Log in

View Full Version : Olie verversen is een fabeltje !

Broer Konijn
31-08-2010, 18:06
Uw garagehouder zegt dat de motorolie vervangen moet worden? Trap niet in dit staaltje geldklopperij. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, stelt dat olie verversen helemaal niet nodig is. Je wordt belazerd waar je bij staat. Zelf rijdt de oliegoeroe al 350.000 kilometer op hetzelfde goedje. “Daarbij ontzie ik mijn portemonnee én het milieu”. De 86-jarige deskundige heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer de motorolie van dusdanige kwaliteit is dat je die zelfs je ex niet zou laten drinken. Het smeersel, zo leert de praktijk, hoeft pas na honderdduizenden kilometers of jaren van autogebruik vervangen te worden. Bijvullen als het peil te laag uitkomt, is voldoende. De cijfers liegen niet: wereldwijd 200 miljard euri aan verspilling. De milieuvervuiling is enorm.
De Groot: “Mensen denken dat het foute boel is als olie inktzwart blijkt, het omgekeerde is waar! Vuildeeltjes in moderne olie, vaak koolstofresten, krijgen een omkapseling. De olie wordt daardoor zwart en dikker bij hitte, maar dat is juist goed. Olie verversen is een bijgeloof, door de industrie in stand gehouden. Want op elke liter motorolie maken de grote jongens veel winst. Het hele idee stamt uit de tijd van die stokoude T-Fordjes!” De voormalige olietopman riep jaren geleden al dat verversen geldklopperij is. “Maar de tentakels van de industrie zijn lang, de autobranche is machtig, de olielobby een wereldspeler. Daarom ben ik monddood gemaakt, de belangen zijn te groot”. Hoort u het ook eens van een insider. Camiel Martinus Petrus Stephanus Eurlings, minister van Verkeer en Waterstaat, zit nu met zijn harses bij EeenVandaag. Waarover praten zij? Over de files. Geen woord over de oliemaffia. Het is al net zo’n onelinerlamlul als Rita Verdonk. Dan liever VVD’er en Europarlementari. En iedereen maar spaarlampen kopen, ik lach me gek.

Bron:
http://www.detelegravin.nl/2008/04/04/olie-verversen-is-schadelijk-en-oliedom/

Wat vinden jullie hiervan? Ik zelf vind het de grootste flauwekul je olie nooit te verversen :screwy:

Audilimburg
31-08-2010, 18:51
Bovenstaande is al een jaren oud verhaal (maar dan in een nieuw jasje). En er zijn ook al jaren discussies ove, maar niemand gelooft het echt. Ik denk toch dat hier genoeg mensen zitten op dit forum die weten dat als je de olie niet ververst dat je dan een hoop rotzooi krijgt in je blok met alle gevolgen van dien.

Echter denk ik wel dat de olie niet zo vaak hoeft te worden vervangen als dat men voorschrijft. Gezien het spul nu ook weer niet de wereld kost kun je het beter toch regelmatig verversen zou ik zeggen.

De Pul
31-08-2010, 21:33
wie niet gelooft in olie verversen mag bij mij een dagje meelopen op m'n werk:D
volstrekte nonsens dit,vooral als je bedenkt dat slijtage,vuilvasthoudende en vochtafstotende dopes in normale(lees;geen longlife) olie bij ong. 30.000 al compleet zijn uitgewerkt en de olie in principe gelijk overgaat tot jam-vorming.iemand die denkt dat met af en toe een slokje bijvullen het tij valt te keren is niet goed wijs.
maargoed,wie nog niet overtuigd is mag het van mij proberen(wel even een pm,ik kan alles weer fixen:D:D )

Mitta
31-08-2010, 21:39
Ik ververs nooit mijn olie, ik hoef alleen bij te vullen... Maar mijn carterpan is best wel lek:D

De Pul
31-08-2010, 21:47
een constante mobiele milieu-overtreding telt niet:tongue:

breadfan83
31-08-2010, 21:47
De Civic had een automatisch olie-ververs systeem. Die gooide elke 100km weer 'n liter olie d'r uit.

Dat ding heb ik ook maar 'n maand gereden, dus olie verversen is maar slecht voor je motor, zo blijkt!

Henk_Pigo
31-08-2010, 23:18
Doet me denken aan het verhaal van iemand die een motorolie had uitgevonden die bij elke temperatuur nagenoeg dezelfde dikte had en meen ik die gemaakt was op basis van plantaardige oliën.

Door de constantere viscositeit zou de olie langer meegaan en door de plantaardige basis was het beter voor het milieu... Nooit weer wat van gehoord.

steven16v
31-08-2010, 23:23
Olie verversen helpt echt hoor.

Heb mijn olie van mijn golf 3 1.8 ook een hele tijd niet ververst. Toen ik het wel ververst had liep hij echt merkbaar beter. Hij liep rustiger, reageerde beter op het gas, liep stationair beter, etc.

joostvw
31-08-2010, 23:25
de olie mag dan wel "goed" blijven, maar waar laat je alle zooi (staalgruis) die er door de slijtage altijd wel inkomt?

heb laatst een verhaal gehoord van een belg die 1.000.000 km op zn golf 1 1.6 diesel had staan.
die man deed alleen elk jaar zn blokje afspuiten en de olie elke 10.000 km verversen. (de man was hydrauliekmonteur)
ik geloof niet dat dat blok dezelfde kmstand had gehaald wanneer hij de olie nooit ververst zou hebben.
hoewel 10.000 wel overdreven is.

Roy 1.6
01-09-2010, 00:28
Bij een kever elke 5000km ;)

Jel Golf 2 GTI
01-09-2010, 04:22
ik denk zelfs dat dat beschreven staat Joost.

Met de olie van vroeger was het om de 5000km of 8000km verversen.

Doodat de kwaliteit van de olie verbetert is kan je met oude blokjes wat langer gaan.

In mijn boekje van de GTI staat om de 12.000Km verversen.

ik doe het 1 keer per jaar aangezien ik ook maar tussen de 8000km en de 12.000Km per jaar doe. alsook olie filter en luchtfilter. Bij de diesel doe ik ook de mazoutfilter elk jaar.

Ik laat ook de olie steeds af met de stop ipv leeg te zuigen langs boven.

Grtz jel

Berserker
01-09-2010, 10:52
Ik laat ook de olie steeds af met de stop ipv leeg te zuigen langs boven.

Grtz jel

uuh leeg zuigen langsboven??? :confused:

Koen is sleeping
01-09-2010, 11:39
uuh leeg zuigen langsboven??? :confused:

Vol het gas erop en dan een dikke prop in je luchtfilter rammen?
Dan trekt je carterontluchting alles omhoog... :confused:

Audilimburg
01-09-2010, 11:56
In sommige garages laten ze geen olie meer af, maar pompen ze de olie er langs boven uit... en dan blijft er volgens mij dus een hoop rotzooi achter. Maar het is sneller en dus goedkoper en iedereen wil tegenwoordig maar goedkoper. Kwaliteit komt op de tweede plaats.

Dexter
01-09-2010, 12:02
Als je elke 1000 km een liter moet bijvullen dan is verversen nauwelijks nodig nee.

DoriDaan
01-09-2010, 12:04
Ik had een kennis met een Renault 25 V6 (slechte kut motoren..)

deze man heeft nooit olie ververst in de 100.000 kilometer.. tadeloos lopen met de verkoop... geen gezeik gehad...
deze motor zat ook in de citroen xm en gingen met geregeld onderhoud kapot.

Maar goed... in de benz van de vriendin heb ik ook maar eens de olie ververst.. het kwam eruit als water zo dun... met een 20w50 is de benz van 38 jaar oud een stuk stiller met lopen....

breadfan83
01-09-2010, 12:47
Als je elke 1000 km een liter moet bijvullen dan is verversen nauwelijks nodig nee.

Honderd, niet duizend. ;) :D

Jel Golf 2 GTI
01-09-2010, 13:40
In sommige garages laten ze geen olie meer af, maar pompen ze de olie er langs boven uit... en dan blijft er volgens mij dus een hoop rotzooi achter. Maar het is sneller en dus goedkoper en iedereen wil tegenwoordig maar goedkoper. Kwaliteit komt op de tweede plaats.

Idd, ik zie het meer en meer gebeuren in garage's en ben er ook niet van overtuigd dat het geen kwaad kan.

Zoals je zegt blijft de rommel zitten, en goedkoop is het ook altijd niet meer ;)
toch niet als je het zelf kunt doen :D

Tiki Madness
01-09-2010, 16:16
Gezien het spul nu ook weer niet de wereld kost kun je het beter toch regelmatig verversen zou ik zeggen.

Nou in die kut bus van mij moet olie die langs de snelweg tussen de 15 en 20 euro per liter kost:-(
Van die longlife troep, nou ja long life ik moet er elke 2500 km bijna een liter bijgooien en dat ding heeft pas net een ton gelopen.

Michael

B-ram
01-09-2010, 18:47
longlife gebruik ik sowieso niet omdat ie olie verbruikt! Ik doe het om de 12.000 km en rijd een 1.6TD. Olie verversen is echt geen bulsshit!

bivw 16vg60
02-09-2010, 15:44
legt er denk ook aan welke olie je gebruikt
laat ik het zo zeggen
ik laat liever mijn castrol 200.000km zitten dan 10.000km op berga baggar van de brezan bijvoorbeeld weet zeker dat de castrol er beter uit komt dan die goedkope schrale troep want dat is ook niet best voor de lagers