View Full Version : Roest in motorruimte verwijderen. Hoe??
floris-jan1
07-05-2010, 19:37
Zoals de titel al vermeld, hoe krijg ik de roest plekjes weg zodat deze niet verder roesten. Want de motorruimte moet worden gespoten.
In welke volgorde moet ik bepaalde stappen ondernemen?
Is het goed deze plekken in te smeren met Valma roestomvormer?
http://i251.photobucket.com/albums/gg306/Floris-jan1/07052010378.jpg
http://i251.photobucket.com/albums/gg306/Floris-jan1/07052010381.jpg
Gr,
ben zine
07-05-2010, 20:43
Moi Floris-Jan,
Druk bezig dus. Je pakt het wel heel erg grondig aan. Plekken waar geen roest zit zou ik niet blank maken, alleen maar licht schuren. Plekken waar wel roest zit kun je met een staalborstel op een klein model haakse slijper schoon maken tot alle losse rommel weg is. (donkere plekken helemaal blank maken is eigenlijk geen doen, dan zou je al moeten gaan stralen en daar kleven ook weer nadelen aan). Dan naden dichtsmeren met carrosseriekit, oneffenheden eventueel strak maken met plamuur en daarna primer en tot slot lak erop. En tussendoor steeds schoonmaken / ontvetten met schone doeken en wasbenzine.
Drempels en front zou je (vóór de primer) nog in de steenslagspray kunnen zetten.
De buitenkant strakmaken is nog een tikkie moeilijker, als de lak er op zit zie je pas waar het niet helemaal goed geworden is, eigenlijk werk voor een vakman dus.
floris-jan1
07-05-2010, 20:54
Moi Floris-Jan,
Druk bezig dus. Je pakt het wel heel erg grondig aan. Plekken waar geen roest zit zou ik niet blank maken, alleen maar licht schuren. Plekken waar wel roest zit kun je met een staalborstel op een klein model haakse slijper schoon maken tot alle losse rommel weg is. (donkere plekken helemaal blank maken is eigenlijk geen doen, dan zou je al moeten gaan stralen en daar kleven ook weer nadelen aan). Dan naden dichtsmeren met carrosseriekit, oneffenheden eventueel strak maken met plamuur en daarna primer en tot slot lak erop. En tussendoor steeds schoonmaken / ontvetten met schone doeken en wasbenzine.
Drempels en front zou je (vóór de primer) nog in de steenslagspray kunnen zetten.
De buitenkant strakmaken is nog een tikkie moeilijker, als de lak er op zit zie je pas waar het niet helemaal goed geworden is, eigenlijk werk voor een vakman dus.
Dus als ik het goed begrijp, de roestplekken schoonslijpen, daarna primeren. Er hoeft geen roestomvormer over heen?
ben zine
07-05-2010, 21:22
Delen die goed zijn moet je eigenlijk niet beschadigen door al te rigoureus te slijpen. Wel de aangetaste plekken goed uitborstelen. Ik heb nog nooit voordeel gezien in gebruik van roestomvormers. Als het plaatwerk schoongemaakt en daarna goed in de lak gezet wordt blijft de roest wel weg.
floris-jan1
08-05-2010, 14:48
Ik ga het zo doen! Namelijk:
1) Motorruimte goed schuren, roest zoveel mogelijk schoon krijgen.
2) Helemaal wassen met thinner, boel ontvetten.
3) Inspuiten met Brunox epoxy.
4) Primer of zinkspray? (welke van de twee moet ik hebben?)
5) Naden insmeren met carosserie kit.
6) Primer.
7) Spuitplamuur.
8) Primer.
9) Aflakken!
Doe ik dit op de juiste manier? Graag wil ik tips of opmerkingen! :D
http://i251.photobucket.com/albums/gg306/Floris-jan1/IMG_4186.jpg
Alvast bedankt! ;)
Wasbenzine zou ik niet gebruiken als ontvetter, dat is harstikke vet! Gebruik ammoniak :)
floris-jan1
08-05-2010, 15:07
Wasbenzine zou ik niet gebruiken als ontvetter, dat is harstikke vet! Gebruik ammoniak :)
Kijk! Hier heb ik wat aan, dankje voor de tip :D Verder is de manier goed?
Wat moet ik na de epoxy gebruiken, primer of zinkspray?
Zinkspray heeft sowieso geen zin op blank metaal wat niet al oorspronkelijk gegalvaniseerd is, heb ik me laatst laten vertellen. Ik zou de epoxy op blank metaal doen en daarna de primer voor de lak. Maar dat weet ik niet zeker.
floris-jan1
08-05-2010, 15:14
Okee, zoiets stond ook op de bus.. Dus ik gebruik gewoon primer, denk ik!:)
als je de roest er echt helemaal uit wil hebben, zou ik de plekken stralen, er bestaan van die straalpisolen. die druk je op de plekken. dan weet je zeker dat alle roest weg is.
daarna ontvetten met THINNER!
de kale plekken eerst behandelen met staalplamuur. dan epoxie op alles.
voor de verdere stappen zou ik zeggen: ga eens langs bij een restauratiebedrijf en laat je adviseren!
servowire
09-05-2010, 10:16
Ik zou oppassen met spuitbussen verf (op 1 componentenbasis), deze gaat reageren op "echte" lak als je ooit je auto laat spuiten,
Daar is een spuiter niet blij mee!
Ik zou die lichte "vliegroest" spuiten met een etsende primer, (2 componenten lak). Deze kun je krijgen bij b.v. een carosseriebedrijf oid. (merken als de beert, PPG, enz zijn goed, probeer ook het type lak op een papiertje er bij te krijgen, zodat je de techsheet van internet kan downloaden voor de specificaties en instructies.
Ontvetten altijd met thinner, en dan met silliconenverwijderaar (verkrijgbaar bij spuiterijen e.d.).
Wasbenzine is geen ontvetter, terpetine ook niet.
ben zine
09-05-2010, 13:56
Ik zou die lichte "vliegroest" spuiten met een etsende primer, (2 componenten lak). Deze kun je krijgen bij b.v. een carosseriebedrijf oid. (merken als de beert, PPG, enz zijn goed, probeer ook het type lak op een papiertje er bij te krijgen, zodat je de techsheet van internet kan downloaden voor de specificaties en instructies.
Ja, zo kan het ook. Maar het lijkt mij zinvoller dat Floris-Jan's eerste project binnen een redelijke termijn en low-budget weer netjes aan het verkeer deelneemt.
ontvetten, brunox,primer,kitten en dan filler en lak,tussen alle stappen goed blijven ontvetten en voor het afwerken siliconenverwijderaar gebruiken.
zo heb ik het al vaker gedaan,de motip producten zijn prima af te werken met 2k-lak,zonder bijwerkingen.
floris-jan1
09-05-2010, 16:58
Aan de motorruimte wil ik geen grote bedragen aan uitgeven, stralen etc is geen optie dus. Ik ben het dus eens met Ben zine!
Wat is silliconenverwijderaar? En waarvoor gebruik je dat?
En dus thinner gebruiken als ontvetter;) Goed!
siliconenverwijderaar verwijdert siliconen,oftewel geen rare kringen,vlekken of hechtproblemen in je lak.
floris-jan1
09-05-2010, 17:01
siliconenverwijderaar verwijdert siliconen,oftewel geen rare kringen,vlekken of hechtproblemen in je lak.
En dat haal je bij de autospeciaalzaak, zoals Brezan en dergelijke?
geen idee,ik haal het gewoon bij een schadebedrijf.
floris-jan1
09-05-2010, 17:08
En waar moet ik dat spul opsmeren, voordat ik Brunox ga aanbrengen of ....
niet pluizende papieren doek bevochtig je met die shit en dan afnemen,niet als een bezetene boenen want dan verneuk je je eerdere lakwerk etc.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.