Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 21-09-2010, 12:56
Ben_jetta's Avatar
Ben_jetta Ben_jetta is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 30
Default Jetta 1987 radio

Besten,

Ik probeerde vandaag een nieuwe radio te installeren in mijn Jetta. Montage en kabels aansluiten was geen probleem, maar toch werkt hij niet. Ik heb aan de voeding voor de radio 4 draden (blauw,rood,geel, bruin(/zwart). De gele is volgens mij het contactslot?? Hoe dan ook, ik had spanning over rood-blauw, rood-bruin en dit met +/-12,80V. Over geel en welke draad dan ook had ik geen spanning of iets van een 0,24V.

Hoe kan ik dit oplossen, waar zou mijn probleem zitten?

Bedankt
Reply With Quote
  #2  
Old 21-09-2010, 13:25
Gerard Polo MK2's Avatar
Gerard Polo MK2 Gerard Polo MK2 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 430
Default

Roodbruin(auto) is de geschakelde plus (normaliter)
Rood (auto) de constante.
Blauw hoef je niet te gebruiken.

Die moeten op geel en rood op je radio, ff in het boekje kijken welke welke is.
__________________

Golf MK2 GTI 8v PB '89 Monza Blue Met. @ Zenders
Ford Escort MK3 Estate 1.6 XR3 '85
Volvo S70 2.5 LPG '98

Last edited by Gerard Polo MK2 : 21-09-2010 at 13:28.
Reply With Quote
  #3  
Old 21-09-2010, 15:52
Ben_jetta's Avatar
Ben_jetta Ben_jetta is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 30
Default

Quote:
Originally Posted by Gerard Polo MK2
Roodbruin(auto) is de geschakelde plus (normaliter)
Rood (auto) de constante.
Blauw hoef je niet te gebruiken.

Die moeten op geel en rood op je radio, ff in het boekje kijken welke welke is.


een roodbruine draad heb ik niet..?
Heb rood-rood, bruin-geel geprobeerd maar deed niets..

Het schema bij men radio zegt dat rood voor de contactsleutel is, geel batterij + is en zwart men massa is. (blauw is de elektrische antenne blijkbaar)
Reply With Quote
  #4  
Old 21-09-2010, 15:59
jetta mk1 '82 jetta mk1 '82 is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 7,431
Default

waarschijnlijk zit er geen geschakelde + in de auto.
als je op 1 van de draden uit je dashboard 12v hebt kun je daar rood en geel op aansluiten.
__________________
Audi 100 '81 (2.0D > 2.1 turbo benzine project )
Golf 4 variant (tzt on air )
Skoda Yeti 1.8TSI 4X4 (hoog is het nieuwe laag... )
Reply With Quote
  #5  
Old 21-09-2010, 16:11
Ben_jetta's Avatar
Ben_jetta Ben_jetta is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 30
Default

Quote:
Originally Posted by jetta mk1 '82
waarschijnlijk zit er geen geschakelde + in de auto.
als je op 1 van de draden uit je dashboard 12v hebt kun je daar rood en geel op aansluiten.


Dat heb ik ja, ik heb dan ook geprobeerd rood (12V+) op rood en geel op geel, dit werkte niet. Ik kreeg 12V over rood en bruin van de auto, sloot die aan op rood en geel, maar kreeg nog steeds niets..

Wat is een geschakelde + eigenlijk?
Reply With Quote
  #6  
Old 21-09-2010, 17:21
de clown's Avatar
de clown de clown is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 666
Default

ff een kabeltje leggen vanaf je contact en dan is het probleem opgelost
Reply With Quote
  #7  
Old 21-09-2010, 17:56
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by Ben_jetta
Wat is een geschakelde + eigenlijk?

Een geschakelde + is niets meer dan een plus welke uit gaat bij het afzetten van het contact. De meeste radio's gebruiken deze voeding naast de constante plus zodat bij het afzetten de radio uit gaat.

Zou gewoon even alles meten.
Je hebt nodig:
-constante +
-geschakelde + (niet perse nodig)
-massa -
Reply With Quote
  #8  
Old 21-09-2010, 18:02
sinan's Avatar
sinan sinan is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 583
Default

Quote:
Originally Posted by Ben_jetta
Besten,

Ik probeerde vandaag een nieuwe radio te installeren in mijn Jetta. Montage en kabels aansluiten was geen probleem, maar toch werkt hij niet. Ik heb aan de voeding voor de radio 4 draden (blauw,rood,geel, bruin(/zwart). De gele is volgens mij het contactslot?? Hoe dan ook, ik had spanning over rood-blauw, rood-bruin en dit met +/-12,80V. Over geel en welke draad dan ook had ik geen spanning of iets van een 0,24V.

Hoe kan ik dit oplossen, waar zou mijn probleem zitten?

Bedankt


welke zijn de kabels van de auto?
normaal is het rood + zwart of bruin + blauw wit
rood is constante stroom
zwart of bruin is massa
blauw wit is voor de verlichting van je radio
de mk2 voor 87 hebben geen schakel plus
eender welke radio je wilt aansluiten
de bekabeling is hetzelfde
rood is voor rood
zwart of bruin voor zwart
blauw wit is voor illumination
maar omdat je geen schakel plus hebt moet je op de plus (rode kabel)van de auto de rood en geel samen bevestigen van de radio
en dan moet die normaal gaan
wat ook kan is dat tegenwoordig de radio's hun massa halen van de antenne dus ook even de antenne aansluiten
Reply With Quote
  #9  
Old 21-09-2010, 19:27
Ben_jetta's Avatar
Ben_jetta Ben_jetta is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 30
Default

Besten,

De radio werkt! Ik heb idd geen schakelplus. Heb zoals vermeld geel en rood samengevoegd en dit leverde een mooi resultaat.

Ik dank jullie alleen zeer voor de snelle en behulpzame reacties!

Mvg, Ben
Reply With Quote
  #10  
Old 22-09-2010, 12:38
Gerard Polo MK2's Avatar
Gerard Polo MK2 Gerard Polo MK2 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 430
Default

Quote:
Originally Posted by Ben_jetta
Besten,

De radio werkt! Ik heb idd geen schakelplus. Heb zoals vermeld geel en rood samengevoegd en dit leverde een mooi resultaat.

Ik dank jullie alleen zeer voor de snelle en behulpzame reacties!

Mvg, Ben


Het is misschien wel de moeite waard om de schakelplus te lenen van de achterruitverwarming.
Mijn JVC radio die trekt de accu leeg in 'standby'.
__________________

Golf MK2 GTI 8v PB '89 Monza Blue Met. @ Zenders
Ford Escort MK3 Estate 1.6 XR3 '85
Volvo S70 2.5 LPG '98
Reply With Quote
  #11  
Old 22-09-2010, 15:31
sinan's Avatar
sinan sinan is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 583
Default

Quote:
Originally Posted by Gerard Polo MK2
Het is misschien wel de moeite waard om de schakelplus te lenen van de achterruitverwarming.
Mijn JVC radio die trekt de accu leeg in 'standby'.


dat is ook weer niet goed natuurlijk in de herfst en winter,waar je vaak je achterruitverwarming gebruikt
als je toch een schakelplus wilt is het beter van de zekeringkast één trekken of van je mistlichtschakelaar want die wordt een pak minder gebruikt en het gemakkellijkste is van je verlichting binnen je dashboardkastje
Reply With Quote
  #12  
Old 26-09-2010, 12:34
Ben_jetta's Avatar
Ben_jetta Ben_jetta is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 30
Default

Quote:
Originally Posted by sinan
dat is ook weer niet goed natuurlijk in de herfst en winter,waar je vaak je achterruitverwarming gebruikt
als je toch een schakelplus wilt is het beter van de zekeringkast één trekken of van je mistlichtschakelaar want die wordt een pak minder gebruikt en het gemakkellijkste is van je verlichting binnen je dashboardkastje



Mijn idee was eigenlijk om een schakelaar er tussen te zetten, die ik dan gewoon ergens verstop. De uitvoering zal iets meer tijd kosten als het te bedenken :p.

Want inderdaad het trekt men accu leeg! Ook om de een of andere reden brand men nummerplaatverlichting met men radio.
Reply With Quote
  #13  
Old 27-09-2010, 19:46
Gerard Polo MK2's Avatar
Gerard Polo MK2 Gerard Polo MK2 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 430
Default

Quote:
Originally Posted by sinan
dat is ook weer niet goed natuurlijk in de herfst en winter,waar je vaak je achterruitverwarming gebruikt
als je toch een schakelplus wilt is het beter van de zekeringkast één trekken of van je mistlichtschakelaar want die wordt een pak minder gebruikt en het gemakkellijkste is van je verlichting binnen je dashboardkastje


Ik bedoel het draadje van de mistschakelaar plus doorknippen en afsplitsen naar de geschakelde plus van de radio.
Zo blijft je achterruitverwarming of mistlicht het normaal doen
__________________

Golf MK2 GTI 8v PB '89 Monza Blue Met. @ Zenders
Ford Escort MK3 Estate 1.6 XR3 '85
Volvo S70 2.5 LPG '98
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 01:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum