View Full Version : veerpootbrug mk 2
ik hb een simpel vraagje voor jullie wat ik niet weet :D
past een veerpootbrug bestemd voor een golf 2 op mijn jetta mk2 coupe ?
mvg
oettinger_18
22-10-2010, 18:13
Een jetta is gewoon een golf 2 met kont
jettaracing
22-10-2010, 18:54
Let wel dat er meerdere type's zijn in veerpootbruggen , hangt er ook vanaf welk koelvloeistofpotje je hebt .......soms past dan de veerpootbrug er niet overheen ,en moet je één hebben met een andere vorm
jettaracing
22-10-2010, 19:08
even een paar voorbeelden van deze verschillende soorten
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/Afbeelding078.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/Afbeelding056_604841.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/Afbeelding001_80287.JPG
RichardMK2
27-10-2010, 21:52
Koelvloeistof tankje moet geen probleem zijn.
Bij kameraad van me hebbe we die er afgehaald en nieuwe gaatjes geboord dat deze iets lager kwam te hangen.
breadfan83
27-10-2010, 22:00
Let ook op het inlaatspruitstuk bijvoorbeeld. Een 16v heeft weer een speciale brug nodig, die van andere motoren past vaak niet.
Maar, als ie op een Golf 2 past, past ie op een Jetta met dezelfde motor ook.
ik heb zo eentje liggen zoals op foto 2 ...
nu is men vraag
hoe stel ik deze af en zet ik die vast ?
gwn gaatjes boren in de carosserie onder kap en dan vastzette met schroefjes ?
Je moet de schroeven van je veerpoot losmaken aan de bovenkant (3 stuks). En dan monteer je de veerpootbrug ertussen. En dan alles weer vast.
Renegade
10-12-2010, 15:09
Je moet de schroeven van je veerpoot losmaken aan de bovenkant (3 stuks). En dan monteer je de veerpootbrug ertussen. En dan alles weer vast.
Bij alle 2 de mk2's die ik heb gehad heb ik daar nooit gaatjes zien zitten hoor :tongue:
Boren dus, wielkuip eruit en dan priegelen om de moertjes op de boutjes te krijgen :thumbup:
Volgens mij was er ook nog zoiets dat je de wagen moest opkrikken om de brug op een spanningsvrije carrosserie te monteren ? Weet even niet of dat klopt, verbeter me maar als ik het verkeerd heb :thumbup:
RichardMK2
10-12-2010, 15:13
Veerpoot brug moet naar mijn weten op een vlakke vloer gemonteerd worden...
ja en wat is een vlakke vloer ?
op foto twee zie ik ook geen drie schroeven ?
mijn veerpoot is zo niet gemonteerd met die drie boute denk ik ? gwn plastic kapje eraf en dan zit er een grote bout.
zoals op foto 2 dus
RichardMK2
10-12-2010, 18:09
Bij foto 2 staat ie er of los op of door de lichtval lijkt het net of er geen schroeven inzitten. (de veerpoot brug)
Veerpoot zelf zit idd met 1 moer boven in vast onder die zwarte kap
Vlakke vloer is in princiepe een vloer van een garage.
Bij foto 2 staat ie er of los op of door de lichtval lijkt het net of er geen schroeven inzitten. (de veerpoot brug)
Veerpoot zelf zit idd met 1 moer boven in vast onder die zwarte kap
Vlakke vloer is in princiepe een vloer van een garage.
aah ok zo bedoel je !
dus die gaatjes zelf boren is dus totaal niet slecht ?
nie da ik iets zeer fout kan doen ?
gewoon auto omhoog zette en dan de veerpootbrug strak erop zetten ?
jettaracing
10-12-2010, 23:10
Ik heb alle drie de veerpootbruggen van de auto's op de foto's gemonteerd ;) .
En die van de 2e foto zit wel degelijk met boutjes vast hoor ,maar die vallen niet op door de lichttinval.
Ik zet altijd de veerpootbrug op z'n plaats zodat deze netjes en spanningsvrij rond de veerpoten valt , en dan boor ik (afhankelijk ervan of er al gaten in de veerpootbrugringen zitten ) de gaten door de veerpot heen .
Doe dat altijd op een (redelijk) vlakke ondergrond zodat deveerpootbrug er spanningsvrij op komt ivm de gaten .
Ik boor ,als er geen gaten inzitten vaak 3of 4 per kant , dan werk ik de geboorde gaten af met roestwerende primer , en voor montage doe ik er altijd nog een beetje ML om de gaten heen voor de roestwering .
Dan de auto opkrikken ,ik doe altijd beide kanten tegelijk omhoog , aan éne kant de krik en de andere kant een assteun , zodat de auto aan beide zijden evenhoog komt , en dan monteer ik het geheel met (nieuwe) boutjes en moeren.
Dan als de auto weer op de grond staat dan zou je de verstelbare midden 'draadeind' op spanning kunnen zetten , dan zou je de veerpoten strakker kunnen stellen naar binnen of buiten .
Ik zet deze zelf altijd spanningsvrij vast , het gaat tenslotte in 1e instantie om de stijfheid van de veerpoten te vergroten .
Heb laatst ook nog één gemonteerd onder de kap van m'n eigen Mk3
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/DSC05671.jpg
Nog even op de montage terugkomend.
Bij mijn scirocco 2 zitten er 2 bouten van mijn toplager. Daar wordt toch de veerpootbrug op gemonteerd?! Of denk ik nou weer raar :screwy:
Edit:
http://img168.imageshack.us/img168/7606/1237250.jpg
Srry, maar ik kan het niet accepteren als ik het beter denk te weten :screwy: :D
jettaracing
20-12-2010, 21:45
Klopt als een bus eelcoB , alleen ware het niet dat een Mk2 en Mk3 golf/jetta daar geen boutjes heeft zitten ;)
RichardMK2
20-12-2010, 22:48
Bij golf 2 en 3 gewoon gaatjes boren erin, maakt niets uit verder.
En dan met paar bouten en moeren vast zetten
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.