View Full Version : 86'er diesel slaat heel slecht aan bij kou
Sinds enige tijd heeft m'n 1.6 diesel op een koude ochtend veel moeite met aanslaan. 'choke' trek ik helemaal uit en wacht tot voorgloeilampje na een seconde of 5 uitgaat (gepaard met een *klik van het relais. Vanaf dan draai ik de sleutel door en kan het goed zo'n 25 seconden duren voordat-ieaanslaat. Dit gaat van langzaam, naar steeds ietsje sneller en uiteindelijk start hij door.
Het starten gaat gepaard met een grijsachtige rook. Als de motor eenmaal echt start komt er nog een flinke grijze pluim achteraan. Loopt alles eenmaal, dan is er niks aan de hand. Er komt dan ook geen rare kleur rook uit de uitlaat ofzo. De auto loopt prima stationair en tijdens het rijden niets aan de hand.
Bij het wegrijden op mijn werk rond de klok van 17:00 start de diesel altijd direct. Choke uit, sleutel om, 5 sec voorgloeien, sleutel doordraaien en gaan.
Ik dacht bij dit euvel gelijk aan de gloeibougies. Ik heb gelzen dat je ze kon testen door een draadje te pakken van je de plus van de accu naar een van de moertjes op de gloeiboegies. Als het draadje vonkt zouden ze intact moeten zijn. Bij alle 4 krijg ik een vonk. Voordat ik de boel ga openhalen, wisselen of nieuwe onderdelen ga kopen wilde ik toch eens horen of hier misschien andere meningen zijn.
Afgelopen winter heeft de diesel me nooit in de steek gelaten. Hij starte vrijwel altijd direct. Wel leek het de eerste paar tellen alsof ie op 3 cilinders loopt, maar dit was zo voorbij. Stationair wederom geen probleem en tijdens het rijden ook geen problemen.
De motor verbruikt geen olie en ook geen koelvloeistof en heeft er nu 150.000 km opstaan
Ik lees de reacties graag! :)
Mister Cool
23-04-2010, 09:14
Ik zou toch ff je gloeiertjes vervangen, die kosten ook niet zoveel ;)
Johan1982MK1
23-04-2010, 10:39
Idd gloeiers vervangen..
Je kan t ook controleren door s'ochtends in je auto te stappen, en de sleutel omdraaien, hierna moet de binnenverlichting zichtbaar erg dimmen.. doet ie dat niet of maar een klein beetje dan zijn er 1 of meerdere gloeiers stuk..
Dat moet t wel zijn.. 150000km is niks voor zo'n ding.. heb ze met 400.000km gezien, en dan startten en liepen ze nog steeds goed..
gloeibougies vervangen!
van mij staat nu 330000 op tikke en lopen;)
wel een klusje je brandstofpomp zit namelijk in de weg;)
Kijk,
Volgensmij zijn we het unaniem eens! 4 nieuwe kopen dus en allemaal vervangen. Ik heb er gisteren al even op staan kijken, maar met een beetje gepriel moet dat wel lukken.
Ik dacht het zo: (?)
-accu los
-moertjes van gloeipitten los
-railtje eraf
-gloeipitten losdraaien
-nieuwe erin
-railtje vast
-moertjers erop
-accu vast
Trucje met de interieurverlichting is inderdaad wel een goede:)
Maar bij warm weer hoeft zo'n motor minder voorgegloeid te worden dus? Want dan slaat-ie zo aan namelijk...
toen ik mijn gloeibougies vervangde moest de brandstof pomp er af;) of er moet iemand wezen die een andere manier weet! die gleoistift die in het blok gaat is aardig lang! vanaf de distributiekant gezien cilinder 2 is er niet uit te krijgen zonder dat brandstofpomp los moest!
4x gloeibougie is 50 euro!
en bij mijn 1600TD gaat na 2 seconden met dit weer de gleoilamp uit! en boven de 20 graden helemaal gaat bij mij gloeilampje geeneens aan
Johan1982MK1
23-04-2010, 11:59
afgelopen winter nog een 1.9d golf3 gedaan.. pomp kan gewoon blijven zitten.. is wel ff prutsen..
Die stiften zijn redelijk lang ja, maar als je die zijwaarts erin priegelt, dan moet het wel lukken lijkt me?
