PDA

View Full Version : nz nokkenas ombouw, wat nodig?


jorg-maashees
26-08-2010, 12:13
Ik ga binnekort de nokkenas van mijn nz verwisselen met die van een AEE, nu wou ik graag weten wat ik moet vervangen hierbij.

wat me sowiso verstandig lijkt is de nokkenas kering aan de distributie zijde, en de o-ring aan de ontstekingszijde.

De distributie riem is nu 40000km oud, en dus de waterpomp ook. Ik wou de distributie eigenlijk wel vervangen, maar zou ik de waterpomp ook doen? sommigen zeggen dat de pomp gaat lekken zodra de distributie-riem van spanning is geweest. maar is dit ook zo? of is het het proberen waard om het niet te doen?

bedankt alsvast :thumbup:

wobster
26-08-2010, 13:22
zou gewoon nieuw pakking halen voor de waterpomp, de staat van de waterpomp kan je nog altijd controleren als die los is.

riem moet zowizo als de spanning deraf is geweest bij die km stand.

MauSeR35
26-08-2010, 14:23
Waterpompen gaan vaak lekken op een o-ring bij deze blokjes als je de distributie er nog eens opnieuw mee spant.

jellehier
26-08-2010, 16:56
waterpomp word gebruikt als riemspanner (spanner vervang je normaal toch ook altijd mee)

en idd o-ring van de waterpomp gaat geheid lekken na 40.000 km, en is als ik me het goed herinner niet los te verkrijgen, en tja wil jij met je d-riem het risico lopen dat ie knapt als de pomp vast loopt omdat je eigenlijk te knieperig was om em eerder te vervangen dan voorgeschreven en je het toch los had?


met andere woorden beter voorzichtig en nieuw dan na een paar maanden flink spijt omdat je een paar tientjes wou uitsparen. (plus als je toch bezig bent gelijk goed doen is altijd een prettig gevoel)

Spierings
26-08-2010, 21:39
Zou de waterpomp ook mee vervangen, zijn de kosten niet.

MauSeR35
27-08-2010, 07:34
En gebruik voor t vastzetten van de waterpomp nieuwe boutjes. Bij mijn (dealeronderhouden!) golfje destijds is de D-riem geborken omdat er een kopje van een boutje afbrak en tussen de waterpomp en de riem gevallen was...koste me toch een andere kop

bolku
27-08-2010, 09:52
Zonde van je moeite, merk je niks van....

tim_j
27-08-2010, 14:23
wat bolku zegt.

als je het doet, (en tegelijk goed)

riem+waterpomp, ribbelstok, bekijk de nokkenaslagers zonodig vervangen, keerringen want die gaan geheid lekken.

bighead
27-08-2010, 14:34
Kleppendekselpakking + de 3 rubbers die om de bouten van kleppendeksel heen zitten zou ik ook vervangen.

jorg-maashees
27-08-2010, 14:49
oke thanks, dan ga ik toch maar ook voor een nieuwe waterpomp, dan is het gelijk goed. :thumbup:

wobster
27-08-2010, 17:55
Zonde van je moeite, merk je niks van....


waarom zou je der niks van merken?

nz is zowat de tamste as die je kan hebben met zijn met zijn 196graden en 7en een klets lift.Tegenover de 219graden en 9 mm lift van een 3f.

ik merkte anders toch een groot verschil van een mh naar 3f nokkenas.

bolku
27-08-2010, 19:04
Sorry, was een beetje kort door de bocht van me, zal ik niet meer doen.
Als je zoiets graag doet moet je dat gewoon doen.

jorg-maashees
07-01-2011, 17:45
Nokkenas zit erin, was wel lastig om hem optijd te krijgen omdat de merktekens anders waren, maar het is gelukt.

Resultaat is goed te merken, vooral bovenin toeren veel meer power.

Wat ik me wel afvraag is ofdat hij genoeg spriet binnen krijgt, passen de 1.6 aee injectoren ook op dit blokje?

vwjohnny
07-01-2011, 18:01
mag ik vragen wat het nut is van het plaatsen van een AEE nokkenas?
heb zelf ook een NZ? en zou graag ietsje meer pks willen

jorg-maashees
07-01-2011, 18:16
nz nokkenas is tam, heeft maar 7mm lift en is 196 graden. De aee as is 204 graden met 9mm lift, een vrij groot verschil dus.

vwjohnny
07-01-2011, 19:17
ik kan via via ook aan een AEE nokkenas komen.

Mijn vraag is hoe heb je hem op tijd gekregen? niet dat dit puur gok werk is :P

jorg-maashees
07-01-2011, 19:46
Eerste cilinder op tuimelen zetten ( plat op de werkbank gelegt met beide nokken van cil 1 ) toen een nieuw merkteken gemaakt op het tandwiel, precies in lijn naar boven. En voila.... :thumbup:

jorg-maashees
07-01-2011, 19:46
Maar iemand een idee of er de AEE injectors in passen?