PDA

View Full Version : Jetta 1987 radio

Ben_jetta
21-09-2010, 12:56
Besten,

Ik probeerde vandaag een nieuwe radio te installeren in mijn Jetta. Montage en kabels aansluiten was geen probleem, maar toch werkt hij niet. Ik heb aan de voeding voor de radio 4 draden (blauw,rood,geel, bruin(/zwart). De gele is volgens mij het contactslot?? Hoe dan ook, ik had spanning over rood-blauw, rood-bruin en dit met +/-12,80V. Over geel en welke draad dan ook had ik geen spanning of iets van een 0,24V.

Hoe kan ik dit oplossen, waar zou mijn probleem zitten?

Bedankt

Gerard Polo MK2
21-09-2010, 13:25
Roodbruin(auto) is de geschakelde plus (normaliter)
Rood (auto) de constante.
Blauw hoef je niet te gebruiken.

Die moeten op geel en rood op je radio, ff in het boekje kijken welke welke is.

Ben_jetta
21-09-2010, 15:52
Roodbruin(auto) is de geschakelde plus (normaliter)
Rood (auto) de constante.
Blauw hoef je niet te gebruiken.

Die moeten op geel en rood op je radio, ff in het boekje kijken welke welke is.

een roodbruine draad heb ik niet..?
Heb rood-rood, bruin-geel geprobeerd maar deed niets..

Het schema bij men radio zegt dat rood voor de contactsleutel is, geel batterij + is en zwart men massa is. (blauw is de elektrische antenne blijkbaar)

jetta mk1 '82
21-09-2010, 15:59
waarschijnlijk zit er geen geschakelde + in de auto.
als je op 1 van de draden uit je dashboard 12v hebt kun je daar rood en geel op aansluiten.

Ben_jetta
21-09-2010, 16:11
waarschijnlijk zit er geen geschakelde + in de auto.
als je op 1 van de draden uit je dashboard 12v hebt kun je daar rood en geel op aansluiten.

Dat heb ik ja, ik heb dan ook geprobeerd rood (12V+) op rood en geel op geel, dit werkte niet. Ik kreeg 12V over rood en bruin van de auto, sloot die aan op rood en geel, maar kreeg nog steeds niets..

Wat is een geschakelde + eigenlijk?

de clown
21-09-2010, 17:21
ff een kabeltje leggen vanaf je contact en dan is het probleem opgelost :thumbup:

Spierings
21-09-2010, 17:56
Wat is een geschakelde + eigenlijk?
Een geschakelde + is niets meer dan een plus welke uit gaat bij het afzetten van het contact. De meeste radio's gebruiken deze voeding naast de constante plus zodat bij het afzetten de radio uit gaat.

Zou gewoon even alles meten.
Je hebt nodig:
-constante +
-geschakelde + (niet perse nodig)
-massa -

sinan
21-09-2010, 18:02
Besten,

Ik probeerde vandaag een nieuwe radio te installeren in mijn Jetta. Montage en kabels aansluiten was geen probleem, maar toch werkt hij niet. Ik heb aan de voeding voor de radio 4 draden (blauw,rood,geel, bruin(/zwart). De gele is volgens mij het contactslot?? Hoe dan ook, ik had spanning over rood-blauw, rood-bruin en dit met +/-12,80V. Over geel en welke draad dan ook had ik geen spanning of iets van een 0,24V.

Hoe kan ik dit oplossen, waar zou mijn probleem zitten?

Bedankt

welke zijn de kabels van de auto?
normaal is het rood + zwart of bruin + blauw wit
rood is constante stroom
zwart of bruin is massa
blauw wit is voor de verlichting van je radio
de mk2 voor 87 hebben geen schakel plus
eender welke radio je wilt aansluiten
de bekabeling is hetzelfde
rood is voor rood
zwart of bruin voor zwart
blauw wit is voor illumination
maar omdat je geen schakel plus hebt moet je op de plus (rode kabel)van de auto de rood en geel samen bevestigen van de radio
en dan moet die normaal gaan
wat ook kan is dat tegenwoordig de radio's hun massa halen van de antenne dus ook even de antenne aansluiten

Ben_jetta
21-09-2010, 19:27
Besten,

De radio werkt! Ik heb idd geen schakelplus. Heb zoals vermeld geel en rood samengevoegd en dit leverde een mooi resultaat.

Ik dank jullie alleen zeer voor de snelle en behulpzame reacties!

Mvg, Ben

Gerard Polo MK2
22-09-2010, 12:38
Besten,

De radio werkt! Ik heb idd geen schakelplus. Heb zoals vermeld geel en rood samengevoegd en dit leverde een mooi resultaat.

Ik dank jullie alleen zeer voor de snelle en behulpzame reacties!

Mvg, Ben

Het is misschien wel de moeite waard om de schakelplus te lenen van de achterruitverwarming.
Mijn JVC radio die trekt de accu leeg in 'standby'.

sinan
22-09-2010, 15:31
Het is misschien wel de moeite waard om de schakelplus te lenen van de achterruitverwarming.
Mijn JVC radio die trekt de accu leeg in 'standby'.

dat is ook weer niet goed natuurlijk in de herfst en winter,waar je vaak je achterruitverwarming gebruikt
als je toch een schakelplus wilt is het beter van de zekeringkast één trekken of van je mistlichtschakelaar want die wordt een pak minder gebruikt en het gemakkellijkste is van je verlichting binnen je dashboardkastje :thumbup:

Ben_jetta
26-09-2010, 12:34
dat is ook weer niet goed natuurlijk in de herfst en winter,waar je vaak je achterruitverwarming gebruikt
als je toch een schakelplus wilt is het beter van de zekeringkast één trekken of van je mistlichtschakelaar want die wordt een pak minder gebruikt en het gemakkellijkste is van je verlichting binnen je dashboardkastje :thumbup:

Mijn idee was eigenlijk om een schakelaar er tussen te zetten, die ik dan gewoon ergens verstop. De uitvoering zal iets meer tijd kosten als het te bedenken :p.

Want inderdaad het trekt men accu leeg! Ook om de een of andere reden brand men nummerplaatverlichting met men radio.

Gerard Polo MK2
27-09-2010, 19:46

Ik bedoel het draadje van de mistschakelaar plus doorknippen en afsplitsen naar de geschakelde plus van de radio.
Zo blijft je achterruitverwarming of mistlicht het normaal doen :thumbup: