View Full Version : Schokbrekers vervangen polo
VwGolfMK2VW
05-03-2010, 11:08
hallo,
een kameraad van mij heeft zijn schokbrekers lek van zijn polo coupe uit ''93 die voorloper van de 6n volgens mij,
heb ik hier nog bijzonder gereedschap voor nodig(het gaat om alle 4 de schokbrekers)
ik ben zelf makkelijk met auto's en heb al meerdere setjes geplaatst onder een golf 1 en 2, een polo 6n en een corrado
mvg justin
jellehier
05-03-2010, 12:42
nou succes.. reken erop dat het iets lastiger in elkaar steekt dan bij een golf..
tip probeer of je de schokdempers voor kan demonteren door het gat van het top lager heen..
dus zet de veer op spanning met verenspanner
draai de schotel boven van de toren af.. draai de toplagers los en haal deze eraf,
haal de bovenste veren schotel eraf, schroef de dop om de schokdemper eraf en til de demper in zn geheel door het gat boven in de toren..
achter is verders peanuts en net als bij golf etc..
VwGolfMK2VW
05-03-2010, 13:02
nou succes.. reken erop dat het iets lastiger in elkaar steekt dan bij een golf..
tip probeer of je de schokdempers voor kan demonteren door het gat van het top lager heen..
dus zet de veer op spanning met verenspanner
draai de schotel boven van de toren af.. draai de toplagers los en haal deze eraf,
haal de bovenste veren schotel eraf, schroef de dop om de schokdemper eraf en til de demper in zn geheel door het gat boven in de toren..
achter is verders peanuts en net als bij golf etc..
ok dan bedankt voor de snelle reactie en duidelijk uitleg :thumbup:
nou moeten we maar een beetje kloten, komt vanzelf wel goed.. maar achterschokbrekers vervangen stelt dus niks voor??
en heb verder geen speciaal gereedschap nodig op een verenspanner na??
mvg justin
Dennis@polo86c.nl
05-03-2010, 13:14
Veel plezier met bovenstaande methode. :)
Ik ben bang dat je te weinig ruimte hebt boven in de wielkast om het zo uit te voeren.
Hoor graag of dat gemakkelijker gaat dan het verwijderen van de hele veerpoot.
VwGolfMK2VW
05-03-2010, 13:24
haha dank je wel,
maar ik moet gewoon de hele veerpoot eraf hebben, het hele zaakje.. komt gewoon een volledig nieuwe set op
mvg
The_Maxx
05-03-2010, 14:07
dan kun je het beste ook gewoon alles demonteren, aan de bovenzijde hoef je enkel de bout los te schroeven.
Verlagingssetjes worden compleet geleverd, veerpoot en schokdemper zijn 1 geheel, standaard demper is wel te vervangen, maar niet echt los te krijgen.
Ook om makkelijker te werken moet je gewoond de complete veerpoot vervangen.
denk dat enkel schokbrekers vervangen ook niet goed mogelijk is via de bovenkant, das toch best smalletjes
mark2fpolo
05-03-2010, 16:04
Hoop dat je er nog wijs uit wordt uit alle adviezen maar hier nog 1
De veerpoot hoef je niet te vervangen en die wordt ook niet bij een nieuwe set geleverd..
Er zit een patroon schokbreker in de veerpoot.
Dus: aandrijfas los, opkrikken, stabi + draagarm bij poot los maken, stuurstang los, poot van de aandrijfas af trekken, schotel onder de motorkap losschroeven en hoppa u heeft 1 maal veer poot!
Klemmen op de veer, toplager los, veer eraf pakken.. En dan de dop van de veerpoot los schroeven, dan zie je de schokbreker vanzelf zitten.. Die dop kan wel eens vast zitten.. Een pijpentang is dan wel handig!
Hier ff een foto van de poten, onderaan staat een rode cirkel daar komt de draagarm fusee in en de stabi door de draagarm.. Boven aan de poot zie je de dop zitten waar de schokdemper mee opgesloten zit.. stuurstang en aandrijf as lijkt me duidelijk..
http://i5.photobucket.com/albums/y198/mark_12345/poot.jpg
mark2fpolo
05-03-2010, 16:20
ohja en de remklauw ff lospakken en ophangen :D
Steilheck
05-03-2010, 16:33
Anders nog even zoeken op www.steilheck.nl :thumbup:
jappie86
05-03-2010, 16:55
ik ben er pas geleden ook mee bezig geweest met de mannen, en die stuurstang is echt k*t om los te krijgen.
martiepartie
05-03-2010, 17:01
dan kun je het beste ook gewoon alles demonteren, aan de bovenzijde hoef je enkel de bout los te schroeven.
Verlagingssetjes worden compleet geleverd, veerpoot en schokdemper zijn 1 geheel, standaard demper is wel te vervangen, maar niet echt los te krijgen.
Ook om makkelijker te werken moet je gewoond de complete veerpoot vervangen.
denk dat enkel schokbrekers vervangen ook niet goed mogelijk is via de bovenkant, das toch best smalletjes
NIET waar :D Je koopt juist een losse demper, zoals hierboven gezegd. De veerpoot/fusee is 1 geheel bij de polo, daar moet het vervangingspatroon in gemonteerd worden. Je koopt altijd een losse demper, demper met veerpoot wordt niet geleverd. Zelfs als je een schroefset koopt moet je vaak je eigen veerpoten inleveren.
Bij een golfje/jetta/corrado is veerpoot en demper 1 geheel.
mark2fpolo
05-03-2010, 17:09
Ik vind de stuur stang het makkelijkst eigenlijk.. Ofja ik heb er wel zo'n splitter voor, dat zal wel schelen..
jappie86
05-03-2010, 17:17
Ik vind de stuur stang het makkelijkst eigenlijk.. Ofja ik heb er wel zo'n splitter voor, dat zal wel schelen..
haha dat scheelt idd, wij hebben met veel gekloot, griptang en waterpomp tang gedaan. :thumbup:
Ik vind de stuur stang het makkelijkst eigenlijk.. Ofja ik heb er wel zo'n splitter voor, dat zal wel schelen..
Moordernaar of griptang de boel op spanning zetten en dan een klap met de hamer op de veerpoot en hij schiet los.
Stuurstang? Slaan tegen het fusee op de plek waar de stuurkogel erin zit. Paar goede klappen, en hij is los!! :thumbup:
(dus niet op de stuurkogel)
jappie86
05-03-2010, 23:22
Moordernaar of griptang de boel op spanning zetten en dan een klap met de hamer op de veerpoot en hij schiet los.
zo hebben wij t ook gedaan, ongeveer dan.
@ sjon: naar zoiets zaten wij die avond ook te kijken in de toolspecial van brezan :rolleyes:
VwGolfMK2VW
06-03-2010, 13:55
haha heren bedankt voor alle adviezen, ik merk alweer dat het veel meer werk is dan een veerpoot wisselen bij een golfje,, daar is het 2 bouten onder en 1 boven en heb je gewoon een aparte fusee
maar we kijken het even aan, in ieder geval bedankt allemaal! :thumbup:
mvg justin
p.s
het gaat om deze auto:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f8/VW_Polo_Coupe_front_20071019.jpg
jellehier
08-03-2010, 21:13
Veel plezier met bovenstaande methode. :)
Ik ben bang dat je te weinig ruimte hebt boven in de wielkast om het zo uit te voeren.
Hoor graag of dat gemakkelijker gaat dan het verwijderen van de hele veerpoot.
heb dit al drie keer gedaan... je moet natuurlijk wel even je wiel demonteren..
als je dan beide zijden tegelijk doet dan kunnen de veerpoten laag genoeg zakken om dit te kunnen doen..
maar je moet bij een polo gewoon doen wat jij het prettigst vind.. het is gewoon lastiger en heel anders dan bij een golf.. ik denk dat bijna iedereen wel op een of andere manier zijn eigen manier heeft gevonden om het werk makkelijker/sneller te maken..
VwGolfMK2VW
09-03-2010, 10:16
bedankt voor alle reacties :thumbup:
we gaan dit weekend een poging wagen :rolleyes:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.