Niemand die kan bevestigen hier dat het zonder verwijderen van de brandstofpomp kan? Ik haal namelijk het liefste zo min mogelijk los :)
ik heb de 2de gloeiboegie laten zitten!
kreeg hem in mogelijkheid uit het blok! was ook echt 2-3 mm dat ik tekort kwam;) en hij was nog goed su lekker laten zitten!
maar als hij kapot is! zou zeggen probeer het en anders toch pomp los
En hoe check jij dan of-ie nog werkt? :) (over dat testen met een draadje van de plus van accu naar elk van de gloeipitten: ik heb daar niet die stroomrails afgehaald die aan elke pit vastzit... Dat moet ik eerst doen lijkt me om een juist resultaat te krijgen? Mocht er dan één stuk zijn... voldoet dat dan ook om die te vervangen, of is het slimmer ze allemaal tegelijk te doen?)
Is het ook slim om de zekering te vervangen? (waar kan ik die vinden, zit dat ding in een kastje onder de waterbak?)
dat heeft een vriend van mij ff gecheckt! maar kan je niet navertellen wat hij deed!
en over de zekering kan ik je niet vertellen, waar hij zit!;)
ik heb meestal het motto als iets nog doet niet vervangen tenzij ik het niet vertrouw! maar dat is gevoelsmatig!
Zo!
Vanochtend toch maar op weg gegaan naar de onderdelenboer. Voor 50 euro aan gloepitten gehaald (4 stuks) en schroeven maar!
Van te voren de boel even ingespoten met WD40 en alle 4 de moertjes waren zo los. De gloeipitten zaten wat strakker, maar ook die waren redelijk snel en gemakkelijk verwijderd.
Ik had ook nog zo'n magneetpen gevonden: Dat ding was goud waard! Ik heb de branstofpomp niet hoeven losmaken. Met die magneetpen kon ik de moertjes en bougies losdraaien door er telkens met het magneetkopje langs te schuren. De eerste 'draai' heb ik met verschillende sleutels kunnen doen zonder ook maar iets te verwijderen :)!
http://www.volksforum.com/albums/files/7/9/6/8/DSC00030.JPG
Het terugplaatsen van de moertjes was lastig. Ze viellen nogal eens (lang leve dat magneetding!), maar weer met behulp van de magneetpen en een schroevendraaier heb ik alles vastgekregen.
Accuklemmen weer vast en starten gaat weer zoals het hoort.
Hieronder nog een fotootje van de bougies die ik eruit heb gehaald. (op volgorde van plaats in motorblok als je ervoor staat) Nr 2 en 4 zijn pikzwart: duid dat op een defecte gloeibougie?
http://www.volksforum.com/albums/files/7/9/6/8/DSC00032.JPG
Iedereen bedankt voor de hulp, ik kan weer dieselen! :D
jep,die met koolaanslag zijn kaduuk...
trouwens in het vervolg testen met het railtje er af he;)
Kijk, is t vervangen niet voor niks geweest.
Idd railtje eraf met testen:) Ander krijgt alles gewoon nog netjes stroom. Maargoed. Leermomentje! Ze zijn nu mooi allemaal vervangen!
Johan1982MK1
24-04-2010, 17:13
en? start ie weer als een nieuwe?? :D
Jep! Als een nieuwe. Vanochtend sloeg de motor bij de eerste tik aan. Ook heb ik het idee dat hij veel rustiger loopt. Vooral bij stationair rammelt het dashboard minder hard.
Het klusje viel trouwens wel mee. 2,5 uur en alles was vervangen. :)
Johan1982MK1
26-04-2010, 07:50
Jep! Als een nieuwe. Vanochtend sloeg de motor bij de eerste tik aan. Ook heb ik het idee dat hij veel rustiger loopt. Vooral bij stationair rammelt het dashboard minder hard.
Het klusje viel trouwens wel mee. 2,5 uur en alles was vervangen. :)
Ok super!
Wat je ook nog tegen het rammelen kan doen:
Als jij een vroege '86 hebt, zit er nog zo'n oude type motorsteun op.. Als je die vervangt voor zo'n ronde, dan wordt ie aardig rustiger van binnen..
Volgensmij komt de mijne uit juli ofzo... De motorsteun voor, middenonderin is een ronde schijf van zo'n 10 cm doorsnee? In ieder geval: dat rammelen doet ie nu nauwelijks en stoort me totaal niet :)
Johan1982MK1
26-04-2010, 09:15
Oh.. Dan zit er idd al een goede steun op.
Dan moet je het rammelen al kwijt zijn..
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/9/9/6/autoc.bmp
Het oude type ziet er zo uit
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/9/9/6/foto20.jpg
Het nieuwe type zo..
Echt een drama steun die oude, vooral met een diesel er in..
K heb inderdaad de onderste :) bedankt nog voor de uitleg!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.