gti motoren is het moeilijker om cv carbs te vinden, pak dan de grootste maat die je kan vinden)
Het beste is om keihin of mikuni CV (Constant Vacuum) carbs te nemen.
Deze carbs zitten meestal op yamaha's r6,r1 of honda's cbr 600 900 fireblade.
Je kan dit soort carbs kopen via veiling sites als: marktplaats, ebay, etc. Op de duitse ebay kun je ze vinden onder: vergasserbank, vergasserbatterie, vergassers, etc.

http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/P10408551600x1200.JPG

(TIP. Kijk of de originele aansluitrubbers bij de carbs zitten. Hiermee monteer je de carbs met de juiste slangklemmen het stevigst op het spruitstuk. Een set kost los al gauw €50,-)

(Tip. demonteer als de carbs nog los van het spruitstuk zijn de vlotterdeksels en de hoofdsproeiers en boor deze op naar de juiste maat zoals beschreven onder het kopje ''afstellen''. Draai dan ook meteen de CO stelschroeven die zich naast het deksel bevinden helemaal in en daarna weer 2.5/3 hele slagen uit. Zo heb je alvast een basis instelling)

Het Inlaatspruitstuk
Als je een geschikte motor en geschikte carbs hebt kun je aan het spruitstuk gaan denken. Deze moet zelf worden gebouwd of bij mij worden besteld (Er zijn geen fabrikanten die deze sets produceren).
-Basisplaat van 5mm dik staal, rvs of aluminium.
-Runners van hetzelfde materiaal met een wanddikte van 2 a 3 mm en een binnendiameter die gelijk is aan je carbs diameter. Het belangrijkste is dat je de runner (inlaatpijp) tussen de 4 en 7 cm lang maakt. Hoe langer de runners hoe meer koppel je hebt hoe korter de runner hoe meer pk's. Hou je echter wel aan deze grenswaarde omdat je anders in de problemen komt met je schutbord of je kan je bougies niet meer demonteren zonder je carbs van je spruitstuk te halen.

http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/P10408531600x1200.JPG

Ook moet er op de runner van cilinder 4 een pijpje worden gelast om je rembekrachtiger op aan te sluiten.
Als je een spruitstuk uit staal maakt is het aan te bevelen om het spruitstuk te coaten als hij helemaal klaar is. Anders gaat het roesten als een gek.
Zorg ervoor dat je het spruitstuk absoluut luchtdicht aflast en ook luchtdicht aansluit op je kop. Dit kan je doen door zelf een pakking te maken van pakkingpapier en vloeibarepakking. Bij het minste kiertje trekt de motor valse lucht aan en is de zaak niet af te stellen.

Brandstofsysteem
Omdat er nu andere carbs op je motor komen moet het brandstofsysteem ook worden aangepast. Het is wijs om alles in een keer goed te doen en alle brandstofslangen te vervangen met nieuwe slangklemmen, t-stukjes en filters.
Hierbij kan gebruik worden gemaakt van de originele opvoerpomp, mechanische pierburg pomp of een electrische pomp.
Ik heb alles exact zo aangesloten als in de vraagbaak stond. In eerst en stantie met de originele pierburgpomp wat perfect werkt.
Ik heb nu echter een electrische facet pomp omdat die mechanische pierburg pomp olie lekte.
In de afbeelding is te zien hoe alles aangesloten dient te worden als je gebruik kan maken van een retour.

http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/brndstsysteem.jpg

Zorg ervoor dat je in het geval van een mechanische pomp de zuigleiding (12) in 6mm neemt dus ook het filter met aansluitingen van 6mm

(Tip. Neem een filter waar je zowel 6mm als 8mm slang op kan aansluiten. Dat maakt de overstap naar electrische pomp makkelijker).

Sluit de 6mm slang met het filter ertussen aan op de zuigzijde van de pomp. Pak vervolgens een 8mm slang vanaf de drukzijde van de pomp en sluit deze aan op een t-stuk. Maak nu een 6mm slang de zijtak van het t-stuk en sluit deze aan op de retour. Vervolgens trek je een stuk 10mm slang vanaf de aansluiting van het t-stuk tegenover de aansluiting van de 8mm aanvoerslang naar de carbs. Bevestig alle aansluitingen met goede slangklemmen.
Als je gebruik maakt van een electrische pomp kun je het beste een aanzuigslang van 8mm nemen.

(Tip. Zorg ervoor dat de 6mm slang van de retour een lus maakt die boven de flotterkammers uitkomt. Samen met de verschillende slang diameters maak je dan gebruik van enkele natuurkunde wetten om de weerstand in de retour leiding dusdanig te maken dat de carbs goed vullen maar dat de benzine ook goed de retour in stroomt als de vlotternaalden de vlotterkamers sluiten.)

Choke
Om in de winter ook met plezier in je motocarbd vw te kunnen rijden is het handig als je van een choke gebruik kan maken.
Op de motorfiets carburateurs zit een chokeschuif die met een aantal lichte aanpassingen aangestuurd kan worden met de originele chokebediending.

(Als jou auto af fabriek geen choke of een automatische choke heeft moet je zelf een inrichting maken. De gaten in het dash zijn reeds aanwezig je zal alleen een kabel moeten trekken.)

Om met de originele chokebediening de cv carbs te kunnen aansturen moet je de beugel iets aanpassen. Normaal komt de chokekabel bij de bestuurderskant uit het schutbord en past dan met gemak op de originele choke van de peirburd carb. Echter zit de choke bij de motorfietscarbs aan de andere kant en is de kabel te kort om het direct aan te sluiten.
Het makkelijkste is om bij het oogje waarnormaal het uiteinde van de chokekabel in haakt in de lengte een sleufje te zagen (twee zaagsnede van 4mm diep en met een punttangje buig je zo het stuk naar binnen.
In deze sleuf valt dan de kabel terwijl de mantel achter het oogje blijft hangen. Pak nu het borgblokje dat aan het uiteinde van de chokekabel hoort een bevestig dit op het einde van de kabel. Haak nu het borgblokje achter het klemmetje wat normaal de mantel tegen houdt. En je kan nu de choke bedienen. Let wel op, de weg die je met de chokeschuif aflegt is aanzienlijk korter bij cv carbs. Dit is nog maar 1 á 2cm.

(Tip. Zorg ervoor dat de kabel netjes op spanning staat als je het borgblokje vastdraait zo zit er ze min mogelijk speling in de kabel)

(Het borgblokje dat je gebruikt is in feite gewoon het blokje wat aan het uiteindelijk van de trommelremkabel bij fietsen en brommers zit. Gewoon te halen bij de fietsen maker. Je kan het ook gebruiken voor je gaskabel. Draai het echter wel woest vast om te voorkomen dat bij een stoplichtsprintje de kabel van de gasschuif schiet en je verliest van die opel.)

Gaskabel
Ook het bevestigen van de gaskabel vergt enige handarbeid. Omdat hij bij een motorfiets loodrecht op de carbs staat wordt het moeilijk om dit op gelijke wijze aan te sluiten bij een vw. (Bij de meeste zit de motorkap in de weg)
Hiervoor kan je ook een messing 90graden bochtje kopen bij de fiets-/brommer winkel. Welke je met een moertje kan borgen op de originele op de aansluitingsbeugel op de carbs.
Knip nu met een tang het borgblokje dat op het uiteinde van de gaskabel zit geperst af en zaag met een ijzer zaag +-2cm van de kunststof stelinrichting af aan het einde van de kabelmantel. (Bij mij was deze groen)
Vervolgens voer je de kabel door de messingbocht en sluit je deze met een zelfde borgblokje wat je hebt gebruikt op de choke aan op de gasklep. Stel nu met het schroefdraad boven op de messingbocht de kabel strak. Lukt dit niet in een keer kort dan je kabel iets in. Nu is alle bediening compleet en kan je gaan afstellen.

(Tip. vet je kabels in met kettingsmeer op waxbasis. Deze gaan zonder vet in het begin namelijk erg stroef. Met wd40 kan het ook maar hieraan blijft stof en vuil kleven waardoor je blijft invetten.)

Dub-Detail
03-03-2010, 08:32
Ter aanvulling,

Het afstellen
Als je de hele zaak hebt ingebouwd kan worden begonnen met het afstellen van de carburateurs.
De stationair sproeier hoeft niks aan te worden veranderd. Alleen de hoofdsproeier moet worden aangepast. Dit varieert per setup.
Voor 38mm op een 1.3 is dit 140 tot 150.
Voor 36mm op een 1.3 135 tot 140.

Dit zijn idicaties de sproeiermaat verschilt per carb en per carb motor combie, het kan zelf zijn dat een 36mm keihin een andere sproeier nodig heeft als een 36mm mikuni.

(Tip. Boor de sproeier met kwalitatief goede boortjes uit in een machineklem en zorg dat je recht boord. Smeer de boor tijdens het boren. Hoe mooier je boort, hoe mooier het gat, hoe beter de versproeing van brandstof.)

Als je de zaak aan het lopen hebt moeten de carbs synchroon gesteld worden. Dit kan je laten doen bij een motorfietsenzaak. Je kan het ook zelf doen.
Je kan het zelf op twee manieren doen.

-Je kan een trechter een een slang pakken, de trechter steek je in de slang en je houdt de trechter tegen de carb. Vergelijk nu met lopende motor het aanzuiggeluid van iedere carb met elkaar. Het verschil is duidelijk hoorbaar. Als er verschil in geluid is dan kan je dit bijstellen met de COschroefjes die naast je vlotterdeksel zitten.

-Je kan ook een kleine computerfan een multimeter en een condoom gebruiken. Sluit hierbij het fannetje met het condoom luchtdicht aan op de inlaatzijde van je carb. Sluit daarna je multimeter aan op het fannetje. Als de motor loopt zal het fannetje gaan draaien en een voltage afgeven. Om de carbs synchroon te krijgen moet het voltage bij iedere carb evenhoog zijn.

(Tip. Laat bij optie twee de motor iets hoger stationair draaien zodat de fan meer snelheid maakt. Hierdoor kun je nauwkeuriger afstellen. Zorg er wel voor dat het motortoerental bij iedere carbs even hoog is. Anders krijg je foute waardes.)

(Tip. Probeer of je je polo met cv carbs bij een garage aan een viergasmeter kan hangen. Hierop kun je precies zien hoe je ze op dat moment heb afgesteld. Ook kun je er eventueel op aflezen of je te arm of te rijk hebt afgesteld en hoe je uitstoot is.)

Heb je niet de beschikking over een viergasmeter, dan zal je het moeten doen met je brommerkennis. Laat de vw een tijdje lopen, rij er desnoods een stukje mee en draai daarna de bougies eruit. De kleur van de bougies verteld ook al een hoop over het mengsel. De kleur zou koffiebruin moeten zijn bij een ideale afstelling. Is de kleur veel lichter of zelfs wit, dan staat de motor veels te arm. Is de kleur veel donkerder of zwart, dan staat de motor veels te rijk. Ook dit is weer een beetje spelen maar opzich goed zelf te doen.
Als het mengsel nu goed is kun je kijken hoe de motor loopt over het hele toerengebeid.
Houdt de motor onderin in. Dan kan je dit compenseren met de Co-schroeven. (Let wel op dat je in dat geval de zaak weer synchroon moet stellen)
Houdt de motor bovenin in, dan kan je de naalden ophogen. Haal hiervoor de zwarte kappen van de carbs af. Haal voorzichtig het membraan eruit en draai een schroefje waarmee de deksel vastzit in het pikkie van de schuif. Nu kun je het pikkie eruit trekken. De naalden komen dan ook los. Pak nu m3 ringetjes en hoog hiermee de naalden op (een ringetje per naald per keer). Monteer de zaak nu weer.
(Tip. Zorg ervoor dat de membranen goed in de carb vallen als je ze weer terug monteerd. Als ze namelijk scheef of niet in goed in de rand vallen en je draait de zaak aan kan het membraan scheuren en werken de carbs niet meer. Reserve onderdelen zijn niet/nauwelijks te krijgen of heel duur.)
Als het de motor over het hele toerengebied goed loopt ben je klaar.

(Tip. Probeer de auto tot slot nog aan een viergas meter te hangen om te controleren of je alles goed hebt gedaan. Geef hierbij ook gas tot zo’n 4000 toeren en controleer de waardes. Bij 2500 toeren gaat de carb namelijk over van de stationiar sproeier naar de hoofdsproeier. Zo kun je kijken of de hoofdsproeier goed staat.)

De ontsteking
Omdat je geen goed vacuum meer van je spruitstuk hebt kun je de vacuum vervroeging niet aansluiten. Zorg ervoor dat je de ontsteking op een vaste 14 graden voorontsteking zet en laat de onderdrukdoos afgekoppeld. Dit is voldoende om de motor goed te laten lopen. De centrifugaal vervroeging doet de rest.

Ik heb zelf onderstaande onderdelen te koop:

-Spruitstukken Staal,RVS of Alu (costummade of serie productie).
-Smallblock 8v & 16v
-Bigblock 8v & 16v
-Binnenkort ook voor weber carbs en 20v motoren
-Carbs. (ultrasoon gereinigd en nagekeken)
-Complete sets. ( monteren afstellen en gaan)

PM voor meer info.

MVG, Pim Bonne

corrado-usa
03-03-2010, 08:41
en hoe zit het met een 16v.

Dub-Detail
03-03-2010, 09:10
In feite hetzelfde. Alleen heb je veel grotere carbs nodig.
Volgens mij kan je met de originele ontsteking blijven rijden.
Gr, Pim

Marcski
03-03-2010, 14:01
:thumbup: sticky!

martiepartie
03-03-2010, 14:22
In feite hetzelfde. Alleen heb je veel grotere carbs nodig.
Volgens mij kan je met de originele ontsteking blijven rijden.
Gr, Pim

KR kan met originele ontsteking, bij een PL moet je een KR ontsteking zien te regelen.

Veel grotere carbs heb je niet nodig, 40mm is groot zat.

Over het afstellen:

*Trek regelmatig een bougie uit je motorblok om te checken of het mengsel wel goed is.
*Of koop een goede AFR, waarmee je het mengsel tijdens rijden in de gaten kan houden over het hele toerengebied!

De genoemde sproeiergroottes zjin indicaties, ik rij met een 1.3 én 37mm carbs met 155 sproeiers. Plaats ik kleinere sproeiers plaatsen, dan staat de boel te arm. Hangt van elke carburateurbatterij én motor af wat de sproeiergrootte moet zijn.

het is even vogelen, maar als je een juiste setup gevonden hebt is het erg leuk rijden :thumbup:

Mocht je er met de combi sproeier/naald en CO niet uit komen, dan moet je de carbs gaan aanpassen, dit kan met o.a.:

*remluchtsproeiers afdoppen
*ringen onder de naalden weghalen
*veel kleinere sproeiers monteren (ivm ontbreken remluchtcorrectie).

Sjon
03-03-2010, 22:37
.

Dub-Detail
03-03-2010, 22:59
Als jullie de comments zo laten staan dan vult het elkaar aan. Want ik kan niks meer in die eerst post zetten. Zit aan het maximum aantal tekens. :screwy:

Gr, Pim

breadfan83
03-03-2010, 23:30
Als jullie de comments zo laten staan dan vult het elkaar aan. Want ik kan niks meer in die eerst post zetten. Zit aan het maximum aantal tekens. :screwy:

Gr, Pim

Je hebt de tweede post toch ook al gereserveerd, dan kun je de info toch effe opdelen over beide posts. ;)

Dub-Detail
04-03-2010, 08:03
Ik zal hem vanmiddag effe aanpassen.
Gr, Pim

Niles
04-03-2010, 18:42
http://img25.imageshack.us/img25/5558/keihintuningparts.th.jpg (http://img25.imageshack.us/i/keihintuningparts.jpg/)
http://img246.imageshack.us/img246/1174/keihincvkdiagram.jpg (http://img246.imageshack.us/i/keihincvkdiagram.jpg/)

Hier heb ik veel aangehad bij het afstellen van mijn 40 mm keihins op een 16v waarbij de stationair sproeier ed wel afgesteld moest worden.
Ook makkelijk: http://www.mevo-oss.nl/Ajax/artikelInfo/8132
Bij een 16v kom je bijna niet bij de co schroef daar is dit makkelijk voor http://www.johnsmotorcycleparts.com/catalog/product_info.php?products_id=28&osCsid=b6bcbcd0c878193c2896b05d9b14b7ac

Bij een 16v moet je ook De wateraansluiting voor op het blok veranderen, pijlstok iets verbuigen en een kortere v-snaar halen zodat de dynamo lager komt te zitten

Groeten Niels

vwmk2driver
04-03-2010, 23:49
even een handige tip van mijn kant.

over het afstellen met de co schroefjes,

je kunt het volgende hanteren als fijn tuning.

verstel de co schroefjes allemaal even ver, je krijgt een punt waarbij de motor steeds hoger stationair gaat lopen,en je krijgt een punt waarbij de motor langzamer gaat lopen wanneer je hem te ver draait.

ik stel een motor altijd op het gehoor zo af..
ik draai de schroefjes in zo ver dat hij niet meer hoger gaat lopen,maar dat hij net weer langzamer gaat lopen,als ik dat punt heb,draai ik hem iets terug dan hoor je ook weer dat hij mooi'er gaat lopen.

op dat punt is 9 van de 10 keer het lambda exact 1.

ik gebruik dit truukje erg vaak, en controleer me zelf hierna altijd met een co meter, zo train je gelijk je vaardigheden,en dan kun je ook nog eens iets zonder hy tech apparatuur :thumbup:

Sjon
05-03-2010, 21:58
.

MauSeR35
01-04-2010, 22:19
Iemand misschien nog meer info aangaande sproeiers ed, verkrijgbaarheid en welke je gebruikt voor wat voor blok (en staat van tuning daarbij)?
Heb zelf net een setje 42mm fireblade carbs gekocht voor een 16V 2 ltr, als ik zelf weer wat meer info/ervaringen heb zal ik ze hier ook posten. (mits nuttig)

Typ 81
01-04-2010, 22:48
Dit is ook zeer nuttige info: http://www.totalvauxhall.co.uk/resources/totalvauxhall/TOV64.tech60697.pdf

Dub-Detail
03-04-2010, 06:53
Iemand misschien nog meer info aangaande sproeiers ed, verkrijgbaarheid en welke je gebruikt voor wat voor blok (en staat van tuning daarbij)?
Heb zelf net een setje 42mm fireblade carbs gekocht voor een 16V 2 ltr, als ik zelf weer wat meer info/ervaringen heb zal ik ze hier ook posten. (mits nuttig)

Altijd nuttig, ik ben zelf ook nog bezig aan een complete set voor de 1800 en 2ltr. 16v gti motoren. Daarnaast is mijn broertje bezig voor een 20v met carbs.
Ergens hier op het forum staan filmpjes van een duitse jonge met een 20v itb. Gaat echt als een raket.
Hoe het allemaal zit kwa sproeiers geen idee. Dat is altijd een beetje vogelen. Verkrijgbaarheid van sproeiers heb ik ook geen idee van, motorzaken zullen ze wel hebben. Ik boor de originele altijd uit met een vlijmscherp boortje en meer dan teveel snijolie.

Gr, Pim

Renegade
03-04-2010, 13:34
Denk dat als je met je keihin of mikuni sproeier langs een motorzaak (of zelfs een brommer zaak) gaat dat ze wel een doosje vol met allerlei maten hebben liggen :)

Sproeiers van de kleinere mikuni's (21mm) hebben bovenaan een lange 6-kant en onderop de schroefdraad. De maten kan het niet aan liggen want ik heb nog van vroegâh een 180 sproeier liggen van een brommer :tongue:

martiepartie
03-04-2010, 13:45
motorzaken hebben ze wel liggen. Ruilen is soms ook wel mogelijk.

Ik doe het zelf eerst met opboren, mocht ik dan in de buurt zitten, dan ga ik voor het finetunen naar een motorzaak om wat specifiekere maten te proberen. 150/160/170 is allemaal wel te boren, maar hoe nauwkeurig het is, is maar de vraag.

MauSeR35
04-04-2010, 13:06
Ik zag in het boven genoemde artikel van total vauxhall dat ze voor een 2.0 XE (is toch een 16V ook?) de sproeiers opboren naar 1.8mm en 1.65 voor een 1.6. Maar dat zijn dan wel weer R1 carburateurs en ik heb een setje van een cbr, geen idee wat het merk is en of dat ze hetzelfde zijn. Blijft dus een beetje gokken denk ik.
Ik weet trouwens niet hoe ze de originele sproeiers produceren, of dat dat ook alleen geboord is of dat het op een andere, nauwkeurigere(?), manier gebeurd.

edit:
Beetje zoeken en toen kwam ik hier ook bij uit:
http://www.keihin-us.com/am/index.php
en
http://www.mikuni.com/fs-carburetor.html
Is nog wel een en ander te vinden over sproeiers ed die leverbaar zouden moeten zijn.

GJ007
10-04-2010, 12:37
ga desnoods langs de motorfiets zaak, je kan ook van die "opvoer" setjes kant en klaar halen d8 ik.

Steve@leiden
20-04-2010, 20:27
Is dit ook mogelijk op een 1.5 Golf 1?

Gr steve

Vincenzo
01-05-2010, 09:56
Ik luister mee, heb namelijk ook een 1500/1600. Heb je hier ook een uitleg voor?

Groeten Vin.

Dub-Detail
01-05-2010, 10:00
Ja, is allemaal mogelijk. Alleen zul je iets minder rendement hebben dan met een crossflow kop. In en uitlaat kanalen zittewn bij een 1500/1600/1800 8v allemaal naast elkaar. Je kunt immers voor een 8v ook gewoon webers kopen met spruitstuk.
Dus ik kan het ook gewoon maken.

Gr, Pim

Vincenzo
01-05-2010, 10:10
Als ik het goed begrijp, is het weer beter om weber carb's te gebruiken bij deze blokken?

Gr.v.

Sjon
02-05-2010, 07:55
.

Dub-Detail
03-05-2010, 20:10
Idd, het is een beetje lastiger maar ik kan het wel gewoon maken.
Het voordeel is ook dat cv carbs wat minder brandstof verbruiken.
Ik ben net terug van een weekendje met de vriendin en heb vrij normaal gereden en af en toe effe doorgejaagd.
Ik had hem helemaal afgetankt toen ik wegging en vanochtend was de tank leeg dus effe tanken. Vervolgens het verbruik uitgerekend en jawel.

1:14,65

Lang niet gek als je het mij vraagt.

Gr, Pim

Gertjan
03-05-2010, 20:25
Jij zit bij mij op school toch? Met die grijze Jetta 1?

Ik heb overigens als brandstofpomp gewoon een electrische van een motorfiets gepakt (ik dacht een Yamaha ofzo).
Kost geen drol en doet perfect z'n werk ;)

Dub-Detail
03-05-2010, 20:27
Jij zit bij mij op school toch? Met die grijze Jetta 1?

Ik heb overigens als brandstofpomp gewoon een electrische van een motorfiets gepakt (ik dacht een Yamaha ofzo).
Kost geen drol en doet perfect z'n werk ;)

Klopt heb hem valk voor ik weg ging op een supersportset gezet dus ligt nu ook wat lager. :thumbup:

Gr, Pim

ErikvanBilsen
11-05-2010, 20:51
Hallo,

Ik ben dus bezig met het bestellen van een ombouwset voor mijn 1500JB in mijn Golf 1,
Nu had Pim nog een vraag voor mij die ik zo niet kan beantwoorden omdat ik niet weet wat hij bedoeld.
Zou iemand het antwoord weten op de onderstaande vraag?

Wel rest mij nog een vraag aan jou, kun jij de hoek opmeten van het spruitstuk? dus de hoek van de carbvoet en de voetplaat die op de kop komt. Dan kan ik het spruitstuk zo maken dat de vlotterhoek van de carbs goed ligt.

Erik

Martyn_86C
11-05-2010, 21:35
Het gaat om de hoek dus die je carbs tov je blok nodig hebben!

ff snel een fotootje... Deze carbs staan niet vlak... en hoeven dat ook niet! Van sommige motorfietsen hoeven de carbs niet horizontaal te staan! Als de jouwe maar staan zoals ze orgineel in de "donor" motorfiets staan!

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/0/9/Hoek.jpg

Dub-Detail
11-05-2010, 22:51
Het klopt wat martijn zegt. Precies de hoek die hij aangeeft. Het gaat erom dat de vlotterbakken horizontaal liggen.
Ik had even niet de mogelijkheid om een tekeningetje te maken. Dit zal ik morgen als nog doen en even naar je toe mailen erik.

Gr, Pim

Dub-Detail
20-05-2010, 14:36
Heb na een hele tijd proberen en vele prototypes eindelijk een goede passende oplossing gevonden voor een spruitstuk om motorfietscarbs/webers op een 1500, 1600 en 1800 8v te monteren.
Omdat ik gebruik maak van een 38mm carb kwam ik niet uit op de kop. De bevestigingsbouten van de inlaat zitten namelijk te dicht op elkaar om runners met 38mm binnendiameter te kunnen plaatsen.
Ik heb nu een adapter gemaakt zodat dit wel mogelijk is. Het gaat om een vrij dikke adapter die kan worden gemonteerd met de originele bevestigings boutgaten. Deze bouten liggen in de adapter verzonken. Bovenop de adapter wordt dan het eigenlijke spruitstuk gemonteerd met eigen bevestigings gaten.
Alles waterstraal gesneden, de prijzen voor deze moteren zijn echter wel anders dan normaal. De cyclustijd om de adapters te kunnen snijden uit 15mm staal/RVS is namelijk een stukje langer.

De eerste is al verkocht en ben nu bezig met een tweede voor iemand van het forum hier.

Plaatje bij het praatje

Links originele inlaatspruitstukpakking, adapter, custom spruitstukpakking, voetplaat spruitstuk, runner. (adapter en voetplaat uit staal, alu runner voor het idee)
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/IMG_0301.JPG

Hier zie je goed de inbus die verzonken in de adapter de originele gaten gebruikt.
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/IMG_0303.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/IMG_0302.JPG

Custom spruitstukpakking
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/IMG_0304.JPG

Alles op elkaar gemonteerd
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/IMG_0307.JPG

Spruitstuk (Gehecht)
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/P1050018.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/P1050017.JPG

Mvg, Pim Bonne

Gertjan
09-06-2010, 22:43
Mooi gedaan :)
Hebben die runners wel dezelfde lengte of maakt dat niet zoveel uit?

Dub-Detail
09-06-2010, 22:45
Nee lengte verschild, maar de diameter is anders.
Zo hebben ze eigenlijk allemaal nagenoeg een gelijk rendement.

Gr, pim

GaryVW
11-06-2010, 16:14
Even een vraagje .. ik rijd met een 1500 JB en heb een setje solexen c40..
moet ik nu ook mijn brandstofpomp vervangen of heeft deze voldoende druk ?
en moet ik ook mijn benzine leidingen vervangen voor groter ?

Dub-Detail
11-06-2010, 16:40
Moet volgens mij goed komen. Anders even een facet silvertop pompje aanschaffen.

Gr, pim

martiepartie
11-06-2010, 16:59
Nee lengte verschild, maar de diameter is anders.
Zo hebben ze eigenlijk allemaal nagenoeg een gelijk rendement.

Gr, pim

zo werkt het niet he ;)

Dub-Detail
11-06-2010, 18:55
zo werkt het niet he ;)
Niet helemaal nee vandaar ook nagenoeg hetzelde, maar een andere oplossing is er niet.
Runners zijn 38 mm en ik geloof dat die bochten 37,2 zijn. Andere lasbochten waren er niet in staal. Daarom ben ik ook gestopt me staal en ga ik door met alu rvs. Maar bij die weberspruitjes zie je ook dat het niet even lang is.

Gr, pim

Bluepower
11-06-2010, 21:14
Hey Pim,

ik weet niet waar je vandaan komt, maar je mag van mij wel een keer een 20vt cilinderkop lenen om daar evt een in- en uitlaatspruitstuk voor te gaan testen(mocht je daar interesse in hebben dan hè...)
Ik kom uit spijkenisse!

gr Niels

Dub-Detail
11-06-2010, 22:47
Hey Pim,

ik weet niet waar je vandaan komt, maar je mag van mij wel een keer een 20vt cilinderkop lenen om daar evt een in- en uitlaatspruitstuk voor te gaan testen(mocht je daar interesse in hebben dan hè...)
Ik kom uit spijkenisse!

gr Niels

Ik zal het in mijn achterhoofd houden, k woon in maasland niet gek ver van spijkernisse. Ik wil hem dan ontwikkelen op jou kop. Testen gaat op een draaiende motor.
Bedankt iig.

Mvg, Pim

topsport
20-06-2010, 12:57
Hallo, ik heb een vraagje, ik heb een paar keihin carbjes gekocht incl inlaatspruitstuk. nu wou ik een nieuwe pakking halen maar nu blijkt dat er 2 verschillende soorten inlaatpakking zijn, dus ook 2 verschillende koppen? Ik weet nu niet zeker of de spruitstukjes passen.

Het gaat om een jetta 1.3 formel e, misschien omdat het een formel e is dat de kop anders is?

Gr leendert

Dub-Detail
20-06-2010, 13:48
Daar is mij niks over bekend. Ik maak zelf de pakkingen. Koop ik ze, dan gewoon motorcode opgeven.

Gr, Pim

topsport
20-06-2010, 17:33
Hey sjef,

Eh ja ik kan nog wel even kijken naar die motorcode, op h-base.nl staan er ook 2 verschillende, het lijkt wel of die van mij nog twee inlaten boven de 4 normale inlaten heeft. Heb het er nog niet afgehaald maar ik zal binnenkort wel kijken, hoop niet dat mijn spruitstukkies aangepast moeten worden.
Ow en heb jij niet toevallig een paar filtertjes voor op mijn 36mm keihin's?
Of weet je wat er goed op past?

Gr leendert

Daar is mij niks over bekend. Ik maak zelf de pakkingen. Koop ik ze, dan gewoon motorcode opgeven.

Gr, Pim

Dub-Detail
21-06-2010, 08:08
Ow, op zo'n manier. Die twee gaten zijn voor je inlaatspruitstuk verwarming.
Bij motorfietscarbs kun je die gewoon dicht maken. Bij mij spruitstukken dicht de voetplaat die gaten af.

Gr, pim

topsport
21-06-2010, 22:16
Jep had inmiddels ook zoiets begrepen, ik ga ze ook maar afdichten... zal wel met losse plaatjes worden maar dat is dan eenmaal zo. bedankt voor de info!!

gr

ErikvanBilsen
02-07-2010, 13:17
Iemand in Limburg die vanavond zo vriendelijk zou willen zijn om mij te helpen met het afstellen van de Motorfietscaburateurs. Heb ze momenteel gemonteerd op de choke en gaskabel na. Ik woon in Baexem. Kom er zelf namelijk niet uit.

B.v.d. Erik.

martiepartie
02-07-2010, 13:46
Zou daar even een nieuw topic voor openen, er is al een topic over het afstellen van motorcarbs. (misschien dat een moderator het zou kunnen splitsen).

Het belangrijkste is dat je het systematisch aanpakt en niet aan allerlei 'knoppen' tegelijkertijd gaat draaien.

Even kort:

zorg voor een goede gasdichte verbinding (kop/carbs/spruitstuk)
carbs synchroon stellen
eerst ontstekingstijdstip goed zetten (bij benadering)
hoofdmengsel goed stellen (sproeiers)
CO afstellen (bij stationair)
hele riedeltje van vooraf nalopen (ontsteking finetunen als mengsel goed is, dan CO weer nastellen, evt. naaldhoogte/mengsel nastellen etc.)

Ik woon aan 't andere eind van het land, kan je fysiek niet helpen helaas.

ErikvanBilsen
02-07-2010, 14:05
Ja het probleem is dat ik nog nooit zoiets heb afgesteld,
Maar ik heb ook nog een draadje op de brandstofpomp zitten.
Weet jij toevallig waar die naar toe moet?
Verder krijg ik zo hulp van een vriend die ervaring heeft met brommers dus hopenlijk lukt het vandaag nog.

Erik.

ErikvanBilsen
03-07-2010, 11:32
Niemand die vanmiddag tijd heeft,
Weet hoe het afgesteld moet worden,
en 1 kratje bier wil verdienen?

Erik.

vw_michael
06-07-2010, 12:06
zou je ook op een 1600 blok kunnen bouwen maar hoeveel mm carburateurs zou dan nodig zijn?

alvast bedankt

gr michael

Dub-Detail
10-07-2010, 15:35
zou je ook op een 1600 blok kunnen bouwen maar hoeveel mm carburateurs zou dan nodig zijn?

alvast bedankt

gr michael

Ja hoor prima mogelijke, 38mm moet voldoende zijn.
Mvg, Pim Bonne

vw_michael
20-07-2010, 15:29
bedankt voor de info maar dan moet je hem zeker afstellen met sproeiers?

Dub-Detail
20-07-2010, 15:43
Klopt, ik boor de sproeiers op en zet de CO schroeven ongeveer goed.
Zo heb je een basis waarvanuit je kan beginnen met afstellen.
Je boord dan gewoon de originele sproeiers beetje bij beetje op met goed scherpe boortjes en snijolie totdat je de juiste afstelling hebt. Is heel goed zelf te doen.

Mvg, Pim Bonne

vw_michael
23-07-2010, 16:53
heb je met zoiets meer koppel erbij en snellere gas reactie of meer pk dus meer power in hoger toeren gebied?

jij kan zeker geen inlaat voor die van mij maken of wel heb motor code fp het is een 8v

Dub-Detail
23-07-2010, 17:22
Kan ik gewoon maken. Onderin krijg je meer koppel en je kan bovenin langer doortrekken.
Mijn 1300 is er erg levendig en fel mee geworden. De gasreactie is ook stuk sneller dan origineel en je hebt niet te maken met het gat dat webers hebben.

Voor meer info PM of Mail.
Mvg, Pim Bonne

Dub-Detail
22-08-2010, 11:19
Hieronder zal ik de bouw van een 16v spruitstuk + carbset in beeld brengen.

Omdat het hier gaat om een spruitstuk + carbs.
Raadpleeg ik al tijdens de communicatie met de potentiële koper mijn carb-toeleverancier om te kijken of hij geschikte sets heeft liggen.
Meestal heeft hij meerdere sets liggen en biedt mij dan de beste optie aan. Dwz. bouwjaar, type en extra onderdelen zoals originele rubbers, klemmen etc.
Meestal laat ik dan twee of drie sets apart leggen.
Mocht het tot een deal komen met de koper en ik een voorschot van de totaalprijs heb ontvangen bestel ik de door de koper gekozen set.
Deze wordt kompleet in losse onderdelen bij mij afgeleverd (vaak met een nieuwe set schroeven, boutjes en moeren) zo weet ik zeker dat alle delen die ik krijg aangeleverd in goede staat verkeren. dwz. geen verdroogde rubbers en membranen.
Ondanks dat ik alles al redelijk schoon ontvang, ontvet ik alsnog alle delen en maak het huis van de carbs zo goed mogelijk schoon. (Er blijft altijd wel wat in de scherpe hoekjes zitten)
Tot slot bouw ik de carbs samen en smeer ik de set door.

http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/P10003792.JPG

Het spruitstuk.
Tijdens het definitief bestellen van de carbs mail ik ook een snijtekening met materiaal en specificaties naar het bedrijf bij mij in de beurt die mijn voetplaten uitsnijd. Omdat ze het daar af en toe best druk kunnen hebben is de levertijd ongeveer een week. Meestal is de voetplaat precies klaar als de ik carbs in elkaar heb gezet. De productietijd van de voetplaat is ongeveer 19 minuten.

Zie hieronder de RVS voetplaat op een ABF-kop. Ik heb meerdere koppen liggen om alles op pas te maken, zodat ik precies goed uitkom en niet achteraf te horen krijg dat het totaal niet past omdat bijv. het klepdeksel in de weg zit.

http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/P10003802.JPG

Als ik de voetplaat thuis heb liggen en heb nabewerkt (scherpe randen)
bestel ik het materiaal voor de runners.
Thuis heb ik wel voorraad maar deze vul ik per bestelling weer aan.

Ik zal de komende dagen het verdere verloop van de bouw van het spruitstuk hier posten.

Gr, Pim

TurboRocco
22-08-2010, 19:25
Iemand idee of carbs van een 600 cc motorfiets op mijn NZ 1.3 te gebruiken zijn?

Dub-Detail
22-08-2010, 22:04
Prima te gebruiken zijn 36mm carbs als het goed is.

Gr, Pim

Sjon
25-08-2010, 09:09
.

eddyvwone
08-09-2010, 16:04
Hieronder zal ik de bouw van een 16v spruitstuk + carbset in beeld brengen.

Omdat het hier gaat om een spruitstuk + carbs.
Raadpleeg ik al tijdens de communicatie met de potentiële koper mijn carb-toeleverancier om te kijken of hij geschikte sets heeft liggen.
Meestal heeft hij meerdere sets liggen en biedt mij dan de beste optie aan. Dwz. bouwjaar, type en extra onderdelen zoals originele rubbers, klemmen etc.
Meestal laat ik dan twee of drie sets apart leggen.
Mocht het tot een deal komen met de koper en ik een voorschot van de totaalprijs heb ontvangen bestel ik de door de koper gekozen set.
Deze wordt kompleet in losse onderdelen bij mij afgeleverd (vaak met een nieuwe set schroeven, boutjes en moeren) zo weet ik zeker dat alle delen die ik krijg aangeleverd in goede staat verkeren. dwz. geen verdroogde rubbers en membranen.
Ondanks dat ik alles al redelijk schoon ontvang, ontvet ik alsnog alle delen en maak het huis van de carbs zo goed mogelijk schoon. (Er blijft altijd wel wat in de scherpe hoekjes zitten)
Tot slot bouw ik de carbs samen en smeer ik de set door.

http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/P10003792.JPG

Het spruitstuk.
Tijdens het definitief bestellen van de carbs mail ik ook een snijtekening met materiaal en specificaties naar het bedrijf bij mij in de beurt die mijn voetplaten uitsnijd. Omdat ze het daar af en toe best druk kunnen hebben is de levertijd ongeveer een week. Meestal is de voetplaat precies klaar als de ik carbs in elkaar heb gezet. De productietijd van de voetplaat is ongeveer 19 minuten.

Zie hieronder de RVS voetplaat op een ABF-kop. Ik heb meerdere koppen liggen om alles op pas te maken, zodat ik precies goed uitkom en niet achteraf te horen krijg dat het totaal niet past omdat bijv. het klepdeksel in de weg zit.

http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/P10003802.JPG

Als ik de voetplaat thuis heb liggen en heb nabewerkt (scherpe randen)
bestel ik het materiaal voor de runners.
Thuis heb ik wel voorraad maar deze vul ik per bestelling weer aan.

Ik zal de komende dagen het verdere verloop van de bouw van het spruitstuk hier posten.

Gr, Pim

hey pim,

ik zie dat je een inlaat aan het maken bent voor een 16v.
hoe doe je dat met runners op deze grote openingen.
ik ben er namelijk ook mee bezig en moet je binnenkort om een setje gaan vragen heb nu weer wat terug gekregen voor het blokje en kan ik verder.

grtz eddy

Dub-Detail
08-09-2010, 16:40
In princiepe kan ik dit op twee verschillende manieren oplossen.

Origineel, kan het gewoon met een ovale inlaat. (net als bij weber spruitstukken) Het injectorgat heeft hier namelijk niet veel extra functie.

Bewerkt, ik heb de hand weten te leggen om een volledige berwerkingstabel voor een 16v. Hierbij is het mogelijk om de inlaat driekantig te maken (zo goed als), met een speciale mal kan ik een verloop stansen welke ik in een trechter vorm kan persen. Zo kan je de luchtinlaat dus maximale flow geven en sluit het mooi aan op het spruitstuk.

Bij een originele motor las ik gewoon een stuk in de 3de hoek van het injectorgat zeg maar. De kosten die die extra mal met zich meebrengen wegen niet op tegen het extra rendement wat je haalt als je het injectorgat wel als aanzuiging zou gebruiken.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb verteld.

Mvg, Pim

willemse
08-09-2010, 18:16
ff een vraagje, wat voor motorcarb's zou ik moeten hebben voor mijn motor? ik heb een EG motor. k zag al iets staan over 38mm carb's, maar niet over merk/type carb erop zou moeten kunnen passen.

is het ook te doen voor een leek?

grtz

Dub-Detail
08-09-2010, 18:43
Als je een beetje handig bent kan je er zelf achter komen mbv. het internet welke carbsets je nodig hebt.

Het is te doen maar er gaat veel tijd in zitten. je moet alles eerst uitmeten.
Daarna moet je een voetplaat maken.
Dan de runners op maat maken (Dat zal voor jou motor niet meevallen, vanwege de plaatsing van de kanalen in de kop)
Vervolgens zal je randen in de runners moeten draaien.
En daarna alles luchtdicht aflassen.

Daarna volgen nog aardig wat aanpassingen om het goed te laten passen.

Zonder kennis van programma's als: Autocad, solidworks, Siemens NX-7, etc. gaat het enorm veel tijd en moeite kosten.
Mede doordat ik mijn tekeningen direct om kan zetten naar CNC-programma's scheelt het mij een hoop gedoe. En het mooie is, elke keer komt er een gelijk product uit de machine of ik er nu 5 of 50 tegelijk maak.

En nog ben ik iedere dag wel bezig om de bestaande tekeningen en programma's aan te passen en te verbeteren zodat het allemaal nog beter en makkelijker past/functioneert.

Daarnaast ben ik bezig met het ontwikkelen, uitwerken en perfectioneren van turbospruitstukken. En daar komt nog een extra sloot materiaalkennis en productie-/nabehandelingstechnieken bij kijken.

Kortom het is te doen als je handig bent en de kennis hebt. Maar er komt veel bij kijken.

Gr, Pim

willemse
09-09-2010, 20:33
Als je een beetje handig bent kan je er zelf achter komen mbv. het internet welke carbsets je nodig hebt.

Het is te doen maar er gaat veel tijd in zitten. je moet alles eerst uitmeten.
Daarna moet je een voetplaat maken.
Dan de runners op maat maken (Dat zal voor jou motor niet meevallen, vanwege de plaatsing van de kanalen in de kop)
Vervolgens zal je randen in de runners moeten draaien.
En daarna alles luchtdicht aflassen.

Daarna volgen nog aardig wat aanpassingen om het goed te laten passen.

Zonder kennis van programma's als: Autocad, solidworks, Siemens NX-7, etc. gaat het enorm veel tijd en moeite kosten.
Mede doordat ik mijn tekeningen direct om kan zetten naar CNC-programma's scheelt het mij een hoop gedoe. En het mooie is, elke keer komt er een gelijk product uit de machine of ik er nu 5 of 50 tegelijk maak.

En nog ben ik iedere dag wel bezig om de bestaande tekeningen en programma's aan te passen en te verbeteren zodat het allemaal nog beter en makkelijker past/functioneert.

Daarnaast ben ik bezig met het ontwikkelen, uitwerken en perfectioneren van turbospruitstukken. En daar komt nog een extra sloot materiaalkennis en productie-/nabehandelingstechnieken bij kijken.

Kortom het is te doen als je handig bent en de kennis hebt. Maar er komt veel bij kijken.

Gr, Pim

okej okej, maar als jij die spruitstukken zou kunnen maken zou t al heel makkelijk zijn? zogezegd dus..
heb gezien dat je die al een x gemaakt hebt namelijk voor een EG motorblok.

grtz

Dub-Detail
09-09-2010, 22:58
Ik kan nu heel makkelijk zo'n spruitstuk maken ja. Maar aan de eerste heb ik heel veel werk gehad om het te laten passen, er was immers nog heel weinig over bekend om cv-carbs op een 8v bigblock te bouwen. Daarna ben ik aan het doorontwikkelen gegaan. En nu kan ik precies uitrekenen welke hoeken ik in de runners moet maken om het spruitstuk te laten passen op verschillende carbs met verschillende runnerlengtes.

Gr, Pim

okej okej, maar als jij die spruitstukken zou kunnen maken zou t al heel makkelijk zijn? zogezegd dus..
heb gezien dat je die al een x gemaakt hebt namelijk voor een EG motorblok.

grtz

Dub-Detail
27-09-2010, 09:45
Even een up-date.
Binnenkort heb ik hoogst waarschijnlijk beschikking over een CNC-plasma snijmachine.
Deze heeft enkele voor en nadelen ten opzichte van de waterstraalsnijmachine.

het voordeel is dat de plasmamachine veel en veel sneller snijd en minder snel onderhoud nodig heeft. Dit maakt dus het uurtarief een stuk voordeliger.

het nadeel is dat plasma warmte in het materiaal brengt en dus spanning. Voor de inlaten maakt dat niet veel uit omdat deze niet te maken hebben met krimpen en uitzetten. Voor de uitlaten is dit echter niet gewenst omdat ik deze dan extra moet nabewerken omd e spannign eruit te halen.

Dus kort samengevat ga ik, als de machine er is voor de inlaten over op plasma. Voor de uitlaten en downpipes blijf ik bij het water/grit mengsel.

Ander voordeel van de plasma is dat de machine ook veel goedkoper is in aanschaf en hij gewoon werkt op een externe plasma-bron.

Gr, Pim

eddyvwone
01-10-2010, 14:55
hey pim,

dat is een mooie machine dan.
ben al hard op weg voor mijn motor dadelijk in mekaar te gaan zetten.
en dan wacht ik met smacht op jou mooie werk.
ben echt benieuwd.
is al wat binnen van de bestelling of niet.

grtz eddy

willemse
01-10-2010, 16:49
ff vraagje, op de auto zitten toch al carberateurs? waarom zou je dan carberateurs van een motor erop doen? dat zou in theorie toch niet veel sneller doen gaan lopen?
hoe werkt dat precies?

eddyvwone
01-10-2010, 17:10
aan wie stel je die vraag dan.
als het om mijn auto gaat daar zitten geen caburateurs 1.8 16v motor.
daar komt dit wel op en dan kun je hem sneller laten lopen ja mits je de rest ook doet aanpassen.

grtz

Dub-Detail
01-10-2010, 18:38
ff vraagje, op de auto zitten toch al carberateurs? waarom zou je dan carberateurs van een motor erop doen? dat zou in theorie toch niet veel sneller doen gaan lopen?
hoe werkt dat precies?

Om dezelfde rede dat mensen dubbele webers of itb's toepassen.
In princiepe hetzelfde princiepe als motorfiets carbs of motorfiets itb's.

Je hebt nu voor iedere cilinder een gasklep en brandstoftoevoer. Normaal heb je dit niet, je hebt dan een carb voor 4 cilinder of een gasklep met 4 injectoren per cilinder.
De spruitstukken flowen ook beter, al is het een groot compromiss.
Hoe dichter de injector en gasklep bij de inlaatklep zitten hoe beter de gas-respons maar hoe slechter het mengsel kan verstuiven.
Hoe verder van de inlaatklep hoe trager de gasrespons maar hoe beter je mengsel verstuift.
Je zou bij de itb's ook nog met stand-off injectors kunnen gaan werken. Maar dat is nog meer rekenwerk om het goed te laten verlopen.
Als het verkeerd staat afgesteld dan slaat de nevel neer op de gasklep en wordt als druppels het kanaal ingetrokken, als je dan een keer een backfire krijgt staat meteen de boel in de hens.
Als je een beetje geoefend bent dan heb je dit door en geef je even volgas waardoor de motor het vuur naar binnen trekt. heb je het niet door fikt de hele bende af.

Kijk maar eens op youtube bij ''vw bikecarbs'' of ''vw bike-itb''

Gr, Pim

willemse
06-10-2010, 17:03
jaa okej maar ik snap alleen nog niet waarom je bijvoorbeeld de carburator van een 750cilinder moet pakken terwijl je in mijn geval dan een carburator erop heb zitten voor een 1600cilinder inhoud. dan zou ik met mijn originele carburator toch sneller moeten zijn?

of komt het doordat je met de motor carburators per cilinder een gasklep en een brandstoftoevoer hebt?
maar ook dan lijkt mij dat er minder brandstof de cilinders in gaat.

grtz willemse

Dub-Detail
06-10-2010, 17:15
stel de een motorfiets met 750cc heeft 38mm carbs. Den heb je dus 4carbs maal 38mm doorsnede = 4536mm2 gasklep oppervlak. Dit is veel meer dan bij een standaard carburateur. De motor kan dus door deze grotere oppervlakte makkelijker lucht aanzuigen. Dus meer van een beter verstoven mengsel inademen. Het rendement wordt hiermee hoger. Dus verbeteren ook de prestaties van de motor.

Gr, Pim

sander_beer
06-10-2010, 22:09
je moet dan ook de sproeiers gaan aanpassen op de grotere cilinderinhoud

Dub-Detail
06-10-2010, 22:14
Klopt, dat heb ik al beschreven in de begin post.

Mvg, Pim

loco-vr6
22-11-2010, 21:00
iemand al eens op de testbank geweest na het monteren van een dergelijke set?

Sjon
22-11-2010, 21:43
.

sander_beer
22-11-2010, 22:45
ikke ook
een 1.6 8v ook 38mm keihin's ,272graden nokkenas ,kop bewerkt en gevlakt, spaghetti+komplete lijn naar achter van powersprint
138pk 173 Nm

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Z474Q7PJ.jpg

Dub-Detail
22-11-2010, 23:09
Best leuke resultaten met die gekke carbs.
Wist niet dat het zo leuk kon lopen.

Gr, Pim

breadfan83
22-11-2010, 23:12
Best leuke resultaten met die gekke carbs.
Wist niet dat het zo leuk kon lopen.

Gr, Pim

Verrast mij inderdaad ook!
Een 1.6 8v met evenveel vermogen als een standaard 1.8 16v. Netjes!

serge pot
23-11-2010, 14:56
een polo 1.3 gk onderblok bewerkte mh kop door mij (spottuning)204 graden 3f nokkenas .gk ontsteking met toerental verhoogd naar 7000.
spaghetty supersprint eigenbouw uitlaat .
4x keihin van cbr600rr uit 2000(36,5mm).

was goed voor96,3 pk bij 6800rpm
en koppel van 111nm beginnende bij 3200rpm tot 5400rpm ,daarna zakte deze af (dus een koppelvlakke)

dit was dus mijn gebakkieklik (http://www.youtube.com/watch?v=79ulbsJJ39U)

serge pot
23-11-2010, 14:59
daarna nog diverse motoren gebouwd ter leering en vermaak op cv carbs

ook nog een aex conversie welke je pas hoefde te schakelen bij 8000rpm en je met een 8p bak op 17/50-13 een 225 op de klok deed

serge pot
23-11-2010, 15:00
dit alles was in 2003 begonnen ,daarna hebben velen het idee van me overgenomen

Sjon
24-11-2010, 21:57
.

guusvandevenne
07-01-2011, 13:11
Waarom is het van de belang de sproeiers uit te boren, of is dit iets extra's ?
Ik kan eventueel een setje overnemen, maar deze zijn niet uitgeboord.

Weet iemand of de spruitstukken voor een 1300 kop hetzelfde zijn als een 1100 kop ?

alvast bedankt, guus

Dub-Detail
07-01-2011, 14:01
Spruitstukken zijn gelijk.
Sproeiers moet je opboren omdat de motor anders veel te arm loopt.
Heeft puur met het mengsel te maken.

Gr, Pim

guusvandevenne
10-01-2011, 20:57
Hoeveel je de sproeiers moet opboren is afhankelijk van de motor en hoe groot de
carbs zijn ?

een vraag van een leek, wat zijn de gevolgen van te arm lopen ?

Dub-Detail
10-01-2011, 21:23
Hoeveel je de sproeiers moet opboren is afhankelijk van de motor en hoe groot de
carbs zijn ?

een vraag van een leek, wat zijn de gevolgen van te arm lopen ?

Klopt, is afhankelijk van de motor en de carbs. Gaat om de luchtsnelheid.

Gevolgen van te arm lopen?
Gevolg (http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.billzilla.org/meltedpiston.jpg&imgrefurl=http://forums.autosport.com/index.php%3Fshowtopic%3D123048&usg=__pUOwV6-nQUDbaPluVLBMZcq70zs=&h=659&w=720&sz=85&hl=nl&start=0&sig2=t0rXDL91kyYyJXNgxttirg&zoom=1&tbnid=71BtDjX8mTovmM:&tbnh=127&tbnw=139&ei=qmorTbC4HIOB4QbowqyzDw&prev=/images%3Fq%3Dengine%2Brunning%2Bto%2Blean%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26biw%3D2559%26bih%3D1189%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=482&vpy=63&dur=13502&hovh=215&hovw=235&tx=131&ty=111&oei=qmorTbC4HIOB4QbowqyzDw&esq=1&page=1&ndsp=92&ved=1t:429,r:2,s:0)

guusvandevenne
10-01-2011, 21:34
plaatje zegt meer dan 1000 woorden zeg maar.
Ik ken dit probleem ook van m'n t2b'tje, verbrande 3de zuiger.

dank je voor de info.

Dub-Detail
15-01-2011, 09:50
Ik heb het de laatste tijd erg druk gehad met de spruitstukjes.
Zo druk dat ik de aanvraag tot eind 2010 niet bij kon benen.

Voor 2011 heb ik het wat groter aan gepakt en doe ik alleen nog het tekenen en ontwerpen, de productie heb ik uitbesteed.
Zo kan ik meer werk aannemen en snellere levertijden garanderen.
De gangbare spruitstukken voor vw smallblock 8v, bigblock 8v en bigblock 16v komen in serieproductie. Deze zullen vanaf februari uit voorraad leverbaar zijn.

Mvg, Pim Bonne

eddyvwone
15-01-2011, 11:21
Hey Pim,

Dat is gaat de goede kant op met je zal wel dit jaar een goed lopend bedrijf worden.
Succes ermee en we spreken ons nog wel als het zover is met mijn project.
Ik ben nu bezig met mijn kop en dan kan die terug naar de revisie en dan kan ik mijn blok in mekaar gaan zetten.
En dan komen snel wat foto's jouw kant op.

Grtz Eddy

Dub-Detail
21-01-2011, 22:30
Ik heb niet stil gezeten de laatste tijd:

M'n nieuwe project afgeleid van het beroemde mechanische ’’kugelfischer renneinspritzung’’, alleen dan elektronisch.
''Vlakschuif ITB's''

http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/VlakschuifITBs.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/VlakschuifITBsbinnen.JPG

Op mijn site en facebook pagina is meer over dit onderwerp te lezen.

Gr, Pim

Melvin
21-01-2011, 23:59
Lijp!

Maar, met stationair is de schuif zo goed als dicht. Staat de injector dan niet tegen een dichte schuif te sproeien? Of zie ik iets over het hoofd :D

De Pul
22-01-2011, 01:24
je timmert flink aan de weg,gaaf:thumbup:

joostvw
22-01-2011, 02:20
Ik heb niet stil gezeten de laatste tijd:

M'n nieuwe project afgeleid van het beroemde mechanische ’’kugelfischer renneinspritzung’’, alleen dan elektronisch.
''Vlakschuif ITB's''

http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/VlakschuifITBs.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/VlakschuifITBsbinnen.JPG

Op mijn site en facebook pagina is meer over dit onderwerp te lezen.

Gr, Pim

word wel een gietwerkje dan of wat?
looks pretty cool :thumbup:

Dub-Detail
22-01-2011, 10:25
@melyville, klopt. Bij dichte schuif pist de injector de hele schuif nat. Maar dat was bij de kugelfischer systemen ook. Kan volgens mij niet gek veel kwaad, zolang de kleppen maar niet nat worden bij hoge belasting.

@joost, alleen de kelken wordt waarschijnlijk gietwerk, alhoewel dat ook wel cnc moet kunnen. De rest is allemaal CNC werk en bestaat uit losse onderdelen.

Melvin
22-01-2011, 11:52
Is het dan geen optie om de injector ná de schuif te plaatsen? Of tenminste schuin, naar de stationair-opening?

Lijkt mij dat stationair draaien - en dus ook starten - nu aanzienlijk vermoeilijkt wordt. Oke, de motor zuigt de brandstof uiteindelijk wel naar binnen (is te hopen, anders sprietst het je motorruimte in) maar toch, het is niet optimaal.

Plus, ik weet niet wat voor injectors je wilt gebruiken, maar als die een beetje inspuitdruk hebben wordt de benzine nu ook je motorruim in verneveld bij stationair.

Toch :)?

De Limburger
22-01-2011, 12:32
Wij (toen ik nog bij Porsche werkte) hadden een Porsche voor de race, met zo'n systeem van Motec met twee schuiven per kant ivm de boxermotor, dit werkte perfect en spoot nergens brandstof in het motorruimte, zou nog al gevaarlijk zijn benzine nevel in een warme motorruimte en er zou maar eens een overslag zijn tussen de bougiekabels nou dan maak je een feest mee.
Als je dit aan het werken krijgt Pim dan ben je echt heel goed bezig, het is namelijk niet niks.
Gr Ronnie

Plaatje bij het praatje!
http://www.volksforum.com/albums/files/5/6/1/9/Motec.JPG

Dub-Detail
22-01-2011, 19:04
Inspuit druk is niet het probleem. Het gaat om de timing van de inspuit tijd.
Ik ben op het moment aan het spelen met een vrij programmeerbaar systeem.

Bij contact primed het systeem zich door een hele korte stoot brandstof in te spuiten.
Tevens is dan alle lucht uit de leidingen. Deze prime brandstof verdampt en wordt de motor in gezogen bij het starten en de rest wordt gevoed door de injectors. Er zal wel een dot gas geven moeten worden met starten.

Stationair heb ik er ook wel vertrouwen in. Werkte op de kugelfischer ook. Maar dit syteem is niet echt voor woon werk verkeer, het rendement wordt gehaald bij vol gas.

filmpje bij het verhaaltje
http://www.youtube.com/watch?v=TakF5y0X0qo

Melvin
22-01-2011, 19:09
Tja, ik vind die brandstof die op de klep gezeikt wordt er behoorlijk vervelend uitzien!

Onder een hoek inspuiten zou wellicht al schelen. Misschien dat het ook voor wervelingen in het mengsel kan zorgen zodat het geen kwaad kan, maar juist goed doet.

Desalniettemin: ik wil hebben!

Mooi hoor!

Dub-Detail
22-01-2011, 21:12
Het is een afweging, ik kan ook zonder moeite de injector voor de schuif zetten.
Maar op deze afstand verstuift het mengsel veel beter en heb je meer rendement.
Echter ligt de focus meer op motorsport maar door de injector positie tussen de kop en de schuif te zetten zou hij ook makkelijker gebruikt kunnen worden op straat.

Gr, Pim

Melvin
23-01-2011, 00:25
Nou, bij volgas heb je daar wel gelijk in, maar dit is natuurlijk ook op te vangen door een hogere inspuitdruk en de injector wel tussen kop en schuif, dan heb je twee vliegen in één klap nietwaar?

Maar ik denk dat het voor mij vooral een gevoelskwestie is. In het filmpje ligt er eigenlijk continu benzine op de schuiven... da's eng :D

Der Ghopmeister
23-01-2011, 09:35
Heb een 1.3 AAV in de polo en heb nu een setje 34mm keihins gekocht hoe lang moeten de runners worden en wat moet ik er nog meer voor aanpassen? want ik zie door de bomen t bos niet meer eigenlijk....

en een bekende van mij heeft een 1.3 NZ en die heeft 40mm keihins wat moet die allemaal aanpassen/maken? de lengte van zijn runners zouden op 6 a 7cm moeten voor zover we gehoord hebben

Dub-Detail
23-01-2011, 14:26
Eng is het idd, maar er kan in princiepe niks gebeuren als de motor loopt. Er wordt zoveel lucht aangezogen dat geen mengsel in de motorruimte kan komen. Er zijn een hele hoop ingewikkelde berekeningen voor om de ideale positie te bepalen.
In het kort komt het op het volgende neer:
Motoren waarbij het vooral om lage uitstoot, laag brandstof verbruik en vermogen bij lage toeren gaat. Daar moet de injector dicht bij de kop zitten,dit gaat tot zo'n 7000 tot 7500 toeren.

Bij motoren die vooral vermogen uit de toeren moet halen, moet de injector naar mate je meer toeren maakt verder naar het begin van het inlaat traject verschoven worden. Dit gaat vanaf zo'n 8000 tot 11000 toeren.

Ga je boven de 11000 toeren dan is de beste positie van de injector buiten het inlaat traject. Stand-off (denk aan formule 1).

Het heeft alles te maken met de luchtsnelheid, de brandstof moet de tijd hebben om goed te kunnen verstuiven, alleen het verhogen van de inspuitdruk is niet genoeg. Om de brandstof meer tijd hiervoor te geven wordt het steeds verder weg ingespoten om constante A/F ratio te behouden.

Nou, bij volgas heb je daar wel gelijk in, maar dit is natuurlijk ook op te vangen door een hogere inspuitdruk en de injector wel tussen kop en schuif, dan heb je twee vliegen in één klap nietwaar?

Maar ik denk dat het voor mij vooral een gevoelskwestie is. In het filmpje ligt er eigenlijk continu benzine op de schuiven... da's eng :D

Melvin
23-01-2011, 14:29
Daar heb je gelijk in inderdaad... blijft vooral het gevoel over, dat het 'eng' zou zijn. Toch zou ik het wel eens willen proberen, lijkt me dat je hiermee icm een vrij programmeerbaar systeem echt lekker zelf een mooie motorloop kunt creeëren, zonder invloed van allerlei sensoren, functies en dingetjes die de fabrikant ooit bedacht heeft... leuk!

Marcski
23-01-2011, 14:30
ik ben heel benieuwd of je stationairafstelling en driveability bij lage toeren een beetje voor elkaar gaat krijgen, flachschiebe worden niet voor niets echt alleen voor circuitgebruik aangeraden

Dub-Detail
23-01-2011, 14:33
Heb een 1.3 AAV in de polo en heb nu een setje 34mm keihins gekocht hoe lang moeten de runners worden en wat moet ik er nog meer voor aanpassen? want ik zie door de bomen t bos niet meer eigenlijk....

en een bekende van mij heeft een 1.3 NZ en die heeft 40mm keihins wat moet die allemaal aanpassen/maken? de lengte van zijn runners zouden op 6 a 7cm moeten voor zover we gehoord hebben

In princiepe staat alles in mijn begin posts. Ik zou voor die 40mm keihins wat anders zoeken dat is wel wat aan de grote kant voor een 1.3. Het wordt dan vrij moeilijk om een goed mengsel te kunnen creeren ivm. de relatief lage luchtsnelheid in het inlaattraject. 6 tot7 cm is bij benadering voldoende voor een 1300.

Gr, Pim

Dub-Detail
23-01-2011, 14:37
@Mellyville, dat is voor mij idd ook het leuke eraan. Ben nu aan bezig om het geheel draaiend te krijgen.

@Marcski, stationair en drivebility wordt sowieso op ingeleverd zeker icm. een spanndende nokkenassen set. Maarja dan maar een hoger stationair toerental.

Om deze set op straat te kunnen gebruiken moet de injector naar voren, of anders met dubbele injectoren gaan werken. Eerste rij voor de vlinderklep voor lage toeren en stationair, tweede rij aan het begin van het inlaattraject of stand-off.

Maar ik ga er mee aan de gang.

Gr, Pim

Roy 1.6
23-01-2011, 16:15
word wel een gietwerkje dan of wat?
looks pretty cool :thumbup:

Gewoon cnc frezen die kelken, sneller en mooiere kwaliteit.

Melvin
23-01-2011, 16:16
Kun je die kelken niet gewoon zo inkopen trouwens?

Dub-Detail
23-01-2011, 19:56
Kan ze wel inkopen maar ze kosten mij inkoop €71,30 per stuk bij jenvey.
Ik kan ze zelf maken voor veel minder, maar het liefst koop ik de kleine onderdelen in.
Ik laat namelijk bij een ander bedrijf in engeland ook mijn fuel rails en andere kleine serie producten maken en ik kan bij hun ook mijn kelken laten frezen.

Gr, Pim

Steve@leiden
23-01-2011, 21:41
Heb je even een mailtje via je site gestuurd betrefende wat informatie over dit onderwerp.

Gr

MauSeR35
24-01-2011, 09:12
Je kunt toch ook met 2 injectoren per cilinder werken om bepaalde van de boven genoemde problemen op te lossen.
Nadeel is weer dat het moeilijker in te regellen is op het MM.

Dub-Detail
24-01-2011, 12:24
Je kunt toch ook met 2 injectoren per cilinder werken om bepaalde van de boven genoemde problemen op te lossen.
Nadeel is weer dat het moeilijker in te regellen is op het MM.

Klopt, maar dat is voor mij nog effe te gek kwa programmeren. Maar staat wel op de planning voor de toekomst.

Gr, Pim

Roy 1.6
24-01-2011, 12:28
Het is gewoon simpel, de mensen die schijterig zijn over benzine op de kleppen moeten deze set gewoon niet kopen. klaar :)

Dub-Detail
24-01-2011, 12:39
Nouja, het zou toch zonde zijn als je project van een paar €1000,- affakkeld.
Maar dat zou dan eerder komen door foutieve afstelling dan door de set.

Het komt wel eens voor hoor dat de vlam in de kelk slaat. Maar die vlam komt niet buiten de kelk en is vrij klein van formaat. Effe gasklep open en hij zuigt de vlam weer naar binnen. Het komt namelijk meestal voor als je van gas open naar dicht gaat.
De lucht snelheid is veels te hoog op de vlam ruimte te geven om over te springen.

Als je effectief rendement etc. buiten beschouwing laat dan is volgens mij 500 liter/min geen vreemde waarde voor de luchtsnelheid per carb of itb. dat is per seconde meer dan 8 liter. Beste vlam die daar los van kan komen.

Marcski
25-01-2011, 23:56
https://img.skitch.com/20110125-t9tcnyubcydqtrygkcrjyfnsf3.jpg
doe er je voordeel mee ;)

Dub-Detail
26-01-2011, 00:12
https://img.skitch.com/20110125-t9tcnyubcydqtrygkcrjyfnsf3.jpg
doe er je voordeel mee ;)

Hoe bedoel je precies,
Enige wat ik zie is wat extra gaten in de schuif.

Gr, Pim

Marcski
26-01-2011, 13:23
Je hoeft er niets mee te doen, maar je kan het als voorbeeld gebruiken voor de vorm van de schuif, als je ook maar iets van dosering wilt hebben. maar je mag ook best het wiel zelf uitvinden, hoor..

Dub-Detail
26-01-2011, 14:20
Je hoeft er niets mee te doen, maar je kan het als voorbeeld gebruiken voor de vorm van de schuif, als je ook maar iets van dosering wilt hebben. maar je mag ook best het wiel zelf uitvinden, hoor..

Ik neem hem mee in de test fase. Kan ik het vergelijken.

Gr, Pim Bonne

PoloG60
28-01-2011, 23:57
Ik heb van de week de runners klaar gemaakt voor mijn NZ blokje en ik heb daarvoor de 38mm carbs van een Honda fireblade.
De runners heb ik 7cm lang gemaakt,dat is de totale lengte inclusief voetplaat,ik heb 4 losse runners gemaakt.
Ik heb de kant van de runners die op de voetplaat komen gewoon haaks afgezaagd en op de voetplaat gelast.
Nou las ik laatst op het forum ergens dat de carbs 20 graden schuin t.o.v. de cilinderkop en onderblok moet staan.
Heeft iemand hier op het forum een foto wat daarmee wordt bedoeld?
Ik heb de runners dus gewoon haaks op de inlaatvoetjes staan(carbs en runners staan dus schuin naar boven,ik ga er vanuit dat de vlotterbak ten aller tijde horizontaal moet staan,ik vindt dit vrij lastig om te bekijken omdat de vlotterbakjes schuin door midden zijn gedeeld als je ze los draait.
Ik hoop een beetje dat jullie weten wat ik bedoel ik kan hier zo geen foto's plaatsen ik kan ze wel mailen naar een van jullie als jullie mij kunnen helpen,ze zijn al gemonteerd dus kan je goed zien hoe ik ze erop heb zitten.
Gr. Ferdi

Dub-Detail
29-01-2011, 00:09
Als ze haaks op de voetplaat staan is dat bij een NZ voldoende.
Er zijn andere motortype waar dit wel onder een hoek moet.

Mvg, Pim Bonne

sander_beer
29-01-2011, 00:11
gewoon haaks is goed het blok ligt er al schuin naar voren in
als je motor erin hangt dan staan de vlotterbakjes ongeveer horizontaal
ik heb dezelfde carbs op een polo motor

PoloG60
30-01-2011, 02:36
gewoon haaks is goed het blok ligt er al schuin naar voren in
als je motor erin hangt dan staan de vlotterbakjes ongeveer horizontaal
ik heb dezelfde carbs op een polo motor

Heb jij ze dan ook op een NZ?
Heeft iemand nog tips voor mij voor wat ik nog meer moet hebben,ik ga er van uit dat een NZ ook een andere nokkenas nodig heeft.
Het schijnt de meest waardeloze nokkenassen te zijn voor ombouw naar motorfiets carburateurs...
Ik heb ook de bijhorende brandstofpomp erbij gekocht dus die van de Fireblade dan weet ik vrijwel zeker dat het goed zit.
Ik heb op de 4e runner ook een pijpje gelast zodat daar de vacuüm slang op komt van de rembekrachtiger,nou kan ik alleen in dit topic zo niet terug vinden waar die vacuüm slang op moet die op de carbs zit....kan iemand mij dat vertellen?
Gr. Ferdi

Der Ghopmeister
30-01-2011, 08:17
NZ = 196 graden met 7 mm lift

3F (AE) : 219 graden / 8,8 mm lift
3F (AF) : 214,5 graden / 9,6 mm lift
ABU = 204 graden met 9,3 mm lift
ABD : 204 graden / 9,3 mm lift
AEE : 204 graden / 9 mm lift
MH : 204 graden / 7,2 mm lift
AAV : 204 graden / 7,2 mm lift

Nokkenasje van een MH heb ik nog wel voor je liggen eventueel :thumbup:

Dub-Detail
30-01-2011, 11:42
Heb jij ze dan ook op een NZ?
Heeft iemand nog tips voor mij voor wat ik nog meer moet hebben,ik ga er van uit dat een NZ ook een andere nokkenas nodig heeft.
Het schijnt de meest waardeloze nokkenassen te zijn voor ombouw naar motorfiets carburateurs...
Ik heb ook de bijhorende brandstofpomp erbij gekocht dus die van de Fireblade dan weet ik vrijwel zeker dat het goed zit.
Ik heb op de 4e runner ook een pijpje gelast zodat daar de vacuüm slang op komt van de rembekrachtiger,nou kan ik alleen in dit topic zo niet terug vinden waar die vacuüm slang op moet die op de carbs zit....kan iemand mij dat vertellen?
Gr. Ferdi

Dat is de ventilatie van de membranen. Die moet origineel op een klein luchtfiltertje worden aangesloten. Dit zorgt ervoor dat de vacuum klokken op en neer kunnen.

Gr, Pim

PoloG60
30-01-2011, 11:49
Dat is de ventilatie van de membranen. Die moet origineel op een klein luchtfiltertje worden aangesloten. Dit zorgt ervoor dat de vacuum klokken op en neer kunnen.

Gr, Pim

Hey Pim bedankt voor je info,dat kleine luchtfiltertje heb ik er wel bij zitten,die zit nog aan het luchtfilterhuis vast ik heb de hele handel van hem gekocht zodat ik zeker weet dat ik alles heb liggen voor de ombouw.
De luchtfilterbak probeer ik denk ik ook wel te gebruiken en anders laat ik gewoon alleen de originele kelkjes erop zitten.
Welke nokkenas kan ik het beste gebruiken voor deze ombouw?
Zou die MH nokkenas voldoende wezen die ghop te koop heeft?
Gr. Ferdi

Dub-Detail
30-01-2011, 13:02
Hallo Ferdi,
Die nokkenas is eigenlijk naar eigen smaak te bepalen. Ik gebruik eigenlijk geen standaard nokkenassen, maar aftermarket assen van catcams schrick of dbilas.

Als luchtfilter gebruik ik altijd een groot filter met voetplaat van pipercross. Kosten wel centen maar is in mijn ogen de beste oplossing met kelken.

Gr, Pim

PoloG60
30-01-2011, 23:35
Hallo Ferdi,
Die nokkenas is eigenlijk naar eigen smaak te bepalen. Ik gebruik eigenlijk geen standaard nokkenassen, maar aftermarket assen van catcams schrick of dbilas.

Als luchtfilter gebruik ik altijd een groot filter met voetplaat van pipercross. Kosten wel centen maar is in mijn ogen de beste oplossing met kelken.

Gr, Pim

Ik heb zo hier en daar al een beetje gekeken naar die Pipercross luchtfilters met voetplaat,maar zijn die voetplaten zo passend te krijgen voor op deze kelken dan?
Of moet je die voetplaten nog aanpassen?
Ik kan op mijn werk ook zelf een luchtfilterbak van aluminium maken met bijvoorbeeld een inlegfilter van K&N of Pipercross of zoiets dergelijks...
Over die vacuüm slang ben ik er eigenlijk nog niet helemaal over uit want tussen de 3e en 4e carburateur zit namelijk die vacuumslang die inderdaad op dat kleine filtertje komt,dat filtertje ga ik dan waarschijnlijk ook gewoon gebruiken.
Maar tussen carburateur 1 en 2 en tussen carburateur 3 en 4 zit ook een zwarte vacuumslang die is qua diameter kleiner dan die andere,dat is die lange slang die op de hoogte ligt van die zwarte vacuüm dekseltjes die is aangesloten tussen 1,2 en gaat daarna door tussen 3 en 4...waar moet ik die op aansluiten?
Gr. Ferdi

Dub-Detail
31-01-2011, 10:38
In princiepe zijn er geen plug & play toepassingen te koop bij pipercross. Je kunt bij pipercross een blanco kopen en deze op maat maken voor jou carburateurs. Ik koop de filters in en de voetplaten snij ik zelf uit rvs met cnc machine.

Die kleine slangetjes zijn de brandstof dump. Mochten je vlotternaalden niet meer goed afsluiten dan komt daar de brandstof uit. Opzich een goed idee om deze weg te lijden dat het op straat gegooid wordt. Beetje tricky al zou het op een hete uitlaat komen.

Gr, Pim

PoloG60
31-01-2011, 18:53
In princiepe zijn er geen plug & play toepassingen te koop bij pipercross. Je kunt bij pipercross een blanco kopen en deze op maat maken voor jou carburateurs. Ik koop de filters in en de voetplaten snij ik zelf uit rvs met cnc machine.

Die kleine slangetjes zijn de brandstof dump. Mochten je vlotternaalden niet meer goed afsluiten dan komt daar de brandstof uit. Opzich een goed idee om deze weg te lijden dat het op straat gegooid wordt. Beetje tricky al zou het op een hete uitlaat komen.

Gr, Pim

Ok dan weet ik genoeg over de filter,dan maak ik die zelf van aluminium...

Maar ik bedoel die zwarte slang die boven die zwarte plastic membraan dekseltjes loopt dat is die lange slang...
Je hebt je brandstofaanvoerslang onder de carburateurs,en je hebt die korte dikke slang tussen de 2e en 3e carburateur die op dat kleine luchtfiltertje komt.
En je hebt dan die slang die ik bedoel,die is vrij lang en die is aangesloten tussen carb 1 en 2 en tussen 3 en 4... en komt over die zwarte kunstof dekseltjes heen...
Ik hoop dat je weet welke ik bedoel anders kan ik je misschien een foto mailen... Gr. Ferdi

Sjon
31-01-2011, 19:28
.

Dub-Detail
31-01-2011, 20:16
Ok dan weet ik genoeg over de filter,dan maak ik die zelf van aluminium...

Maar ik bedoel die zwarte slang die boven die zwarte plastic membraan dekseltjes loopt dat is die lange slang...
Je hebt je brandstofaanvoerslang onder de carburateurs,en je hebt die korte dikke slang tussen de 2e en 3e carburateur die op dat kleine luchtfiltertje komt.
En je hebt dan die slang die ik bedoel,die is vrij lang en die is aangesloten tussen carb 1 en 2 en tussen 3 en 4... en komt over die zwarte kunstof dekseltjes heen...
Ik hoop dat je weet welke ik bedoel anders kan ik je misschien een foto mailen... Gr. Ferdi

Ja, dat is de overdump. Meer kan ik er ook niet van maken.

Gr, Pim

PoloG60
01-02-2011, 00:47
Niet zo moeilijk denken: brandstofaanvoer aansluiten, gaskabel & choke erop en klaar.

Ok Thanks voor de info,ik vermoedde dat die slang bedoeld was voor de vacuüm zodat die die "vlakke" gasschuif omhoog zou trekken bij het gasgeven...
En zou ik de sproeier gelijk al op 140 maken en de gasnaald al iets omhoog zetten nu de carburateurs nog niet op het blok zitten of is dat nog niet zo'n goed idee?

Sjon
01-02-2011, 14:54
.

PoloG60
01-02-2011, 18:32
Yep: dikke slang tussen carb 2&3 is ont-/beluchting variabele-venturi schuiven

Ok maar hoe gaan die schuiven dan omhoog?
Ik neem toch aan dat die schuiven een vacuüm nodig hebben anders gaan ze toch niet omhoog als de gaskleppen open gaan?
Vandaar zijn het toch cv (constant vacuüm carburateurs)?
Misschien zeur ik wel teveel of ik snap iets niet....ik neem aan als je die ene slang aan sluit en daar een vacuüm op zet,dat dan die schuiven omhoog gaan bij het gas geven... :redface:

Dub-Detail
01-02-2011, 19:01
Gaat vanzelf. Door het vacuum wat heest achter de schuiven.
Zet er maar eens een stofzuiger op en bedien de gasklep. Gaan de schuiven omhoog.

Gr, Pim

rodydejonge
01-02-2011, 19:30
Ik heb hetzelfde man, heb Cbr carburateurs, en zit ook tussen de 2e en 3e carb een dikke aansluiting, Dus deze mag ook nog op het inlaat voor vacuum ? goed dat ik er nu achter kom :)

Dub-Detail
01-02-2011, 19:39
Ik heb hetzelfde man, heb Cbr carburateurs, en zit ook tussen de 2e en 3e carb een dikke aansluiting, Dus deze mag ook nog op het inlaat voor vacuum ? goed dat ik er nu achter kom :)

Nee, die moet gewoon los aan een filtertje.
Twee kleine slangetjes moeten ook los, maar hou deze weg bij hete delen.
Enkel rembekrachtiger en/of verdeler aansluiten op vacuum.

Gr, Pim

sander_beer
01-02-2011, 19:53
die dikke aansluiting in het midden daar zit normaal een slang op aangesloten die op de luchtfilterbak zit voor als er overdruk(wel minimaal) in het luchtfilterhuis is door het ram air systeem daardoor zouden de schuiven sneller open gaan en ook net iets verder open gaan

PoloG60
01-02-2011, 21:00
Naaldhoogte voorlopig niet aankomen: das pas voor de allerlaatste finetuning.
Hoofdsproeiers is afhankelijk van hoe je h'm gaat afstellen:
als je de remluchtsproeiers afdopt, kan 't zelfs zo zijn dat de hoofdsproerers kleiner moeten dan origineel.
Ik ga geen sproeiermaten roepen, wat dit is bij elke motor weer anders.

Ze praten op het 86c forum bijna alleen over sproeier 140,ik heb thuis zo'n setje liggen speciaal om sproeiers op maat te maken dus die ga ik daarvoor gebruiken.
Zover ben ik nog lang niet maar hoe kan ik die het makkelijkste en snelste afstellen?
Ik had gehoopt dat ik met die maat van 140 aardig goed zat,want het is flink pokkewerk als die 4 sproeiers er elke keer eruit moeten om te testen als ze goed aan de maat zijn...
Het synchroon stellen van de carbs laat ik wel bij een motorzaak doen dat lijkt mij de beste snelste en de makkelijkste manier aangezien dat nogal precies komt...

sander_beer
01-02-2011, 22:24
uw lucht sproeiers eerst dicht maken als je de kelken eraf haalt dan zie je 4 openingen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PEHKOX7C.jpg
volgens het boekk wat ik heb moet je eerst de stationairsproeier bepalen want die gebruik je tot +- 1/4 gas maar de meeste rijden met de originele sproeier
ik heb er wel een andere maat inzitten maar weet niet meer juist welke
daarna pas de hoofdsproeier bepalen ik heb dacht ik 135 erin zitten
maar het is toch echt iedere keer proberen en de boel weer loshalen en opnieuw proberen

Sjon
01-02-2011, 22:32
.

PoloG60
01-02-2011, 23:06
Ja Ferdi: op polo86c zijn er meerdere met cv-carbs, ik ook ;-)
Vantevoren sproeiers bepalen is gokken: elke setup is weer anders.
Afstellen is meer sleutelen dan rijden/rollen....ja...en? Das de hobby.
Vacuummeter aanschaffen: synchroon stellen is niet moeilijk:
eerst cil 2 & 3 synchroon stellen en dan de buitenste 2.

Ok dan moet ik die maar eens aan gaan schaffen,ti's alleen zo jammer dat je hem maar een keer nodig hebt,waar kan je die dingen kopen en wat kosten ze?
Vast wel bij een motorzaak te krijgen...
Ik had jou topic al gezien ziet er supergaaf uit,heb jij er zo'n Pipercross filter erop zitten?
Ik wil van aluminium zelf een filterbak maken op m'n werk maar ik weet de maten nog niet die ik nodig ben om hem te maken,want m'n blok hangt nog niet in m'n polo 1.
Moet die ene sproeier zowieso dicht gemaakt worden zoals Sander dat ook heeft?

sander_beer
01-02-2011, 23:12
moeten niet maar ik vond het zo makkelijker afstellen

PoloG60
02-02-2011, 00:02
moeten niet maar ik vond het zo makkelijker afstellen
Ok wat is het verschil als je het wel of niet doet?

Sjon
02-02-2011, 18:17
.

sander_beer
02-02-2011, 19:13
het verschil is dat je kleinere hoofdsproeiers kan gebruiken
200 is ongeveer de maximum maat die je kunt gebruiken
als je weet hoe zo n carb werkt en je volgt het kanaaltje van de luchtsproeier naar het kanaaltje van de hoofdsproeier dan snap je wel waarom je dan maar een kleinere sproeier nodig hebt

rodydejonge
02-02-2011, 19:17
Hoe kom je erachter dan welk van de buisjes ( die op de afbeelding hier boven ziet ) moet afdoppen ?

sander_beer
02-02-2011, 20:26
bij de cbr 900 fireblade carb moet je degene dicht maken die op de foto dicht gemaakt is
bij andere carbs (als ze luchtsproeiers hebben) eens op de hoofdsproeier blazen en voelen uit welk buisje lucht komt

T.C.Z.L
27-02-2011, 14:29
Topic weer even omhoog halen met een 2-tal vraagjes.
Ben op het moment bezig een mk1 cabrio naar een 16v weber om te bouwen en loopt tegen de volgende problemen aan:
1) de flens vooraan op de cilinderkop zit in de weg. Welke moet ik hiervoor gaan gebruiken?
2) Welke koelvloeistof slangen gebruiken jullie bij een 16v? Die van een mk1 of van een mk2, of zelf op maat gemaakt?

Marcski
01-03-2011, 11:49
dat watermondje?
Eentje van een ABF halen bij de dealer, of je huidige omlassen

combinatie van slangen (ook afhankelijk welke motor je erin had), gewoon kijken welke het beste past

T.C.Z.L
01-03-2011, 16:40
dat watermondje?
Eentje van een ABF halen bij de dealer, of je huidige omlassen

combinatie van slangen (ook afhankelijk welke motor je erin had), gewoon kijken welke het beste past

Het was eerst een 8v en blijf ook op de 8v kabelboom rijden.
Past die waterflens van een ABF dan wel?

Marcski
01-03-2011, 16:52
er komt toch een 16v in? daar moet het abf watermondje op

T.C.Z.L
01-03-2011, 17:13
er komt toch een 16v in? daar moet het abf watermondje op

Ja blok wat er in komt is een kr.
Oke dat ga ik eens kijken voor een abf waterflens.

eddyvwone
01-03-2011, 18:05
moet dan een alu zijn of niet.
want een kunststoffe is gewoon hetzelfde als die van een kr alleen de overlooppijpje zit erop.

grtz eddy

T.C.Z.L
05-03-2011, 15:28
Een ABF past ook niet.
En de alu van een vroege kr past bijna,maar deze moet ook aangepast worden.
Iemand anders nog een oplossing?

breadfan83
05-03-2011, 15:34
Heb je hier wat aan? Dit is die die ik bedoelde:

http://img.photobucket.com/albums/v231/frechem/IMG_1490.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v231/frechem/IMG_1492.jpg

T.C.Z.L
05-03-2011, 15:35
Dat zou inderdaad wel eens kunnen passen.
Kost dat? :tongue:

breadfan83
05-03-2011, 15:39
Dat zou inderdaad wel eens kunnen passen.
Kost dat? :tongue:

Heb het hem even gevraagd, zal in de loop van de dag wel 'n reactie krijgen. :thumbup:

thijstheunissen
05-03-2011, 17:36
zow ene heb ik toevallig op ebay gewonnen en past volgens mij niet op een gewone g60:P

dus als je een verchroomde wilt dan even melden;)

T.C.Z.L
05-03-2011, 17:37
zow ene heb ik toevallig op ebay gewonnen en past volgens mij niet op een gewone g60:P

dus als je een verchroomde wilt dan even melden;)

Neem maar mee om te passen!
Hebben het er vanaf wel ff over ;)

De Limburger
05-03-2011, 18:15
Vandaag even met een collega over dit voorval gehad, en we gaan proberen om zelf een nette te maken, eentje van een van de eerste KR's die hebben namelijk een aluminium teutje erop zitten, en die gaan we dan even inzagen beetje knikken en netjes slijpen en lassen zodat het gewoon gaat passen en niet gaat opvallen, maar als er prijzen bekend zijn dan laat maar eens weten.
Gr Ronnie

T.C.Z.L
06-03-2011, 10:36
Vandaag even met een collega over dit voorval gehad, en we gaan proberen om zelf een nette te maken, eentje van een van de eerste KR's die hebben namelijk een aluminium teutje erop zitten, en die gaan we dan even inzagen beetje knikken en netjes slijpen en lassen zodat het gewoon gaat passen en niet gaat opvallen, maar als er prijzen bekend zijn dan laat maar eens weten.
Gr Ronnie

Gaan jullie er meer dan 1 maken Ronnie?
Pm me eens een prijs door aub.
Flens van Thijs past namelijk ook niet.

ferryfast
06-03-2011, 11:21
Hoi,

Ben ook op zoek naar zo'n flens,
PB mij aub ook de prijs indien bekend:)

groeten Ferry

JerryGT
06-03-2011, 13:13
Gewoon dichmaken en de uitgang op de zijkant van de kop gebruiken. Koelt de motor ook nog een beter ;)

breadfan83
06-03-2011, 13:51
De prijs voor dat pijpje zoals in de foto's die ik eerder postte is 60 Dollar, te verkrijgen bij Pierce Performance.

Als er meerdere mensen zo'n ding willen is het misschien handig als die dat onder elkaar even bespreken om zo op de verzendkosten te besparen. ;)

De Limburger
06-03-2011, 19:08
Gewoon dichmaken en de uitgang op de zijkant van de kop gebruiken. Koelt de motor ook nog een beter ;)

Foto's. tekeningen. voorbeelden??

T.C.Z.L
08-03-2011, 18:55
Daar ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar!

Hoe hebben andere mensen met een 16v carbu dit opgelost?

ferryfast
19-03-2011, 07:50
even een up voor bovenstaande vraag :D

Heb nu zelf in autocad mn spruitstuk, waterflens op de kop en waterflens op het onderblok (waar de pomp zit) gemaakt.
Deze worden nu met waterstraalsnijden gemaakt (hoop dat k goed getekend heb :thumbup: ) en hier laat ik vervolgens de buizen op lassen, ovaal naar rond voor t spruitstuk, haaks voor de kopflens en onder 30graden hoek voor de pompflens.

De pompflens maak ik omdat ik de originele pomp heb weggehaalt = minder aandrijving door de v-riem en dus iets minder pk verlies.
Deze vervang ik door een electrische pomp van EWP die regelbaar is en 110 L per minuut kan pompen (is RUIM voldoende voor n 1800)

Verander ook het watercircuit en heb er bijv een oliekoeler bij waardoor het iets minder 'druk' word qua slangen.....

Ik zie trouwens meerdere oplossingen voor t vacuum 'probleem' voor de rembekrachtiger en heb dit zelf opgelost door een dynamo van opel met vacuum erop.

groeten
Ferry

MauSeR35
19-03-2011, 14:01
Nou maak je me nieuwsgierig, hoe ziet die dynamo er uit dan?
Edit: heb t al gevonden :rolleyes:

Bluepower
19-03-2011, 18:30
http://i3.photobucket.com/albums/y94/redhsv/002-3.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y94/redhsv/004-4.jpg

T.C.Z.L
29-03-2011, 16:32
Nog even een vraagje:
Op de linker carbu helemaal links onderin zit een soort " tuutje".
Ik neem aan dat dit voor vacuum is?
Waarop zit deze aangesloten?
http://shop.bolku.nl/images/Solex%2040%20mm.jpg

Sjon
29-03-2011, 17:39
.

Dub-Detail
05-04-2011, 12:57
Die wateraansluiting voor de bigblock 16v heb ik te koop.
Die van eddy is bijna klaar en gaat van de week op de post.
Mocht er meer intresse zijn neem dan even contact op.

gr Pim

Kenneth_polo
14-04-2011, 15:31
Ik ben echt een leek t.o.v. Type motoren en aanpassen.
Ik heb een 1.3 AAV, wat moet hier allemaal op worden aangepast?
En wat zou evt een complete set kosten hiervoor? Kan ik er eens over na gaan denken;)

Greetz!

De Limburger
16-04-2011, 21:25
Even een vraagje, als je een 1.3 GF motor hebt met carb's, en je dopt de retour leiding dicht. Kun je dan gewoon rijden of trekt de tank zich dat vaccuum? Of maakt dit niks uit?
Gr Ronnie

Steilheck
16-04-2011, 21:29
Mijn 1.3 MH/2G op carbs heeft een probleemloze afgedopte retour leiding.

Je retourleiding ont/belucht toch nergens?

De Limburger
16-04-2011, 22:46
Oke want ik heb zo'n idee dat bij een volle tank de benzine langs de retour naar buiten lekt waardoor ik binnen een lekkere benzine geur krijg, wat niet echt fijn is, ook kan ik dan niet met de ramen open rijden aangezien het echt stinkt.
Gr Ronnie

Morgen dus eens die retour afdoppen.

De Limburger
19-04-2011, 11:04
Motor loopt nu redelijk met de motorfiets carb's alleen zuipt hij nu als een malle, ik heb er 135ger sproeiers in zitten met de 130gers liep de motor helemaal niet goed omdat hij te min kreeg, en de carb's zijn 36mm Keihin. Waar kan ik aan draaien op de carb's om hem iets zuiniger te zetten? Ook kan ik niet volgas optrekken omdat hij dan inhoud.
Wie kan me daar wat info over geven.
Gr Ronnie

Marcski
19-04-2011, 15:37
hoe zien je bougies eruit?
kan ook veel te rijk mengsel zijn

De Limburger
19-04-2011, 15:52
Zo zien die er uit.

http://www.volksforum.com/albums/files/5/6/1/9/DSC_0292_193957.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/6/1/9/DSC_0293_971786.JPG

Ka het niet ook met de ontsteking te maken hebben, dat deze te vroeg staat?

Gr Ronnie

Dub-Detail
19-04-2011, 15:53
Even aan een viergasmeter. Dan kun je bepalen waar je moet bijstellen.
Het kan namelijk ook zo zijn dat die stationair en bij laag toerental te veel lucht krijgt en door de grote sproeier bovenin te veel brandstof.

Eerst Co afstellen, dan synchroon stellen, daarna kun je kijken welke sproeier je nodig hebt en als laatst kun je de naalden iets ophogen.

Aan een viergas tester kun je ook meteen zien hoe die verbrand en waar je nog wat moet afstellen.

Gr, pim

De Limburger
19-04-2011, 15:57
Ja en welke schroeven gebruik je dan bij CO?
Die aan de onderkant van de carb's dus de stationair mengsel schroeven?
Of welke?
Gr

Dub-Detail
19-04-2011, 18:34
De Co schroeven zijn de schroeven die jij bedoeld als stationair mengsel schroeven.

Gr, Pim

Marcski
20-04-2011, 13:53
http://www.factorypro.com/tech_tuning_procedures/tuning_carbtune,CV,high_rpm_engines.html

Sjon
07-05-2011, 17:33
.

serge pot
07-05-2011, 17:58
en een zeer net resultaat

steppie86
31-05-2011, 21:52
hallo allemaal ik ben stephan en ik ben hier nieuw.

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=86068

ik was al een tijdje van plan om motorcarbs plaatsen maar heb een paar kleine vraagjes.
Heb nog een setje 32 mm mikuni liggen het is een beetje aan de kleine kant maar kan ik dit goed lopend krijgen of is 34 mm echt minimaal op een 1.3 .
En ik heb drie aansluiting op de achterkant 1 groote in het midden en 2 kleine tussen carb nr 1 en 2 en tussen 3 en 4.
Groote aansluiting benzine toevoer, kleine aansluiting overloop (retour) ?
mvg stephan

fredje-cupra
28-06-2011, 13:25
Ik Ben ook al enige tijd bezig met een mh motor op cbr 600 carburaters.
Het geheel loopt goed maar naar mijn idee komt er niet uit wat er in zou moeten zitten.
Ik heb de volgende dingen aangepast:
-Kop revisie, gevlakt en kanaalen vergroot en geflowt.
-spagettie spruitstuk.
-powersprint 45mm rvs uitlaat vanaf spruitstuk naar achter.
-electro brandstof pomp.
-nokkenas 204 gr en 9.3 mm kleplift.
-ontsteking 14 graden vervroegd.
-mengsel verhouding is goed.
-carburateurs staan synchroon voor zover ik weet.

De motor loopt lekker en trekt ook zonder problemen door naar de 8000 toeren, maar ik heb het idee dat hij de ene keer beter door trekt als de andere keer.
Ook is het verschil kwa trekkracht met een orginele motor niet zo ontzettend groot ik heb alleen een veel groter toerenberijk.
Zou het kunnen dat ik wat over het hoofd zie of iets verkeerd doe aangezien deze vorm van tunen voor mij redelijk nieuw is.

Ook weet ik dat het erg moeilijk is om een schatting te maken kwa vermogen, maar lijkt mij dat er met deze setup toch wel een 75 pk te halen zou moeten zijn.
En dat zit er nu gewoon echt niet in.

Dus misschien dat iemand ideeën of tips heeft?

Alvast bedankt.

Dub-Detail
28-06-2011, 13:56
Ik Ben ook al enige tijd bezig met een mh motor op cbr 600 carburaters.
Het geheel loopt goed maar naar mijn idee komt er niet uit wat er in zou moeten zitten.
Ik heb de volgende dingen aangepast:
-Kop revisie, gevlakt en kanaalen vergroot en geflowt.
-spagettie spruitstuk.
-powersprint 45mm rvs uitlaat vanaf spruitstuk naar achter.
-electro brandstof pomp.
-nokkenas 204 gr en 9.3 mm kleplift.
-ontsteking 14 graden vervroegd.
-mengsel verhouding is goed.
-carburateurs staan synchroon voor zover ik weet.

De motor loopt lekker en trekt ook zonder problemen door naar de 8000 toeren, maar ik heb het idee dat hij de ene keer beter door trekt als de andere keer.
Ook is het verschil kwa trekkracht met een orginele motor niet zo ontzettend groot ik heb alleen een veel groter toerenberijk.
Zou het kunnen dat ik wat over het hoofd zie of iets verkeerd doe aangezien deze vorm van tunen voor mij redelijk nieuw is.

Ook weet ik dat het erg moeilijk is om een schatting te maken kwa vermogen, maar lijkt mij dat er met deze setup toch wel een 75 pk te halen zou moeten zijn.
En dat zit er nu gewoon echt niet in.

Dus misschien dat iemand ideeën of tips heeft?

Alvast bedankt.

Ik denk dat een rollerbank het enige verlossende antwoord gaat geven.
Je vermogen komt namelijk ook heel anders vrij dan met een originele set-up.

MM Designs MK1
29-06-2011, 13:49
[I]hallo,
ik had ook even een paar vraagjes ik ben met een 16v kr bezig

1 hoe kan ik zien of het een small of big block is?
2 komen de runners gewoon haaks op de grondplaat bij een kr aangezien hij al beetje achterover staat?
3 en wat is nog meer verstandig om aantepassen als ik op motorfiets carbs ga rijden?
4 en in het begin had je het erover dat je op de runner van cilinder 4 een pijpje moet voor rembekrachtiger is dat bij kr ook zo?

michel

MauSeR35
29-06-2011, 14:18
1) beantwoord je zelf al in 2
2) kijk hoe ze staan op de motor waar ze vanaf komen en laat die hoek ongeveer overeen komen lijkt me.
3) brandsofdruk nakijken
4) lijkt me verstandig om een aansluiting voor je rembekrachtiger te voorzien, anders moet je veeel harder gaan trappen...

MM Designs MK1
29-06-2011, 16:04
1) beantwoord je zelf al in 2
2) kijk hoe ze staan op de motor waar ze vanaf komen en laat die hoek ongeveer overeen komen lijkt me.
3) brandsofdruk nakijken
4) lijkt me verstandig om een aansluiting voor je rembekrachtiger te voorzien, anders moet je veeel harder gaan trappen...

nummer 1 hoe bedoel je dat? als hij achterover staat is het een big block?
nummer 4 heb je daar een foto van ofzo want ik begrijd niet helemaal hoe dat moet komen

MauSeR35
29-06-2011, 16:38
1) ja
4) nee geen foto van

Jel Golf 2 GTI
11-07-2011, 16:58
gewoon ff ter info => keihin website (http://www.keihin-us.com/)

MauSeR35
03-10-2011, 20:09
Even nog een (wellicht) stomme vraag van mijn kant, ik heb eens een set carburateurs gekocht die van een cbr 900 zouden komen en 42mm zouden zijn, nu ik echter op verschillende plekken meet kom ik uit op 34 of 36 mm. Ik neem aan dat ik de diameter van de gasklep moet hebben, klopt dat? of zijn er nog andere identificatiemogelijkheden?
Op de carbs staat verder allen Keihin VP.

Jel Golf 2 GTI
03-10-2011, 20:18
Even nog een (wellicht) stomme vraag van mijn kant, ik heb eens een set carburateurs gekocht die van een cbr 900 zouden komen en 42mm zouden zijn, nu ik echter op verschillende plekken meet kom ik uit op 34 of 36 mm. Ik neem aan dat ik de diameter van de gasklep moet hebben, klopt dat? of zijn er nog andere identificatiemogelijkheden?
Op de carbs staat verder allen Keihin VP.

de diameter van de carbs slaat steeds op de diameter van de klep
(is wat ze mij ooit wijsgemaakt hebben) :D

Dus de binnendiamter van je inlaat (wat je tegen je blok aanzet) is de diameter die word op gegeven normaal.

MauSeR35
03-10-2011, 21:11
Hmm daar was ik al bang voor dus, kan ik helaas op zoek naar grotere dus. Moet namelijk op een 2.0 16V komen.

Jel Golf 2 GTI
03-10-2011, 21:13
Dacht ik ook al, kan ik helaas op zoek naar grotere dus. Moet namelijk op een 2.0 16V komen.

Dan ga je niet toekkomen met je 36mm :D

Wel kut dat je ze gekocht hebt voor een 42mm versie.

Kerel heeft wss de buitenmaat van je klephuis opgemeten ipv de binnendiameter

Aangezien ik 36mm carbs heb en men slangen een binnen diameter van 42mm moesten hebben om over het huis te kunnen.

MauSeR35
03-10-2011, 21:38
Idd, maar ja das het risico van ongezien op internet kopen he. maar back on topic want dit is persoonlijke onkunde (van mij) zullen we maar zeggen en heeft verder niet zo veel te maken met het goed aan de gang krijgen van zo'n set-up

peter88
27-11-2011, 19:02
Wat is de betrouwbaarste en beste carb voor 1,8 dx ? Standaard op een spaghetti spruit na.

Grolsch
06-12-2011, 21:29
welke carbs zijn er nu 40mm of groter?

die van een R1 en Fireblade?

ps. zijn bedoeld voor een 2.0 8v

gr

Jel Golf 2 GTI
16-12-2011, 21:00
40mm zijn idd van een R1 en CBR900.

Hier trouwens nog een foto van mijn 1.1 met carbs van een R6.
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/402753_3055109065608_2017631303_n.jpg
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/417314_3055109785626_139403381_n.jpg

Sjon
18-12-2011, 11:05
.

GOLFMEISTER
21-12-2011, 15:47
Hallo,

Weet iemand of Pim nog steeds spruitstukken maakt heb hem een mail gestuurd via zijn site maar krijg geen antwoord

Gr. Jeroen

guusvandevenne
21-12-2011, 16:00
Door de drukte voor het bedrijf maakt hij geen spruitstukjes voor carbs op t moment, stond ergens in z'n eigen topic, of van t bedrijf als ik me niet vergis.

GOLFMEISTER
21-12-2011, 16:25
oh das wel jammer,

dan toch maar zelf aan de slag

Dub-Detail
22-12-2011, 16:57
Om even duidelijkheid te scheppen.
Momenteel maken wij geen spruitstukken meer.
De vraag is zo groot dat we het niet aangesleept krijgen.
Daarnaast heb ik het zelf te druk met verschillende projecten.

Binnenkort zal er een webshop online komen. Daarin zullen series worden aangeboden.

Gr, Pim

patjetta
29-01-2012, 22:16
Ik heb even snel het topic doorgelezen en ik vind nog niets terug over de plastic pijpjes die op de carburateurs zitten.
Ik zie er 5 zitten 2 kleine zwarte 2 kleine bruine en 1 dikke zwarte.
Waar zijn deze allemaal van?
Ik zie dat de grote zwarte de lucht toevoer is voor aan de onderkant van de vacuum kleppen.
En de kleine bruine volgens mij de ontluchting van de vlotterkamers?
Maar dat weet ik niet zeker.
En ik zie ook niet waar de kleine zwarte voor zijn.
Het zijn trouwens carbs van een cbr 600.

mechfreak
09-03-2012, 08:52
Ik wil wel spruitstukken maken voor Motorfietscarburateurs.
Wat ik nodig heb: De Carburateurs om de Afstanden en de stand van de Vlotterkamer te kunnen bepalen.
de stand van de Motor in de Auto(sommige zijn gekanteld)
de originele Pakking van de Inlaatspruitstuk(of aangepaste pakking voor grotere Kanalen)warvan ik de Voetplaat kan laten maken uit rvs.
Kosten:300 Euro

hansiebaba
11-06-2012, 15:02
ik heb een vraag ik heb ook een setje voor men polo 1.3 maar hoe zit het eigelijk met een spruitstuk moet die recht voor de carb of maakt dat niet uit als je de slangen er op zet. en kun je de meganisepomp ook gebruiken dus die op het blok zit

Dub-Detail
11-06-2012, 15:14
Het mooiste is als de runners recht voor de carb uitkomen.
Zo maak ik ze althans.

Tevens zijn de setje weer gewoon te koop bij ons.
Voor meer info even een mailtje kloppen: info@dubdetail.com

hansiebaba
11-06-2012, 21:12
oke het mooist is dus dat de run tegenover de carbs staat.
en moet de run in diameters gelijk zijn als de carbs of maakt dat niet uit.
en wat kost me dat als ik een spruitstuk laat maken door de gene hier die dat kan

Dub-Detail
11-06-2012, 21:15
Diameters van de runners moet gelijk zijn aan de carburateurs.
Bij mij kost een spruitstuk €300,-

Style
24-06-2012, 15:37
Kan niet wachten tot mijn spruitstuk klaar is :D

Bas Oppelaar
24-06-2012, 22:04
Ik heb even snel het topic doorgelezen en ik vind nog niets terug over de plastic pijpjes die op de carburateurs zitten.
Ik zie er 5 zitten 2 kleine zwarte 2 kleine bruine en 1 dikke zwarte.
Waar zijn deze allemaal van?
Ik zie dat de grote zwarte de lucht toevoer is voor aan de onderkant van de vacuum kleppen.
En de kleine bruine volgens mij de ontluchting van de vlotterkamers?
Maar dat weet ik niet zeker.
En ik zie ook niet waar de kleine zwarte voor zijn.
Het zijn trouwens carbs van een cbr 600.

De enige 2 die je moet aansluiten zijn de onderste , die grote en de bovenste 2 (weet even de kleur niet ) open laten die dikke is inderdaad beluchting voor je gasschuiven en die 2 bovenste zijn overloopjes voor je vlotterkamers :thumbup:

hansiebaba
06-07-2012, 16:03
ik heb een vraag als mijn polo warm is en ik gas geef gaat ie stotteren en duurt het heel lang voor dat ie de toeren weer op pakt dat doet ie zowel in de 1 als in de 2,3 en 4

Audi1981
06-07-2012, 16:12
Dit zijn wel erg weinig gegevens om mee te werken...buitenom het feit dat je vraag hier niet thuis hoort waarschijnlijk...:thumbup:

hansiebaba
06-07-2012, 17:08
ja ik heb namelijk ook een vw met 34mm keihin cabs op een 1.3 alleen als de motor goed warm is en ik dus gas geef gaat ie niet normaal toeren draaien. eerst krijg je een smorent geluit en dan pakt ie langzaam het goeie toerentaal weer op.
trek ik de bougies der uit zijn ze wit van kleur. er zitten 150 sproeiers in en de co schroef staat 2.5 slag open. en aan de co meter doet ie 0,20 kan het daar wat mee temaken hebben dat de co nog al vrij laag is

De Pul
06-07-2012, 17:11
hij loopt dus veel te arm.....

hansiebaba
06-07-2012, 18:17
dus de co schroef nog verder open draaien of andere sproeiers

fearless
07-07-2012, 09:18
http://i187.photobucket.com/albums/x290/fearlesscorsa/20120630_092755.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x290/fearlesscorsa/20120704_212445.jpg

Heb er tuitjes op gelast voor mn CARBTUNE PRO Synchroom meter.
Spulletje moet even gecoat worden en dan monteer ik de boel eerst op de std mechanisce pomp. Ik wil uiteindelijk een quinton hazel pomp (die stopt als de vlotters vol zitten) maar die zijn nergens in voorraad.

Heb al eerder R1 carbs gezet op een 2l16v in een Corsa B (fearless)
Dit op een bogg brothers spruitstuk. Liep zeer leuk. en ook mee gereden op DAF

Bovenstaand spul komt op een golf 1 1.1 met 1.3gk nokkenas.

Sjon
09-07-2012, 09:36
.

hansiebaba
09-07-2012, 11:36
Nee.
Grotere hoofdsproeiers, maar slimmer/handiger is de remluchtsproeiers
van de hoofdsproeiers dichtzetten: goeie kans dat je hoofdsproeiers
dan al veel meer in de buurt zitten van 't juiste mengsel.

oke mag ik vragen waar die sproeier zit en wat die doet

Sjon
09-07-2012, 12:01
.

hansiebaba
09-07-2012, 19:41
Deze topic nog niet doorgelezen dus?
Zoekfunctie doet 't niet meer?
Google is uit de lucht?

topic zeker door gelezen.
alleen vraag ik mij af of wel alle carbs dat hebben ik rij namelijk met dit soort carbs rond http://www2.picturepush.com/photo/a/811965/img/811965.jpg http://www5.picturepush.com/photo/a/811983/img/811983.jpg afkomstig van een gtr1000 34mm

en stel dat ze er op zitten hoe dicht je zoiets een beetje makkelijk af?

Sjon
09-07-2012, 21:06
.

hansiebaba
10-07-2012, 09:46
Zucht.....'t antwoord mot weer es helemaal letter voor letter voorgekauwd worden.
Troost je: je bent niet de enige hier....naar mijn idee lijkt 't wel of men
soms met glazige oogjes naar die carb's zit te staren....
Verdiep je eigen es in de materie / zoek info / schroef es zo'n carb uit mekaar.

Zo te zien heeft deze versie slechts 2 remluchtsproeiers per carb:
aan voorzijde/inlaatzijde zitten ze verdiept onderin.
Vermoedelijk zit die van de hoofdsproeier precies in 't midden onderin:
te controleren door erop te blazen of op de hoofdsproeier blazen
en elders dichthouden met een vinger.
Officiele correctiepluggen: http://www.tovami.com/producten-buizen-sproeiers.php
(lopen taps toe)
Minder fraaie, maar wel doeltreffende manier: kopspijkertje erin tikken

bedank voor de info ik ga het proberen en hopen dat ik dan van het probleem af ben

fearless
10-07-2012, 16:25
Dat van die sproeiers dichtzetten heb ik nog nooit gehoord, is wel een goeie tip. Zal het zeker proberen als ik mn carbjes er op heb zitten.

Op mn oude corsa c20xe heb ik ze uitgeboord tot 1.85 mm (boortje lastig te vinden, via internet maar 2 euro :P)
Dat was redelijk goed maar de perfecte afstelling kregen we nooit.

hansiebaba
10-07-2012, 18:47
Zucht.....'t antwoord mot weer es helemaal letter voor letter voorgekauwd worden.
Troost je: je bent niet de enige hier....naar mijn idee lijkt 't wel of men
soms met glazige oogjes naar die carb's zit te staren....
Verdiep je eigen es in de materie / zoek info / schroef es zo'n carb uit mekaar.

Zo te zien heeft deze versie slechts 2 remluchtsproeiers per carb:
aan voorzijde/inlaatzijde zitten ze verdiept onderin.
Vermoedelijk zit die van de hoofdsproeier precies in 't midden onderin:
te controleren door erop te blazen of op de hoofdsproeier blazen
en elders dichthouden met een vinger.
Officiele correctiepluggen: http://www.tovami.com/producten-buizen-sproeiers.php
(lopen taps toe)
Minder fraaie, maar wel doeltreffende manier: kopspijkertje erin tikken

ik heb het uit geprobeert alleen heeft het geen werking op de carbs. zodra die koud is loopt ie als een zonnetje. maar als ie warm word begint ie testotteren met rijden en bij statioar loop ie verschillend in toeren en wil die niet in toeren oplopen. zodra je aan het gas komt is het net of ie smoort en dat doet ie alleen als ie warm is. lijkt mij niet echt de bedoeling.
wat zou dat kunnen zijn?

sander_beer
10-07-2012, 19:20
als hij koud beter loopt als warm dan staan de carbs te rijk afgesteld

hansiebaba
10-07-2012, 19:36
als hij koud beter loopt als warm dan staan de carbs te rijk afgesteld
terijk aan lucht of brandstof. dat si nu net de vraag. de bougies worden wit en als ik de remlucht sproeiers dicht maak worden ze zwart. verkeerde sproeier of co schroef terug daaien

fearless
11-07-2012, 22:43
Kerel, als je te veel lucht hebt.....heb je dus een ARM mengsel. Te rijk is te veel benzine.....
Te arm is te weinig benzine.
Co schroeven indraaien? niet zonder co test.

fearless
13-07-2012, 23:49
Iemand hier met een alternatief voor de QH (quinton hazel) pomp?

Ik heb deze op mn oude auto gehad en stopte netjes met pompen als de vlotterbakjes volzaten.

Wou deze pomp weer kopen maar nergens op vooraad en minstens een maand levertijd.

Is er een zelfde soort pompje wat ook werkt?
De qh pomp zou me 70 euro gaan kosten.

jones
14-07-2012, 07:52
ik gebruik een facet pomp maar de qsp pompen voor carbs werken ook wel denk ik.

http://www.qspraceware.nl/qsp-producten/benzine-pompen-2.html

jones
14-07-2012, 07:54
weet ook niet of je uit de buurt van hellevoetsluis komt maar heb ook nog een nieuwe qh pomp liggen.
opsturen word em niet want heb geen tijd om naar het postkantoor te gaan de komende dagen maar als je uit de buurt komt

fearless
14-07-2012, 09:03
Hellevoetsluis is voor mij wel een eindje rijden helaas.
Welk nummer pomp heb je dan liggen?

http://www.qspraceware.nl/qsp-producten/benzine-pompen-2/qsp-benzine-pomp.html

Zal dit wat zijn? Zal die ook stoppen met pompen als de vlotters vol zitten? Als dat goed werkt heb ik een zeer goedkoop pompje aan mn schutbord hangen.

Steilheck
14-07-2012, 09:14
Deze QSP slaat niet auto af.

Onderstaande wel:
QUINTON HAZELL
Brandstofpomp
QFP173E
Eigenschappen
electrisch, Druk 0,15 bar, Aantal 110 l/h, Inlaat ø 8 mm, Uitgang ø 8 mm

jones
14-07-2012, 09:24
bovenstaande pomp heb ik liggen.
ik rij zelf met een pomp van facet, net zoiets als deze.
http://www.qspraceware.nl/qsp-producten/benzine-pompen-2/qsp-benzine-pomp-1069.html

vroeger altijd gebruikt toen ik nog webers had maar met de cbr carbs werkt hij ook prima

fearless
14-07-2012, 09:26
Jah zie die qh pomp had ik op mn circuit corsa met r1 carbs. Die werkte perfect.

Tis alleen wat jammer dat je hem niet verzenden wil. Ik woon namelijk bij Zwolle in de buurt.

Die qh pomp lijkt mij ook wel wat. Die stopt ook met doorpompen?

Ik zou niet weten wat dat kleine dingetje doet.
Voor de liters per uur hoef je het niet te doen, 90 of 120. Zoveel is niemand nodig op carbjes.

fearless
14-07-2012, 13:02
Heb the autosportcompany gebeld, over de pompjes.
Ook die kleine stopt met pompen, heb die dus besteld.
Ik stond nog in het bestand dus hij kon gelijk een vactuurtje mailen.

Ben benieuwd, volgende week ergens bouw ik alles om, en zal ik even melden hoe dit pompje zn werk doet. Als dit werkt heb je voor weinig geld een leuk pompje. Goedkoper als een Quinton Hazel.

jones
14-07-2012, 13:21
prima toko, word ook altijd goed geholpen daar

gti 86
14-07-2012, 15:24
Hoi,
heb de topic eens doorgelezen en lijkt me wel goed zelf te doen.
Heb gelezen dat je voor een 1600 blok carbs van 38mm geschikt zijn,maar nu is mijn vraag welke carbs zijn 38mm?
Vermoed dat het dan carbs van een r6 zijn??
Advertenties genoeg maar staat er nooit bij,stel je dan de vraag dan krijg je als antwoord; het zijn originele hoor!
Ma goed, de vraag is eigenlijk of die van de r6 geschikt zijn,en zijn er dan ook nog verschillende types?
Bij de advertentie staat dan bvb r6 rj03,weet iemand of deze 38mm zijn?

Jel Golf 2 GTI
14-07-2012, 15:38
degene van een R6 van 99 zijn 36mm. Deze heb ik op mijn 1100 staan.

Voor een 1600cc zou ik 42mm carbs nemen van bv een CBR900.

Beetje rondzoeken en vragen of ze de binnendiameter van de inlaat willen meten. Dan weet je inneens hoeveel mm ze zijn.

Grtz Jel

gti 86
14-07-2012, 15:51
Oké,dus geen carbs van R6 dus.
R1 zou dan ook gaan hé zijn 40mm dacht ik.

Bedankt!!!

Sjon
14-07-2012, 16:37
.

fearless
14-07-2012, 16:44
Gewoon op marktplaats zoeken naar een goedkope set, als ie maar compleet is.
Je hoeft niet persee r1 of r6 carbs te zoeken.

fearless
18-07-2012, 12:04
Het goedkope pompje gaat retour.
DEZE STOPT NIET MET POMPEN........jammer twas te proberen.

Jel Golf 2 GTI
18-07-2012, 18:28
Het goedkope pompje gaat retour.
DEZE STOPT NIET MET POMPEN........jammer twas te proberen.

Ik gebruik een klikker pomp. (+/-50€)

Gekocht bij R-power (http://www.rpower.be/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=270)

1 tje tot 0.6 Bar
http://www.rpower.be/components/com_virtuemart/shop_image/product/1301832269.jpg

Grtz Jel

fearless
18-07-2012, 19:00
Zo een had ik ook van QSP...levert te veel druk en stopt niet