dowson
19-05-2010, 11:39
sinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van een MK1 1.1 LX uit 83
Aangezien ik de onderhoudshistorie niet weet ga ik met een vriend wat preventief onderhoud uitvoeren. Aangezien het de eerste MK1 is waar we mee in aanraking komen heb ik een beetje hulp nodig van jullie in die zin dat we niet weten wat nu specifiek belangrijk is bij de mk1's
Sowieso krijgt de wagen een nieuwe distributieriem, Vsnaar en bougies.
Verder krijgt ie nieuwe filters (lucht, olie en benzine),
daarnij willen we de olie uiteraard ook vervangen, daar stuit ik echter op het eerste probleempje
Onder de motorkap kwam ik een briefje tegen van een duitse garage (ingevoerd enkele jaren geleden) met daarop de kilimeterstand 56000 (lees 156000) en de gegevens dat er nieuwe olie in gegaan is, 10w40
het blokje zweet een beetje en ongetwijfeld is er daarna olie bijgegaan, de vorige eigenaar gooide er 15w40 in. (stand is nu 164000)
Nu is mijn vraag, welke olie moet er nu bij de wissel in?
een vriend van mij heeft een 944 gehad, daar is op een gegeven moment andere olie ingegaan en al zijn keringen gingen naar de $%^&@ . Daar heb ik zelf niet zo'n zin in dus wie kan mij helpen?
Verder hoor je tijdens het rijden de wiellagers en deze gaan we ook ook vervangen, en op langere termijn de stuurhuishoed (gescheurd) en nieuwe pakkingen om het zweten te stoppen.
heeft iemand naast de tip over olie nog andere punten waar we tijdens het onderhoud op moeten letten??
Groeten
Caspar
Aangezien ik de onderhoudshistorie niet weet ga ik met een vriend wat preventief onderhoud uitvoeren. Aangezien het de eerste MK1 is waar we mee in aanraking komen heb ik een beetje hulp nodig van jullie in die zin dat we niet weten wat nu specifiek belangrijk is bij de mk1's
Sowieso krijgt de wagen een nieuwe distributieriem, Vsnaar en bougies.
Verder krijgt ie nieuwe filters (lucht, olie en benzine),
daarnij willen we de olie uiteraard ook vervangen, daar stuit ik echter op het eerste probleempje
Onder de motorkap kwam ik een briefje tegen van een duitse garage (ingevoerd enkele jaren geleden) met daarop de kilimeterstand 56000 (lees 156000) en de gegevens dat er nieuwe olie in gegaan is, 10w40
het blokje zweet een beetje en ongetwijfeld is er daarna olie bijgegaan, de vorige eigenaar gooide er 15w40 in. (stand is nu 164000)
Nu is mijn vraag, welke olie moet er nu bij de wissel in?
een vriend van mij heeft een 944 gehad, daar is op een gegeven moment andere olie ingegaan en al zijn keringen gingen naar de $%^&@ . Daar heb ik zelf niet zo'n zin in dus wie kan mij helpen?
Verder hoor je tijdens het rijden de wiellagers en deze gaan we ook ook vervangen, en op langere termijn de stuurhuishoed (gescheurd) en nieuwe pakkingen om het zweten te stoppen.
heeft iemand naast de tip over olie nog andere punten waar we tijdens het onderhoud op moeten letten??
Groeten
Caspar