PDA

View Full Version : warm worden 1.8i


ROO
07-09-2010, 09:34
Goedemorgen,
de laatste tijd heb ik een probleem met mijn '89 Jetta 1.8i, in de file/stoplicht verkeer wordt hij aardig warm. Ook met de regen en maar 8 graden van vanmorgen staat de wijzer na 10 minuten aanschuiven ruim op driekwart. Bij het warme weer was het laatst binnen 5 minuten dat het rode lampje ging branden.

Voorheen heb ik hier helemaal nooit problemen mee gehad. Een uur lang aanschuiven in Engeland met 30 graden en het wijzertje kwam amper boven de helft. Sindsdien is er wel een nieuwe (imitatie) radiator in gekomen (ook daar heb ik lange tijd zonder problemen mee gereden), maar verder is er niets veranderd.

Iemand een idee wat dit probleem is en wat ik er aan kan doen?

Supernova1981
07-09-2010, 09:37
Ventilator springt wel gewoon aan?

ROO
07-09-2010, 09:45
Niet naar gekeken. Zou die ook aan moeten springen als ie stationair loopt en warm is?

Chriskee.
07-09-2010, 12:07
Jep.

Je hebt kans dat je thermoschakelaar kapot is.
Deze zit (van bovenaf gezien) rechts onderaan op de radiator.
Deze sensor stuurt je ventilator aan.

Als die kapot is, zal je KVS temperatuur blijven oplopen, omdat ie niet gekoeld wordt als je stilstaat.

koenjanssen
07-09-2010, 17:54
waterpomp? was bij mij de oorzaak....

Madison
07-09-2010, 20:15
het kan thermostaat zijn,waterpomp,maar ook koppakking?
Heb het allemaal meegemaakt.
Ook KV lekkage kan nog,lekt ie nergens?Of een verwarde sensor.

Kijk idd eerst maar of de ventilator aanslaat!

tim_j
07-09-2010, 21:17
opties:
thermostaat blijft dicht zitten. (slangen naar radiateur blijven koud, terwijl motor 'heet' is?)
thermoschakelaar kapot. (gaat de fan wel aan bij hogere temperatuur?)
waterpomp pomp niet rond. (komt er een pisstraaltje uit het dunne overloopslangetje?
zo nee, schoepen afgebroken, of slipt over de as.)

of erger,
kop(pakking) kapot en vloeistof raakt op.

Supernova1981
08-09-2010, 11:31
Koppakking is toch redelijk makkelijke te checken? Oliedop van motorblok eraf halen, kijken of er hele witte smurrie opzit (onderkant dop). Zoiets toch?

tim_j
08-09-2010, 12:01
ja of overmatige druk, olie zo dun als water, rare temperatuursverschijnselen
veel oliezweet vanuit de koppakking

golf mkII 16v
08-09-2010, 16:24
Niet vol genoeg afgevuld na vervangen van de radiateur

Madison
08-09-2010, 17:22
Koppakking is toch redelijk makkelijke te checken? Oliedop van motorblok eraf halen, kijken of er hele witte smurrie opzit (onderkant dop). Zoiets toch?
Er zijn meer symptomen voor een lekker koppakking,
maar je hoeft ze niet allemaal te zien/ruiken.
Smurrie onder de oliedop en verlies KV zie je vaak idd.
Mijn Golf MK2 1.8i had geloof ik wel alle symptomen...was duidelijk dus.
Vooral dat aparte zoete geurtje zal ik wel nooit vergeten.

Dutch_Jetta_GT
08-09-2010, 17:35
Check idd even je thermostaatje
bij mij is er ook een nieuwe radiateur in gekomen maar niet de thermostaat vervangen, bouwde overdruk op en daardoor sprong mijn kachelradiateur toen kapot.....

Na vervanging van mijn (gare) thermostaat deed ie het weer helemaal super!

Dingetje van een tientje en een uurtje werk kan je een hoop erger besparen :D

ROO
09-09-2010, 07:08
De ventilator draait inderdaad niet, dus zal eens zo'n termostaatje gaan halen. Thanks!

Supernova1981
09-09-2010, 11:07
:thumbup: