#1
|
|||
|
|||
Schokbrekers vervangen polo
hallo,
een kameraad van mij heeft zijn schokbrekers lek van zijn polo coupe uit ''93 die voorloper van de 6n volgens mij, heb ik hier nog bijzonder gereedschap voor nodig(het gaat om alle 4 de schokbrekers) ik ben zelf makkelijk met auto's en heb al meerdere setjes geplaatst onder een golf 1 en 2, een polo 6n en een corrado mvg justin |
#2
|
|||
|
|||
nou succes.. reken erop dat het iets lastiger in elkaar steekt dan bij een golf..
tip probeer of je de schokdempers voor kan demonteren door het gat van het top lager heen.. dus zet de veer op spanning met verenspanner draai de schotel boven van de toren af.. draai de toplagers los en haal deze eraf, haal de bovenste veren schotel eraf, schroef de dop om de schokdemper eraf en til de demper in zn geheel door het gat boven in de toren.. achter is verders peanuts en net als bij golf etc.. |
#3
|
|||
|
|||
Quote:
ok dan bedankt voor de snelle reactie en duidelijk uitleg nou moeten we maar een beetje kloten, komt vanzelf wel goed.. maar achterschokbrekers vervangen stelt dus niks voor?? en heb verder geen speciaal gereedschap nodig op een verenspanner na?? mvg justin |
#4
|
|||
|
|||
Veel plezier met bovenstaande methode.
Ik ben bang dat je te weinig ruimte hebt boven in de wielkast om het zo uit te voeren. Hoor graag of dat gemakkelijker gaat dan het verwijderen van de hele veerpoot.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#5
|
|||
|
|||
haha dank je wel,
maar ik moet gewoon de hele veerpoot eraf hebben, het hele zaakje.. komt gewoon een volledig nieuwe set op mvg |
#6
|
||||
|
||||
dan kun je het beste ook gewoon alles demonteren, aan de bovenzijde hoef je enkel de bout los te schroeven.
Verlagingssetjes worden compleet geleverd, veerpoot en schokdemper zijn 1 geheel, standaard demper is wel te vervangen, maar niet echt los te krijgen. Ook om makkelijker te werken moet je gewoond de complete veerpoot vervangen. denk dat enkel schokbrekers vervangen ook niet goed mogelijk is via de bovenkant, das toch best smalletjes
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#7
|
|||
|
|||
Hoop dat je er nog wijs uit wordt uit alle adviezen maar hier nog 1
De veerpoot hoef je niet te vervangen en die wordt ook niet bij een nieuwe set geleverd.. Er zit een patroon schokbreker in de veerpoot. Dus: aandrijfas los, opkrikken, stabi + draagarm bij poot los maken, stuurstang los, poot van de aandrijfas af trekken, schotel onder de motorkap losschroeven en hoppa u heeft 1 maal veer poot! Klemmen op de veer, toplager los, veer eraf pakken.. En dan de dop van de veerpoot los schroeven, dan zie je de schokbreker vanzelf zitten.. Die dop kan wel eens vast zitten.. Een pijpentang is dan wel handig! Hier ff een foto van de poten, onderaan staat een rode cirkel daar komt de draagarm fusee in en de stabi door de draagarm.. Boven aan de poot zie je de dop zitten waar de schokdemper mee opgesloten zit.. stuurstang en aandrijf as lijkt me duidelijk.. |
#8
|
|||
|
|||
ohja en de remklauw ff lospakken en ophangen
|
#9
|
|||
|
|||
Anders nog even zoeken op www.steilheck.nl
__________________
|
#10
|
|||
|
|||
ik ben er pas geleden ook mee bezig geweest met de mannen, en die stuurstang is echt k*t om los te krijgen.
|
#11
|
||||
|
||||
Quote:
NIET waar Je koopt juist een losse demper, zoals hierboven gezegd. De veerpoot/fusee is 1 geheel bij de polo, daar moet het vervangingspatroon in gemonteerd worden. Je koopt altijd een losse demper, demper met veerpoot wordt niet geleverd. Zelfs als je een schroefset koopt moet je vaak je eigen veerpoten inleveren. Bij een golfje/jetta/corrado is veerpoot en demper 1 geheel.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#12
|
|||
|
|||
Ik vind de stuur stang het makkelijkst eigenlijk.. Ofja ik heb er wel zo'n splitter voor, dat zal wel schelen..
|
#13
|
|||
|
|||
Quote:
haha dat scheelt idd, wij hebben met veel gekloot, griptang en waterpomp tang gedaan. |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Moordernaar of griptang de boel op spanning zetten en dan een klap met de hamer op de veerpoot en hij schiet los. |
#15
|
||||
|
||||
Stuurstang? Slaan tegen het fusee op de plek waar de stuurkogel erin zit. Paar goede klappen, en hij is los!!
(dus niet op de stuurkogel) |
#16
|
|||
|
|||
.
__________________
Caddyke...... Last edited by Sjon : 28-10-2015 at 14:49. |
#17
|
|||
|
|||
Quote:
zo hebben wij t ook gedaan, ongeveer dan. @ sjon: naar zoiets zaten wij die avond ook te kijken in de toolspecial van brezan |
#18
|
|||
|
|||
haha heren bedankt voor alle adviezen, ik merk alweer dat het veel meer werk is dan een veerpoot wisselen bij een golfje,, daar is het 2 bouten onder en 1 boven en heb je gewoon een aparte fusee
maar we kijken het even aan, in ieder geval bedankt allemaal! mvg justin p.s het gaat om deze auto: Last edited by VwGolfMK2VW : 06-03-2010 at 13:57. |
#19
|
|||
|
|||
Quote:
heb dit al drie keer gedaan... je moet natuurlijk wel even je wiel demonteren.. als je dan beide zijden tegelijk doet dan kunnen de veerpoten laag genoeg zakken om dit te kunnen doen.. maar je moet bij een polo gewoon doen wat jij het prettigst vind.. het is gewoon lastiger en heel anders dan bij een golf.. ik denk dat bijna iedereen wel op een of andere manier zijn eigen manier heeft gevonden om het werk makkelijker/sneller te maken.. |
#20
|
|||
|
|||
bedankt voor alle reacties
we gaan dit weekend een poging wagen |