Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Restauratie, plaat- en laswerk
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 07-05-2010, 19:37
floris-jan1's Avatar
floris-jan1 floris-jan1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 637
Default Roest in motorruimte verwijderen. Hoe??

Zoals de titel al vermeld, hoe krijg ik de roest plekjes weg zodat deze niet verder roesten. Want de motorruimte moet worden gespoten.
In welke volgorde moet ik bepaalde stappen ondernemen?
Is het goed deze plekken in te smeren met Valma roestomvormer?







Gr,
__________________
Daily: '99 Golf mk4
Reply With Quote
  #2  
Old 07-05-2010, 20:43
ben zine's Avatar
ben zine ben zine is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 604
Default

Moi Floris-Jan,

Druk bezig dus. Je pakt het wel heel erg grondig aan. Plekken waar geen roest zit zou ik niet blank maken, alleen maar licht schuren. Plekken waar wel roest zit kun je met een staalborstel op een klein model haakse slijper schoon maken tot alle losse rommel weg is. (donkere plekken helemaal blank maken is eigenlijk geen doen, dan zou je al moeten gaan stralen en daar kleven ook weer nadelen aan). Dan naden dichtsmeren met carrosseriekit, oneffenheden eventueel strak maken met plamuur en daarna primer en tot slot lak erop. En tussendoor steeds schoonmaken / ontvetten met schone doeken en wasbenzine.
Drempels en front zou je (vóór de primer) nog in de steenslagspray kunnen zetten.
De buitenkant strakmaken is nog een tikkie moeilijker, als de lak er op zit zie je pas waar het niet helemaal goed geworden is, eigenlijk werk voor een vakman dus.
__________________
'79 Golf S 1.5 Aut.
Reply With Quote
  #3  
Old 07-05-2010, 20:54
floris-jan1's Avatar
floris-jan1 floris-jan1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 637
Default

Quote:
Originally Posted by ben zine
Moi Floris-Jan,

Druk bezig dus. Je pakt het wel heel erg grondig aan. Plekken waar geen roest zit zou ik niet blank maken, alleen maar licht schuren. Plekken waar wel roest zit kun je met een staalborstel op een klein model haakse slijper schoon maken tot alle losse rommel weg is. (donkere plekken helemaal blank maken is eigenlijk geen doen, dan zou je al moeten gaan stralen en daar kleven ook weer nadelen aan). Dan naden dichtsmeren met carrosseriekit, oneffenheden eventueel strak maken met plamuur en daarna primer en tot slot lak erop. En tussendoor steeds schoonmaken / ontvetten met schone doeken en wasbenzine.
Drempels en front zou je (vóór de primer) nog in de steenslagspray kunnen zetten.
De buitenkant strakmaken is nog een tikkie moeilijker, als de lak er op zit zie je pas waar het niet helemaal goed geworden is, eigenlijk werk voor een vakman dus.



Dus als ik het goed begrijp, de roestplekken schoonslijpen, daarna primeren. Er hoeft geen roestomvormer over heen?
__________________
Daily: '99 Golf mk4
Reply With Quote
  #4  
Old 07-05-2010, 21:22
ben zine's Avatar
ben zine ben zine is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 604
Default

Delen die goed zijn moet je eigenlijk niet beschadigen door al te rigoureus te slijpen. Wel de aangetaste plekken goed uitborstelen. Ik heb nog nooit voordeel gezien in gebruik van roestomvormers. Als het plaatwerk schoongemaakt en daarna goed in de lak gezet wordt blijft de roest wel weg.
__________________
'79 Golf S 1.5 Aut.
Reply With Quote
  #5  
Old 08-05-2010, 14:48
floris-jan1's Avatar
floris-jan1 floris-jan1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 637
Default

Ik ga het zo doen! Namelijk:

1) Motorruimte goed schuren, roest zoveel mogelijk schoon krijgen.
2) Helemaal wassen met thinner, boel ontvetten.
3) Inspuiten met Brunox epoxy.
4) Primer of zinkspray? (welke van de twee moet ik hebben?)
5) Naden insmeren met carosserie kit.
6) Primer.
7) Spuitplamuur.
8) Primer.
9) Aflakken!

Doe ik dit op de juiste manier? Graag wil ik tips of opmerkingen!





Alvast bedankt!
__________________
Daily: '99 Golf mk4

Last edited by floris-jan1 : 09-05-2010 at 17:00.
Reply With Quote
  #6  
Old 08-05-2010, 14:53
Typ 81's Avatar
Typ 81 Typ 81 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 863
Default

Wasbenzine zou ik niet gebruiken als ontvetter, dat is harstikke vet! Gebruik ammoniak
__________________
Ex Daily / Hobby drive: Audi 80 Formel E CL 1.8 '84 LD6Y
Reply With Quote
  #7  
Old 08-05-2010, 15:07
floris-jan1's Avatar
floris-jan1 floris-jan1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 637
Default

Quote:
Originally Posted by Typ 81
Wasbenzine zou ik niet gebruiken als ontvetter, dat is harstikke vet! Gebruik ammoniak

Kijk! Hier heb ik wat aan, dankje voor de tip Verder is de manier goed?
Wat moet ik na de epoxy gebruiken, primer of zinkspray?
__________________
Daily: '99 Golf mk4
Reply With Quote
  #8  
Old 08-05-2010, 15:10
Typ 81's Avatar
Typ 81 Typ 81 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 863
Default

Zinkspray heeft sowieso geen zin op blank metaal wat niet al oorspronkelijk gegalvaniseerd is, heb ik me laatst laten vertellen. Ik zou de epoxy op blank metaal doen en daarna de primer voor de lak. Maar dat weet ik niet zeker.
__________________
Ex Daily / Hobby drive: Audi 80 Formel E CL 1.8 '84 LD6Y
Reply With Quote
  #9  
Old 08-05-2010, 15:14
floris-jan1's Avatar
floris-jan1 floris-jan1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 637
Default

Okee, zoiets stond ook op de bus.. Dus ik gebruik gewoon primer, denk ik!
__________________
Daily: '99 Golf mk4
Reply With Quote
  #10  
Old 08-05-2010, 16:53
bugs's Avatar
bugs bugs is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,088
Send a message via MSN to bugs
Default

als je de roest er echt helemaal uit wil hebben, zou ik de plekken stralen, er bestaan van die straalpisolen. die druk je op de plekken. dan weet je zeker dat alle roest weg is.
daarna ontvetten met THINNER!
de kale plekken eerst behandelen met staalplamuur. dan epoxie op alles.

voor de verdere stappen zou ik zeggen: ga eens langs bij een restauratiebedrijf en laat je adviseren!
Reply With Quote
  #11  
Old 09-05-2010, 10:16
servowire servowire is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 174
Default

Ik zou oppassen met spuitbussen verf (op 1 componentenbasis), deze gaat reageren op "echte" lak als je ooit je auto laat spuiten,

Daar is een spuiter niet blij mee!

Ik zou die lichte "vliegroest" spuiten met een etsende primer, (2 componenten lak). Deze kun je krijgen bij b.v. een carosseriebedrijf oid. (merken als de beert, PPG, enz zijn goed, probeer ook het type lak op een papiertje er bij te krijgen, zodat je de techsheet van internet kan downloaden voor de specificaties en instructies.

Ontvetten altijd met thinner, en dan met silliconenverwijderaar (verkrijgbaar bij spuiterijen e.d.).

Wasbenzine is geen ontvetter, terpetine ook niet.
Reply With Quote
  #12  
Old 09-05-2010, 13:56
ben zine's Avatar
ben zine ben zine is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 604
Default

Quote:
Originally Posted by servowire
Ik zou die lichte "vliegroest" spuiten met een etsende primer, (2 componenten lak). Deze kun je krijgen bij b.v. een carosseriebedrijf oid. (merken als de beert, PPG, enz zijn goed, probeer ook het type lak op een papiertje er bij te krijgen, zodat je de techsheet van internet kan downloaden voor de specificaties en instructies.


Ja, zo kan het ook. Maar het lijkt mij zinvoller dat Floris-Jan's eerste project binnen een redelijke termijn en low-budget weer netjes aan het verkeer deelneemt.
__________________
'79 Golf S 1.5 Aut.
Reply With Quote
  #13  
Old 09-05-2010, 14:04
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

ontvetten, brunox,primer,kitten en dan filler en lak,tussen alle stappen goed blijven ontvetten en voor het afwerken siliconenverwijderaar gebruiken.
zo heb ik het al vaker gedaan,de motip producten zijn prima af te werken met 2k-lak,zonder bijwerkingen.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #14  
Old 09-05-2010, 16:58
floris-jan1's Avatar
floris-jan1 floris-jan1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 637
Default

Aan de motorruimte wil ik geen grote bedragen aan uitgeven, stralen etc is geen optie dus. Ik ben het dus eens met Ben zine!

Wat is silliconenverwijderaar? En waarvoor gebruik je dat?

En dus thinner gebruiken als ontvetter Goed!
__________________
Daily: '99 Golf mk4
Reply With Quote
  #15  
Old 09-05-2010, 17:00
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

siliconenverwijderaar verwijdert siliconen,oftewel geen rare kringen,vlekken of hechtproblemen in je lak.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #16  
Old 09-05-2010, 17:01
floris-jan1's Avatar
floris-jan1 floris-jan1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 637
Default

Quote:
Originally Posted by De Pul
siliconenverwijderaar verwijdert siliconen,oftewel geen rare kringen,vlekken of hechtproblemen in je lak.

En dat haal je bij de autospeciaalzaak, zoals Brezan en dergelijke?
__________________
Daily: '99 Golf mk4
Reply With Quote
  #17  
Old 09-05-2010, 17:04
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

geen idee,ik haal het gewoon bij een schadebedrijf.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #18  
Old 09-05-2010, 17:08
floris-jan1's Avatar
floris-jan1 floris-jan1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 637
Default

En waar moet ik dat spul opsmeren, voordat ik Brunox ga aanbrengen of ....
__________________
Daily: '99 Golf mk4
Reply With Quote
  #19  
Old 09-05-2010, 17:09
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

niet pluizende papieren doek bevochtig je met die shit en dan afnemen,niet als een bezetene boenen want dan verneuk je je eerdere lakwerk etc.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum