View Full Version : Project golf1 Inari Silber 2.0 16v Digi1--->TFSI
Johan1982MK1
13-11-2020, 19:20
Dankjewel heren :)
Moet alleen nu wel een 6pk923 riem hebben ipv de 6pk948 omdat deze spanner hoger en onder een andere hoek zit :D
Johan1982MK1
13-11-2020, 23:00
Uiteindelijk na wat wikken en wegen toch nog besloten om een ander gaspedaal in te bouwen.
Ik vind zelf het staande model van de golf5 etc. niet echt mooi voor in een golf 1 dus daarom een andere geregeld.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/9/9/6/20201113_223936.jpg
Ook nu komt het oude stuk golf1 schutbord heel erg goed van pas :D , want anders is het echt knoeien in de auto :shake:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/9/9/6/20201113_223915.jpg
Beugeltje maken... morgen de multiriem omruilen voor de iets kortere.. is mooi geweest nu, beetje opruimen dan de lichten uit en morgen verder :thumbup:
Johan1982MK1
14-11-2020, 21:40
Zo, weer aardig wat gedaan vandaag.
Beugel gemaakt voor het gaspedaal, zit goed te plek nu.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/9/9/6/20201114_1457471.jpg
Koppeling ontlucht en werkt super. Trapt mooi licht.
Heb gekozen voor een los reservoir van een scooter/motorfiets omdat de koppelingscilinder vrij hoog zit (hoger dan het remvloeistof reservoir onder de motorkap). Dit reservoir kan mooi onder het dash vast en iets hoger geplaatst worden zodat hij niet zonder vloeistof komt te zitten.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/9/9/6/20201113_200752.jpg
Dan het IC buisje aan de zijkant van de turbo..
Deze plaagt mij al een tijdje, maar winnen gaat hij niet :D
Heb nu de juiste vorm erin en alleen het steuntje onder bij het carter nog even opnieuw erop lassen en dan kan die ook gemonteerd worden.
Rot spul om te lassen dit keer.. vorige keren ging beter, maar hij is dicht.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/9/9/6/20201114_194724.jpg
Dan moet ik nog een paar 90º siliconen IC bochten bestellen, het adaptertje voor de map sensor moet nog in een alu buis gelast worden, TT nog aansluiten, KVS potje moet nog een bevestigingspunt voor gemaakt worden.
Verder wil ik nog een oliedruk meter erin zetten (iemand nog handige tips hoe dit te doen ivm het kunstof olifilterhuis waar geen extra aansluitingen in zitten :D )
En dan ben ik zo'n beetje klaar om te gaan proefrijden...
Heel gaaf project!
Heb je genoeg ruimte voor een T stukje voor je oliedrukmeter zoals deze:
https://www.ebay.nl/itm/392748996921
Johan1982MK1
15-11-2020, 20:28
Heel gaaf project!
Heb je genoeg ruimte voor een T stukje voor je oliedrukmeter zoals deze:
https://www.ebay.nl/itm/392748996921
Dankjewel!
Heb ik helaas niet genoeg ruimte voor, zo'n T stuk.
ik denk dat ik eerst met zo'n soort adapter en een stuk remleiding oid daar uit dat krappe deel vandaan moet en dan kijken met een T stuk oid zien of ik de mk1 sensor en die van de drukmeter erop krijg.
RobertVoorst
16-11-2020, 07:54
Mooi bezig Johan! Je hebt het gas er wel op de laatste weken :thumbup:
Normaal ben ik niet zo'n fan van nieuwe motoren in oude wagens, maar als ik deze zo zonder afdekkap in het motorruim zie liggen wil ik wel een uitzondering maken ;)
Bluepower
16-11-2020, 09:43
Oliedruksensor monteren met een T op de aansluiting van de aanvoerleiding van de turbo op het oliefilterhuis. Dan heb je ook gelijk de juiste druk te pakken om te meten(sterker nog, je kunt daar dan ook een gecombineerde druk-temp sensor van Bosch plaatsen, dan kun je beide waardes in de gaten houden!
Johan1982MK1
16-11-2020, 11:30
Tfsi heeft dus helaas geen olie aanvoerleiding op het oliefilterhuis. Is nog ff puzzelen hoe ik dat moet gaan doen.
Bluepower
16-11-2020, 14:13
Sorry, was even in de war met de 1.8t.. Je hebt gelijk..
Ik had hem bij mij bij de 2.0tfsi met een banjo-bout achterop het blok gemonteerd:
https://www.uspmotorsports.com/2.0TFSI-FSI-BanjoPort.html
Hier kun je dan die gecombineerde Bosch sensor in zetten( https://www.autodoc.nl/bosch/7307934 )
Johan1982MK1
16-11-2020, 15:01
Sorry, was even in de war met de 1.8t.. Je hebt gelijk..
Ik had hem bij mij bij de 2.0tfsi met een banjo-bout achterop het blok gemonteerd:
https://www.uspmotorsports.com/2.0TFSI-FSI-BanjoPort.html
Hier kun je dan die gecombineerde Bosch sensor in zetten( https://www.autodoc.nl/bosch/7307934 )
Kijk! Dit is idd een heel mooie oplossing zo!
Bedankt!
Ik moet alleen even zien qua sensor hoe dat komt want de motor zit in een golf1 en dat instrumentenpaneel werkt met een lagedruk sensor.
Die van de tfsi heeft andere waardes en werkt dus niet.
Ik heb bij de stekker van het instrumentenpaneel ook al pin 9 en pin 11 omgezet, maar nog steeds werkt hij dan niet.
Ik moet dus de originele sensor van de golf1 kwijt (incl. massadraad want het huis is van plastic) en dan dus de sensor voor de meter maar achterop de motor plaatsen denk ik.
Audi1981
20-11-2020, 11:23
Mooi project!
Johan1982MK1
23-11-2020, 14:02
@Audi1981 Dankjewel!
We gaan mooi rustig door.
Planning was zomer 2021 rijden, dat gaat lukken.
Ondertussen schiet het allemaal mooi op, dat komt ook mede door die 'corona weekenden'
Wat spullen bestellen en vervolgens een hele zaterdag en een deel vd zondag in de schuur bezig :D
Ben wat bezig geweest de bedrading wat netjes te maken en her en der nog wat intapen.
Verder had ik geen laadstroom, bleek de spanningregelaar stuk. Misschien met de schade gekomen in de audi waar de motor uit komt, maar daar brandden zoveel lampjes toen dus daar niet echt op gelet of die het nu wel of niet deed.
Alle spoelen gaven dezelfde weerstand dus een andere spanningregelaar erin en klaar.
Accu lampje in de auto had ik de blauwe draad per ongeluk ergens bij ingetaped dus was ff zoeken en doorpiepen van draden voor ik die terug had gevonden :) maar werkt nu ook.
Nu nog druk met het Intercooler traject..
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/9/9/6/20201122_212403.jpg
Van Limburg
23-11-2020, 15:01
Je hebt nog een hele winter om deze af te krijgen :D
Johan1982MK1
23-11-2020, 15:28
Je hebt nog een hele winter om deze af te krijgen :D
Ja zo zat ik ook al haha :tongue:
Maar de remmen en de wielen moeten ook nog aangepakt worden, de achterklep heeft een plekje die bijgespoten moet en zo zijn er nog wel wat dingetjes.
Vooral achter schijven etc. daar moet ik nog even wat adapters voor maken om de diameter van de schijven van een golf4 V6 kwijt te kunnen en voor denk ik 280mm. Welke klauw weet ik nog niet maar wil eigenlijk een 15" wiel gaan rijden en anders maximaal een 16"wiel gaan gebruiken, vandaar.
En her en der nog wat puntjes op de i.
Ik heb m tenslotte wel om te gebruiken, dus het moet wel netjes maar wordt geen showroom staat.
Johan1982MK1
23-11-2020, 15:36
Oja, een veerpootbrug moet eigenlijk ook nog. Dat schijnt qua rijgedrag ook goed merkbaar te zijn bij een mk1. Misschien dat ik die nog zelf maak, deels tekenen/snijden en dan een verstelbare stang ertussen.
Epytec heeft ze ook en niet heel duur maar ik weet niet of het past icm die cold air intake die er nu opzit.
Plus tussen beide draagarmen moet ik nog wat fabriceren..
Kom de winter wel door denk ik :D
Johan1982MK1
29-11-2020, 10:51
Gister heb ik de laatste dingetjes gedaan om even een klein stukje te kunnen proefrijden en dat is gelukt!
Rustig aan een blokje om geweest (mag eigenlijk niet meer maar heb hier bij huis een mooi lange weg waar bijna nooit iemand komt) en alles hangt er nog in, geen lekkages en niks verloren :D
En wat een geluid jung uit dat ram air systeem haha. Iemand die te hardlopen was stond ff een paar tellen om te kijken waar dat geluid weg kwam. Dus toch wel uit die oude golf :confused: :D
Vrijdagavond de mapsensor er nog in gelast.
Dit last veel mooier dan dat gegoten spul. Waarschijnlijk om dat het iets brosser is en er een boel dampen / oliedampen door heen gaan wat erin blijft zitten of erin getrokken is in de jaren en daar heb je echt last van met lassen, maar goed, het is gelukt.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/9/9/6/20201127_220251.jpg
Omloopbuis vanaf de turbo aangepast en die past er ook eindelijk goed op :screwy:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/9/9/6/20201127_220718.jpg
Oliedruk metertje geplaatst.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/9/9/6/20201128_213622.jpg
Foto's zijn niet zo duidelijk geworden zie ik maar gister niet echt op gelet in het donker...
En zo staat hij er nu bij.
KVS potje nog met kabelbinders vast, daar zal ik nog een steuntje voor tekenen en uit laten laseren op mijn werk.
Verder nog een spalfan plaatsen, nog wat andere puntjes op de i..
Zo staat hij er op dit moment bij;
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/9/9/6/20201128_214810.jpg
golf mk2 90
29-11-2020, 19:50
Super gaaf, lijkt alsof het zo hoord
VWCaddymk1
29-11-2020, 20:19
Heel tof zo onder de kap, strak zwart, erg netjes! Mooi project
Roy16VG60
29-11-2020, 20:19
Super Johan! Top gedaan! Zal best lopen in een mk1 :thumbup:
Johan1982MK1
29-11-2020, 22:50
Dankjewel heren! Ik ben er heel blij mee! Heeft veel tijd en moeite gekost en soms zoeken naar motivatie, maar het gaat allemaal lukken.
Motor is nog standaard, heb wel een gechipte ecu liggen, maar je merkt echt heel goed dat hij veel koppel heeft. Vliegt vooruit onderin toeren :D
En als je even iets doorhaalt, wat druk opbouwt en overschakelt dan hoor je een soort doffe klap in de uitlaat en de turbo hoor je door de cai heel goed, echt heel cool om mee te rijden.
Ziet er heel mooi uit :thumbup:
Eindelijk kan je van het rijden gaan genieten
The Skinnmeister
02-12-2020, 07:58
Ziet er heel mooi uit, netjes gedaan :thumbup:
Johan1982MK1
02-12-2020, 08:37
Dankjewel mannen!
Altijd leuk dat er nog best veel meegelezen wordt op dit forum en dat er nog steeds hele mooie projecten voorbij komen!
MatthijsMK2
02-12-2020, 10:00
Dik project Johan!
Golf was sws al een plaatje om te zien.
Hopelijk volgend jaar op een meeting eens bewonderen.
Johan1982MK1
02-12-2020, 20:00
Dik project Johan!
Golf was sws al een plaatje om te zien.
Hopelijk volgend jaar op een meeting eens bewonderen.
Dankjewel :)
Zou idd super zijn Matthijs! Kan ik die van jou ook eens bekijken!
rutgermk1
08-01-2021, 11:04
Kreas hjer!
