View Full Version : geblazen motor, maar dan niet geblazen...
Hallo
ik ben druk bezig met een motor te bouwen namelijk een 16v die ik op digifant wil laten gaan draaien. Nu wil ik op digifant 1 gaan rijden(g60). Omdat ik hier ook eventueel een mogelijkheid zou hebben om met een geblazen motor te kunnen gaan rijden. Compressor of Turbo. Alleen door tijd/geld nood. zit dat er momenteel nog niet in.(het is namelijk mijn afstudeer project; de motor bouwen. en moet binnen 2 maand lopende zijn). Mijn plan was dus als volgt;
een g60 onderblok
16v kop
Nu rest mij 1 vraag, ik neem een g60 blok vanwege de zuigers etc. zo kan ik in de toekomst geblazen gaan rijden. maar KAN ik nu ook zonder compressor of turbo rijden? of rijdt dat verrot? i.v.m compressie verhouding die niet kan kloppen?
m.v.g Joost
zal wel lopen,niet kapot gaan,maar verwacht geen wonderen qua vermogen....
breadfan83
15-03-2010, 21:30
Neem je dan gewoon een normale KR. Die zet je er makkelijk in, en later is die ook prima naar turbo om te bouwen. Geld kosten gaat het toch, so oder so, maar met een standaard 16v rijd je nu ook nog niet voor schut, en het levert je straks veel meer op.
een atmo met lage compressie.. verwacht inderdaaad geen wonderen
maar een kr ombouwen naar turbo is ook niet ideaal,zou als je zeker weet dat je geblazen gaat rijden het toch ook zo doen denk ik...
het was eigenlijk maar zodat ik later de ombouw kan uitvoeren... het is niet zo dat ik zo low budget mogelijk wil gaan rijden. maar in 2 maanden ene blok reviseren + digifant kost ook een hoop voor student. en dan moet het lopen en de turbo komt dan na die 2 maanden. een standaard KR zal dan meer gaan in de kosten lopen i.v.m latere ombouw naar turbo want dan moet ik weer andere zuigers eventueel. maar zonder geblazen te rijden, rijdt het dus kut eigenlijk om het zo te zeggen?!
martinus83
15-03-2010, 21:39
Dat zal rijden als een 1300 bij wijze van, raad het je niet aan. En of dat allemaal spoort icm injectoren en weet ik wat allemaal durf ik niet te zeggen.
Maar een 16v kop op een g60 onderblok?.. dat gaat passen allemaal?
Als je geen idee hebt waar het over gaat betwijfel ik of je dat blok in 2 maanden lopend heb. Voer anders alleen een revisie uit, dat is in feite gewoon het vervangen van de bestaande onderdelen.
Wil je mbv een turbo gaan rijden dan zijn anders drijfstangen en zuigers altijd wenselijk. Een onderveranderde G60 met turbo kan ook wel maar dan zal het max. vermogen beperkt moeten blijven.
maar doe eens iets aparts, 1300 turbo ofzo
Weet niet wat voor studie je doet, maar als het die motor betreft, zal je toch beter je huiswerk moeten doen denk ik.... :D
Ik bedoel, dé vraag van het hele project stel je hier. Moet je daar nu juist zelf niet antwoord op geven? :rolleyes:
Maar ondanks dat succes! No offence... ;)
Mvg.
breadfan83
15-03-2010, 21:40
Bouw je in dat geval het blok gewoon buiten de auto op, lijkt me het verstandigst.
Alleen kopen wat je nodig hebt voor je einddoel, en wat het budget toelaat. Ik ben met hetzelfde bezig, en heb voor zo lang gewoon een KR in de auto gezet om tenminste ermee te kunnen rijden.
je mag ook als afstudeerproject mijn blok in elkaar zetten,zit een beetje krap in m'n tijd:tongue:
maar ik zou lekker m'n zin doordrijven,dat gaat best lukken.
1300turbo kan ook,maar je loopt tegen hetzelfde probleem aan>hoge kosten.
Dat zal rijden als een 1300 bij wijze van, raad het je niet aan.
Maar een 16v kop op een g60 onderblok?.. dat gaat lukken verder?
daar ging het me dus om, ik weet wel waar het allemaal om draait... 1 koelkanaal komt niet overeen als ik het goed had... is wel te openen. maar de optie hiervoor kwam(g60onderblok+16vkop) omdat ik deze 2 had liggen! en tja tuurlijk moet je me niet naar bepaalde formules vragen want uit mijn hoofd weet ik niet alles. Ik doe BOL 4 autotechnisch specialist. en heb de ombouw naar 16v digifant gedoopt tot mijn afstudeer project om het zo te zeggen. bedoeling is dat je er meer van te weten komt. en dat hoop ik ook! maar eigenlijk is de vraag die ik stelde alweer beantwoord. sorry dat ik misschien irritante vragen stel! maar bedoel het goed en ben blij dat mensen mij zo snel kunnen helpen hier! :thumbup:
daar ging het me dus om, ik weet wel waar het allemaal om draait... 1 koelkanaal komt niet overeen als ik het goed had... is wel te openen. maar de optie hiervoor kwam(g60onderblok+16vkop) omdat ik deze 2 had liggen! en tja tuurlijk moet je me niet naar bepaalde formules vragen want uit mijn hoofd weet ik niet alles. Ik doe BOL 4 autotechnisch specialist. en heb de ombouw naar 16v digifant gedoopt tot mijn afstudeer project om het zo te zeggen. bedoeling is dat je er meer van te weten komt. en dat hoop ik ook! maar eigenlijk is de vraag die ik stelde alweer beantwoord. sorry dat ik misschien irritante vragen stel! maar bedoel het goed en ben blij dat mensen mij zo snel kunnen helpen hier! :thumbup:
edit;
de reden btw dat ikd eze vraag stelde is omdat ik lui ben :shake: en een slecht korte termijn geheugen heb haha.. ik heb verschillende theorie toetsen gehad. maar ben toch meer van het sleutelen dan van de theorie!
ik heb precies hetzelfde meegemaakt als jij,iedereen lachte me uit toen ik een kompressor op een 1600monopoint ging bouwen maar ik kreeg hem wel aan het lopen en hard ook....
(hij is wel snel overleden trouwens,maargoed you get the point>volg je hart;) )
nouja ik sluit eigenlijk niet uit dat het hele project kapot ZOU kunnen gaan lopen... maar leren zal je er wel van doen!:)
idd,weet nou dat een geblazen monopoint haast niet af te stellen is...:D:D
Dub-Detail
15-03-2010, 23:21
1300turbo kan ook,maar je loopt tegen hetzelfde probleem aan>hoge kosten.
Zeg dat wel, bijna niks voor te krijgen. Alles moet je costum laten bouwen of zelfs doen. Niet echt ideaal om binnen twee maanden af te ronden.
Renegade
16-03-2010, 00:00
je mag ook als afstudeerproject mijn blok in elkaar zetten,zit een beetje krap in m'n tijd:tongue:
maar ik zou lekker m'n zin doordrijven,dat gaat best lukken.
1300turbo kan ook,maar je loopt tegen hetzelfde probleem aan>hoge kosten.
Ik denk veel minder hoge kosten hoor :) je hebt nog altijd de g40 waar alles 1op1 van past :thumbup: en als je dan 16v wilt, 1.4 16v koppen worden heel vaak pas gemaakt voor op een 1300 in het polo-wereldje.
Daarover is dus al meer bekend en ik meen zelfs dat de koppen al pasklaar aangeboden worden op ebay :D
dus jij denkt dat het goedkoper is om nou vanalles te gaan kopen terwijl er een g60blok en 16vkop bij TS liggen? :shake:
vwmk2driver
16-03-2010, 00:11
dure opleiding heb jij dan...
ik doe de nivo 4 nu ook,alleen dan in de praktijk.
bbl
Dub-Detail
16-03-2010, 00:19
Ik denk veel minder hoge kosten hoor :) je hebt nog altijd de g40 waar alles 1op1 van past :thumbup: en als je dan 16v wilt, 1.4 16v koppen worden heel vaak pas gemaakt voor op een 1300 in het polo-wereldje.
Daarover is dus al meer bekend en ik meen zelfs dat de koppen al pasklaar aangeboden worden op ebay :D
Als jij een setje h-profiel drijfstangen kan vinden voor een 1300 ben je de man.
En dan niet aankomen met die china meuk.
Heb net een set laten maken bij arrow voor mijn motor.
Die 16v koppen worden moeilijk ivm compressie verhouding als je het wil blazen, teminste dan moet je weer zuigers op maat laten maken. En een setje costum wossners of JE's gaat je ook niet in de koude kleren zitten.
Dus als het bij een 1300 een beetje serieus wordt dan moet je al gauw een euroboom in de tuin hebben staan.
Maargoed, laten we weer on-topic gaan
ik denk dat het g60 blok met 16v kop altijd met de stroom mee kan komen(en tegenwoordig heb je dan eigenlijk aan een driewieler al genoeg) zou het gewoon proberen,iets pasklaar is leuk maar funest voor je creativiteit;)
ik zou het gewoon doen. g60 met 16v kop. heb je dus later een 16v g60 Turbo. en dat moet wel lekker gaan lopen denk ik. Succes!
en binnen 2 maanden te realiseren....
Dub-Detail
16-03-2010, 09:19
Ik zou het idd ook gewoon doen. De compressie zal iets lager zijn. Mocht die te laag ziworden (ook voor druk vulling). Vlak je gewoon de kop of het onderblok een paar mm.
Als je olie/water kanalen passen moet het geen probleem zijn denk ik.
Gr, Pim
richard-polo
16-03-2010, 09:31
ik heb precies hetzelfde meegemaakt als jij,iedereen lachte me uit toen ik een kompressor op een 1600monopoint ging bouwen maar ik kreeg hem wel aan het lopen en hard ook....
(hij is wel snel overleden trouwens,maargoed you get the point>volg je hart;) )
daarom zijn je zuigers nu verkeerd gebrand ;) dus wat is nou wijsheid !!
richard-polo
16-03-2010, 09:32
Zeg dat wel, bijna niks voor te krijgen. Alles moet je costum laten bouwen of zelfs doen. Niet echt ideaal om binnen twee maanden af te ronden.
voor een 1300turbo is vanalles te koop :confused:
richard-polo
16-03-2010, 09:36
Als jij een setje h-profiel drijfstangen kan vinden voor een 1300 ben je de man.
En dan niet aankomen met die china meuk.
Heb net een set laten maken bij arrow voor mijn motor.
Die 16v koppen worden moeilijk ivm compressie verhouding als je het wil blazen, teminste dan moet je weer zuigers op maat laten maken. En een setje costum wossners of JE's gaat je ook niet in de koude kleren zitten.
Dus als het bij een 1300 een beetje serieus wordt dan moet je al gauw een euroboom in de tuin hebben staan.
Maargoed, laten we weer on-topic gaan
www.roettle-racing.de :rolleyes:
Unsere Pleuel sind auch für andere Motoren lieferbar, wie z.B. für G60, 16V, Audi S2 und viele mehr, einfach anfragen. Diese Art von Pleuel werden bei Rundstrecken, FIA - GT, Sportscar Challenge und SCCA eingesetzt. Wir haben unsere eigene Spezifikation, was die Materialien betrifft. Genau definiert sind Dehnung, Gefügereinheit, Rissfreiheit, Spannungsfreiheit und Geometriegenauigkeit.
Die Schrauben sind ARP2000 in allen Pleuel, die Grössen passen zur Anforderung (8mm, 3/8“,10mm, 7/16“ etc.)
ARP2000 Schrauben haben ein Zugfestigkeit von 1490-1524 N/mm
Die Lieferzeit für unsere Pleuel liegt bei 4-6 Wochen je nach Saisonbelastung.
Dieser Artikel wurde von uns oder unseren Testfahrern im Motorsport getestet.
http://www.roettele-racing.de/shop/images/dbimages/artikel_0000048_b_1.JPG
richard-polo
16-03-2010, 09:38
oow ja en wat is er mis met china meuk voor in een polootje met 250pk ;)
kijk voor een 1.8turbo met 600pk zou ik ze ook niet monteren, maar een 1300motortje krijgt die echt niet krom hoor!!
daarom zijn je zuigers nu verkeerd gebrand ;) dus wat is nou wijsheid !!
dat zeg ik toch,pasklare oplossingen zijn niet erg leerzaam...
martinus83
16-03-2010, 12:13
daar ging het me dus om, ik weet wel waar het allemaal om draait... 1 koelkanaal komt niet overeen als ik het goed had... is wel te openen. maar de optie hiervoor kwam(g60onderblok+16vkop) omdat ik deze 2 had liggen! en tja tuurlijk moet je me niet naar bepaalde formules vragen want uit mijn hoofd weet ik niet alles. Ik doe BOL 4 autotechnisch specialist. en heb de ombouw naar 16v digifant gedoopt tot mijn afstudeer project om het zo te zeggen. bedoeling is dat je er meer van te weten komt. en dat hoop ik ook! maar eigenlijk is de vraag die ik stelde alweer beantwoord. sorry dat ik misschien irritante vragen stel! maar bedoel het goed en ben blij dat mensen mij zo snel kunnen helpen hier! :thumbup:
Geen probleem hoor, je vragen zijn niet irritant!
Mijn 16vg60 moet nog helemaal voorzien worden van kabelboom ed, ook digifant, moet er nog aan beginnenen helaas is dat niet helemaal mijn terein..
bivw 16vg60
16-03-2010, 17:40
denk jij dat je 16v geblazen kan bouwen met g60 zuigers ????
bereken je compressie maar is zat uit mijn hoofd gezegd rond de 1:5
en dan denk ik ook nog dat je kleppen de zuigers raken (uitsparingen )
en dan je carter ontluchting ect
pak gewoon een nette 16v onderblok en een setje gebruikte s2 zuigers nieuwe zuiger veren erop compressie rond de 1:9 schroef in elkaar dat is het makkelijkste/goedkoopste
later een turbo of g-lader erop
is best mee te rijden met minder compressie ongeblazen
heb met mijn r32 ook even rond gereden getest met compressie 1:8,5 ipv 1:11,5 en vond het helemaal niet tegen vallen kwa rijden
succes met bouwen :thumbup:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.