PDA

View Full Version : lijkt niet vrij te lopen na vervangen distributieriem

DeeDub
30-06-2010, 20:56
net de distributieriem vervangen voor een nieuwe.
merktekens goedgezet, nu draai ik vanaf het ''pijltje'' op de plastic kap voorzichitg met een sleutel het nokkenastandwiel rond.na een klein stukje (graad of 20) draaien lijkt het erop dat hij niet verder wil.draai ik vanaf het ''pijltje'' de andere kant op dan is dat hetzelfde verhaal.
ik durf eigelijk niet meer druk op de sleutel te zetten omdat ik bang ben iets kapot te maken daarbinnen.is het normaal dat hij niet het hele rondje makkelijk draait?

leroymk2
30-06-2010, 21:11
net de distributieriem vervangen voor een nieuwe.
merktekens goedgezet, nu draai ik vanaf het ''pijltje'' op de plastic kap voorzichitg met een sleutel het nokkenastandwiel rond.na een klein stukje (graad of 20) draaien lijkt het erop dat hij niet verder wil.draai ik vanaf het ''pijltje'' de andere kant op dan is dat hetzelfde verhaal.
ik durf eigelijk niet meer druk op de sleutel te zetten omdat ik bang ben iets kapot te maken daarbinnen.is het normaal dat hij niet het hele rondje makkelijk draait?

he meschien is het probleem wel dat de kleppe en de zuigers niet op de goeie stand staan dan lopen je zuigers tegen je kleppen aan want verschil tusse compressie en vast lopen merk je echt wel heb je meschien je krukas gedraait toen die uit elkaar lag ?

gooigolf
30-06-2010, 21:22
hallo ..

even merkteken bak optijd zetten en je nokkenas ..

want hij staat niet goed ,,ze mogen kleppen niet raken ,
meestal wat voor positie hij ook staat je tekent hem aff.
en ze komen over 1 dan moet goed zijn ,
toch maar effe stopje eruit . en orgineele tekens goed zetten ,
succes gooigolf

bivw 16vg60
30-06-2010, 21:30
zal zoizo niet aan nokkenas draaien maar gewoon op krukas
op nokkenas draaien kan de riem verspringer.... je bent de 1ste niet

DeeDub
30-06-2010, 21:34
waar vind ik het merkteken van de bak?

gooigolf
30-06-2010, 21:41
hallo ..

bovenop de bak zit een kunstof dopje

die eruit draaien ,, daar zie een puntje zitten .
even je krukass draaien totdat je een kerfje ziet op vliegwiel . die moet er rechtboven zitten an staat je krukas optijd .
succes .

DeeDub
30-06-2010, 21:50
ik neem aan dat ik dan wel de nokkenas eruit moet pakken ivm zuigers die dan op bdp komen?

wobster
30-06-2010, 22:12
gewoon nokkenas kijken nokken distrubutie zijde moeten op tuimelen, staan dus in een hoek naar boven wijzen.

cilinder 1 ook distrubutiekant moet dan op hoogste punt staan dan staan je merktekens dan kun je nog even op de bak controleren.

riem erop en aanspannen met de waterpomp en nog eens controleren

Turbo-Variant
30-06-2010, 23:51
riem erop en aanspannen met de waterpomp en nog eens controleren

Dit moet je niet gaan proberen als je een 1.6 of 1.8 hebt. Dat spant zo lastig met de waterpomp. :tongue:

tim_j
01-07-2010, 10:38
je kan ook de bougies eruit draaien om de factor compressie weg te nemen,
andere ingeving;
de nokkenas de andere kant op draaien om de boel op tijd te krijgen?

wobster
01-07-2010, 10:45
Dit moet je niet gaan proberen als je een 1.6 of 1.8 hebt. Dat spant zo lastig met de waterpomp. :tongue:

gaat toch over een 1.3 mh blok :thumbup:

tim_j
01-07-2010, 11:42
bij mij was het zo dat als de riem op tijd staat volgende de markeringen.

dus nokkenas; puntje/pijtje
krukaspoelie op O. (rechts getimed)

tikte de motor als een trekker..

daarna krukas links getimed (buiten de markering)
liep die netjes.

Turbo-Variant
01-07-2010, 11:51
gaat toch over een 1.3 mh blok :thumbup:

Zou kunnen. Staat er tenslotte niet bij. ;)

DeeDub
01-07-2010, 13:45
het is dus een 1.3 MH :D

bedankt voor de tips ik ga kijken of ik het kan maken zo

Dexter
01-07-2010, 19:46
Sowieso wil ik aanraden een sleutel op de krukasasbout te zetten en daaraan te draaien en niet aan het nokkenasriemwiel.

ALs je hem op het nokkenasriemwiel zet dan gebruik je dus de riem om de kracht over te brengen [en dus gebruik je de riem om tegen de compressie in te duwen] en daar is die niet voor gemaakt.

Edit: in mijn eerste zin bedoelde ik natuurlijk dat de sleutel op de krukasbout moet!