View Full Version : Auto om laten keuren zodat deze meer mag trekken
Het volgende;
Ik heb een T3 met momenteel een 1600D 50pk erin. Deze weegt 1600kg schoon aan de haak. Op dit moment mag deze maar 1200kg geremt trekken (hij kan veel meer, dat hebben we getest ;))
Nou weet ik dat het maximale gewicht dat de auto mag trekken afhankelijk is van het totaalgewicht van de auto én het motorvermogen.
Wat voorbeelden; Passat met 110pk TDI weegt 1340kg en mag 1500kg geremt trekken.
Golf 2 1600 benzine weegt 825kg en mag 1200kg trekken.
Beide voorbeelden hebben minder "eigengewicht" dan wat de auto mag trekken. Dat is bij de T3 dus niet het geval.
Mijn idee is om een 1900TD (75pk) motor in de T3 te bouwen, en de auto dan om te laten keuren (dus ook 75pk op kenteken).
Kan ik dan ook aankaarten dat het maximale te trekken gewicht omhoog gaat? Dus van 1200kg naar 1500kg..!?
Iemand hier ervaring mee?
Moeilijk gevalletje dit voor een T3..
tsjek busforum.nl daar is over dit onderwerp al zeer veel geschreven.
Hmm, daar word ik nog niet veel wijzer van..
Tapestaartje
10-09-2010, 09:01
Gijs, stuur me even een mailtje of pm.
Ik heb wel een leuke uitleg voor je waaruit blijkt dat het maximaal te trekken gewicht niet gewijzigd kan worden...
*EDIT*
Zie ergens hieronder, :thumbup:!
bjuriaan
10-09-2010, 10:14
kan je niet beter gewoon even bellen naar de rdw?
Ik heb wel een leuke uitleg voor je waaruit blijkt dat het maximaal te trekken gewicht niet gewijzigd kan worden...
Ik weet niet of hij dat leuk vind :D
breadfan83
10-09-2010, 13:04
Niet gewijzigd? Of niet verhoogd?
Want terugkeuren kan wel, en wordt (werd?) ook vaak genoeg gedaan. Bijvoorbeeld om toch een kleine vrachtwagen / grote bestelbus met een klein rijbewijs (B) te kunnen rijden.
maniacmark
10-09-2010, 13:19
terugkeuren gebeurde in eider geval wel vaker. ik ken het van een mercedes benz Vario 609. 6 ton terugekeerd naar max 3.5 ton.
Is nu te rijden met B
Tapestaartje
10-09-2010, 13:36
Vooruit dan maar...
Verhaaltje:
"Trekgewichten kunnen niet verhoogd worden. Het voertuig is door de fabrikant gebouwd en heeft een goedkeuring gekregen op die 1200kg. Factoren die daarop van invloed zijn naast het motorvermogen en eigen gewicht, ook nog het remsysteem en constructie van het voertuig. En die laatste twee factoren liggen vast.
Ook al zou je het willen laten testen dan kan dat wel, maar dan heb je niets meer aan je auto. Het zijn namelijk destructieve testen die daarvoor uitgevoerd worden. Voordeel is wel dat je dan weet wat je auto eventueel getrokken zou kunnen hebben. Maar daar heb je niet veel meer aan als de complete trekhaakconstructie erlangs ligt... :rolleyes:"
Terugkeuren zou dan misschien wel kunnen aangezien de het goedgekeurde trekgewicht dan sowieso niet overschreden wordt. Hier heb ik zelf alleen geen ervaring/kennis van.
Hmm, dat zou jammer zijn... Iig bedankt voor de info :) Dan wordt het een uitdaging om de combi aanhangwagen-met-kever niet boven de 1200kg uit te laten komen ;)
Ben al een hoop wijzer geworden (jij...!? jep, ik..)
http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=23&t=15770
Binnenkort even mee aan de slag :)
Tapestaartje
13-09-2010, 08:36
"Ik zou naar pon bellen (typegoedkeuring) en vragen wat het maximaal geremd gewicht is voor jou bus.
Volkswagen heeft bij enkele T3's het maximaal geremd gewicht (met terug werkende kracht) verhoogd.
Zoek eens uit of dat bij jou type bus ook het geval is. Met de mijne was dat wel zo ik mocht eerst maar 1500kg geremd trekken.
Het kan dus zijn dat er een lager maximaal geremd gewicht op je kentekenbewijs staat als dat het in werkelijkheid is.
VW heeft het in enkele gevallen in de tussentijd verhoogd.
Is dit bij jou het geval dan kun je een typegoedkeuring bij pon zelf aanvragen."
Met een beetje geluk is dit bij die van jou ook het geval, :)!
Anders zal het waarschijnlijk erg lastig worden...
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.