Topic even helemaal doorgelezen, echt super ! :thumbup:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/9/9/6/20200317_214016.jpg
Johan, wat voor koppelingscilinder heb je gebruikt voor op de bak, van een golf 2/3?
Johan1982MK1
31-01-2021, 22:37
Zo'n aluminium cilinder. Volgens mij komt die van een golf3. Daar heb ik ook de cilinder voor bij het pedaal van gebruikt.
Beide hebben aansluitingen met schroefdraad Ipv met zo'n klik systeem.
Zo'n aluminium cilinder. Volgens mij komt die van een golf3. Daar heb ik ook de cilinder voor bij het pedaal van gebruikt.
Beide hebben aansluitingen met schroefdraad Ipv met zo'n klik systeem.
Thanks, hier kan idd m12x1 in plaats van de klik systeem
Dit heb ik toen bedacht, overigens weer na een idee van een ander😉
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/8/3/IMG_5573.jpg
Johan1982MK1
31-01-2021, 23:00
Ik heb t ook ongeveer zo, maar gewoon met bestaande gat gewerkt in het pedaal. Klein beugeltje gemaakt voor boven de stuurkolom en een m6 uniball erop gemaakt en dievaannhet pedaal. Eigenlijk supersimpel maar werkt echt fantastisch!
Johan1982MK1
04-02-2021, 07:34
De laatste dingen om hem rijklaar te maken zijn inmiddels gedaan.
Spalfan geplaatst, IC buis aangepast.
Nog een beugel voor het kvs potje maken en 1 beugel om de radiateur vast te zetten maken en snijden en dan is hij motorisch verder klaar.
Alles werkt, toerenteller ook.
radiateur met spal:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/9/9/6/20201230_124318.jpg
Onderste IC buis met mapsensor
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/9/9/6/20201229_203150.jpg
Binnen gezet na een tijdje warmdraaien.
Spal slaat aan, draait de goede kant op. En slaat ook weer uit :)
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/9/9/6/20210117_215523.jpg
En de hobby ruimte even aangeveegd.
Sfeerplaatjes..
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/9/9/6/20210108_222011.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/9/9/6/20210108_222055.jpg
En het torretje...
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/9/9/6/20201230_171053.jpg
Dat was m eerst weer :)
Nu de remmen en wielen nog...
RobertVoorst
04-02-2021, 07:46
Écht gaaf spul zo Johan! Ik heb altijd een verafschuwing gehad van nieuwe motoren in een oude wagen (met name alle ingebeunde 1.8T's), maar als ik zie hoe netjes dit er in ligt dan ben ik daar snel van genezen!
Hoe verhoudt zich zo'n Mk1 chassis met 250+ pk aan boord?
Johan1982MK1
04-02-2021, 08:11
Écht gaaf spul zo Johan! Ik heb altijd een verafschuwing gehad van nieuwe motoren in een oude wagen (met name alle ingebeunde 1.8T's), maar als ik zie hoe netjes dit er in ligt dan ben ik daar snel van genezen!
Hoe verhoudt zich zo'n Mk1 chassis met 250+ pk aan boord?
Dankjewel Robert!!
Ik was ook wel heel erg blij met mn 16v hoor! Paste ook wel heel goed bij de auto en ook super om mee te rijden en een probleemloze motor geweest zo'n 7-8 jaar lang. Alleen ik wou gewoon eens wat anders, iets meer uitdaging qua bouwen ook.
Wel heb ik altijd met de gedachten omgelopen om toch een g60 of een 16vg60 of 16v turbo (in) te bouwen, alleen als je dit goed wil doen dan kost dat sws een veelvoud van wat ik nu kwijt was. (ben ook maar alleen met 2 kids dus soms moet je keuzes maken ;) ) En je komt toch wel weer van alles tegen als je 1x bezig bent met bouwen :D
Het leuke vind ik nu gewoon dat je moderne techniek onder de kap hebt. Niemand verwacht het ook en bovendien is het een heerlijk soepele motor met veel koppel en betrouwbaar, ook als je er wat meer uit wil gaan halen.
Verder weet ik niet hoe het zal gaan met dit vermogen onder de kap... Ik ben nog wel van plan om eea te veranderen zoals een veerpoot brug en een soort stang tussen de 2 draagarm punten te maken zodat het casco wat stijver wordt. Maar daar moet ik nog over nadenken en ga ik later mee aan de slag.
De motor is vooralsnog standaard en ik wil er straks in Maart eerst even wat kilometers opzetten om te kijken of hij nog iets stuk maakt en of er misschien nog andere dingen zijn wat veranderd of verbeterd moet worden voor ik naar het RDW ga..
BeetleGrandDad
04-02-2021, 09:34
Heel diep respect, vooral toen ik las dat ook jij keuzes moet maken ;-)
Dit is inderdaad niet zomaar geknutsel maar VAKMANSCHAP met een stuk gedrevenheid waar je u tegen zegt!
RobertVoorst
04-02-2021, 11:10
Wel heb ik altijd met de gedachten omgelopen om toch een g60 of een 16vg60 of 16v turbo (in) te bouwen, alleen als je dit goed wil doen dan kost dat sws een veelvoud van wat ik nu kwijt was. (ben ook maar alleen met 2 kids dus soms moet je keuzes maken ;) ) En je komt toch wel weer van alles tegen als je 1x bezig bent met bouwen :D
Daar kwam ik ook achter toen ik mijn G60 aan het klaarmaken was, terwijl er eigenlijk echts niks geks aan die motor gebeurd is op een goede revisie na :rolleyes:
Het leuke vind ik nu gewoon dat je moderne techniek onder de kap hebt. Niemand verwacht het ook en bovendien is het een heerlijk soepele motor met veel koppel en betrouwbaar, ook als je er wat meer uit wil gaan halen.
Die 2.0 TFSI motoren zijn inderdaad heerlijk om mee te rijden, zit ook in de Scirocco R van m'n vriendin. Enige puntje is dat ze altijd voelen alsof ze vrij veel turbo lag hebben, maar dat zal vast komen omdat ik een G60 gewend ben met instant boost :D
Ik ben benieuwd wat je allemaal tegen gaat komen tijdens het rijden!
Johan1982MK1
04-02-2021, 11:23
Jaa, is sws heel anders rijden dan een G60.
Lag is bij mij niet echt voelbaar aanwezig, misschien doordat mijn auto lichter is en de R een grotere turbo heeft dat hij daardoor anders aanvoelt.
Of misschien de overbrenging in de bak?
Johan1982MK1
04-02-2021, 12:10
Heel diep respect, vooral toen ik las dat ook jij keuzes moet maken ;-)
Dit is inderdaad niet zomaar geknutsel maar VAKMANSCHAP met een stuk gedrevenheid waar je u tegen zegt!
Heel erg bedankt!
Ik moet idd ook gewoon keuzes maken, zoals de meeste mensen hier wel denk ik. De kinderen staan bij mij altijd op nr.1
En de auto is hobby dus moest ook niet in een paar weken klaar.
Maar heb ook wel een beetje geluk gehad met deze ombouw omdat ik de complete auto kocht. Daardoor is de motor een stuk goedkoper uitgevallen en scheelde mij in aanschaf van allerlei losse delen etc.
Normaal kost een knappe 2.0 tfsi met factuur zo €2250 - €2500,= en dan moet je dus nog alles bijelkaar zoeken als een bak, koppeling, brandstofpomp etc etc. Dan ga je snel richting de 3500-4000euro alleen aan spullen en dan doe je nog niet eens gek.
Alles zelf doen scheelt ook een hoop, heb wel her en der hulp gehad van vrienden zoals leveren van aluminium bochten/buizen, gebruik mogen maken van tig lasapparatuur, etc.
Verder zegt mij een grote dure auto voor dagelijks gebruik helemaal niets omdat ik op mn fiets naar kantoor ga dus daar kan je ook aardig op besparen.. :D
Zo kun je dus toch lekker bezig blijven met de hobby :)
RobertVoorst
04-02-2021, 12:26
Jaa, is sws heel anders rijden dan een G60.
Lag is bij mij niet echt voelbaar aanwezig, misschien doordat mijn auto lichter is en de R een grotere turbo heeft dat hij daardoor anders aanvoelt.
Of misschien de overbrenging in de bak?
R heeft een K04, hier zit een K03 op?
Overbrenging van de bak is lastig vast te stellen, is een DSG en het zit altijd in limbo tussen terugschakelen en turbo lag haha
Johan1982MK1
04-02-2021, 12:31
R heeft een K04, hier zit een K03 op?
Overbrenging van de bak is lastig vast te stellen, is een DSG en het zit altijd in limbo tussen terugschakelen en turbo lag haha
K03 idd.
Is ook zat hoor voor een mk1. Heb een 3" downpipe en cai. Als je nu gaat chippen kom je ook zo aan 280pk of meer en dat is denk ik al teveel voor mij om goed op de weg te krijgen.
En doelde meer op mijn bak, misschien is die iets anders waardoor je het minder merkt.
Maar dat weet ik dus niet wat dat scheelt tov een dsg :)
RobertVoorst
04-02-2021, 13:14
K03 idd.
En doelde meer op mijn bak, misschien is die iets anders waardoor je het minder merkt.
Maar dat weet ik dus niet wat dat scheelt tov een dsg :)
Op die fiets :D Misschien dat je in een Golf 1 nét even iets meer gefoccused bent op het ding op de weg houden dan een R met ESP erop ;)
Knap project Johan, en serieus vakwerk kerel !
En goeie keuzes inderdaad ;)
Hele gave sleutelruimte ook trouwens..
Johan1982MK1
04-02-2021, 16:26
Op die fiets :D Misschien dat je in een Golf 1 nét even iets meer gefoccused bent op het ding op de weg houden dan een R met ESP erop ;)
Weet ik wel zeker :D
Je krijgt alles mee in ieder geval.
Waar ik wel blij mee ben is dat ik de hoofdpomp van de Audi a3 pas gemaakt heb op de opvoerpomp in de tank en het nu dus mooi stil in de auto is. Met de 16v had ik een opvoerpomp en 1 onder de auto en dat had een stuk meer geluid.
Johan1982MK1
04-02-2021, 16:27
Knap project Johan, en serieus vakwerk kerel !
En goeie keuzes inderdaad ;)
Hele gave sleutelruimte ook trouwens..
Dankjewel!! Ben er ook heel blij mee!
Nooit een huis zonder garage voor mij in ieder geval :)
volkswein-rider
04-02-2021, 19:26
Netjes werk!
En zoals al door meerderen gezegd, ook een ruime/mooie sleutelruimte.
Serieus en deftig werk heb je hier verricht.
Als je hier geen geniet gaat van hebben weet ik het ook niet :thumbup:
Ben benieuwd naar het eerste flyby clip :D
Johan1982MK1
05-02-2021, 09:59
Bedankt Heren!!
Nog een paar plaatjes..
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/9/9/6/20210124_111837.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/9/9/6/20201230_171235.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/9/9/6/20201226_114938.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/9/9/6/20201205_202854.jpg
Sinaasboom
05-02-2021, 10:27
Heerlijke plaatjes weer! :D :thumbup:
The Skinnmeister
05-02-2021, 10:35
Heerlijke plaatjes weer! :D :thumbup:
+1 :thumbup:
vagg freak
05-02-2021, 15:35
Prachtig project
steven16v
21-05-2021, 14:58
Ik heb net je topic helemaal doorgelezen. Mooi en professioneel ingebouwd allemaal. Respect! Ben benieuwd naar het eind resultaat. :thumbup:
Racedijk
30-07-2021, 15:43
Gaaf project zeg… net het hele topic zitten doorlezen … respect
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.