Log in

View Full Version : Stroomverdeler in het onderblok bij KR/ABF/9A?


Typ 81
07-03-2010, 16:16
Ik vroeg me af of het mogelijk is om bij een van deze 16V motoren een stroomverdeler op het onderblok te plaatsen ipv op de kop.
Er zit namelijk wel een opening in het onderblok bij deze motoren, alleen zit daar een afdekplaatje op. Volgens mij komt daar wel de hulpas uit die de oliepomp aandrijft net als bij 8V motoren.

Iemand ervaring mee?

Typ 81
07-03-2010, 22:30
Iemand?

De Pul
08-03-2010, 19:38
nooit over nagedacht eigenlijk,maar volgens mij zou het gewoon moeten kunnen.....

breadfan83
08-03-2010, 19:41
Misschien een stomme vraag, maar waarom zou je dat precies doen?

Typ 81
08-03-2010, 22:16
Omdat als ik een KR in de lengterichting in mij Audi wil lepelen, dan komt de stroomverdeler tegen mijn accubak aan, die zou ik dan weg moeten slijpen.
Dat vind ik zonde ;)

golf mkII 16v
08-03-2010, 22:26
En als je een ontsteking in het onderblok steekt komt die tegen de inlaat
Kom je helemaal niet weg of,,aleen met de kabels

De Pul
08-03-2010, 22:27
er komen webers op,zou het dan nog niet gaan?

Typ 81
08-03-2010, 22:34
En die verdeler staat ook een beetje schuin onder een hoek naar achter in de lengterichting gezien. Ik ben maar even wat ideeën aan het bedenken :d

J-9A-N
08-03-2010, 22:45
Een ontsteking in het onder blok is wel mogelijk.
Volgens mij hoef je alleen het tandwiel wat nu de oliepomp aandrijft eruit te halen en de ontsteking past zo in het onderblok.
Wat betreft de ruimt ivm de verdeelkap,dit is op te lossen door de haakse kap van een peugeot 205 bosch ontsteking te gebruiken.
Hiervoor dien je echter wel de aansluiting van de kabels op de verdeelkap weer aan te passen.(de 205 kap heeft geen pennen in de kabelaansluiting)

Je moet wel een ontsteking pakken van een 1600 of 1800 8v,want de 2000 8v
heeft een grotere aansluiting in het onderblok.

Gr Jan

De Pul
08-03-2010, 22:47
die heeeft ie al van z'n oude blok;)

J-9A-N
08-03-2010, 22:55
die heeeft ie al van z'n oude blok;)

Geen probleem dus ;)

Typ 81
08-03-2010, 22:55
Kijk J-9A-N, daar heb ik wat aan, bedankt voor de info ;) Op mijn 1800 8v zit ook een verdelerkap zonder pennetjes in de gaten. Maar alleen dat van dat tandwiel snap ik niet, Is de stroomverdeler dan de verbinding tussen de hulpas en de oliepomp?

De Pul
08-03-2010, 22:56
jep wormwiel met een sleufje van onderen.

J-9A-N
08-03-2010, 22:58
Kijk J-9A-N, daar heb ik wat aan, bedankt voor de info ;) Op mijn 1800 8v zit ook een verdelerkap zonder pennetjes in de gaten. Maar alleen dat van dat tandwiel snap ik niet, Is de stroomverdeler dan de verbinding tussen de hulpas en de oliepomp?

Inderdaad bij de 16v is er ter vervanging van de ontsteking dus een los tandwiel geplaatst om deze verbinding te maken.

J-9A-N
08-03-2010, 23:00
Is de 8v ontsteking wel elektronisch,dit is nml wel aan te raden ivm de hogere toerentallen van de 16v.

breadfan83
08-03-2010, 23:04
En als je een verdeler van één van de koppen van een V8 gebruikt...?

Die gaat omhoog volgens mij, in plaats van in de richting van de assen mee. Dat zou je dus een paar cm sparen.

Ik heb binnenkort nog wel zo eentje over als 't goed is. ;)

J-9A-N
08-03-2010, 23:08
Maken die geen gebruik van een DIS ontsteking Chris?

breadfan83
08-03-2010, 23:12
http://www.vagcat.com/p/B090/155000.png

Haakse kap dus, zoals Jan zegt, op een V8. ;)

breadfan83
08-03-2010, 23:13
Maken die geen gebruik van een DIS ontsteking Chris?

Nope, zie post hierboven.

Dat bedoelde je geloof ik met die haakse kap van de Peug, niet?

J-9A-N
08-03-2010, 23:15
Weer wat geleerd :D
Maar ik denk dat deze constructie voor de audi nog steeds te lang is.

De Pul
08-03-2010, 23:15
idd,zelfde idee als peugeot maar dan iets groter(schat ik zelf)
maar de ontsteking die hij nou heeft is gewoon elektronisch,zou um gewoon lekker in het blok zetten...

J-9A-N
08-03-2010, 23:20
Bedoel eigenlijk DEZE (http://start.mijngrossier.nl/catalog/artikelinfo.aspx?ia=OSPNPQOVOTOV&ag=OKPV&an=PNONPOOROPOW&hk=OJ&ab=OJPNPLPJQRPVRROLPUPPOTOPQNQNQN&sy=PLTMTNRURT&fk=PUTU&t=QJQSRPOSONOT&s=OLPN)

Past op de 8v onsteking en scheelt weer een beetje in de hoogte :thumbup:

Typ 81
08-03-2010, 23:23
Ja mijn ontsteking is elektrisch, maar zonder begrenzer. Ik heb er ook nog 1 liggen van een Audi 80 GTE, met begrenzer.
Ja die van die V8 lijkt niet echt te passen, ik moet echt zo'n voet hebben waar je die haak omheen klemt. En die link werkt niet, ik moet inloggen ;)

*edit* Oh je bedoelt voor op de kop, Breadfan ;) Nee daar kom ik niet mee weg, dat hele ding zit gewoon in de weg :rolleyes:

J-9A-N
08-03-2010, 23:38
Hmmm,, Ik maak gebruik van de inlogcode van het werk , dus daar kan ik je helaas niet aan helpen.
Zoek even op : hbase.nl peugeot 205 1600GTI bosch onsteking Bwjr:87-90

Typ 81
08-03-2010, 23:44
Ja die is ideaal denk ik klik (http://start.mijngrossier.nl/catalog/artikelinfo.aspx?ia=OSPNPQOVOTOV&ag=OKPV&an=PNONPOOROPOW&hk=OJ&ab=OJPNPLPJQRPVRROLPUPPOTOPQNQNQN&sy=PLTMTNRURT&fk=PUTU&t=QJQSRPOSONOT&s=OLPN)

J-9A-N
09-03-2010, 22:31
Gevonden dus,gaat helemaal goedkomen.

golf mkII 16v
10-03-2010, 19:53
Let wel op dat de oliepomp dan mee gaat
Als het asje[van de pomp] te kort is gaat de pomp niet mee

J-9A-N
10-03-2010, 19:54
:goodpost:

Typ 81
11-03-2010, 11:48
Ja en anders monteer ik gewoon een 8v oliepomp ;) Alleen begin ik me wel nu af te vragen of ik ruimte genoeg heb voor de stroomverdeler als ik Webers aan die kant monteer. Ook al gebruik ik die Peugeot verdelerkap.

Iemand misschien een foto van een KR met Webers en zicht op het afgedopte gat in het onderblok?

Fred
19-03-2010, 17:50
Nou alle adviezen, tips en trucs ten spijt: Dit gaat niet passen....je hebt domweg geen ruimte voor de verdelerkap, zelfs niet voor een haakse Peugeot kap, er zit een kop in de weg...

Bovendien moet je een andere oliepomp inbouwen, de pomp van een KR heeft spiebanen, en de verdeler van een 8 klepper heeft een nok.

Maar zelfs als je de pomp wisselt past het niet, het probleem is namelijk niet de inlaat, maar de kop steekt te ver uit.

Mocht er iemand zijn die het wel voor elkaar heeft gekregen ben ik benieuwd welke verdeler er dan op is gegaan, want de meeste verdeler die er voor een Golf zijn, hebben een veel te grote hoogte, zelfs zonder verdelerkap erop past het niet.

Elke tip is dus zeer welkom

Typ 81
29-03-2010, 22:49
Ja ik zat er aan te denken om de verdeler in te korten of iets dergelijks. Dat ding is echt lang, maar de functie van die lengte :confused: