View Full Version : Harmonica-pijp
Black Devil
06-01-2005, 15:47
Het gaat hier om een golf 1 1.3 uit 80
Vanaf het uitlaatspruitstuk, net na de carterpan zit er een gevlochten pijp die weer aansluit op een andere pijp en deze zit waar aan het inlaatspruitstuk vast.
dit gevlochten deel harmonicapijp genoemd in etka is niet meer leverbaar......wat is nou het doel van deze retourpijp vanaf spruitstuk naar inlaat
want de 1.1 van mn vriendin heeft dit er niet opzitten, kan ik deze pijp afsluiten? ik heb er al mee gereden zonder dat ding deel ertussen zat en dat gaf geen problemen.
VwPolo89
06-01-2005, 16:03
volgens mij is dit een soort van lucht inlaat (als ik jouw uitleg goed begrijp) en dient dit om warme lucht aan te zuigen. vooral in de winter.
ik vind er niet zo direct een plaatje van
Viperwin
06-01-2005, 16:13
Volgens mij ook ja. Hoe dan ook: zulke slangen zijn gewoon bij de dielert verkrijgbaar, zijn stukken van ongeveer een meter lang. Zijn er in verschillende diameters, dus laat ze de goede pakken.
Black Devil
06-01-2005, 16:13
Op etka staat ie aangegeven, nummer 9 is het. het is een GF blok.
http://www.fmsolutions.nl/tennecoauto/walkercatalogue/ zo is het ook te zien als je alle gegevens invult 81067 is het.
Kan ik dit dus afsluiten? omdat het nu lek is en een andere oplossing om het dicht te maken weet ik niet.
ik denk idd ook dat het te maken heeft met de koude start, maar dit zit toch ook al op het luchtfilter zon kachelslang
Black Devil
06-01-2005, 16:14
Bij de dealer is dit deel dus niet te krijgen kom er net vandaan
VwPolo89
06-01-2005, 16:16
dit is toch wel anders op te lossen ook???
ff langs de sloop of proberen bij een doe het zelf markt, ff gaan kijken of ze daar geen buis hebben met dezelfde diameter.
en anders er gewoon aflaten
Viperwin
06-01-2005, 16:21
Bij de dealer is dit deel dus niet te krijgen kom er net vandaan
Is toch een andere buis dan ik dacht maar toch vind ik het vaag dat ze die niet meer leveren :confused: Ik zou zeggen: probeer iets universeels als je met koud weer van een afslaande motor last hebt anders lekker weglaten.
VwPolo89
06-01-2005, 16:33
ik had precies ook iets anders voor, dit heb ik nog niet gezien
Dennis@polo86c.nl
06-01-2005, 16:42
Is dit ook after-market niet meer te krijgen?
Ik heb dit een paar jaar geleden nog gekocht (misschien al lang genoeg om nu niet meer leverbaar te zijn).
Het gaan om een uitlaatgasverwarmd inlaatspruitstuk.
Waarbij aan de inlaatkant van de kop ook uitlaatkanalen zitten, waar de uitlaatgassen door het inlaatspruitstuk gaan en dan via de omvlochten harmonicapijp naar de uitlaat.
Black Devil
06-01-2005, 22:16
a ok, maar is dit aftesluiten of werkt dat niet, tot voor kort ong een 2 jaar geleden was deze pijp bij de dealer nog wel leverbaar
Dit zorgt ervoor dat je inlaatspruitstuk zo snel mogelijk warm wordt. hierdoor zal er niet zo snel mee benzine neerslaan op je spruitstuk....
haal je `m weg..sja, dan verbruikt hij misschien iets meer en loopt hij wat slechter denk ik, omdat je motor in verhouding te weinig benzine krijgt..
moet wel zelf te maken zijn toch Black Devil
Black Devil
06-01-2005, 22:48
Ik zal morgen wel ff op zoek gaan naar een universeel pijpje hiervoor jullie horen van mij
oftewel "defrosterslang". Bij iedere lokale automaterialenboer te verkrijgen
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=1885&stc=1
Nope, gaat hier toch echt over het uitlaat gedeelte, zoals Dennis @polo86c.nl al zei.
Dus niet de defrosterslang aan de luchtfilterkast !
Black Devil
07-01-2005, 23:23
tis idd een oud hok ;) ik ga eerst kijken of ik er wat universeels voor kan krijgen anders sluit ik t gewoon af
afdoppen EN spruistuk met egel plaatsen? :)
Black Devil
07-01-2005, 23:31
uhh wat is de zogenaamde EGEL? ik zit al 3 dagen aan dat ding te sleutelen heb eigenlijk geen zin meer om ook t spruitstuk te vervangen vind t mooi geweest
Wat Sjampoo zegt, een electrische verwarming in je inlaatspruitstuk. Is een aluminium egel achtig ding (rondje met verticale pinnen om de warmte te verspreiden).
Denk dat je in het algemeen weinig last hebt van het verwijderen van de verwarming, alleen zoals gezegd van koude start totdat hij volledig is opgewarmd misschien wat minder mooi lopen, iets meer verbruiken, misschien bij extreme kou kans op carb ijs maar zo ver zal het niet komen denk ik.
Black Devil
07-01-2005, 23:35
o DIE egel ;) toen ik de voetpakking van het spruitstuk had vervangen v/d blauwe 1 zag ik dit zitten in het spruitstuk, is dat de verborgen egel? hehehe
johangolf1
07-01-2005, 23:57
hey dat pijpie ken ik...
heb pas geleden de complete uitlaat van mijn golf 1 vervangen door nieuw...
wel is waar van brezan...
maar die heeft me netjes dat pijpje met de bijbehorende klemmen pakkingen en flexibel stuk geleverd...
Ja want die voorpijp van jou was slecht, dat was ie al toen die auto nog van mij was :D
Black Devil
08-01-2005, 00:27
ik ben morgen bij de brezan te vinden :)
johangolf1
08-01-2005, 09:31
hahah stijn...
heb alles van vooraf tot de bocht voor de achteras nieuw met klemmen en dergelijke...
en het laatste deel had ik nog staan met een bosal sport pijp dus die er op gezet is wel grappig...
succes black devil...
johangolf1
08-01-2005, 09:40
ohja als je naar brezan gaat...
ze zullen wel in de computer kijken maar daar staat het dus niet meer in kwamen we achter...
moet je effe zeggen dat ie zijn stoffige boek moet pakken daar staat het nog in en kan je het gewoon bestellen ;)
Bij hbase staat ie er iig nog in.
klik (http://mg.dev.autotaal.com/hbase/artikelen/artikelen.aspx?t=QPQOQROSOMON&s=35&k=)
ik heb em toendertijd afgedopt, en gewoon mee gereden... geen problemen kwa rijden iig... me huidige start koud veel slechter iig...
trouwens, gewoon niet afdoppen geeft een cool geknal! :D
Heb er toen zelf maar op gegokt... nooit weer bij stil gestaan, probleemloos gereden.
Even weer herstellen is natuurlijk het beste. (mijn spruitstuk was toen door.. dus mijn broer heeft er een helft buis op gelast)
Black Devil
08-01-2005, 20:27
Ik ben naar de brezan geweest, en ze hadden m zelf liggen!!!! geWEldig.
heb er al mee gereden zonder maja iets te luidruchtig ;)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.