PDA

View Full Version : Boutjes remklauw

Ralfons
03-09-2010, 20:43
Zojuist bezig geweest met de remmen. Nieuwe blokken en schijven zijn nodig, dus de boel uit elkaar gehaald. Uiteindelijk alles losgekregen, maar omdat de oude bouten zo vast zaten heb ik van 3 de kop dol gedraaid. Goed gereedschap is dus het halve werk :D

Goed.. Nieuwe bouten had ik al gehaald, maar ze verschillen een beetje.
Ik heb zojuist de bouten gepast, maar toch gaan ze niet ver genoeg vast in dat gietijzeren wielding (hoe noem ik dat?)

http://www.volksforum.com/albums/files/7/9/6/8/Boutjesremklauw.JPG

Oude bout boven(het roestige uiteinde geeft aan tot waar deze was vastgeschroefd), nieuwe eronder (rood gemarkeerd voor hoever ik deze het gat in krijg). De nieuwe bout krijg ik dus 5 mm minder diep het gat in dan zou moeten.

Ik merk dat de oude bout iets konisch is, waardoor deze dus verder in het gat gaat. De nieuwe bout is recht en gaat zeker niet diep genoeg het gat in. Vormt dit een probleem (volgensmij wel, de remklauw zit dan immers los) of heb ik echt de verkeerde bouten meegekregen bij de dealer?

Eventueel zal ik ze zelf moeten aanpassen?

Ik hoor graag de tips. Wil 'm morgen toch graag weer klaarmaken.

Alvast dank!

Richard
03-09-2010, 20:48
deze bouten verschillen.. gewoon even de juiste halen

Ralfons
03-09-2010, 21:15
Ze verschillen behoorlijk ja. Dat mag dus niet. Ik zal morgen eens naar andere vragen :)

indewarre
03-09-2010, 21:40
er zit toch ook verschil in de bovenste en de onderste

Ralfons
03-09-2010, 21:49
En dat is juist het probleem.

De bovenste zijn de oude die er origineel inzaten.
De onderste kreeg ik bij de dealer mee, maar zijn dus waarschijnlijk de verkeerde...

Jetta-G60
03-09-2010, 22:46
Bij remklauwen worden origineel conische bouten gebruikt. daarom kan je deze niet verder erin draaien.
Dit probleem had ik ook.
Ze verlopen echt minimaal. Je moet van een ander remset 2 goede originele bouten regelen.

indewarre
03-09-2010, 23:14
deze kwamen toch ook ook van de dealert?

golf mkII 16v
04-09-2010, 07:15
Een M6 tap door het gat halen

tim_j
04-09-2010, 18:58
.

Ralfons
04-09-2010, 22:58
Ik vind de vw dealert hier niet echt klantvriendelijk. Meedenken kunnen ze in ieder geval niet.

Ik vanochtend terug met de bouten die ik eruit had gehaald. Hij nog eens in het systeem gecheckt. "Nee... dit zijn toch echt de goede hoor, misschien zit er een andere remklauw op?" Bij mijn weten niet, maar echt meewerken deed-ie niet.

Goed... Thuis nogeens gekeken en hij loopt inderdaad minimaal konisch. Ik heb een extra bout bij de dealer meegenomen en die gebruikt als een soort tap. Het is net de laatste winding die ik tekort kwam... Wat kopervet erop en voorzichtig draaien. Uiteindelijk lukte dit prima voor alle 4 de gaten.

Remklauwen zitten nu weer mooi stevig vast.

Wat hebben we geleerd? Eerst de remzuiger iets loswrikken. Geeft ruimte en de klauw kan op en neer bewegen. En goed gereedschap is het halve werk :rolleyes:

Iedereen bedankt voor het meedenken:)

indewarre
05-09-2010, 10:00
eerst ff een dikke lijmtang erop draaien de volgende keer zo draai ik de klauwen altijd naar binnen