Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26-08-2010, 12:13
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default nz nokkenas ombouw, wat nodig?

Ik ga binnekort de nokkenas van mijn nz verwisselen met die van een AEE, nu wou ik graag weten wat ik moet vervangen hierbij.

wat me sowiso verstandig lijkt is de nokkenas kering aan de distributie zijde, en de o-ring aan de ontstekingszijde.

De distributie riem is nu 40000km oud, en dus de waterpomp ook. Ik wou de distributie eigenlijk wel vervangen, maar zou ik de waterpomp ook doen? sommigen zeggen dat de pomp gaat lekken zodra de distributie-riem van spanning is geweest. maar is dit ook zo? of is het het proberen waard om het niet te doen?

bedankt alsvast
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #2  
Old 26-08-2010, 13:22
wobster wobster is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 241
Default

zou gewoon nieuw pakking halen voor de waterpomp, de staat van de waterpomp kan je nog altijd controleren als die los is.

riem moet zowizo als de spanning deraf is geweest bij die km stand.
Reply With Quote
  #3  
Old 26-08-2010, 14:23
MauSeR35's Avatar
MauSeR35 MauSeR35 is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,657
Send a message via MSN to MauSeR35
Default

Waterpompen gaan vaak lekken op een o-ring bij deze blokjes als je de distributie er nog eens opnieuw mee spant.
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
Reply With Quote
  #4  
Old 26-08-2010, 16:56
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

waterpomp word gebruikt als riemspanner (spanner vervang je normaal toch ook altijd mee)

en idd o-ring van de waterpomp gaat geheid lekken na 40.000 km, en is als ik me het goed herinner niet los te verkrijgen, en tja wil jij met je d-riem het risico lopen dat ie knapt als de pomp vast loopt omdat je eigenlijk te knieperig was om em eerder te vervangen dan voorgeschreven en je het toch los had?


met andere woorden beter voorzichtig en nieuw dan na een paar maanden flink spijt omdat je een paar tientjes wou uitsparen. (plus als je toch bezig bent gelijk goed doen is altijd een prettig gevoel)
Reply With Quote
  #5  
Old 26-08-2010, 21:39
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Zou de waterpomp ook mee vervangen, zijn de kosten niet.
Reply With Quote
  #6  
Old 27-08-2010, 07:34
MauSeR35's Avatar
MauSeR35 MauSeR35 is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,657
Send a message via MSN to MauSeR35
Default

En gebruik voor t vastzetten van de waterpomp nieuwe boutjes. Bij mijn (dealeronderhouden!) golfje destijds is de D-riem geborken omdat er een kopje van een boutje afbrak en tussen de waterpomp en de riem gevallen was...koste me toch een andere kop
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
Reply With Quote
  #7  
Old 27-08-2010, 09:52
bolku's Avatar
bolku bolku is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,165
Default

Zonde van je moeite, merk je niks van....
__________________
Groeten, Jeroen.
Reply With Quote
  #8  
Old 27-08-2010, 14:23
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

wat bolku zegt.

als je het doet, (en tegelijk goed)

riem+waterpomp, ribbelstok, bekijk de nokkenaslagers zonodig vervangen, keerringen want die gaan geheid lekken.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #9  
Old 27-08-2010, 14:34
bighead bighead is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 160
Default

Kleppendekselpakking + de 3 rubbers die om de bouten van kleppendeksel heen zitten zou ik ook vervangen.
Reply With Quote
  #10  
Old 27-08-2010, 14:49
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

oke thanks, dan ga ik toch maar ook voor een nieuwe waterpomp, dan is het gelijk goed.
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #11  
Old 27-08-2010, 17:55
wobster wobster is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 241
Default

Quote:
Originally Posted by bolku
Zonde van je moeite, merk je niks van....



waarom zou je der niks van merken?

nz is zowat de tamste as die je kan hebben met zijn met zijn 196graden en 7en een klets lift.Tegenover de 219graden en 9 mm lift van een 3f.

ik merkte anders toch een groot verschil van een mh naar 3f nokkenas.
Reply With Quote
  #12  
Old 27-08-2010, 19:04
bolku's Avatar
bolku bolku is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,165
Default

Sorry, was een beetje kort door de bocht van me, zal ik niet meer doen.
Als je zoiets graag doet moet je dat gewoon doen.
__________________
Groeten, Jeroen.
Reply With Quote
  #13  
Old 07-01-2011, 17:45
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Nokkenas zit erin, was wel lastig om hem optijd te krijgen omdat de merktekens anders waren, maar het is gelukt.

Resultaat is goed te merken, vooral bovenin toeren veel meer power.

Wat ik me wel afvraag is ofdat hij genoeg spriet binnen krijgt, passen de 1.6 aee injectoren ook op dit blokje?
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #14  
Old 07-01-2011, 18:01
vwjohnny vwjohnny is offline
VW Addict
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 685
Default

mag ik vragen wat het nut is van het plaatsen van een AEE nokkenas?
heb zelf ook een NZ? en zou graag ietsje meer pks willen
__________________
TOUADDY Maxi 1.4TSI
Golf 2 1.3 Madison
Reply With Quote
  #15  
Old 07-01-2011, 18:16
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

nz nokkenas is tam, heeft maar 7mm lift en is 196 graden. De aee as is 204 graden met 9mm lift, een vrij groot verschil dus.
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #16  
Old 07-01-2011, 19:17
vwjohnny vwjohnny is offline
VW Addict
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 685
Default

ik kan via via ook aan een AEE nokkenas komen.

Mijn vraag is hoe heb je hem op tijd gekregen? niet dat dit puur gok werk is :P
__________________
TOUADDY Maxi 1.4TSI
Golf 2 1.3 Madison
Reply With Quote
  #17  
Old 07-01-2011, 19:46
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Eerste cilinder op tuimelen zetten ( plat op de werkbank gelegt met beide nokken van cil 1 ) toen een nieuw merkteken gemaakt op het tandwiel, precies in lijn naar boven. En voila....
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #18  
Old 07-01-2011, 19:46
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Maar iemand een idee of er de AEE injectors in passen?
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum