PDA

View Full Version : startproblemen!! (niet de gebruikelijke:P)

chrissie_golf
04-01-2011, 19:25
he mede vwrijders!

ik heb een golf2 10milionen met de (welberuchte)2e2 pierburg carb. het is een 1.6rf motor.

ik heb al een hele tijd last van het "vastslaan" van de motor tijdens starten.

ik draai de sleutel om, en bij compressie staat de motor stil. dit kan ook gebeuren als de motor een paar keer draait dat ie ineens stil staat.

de startmotor is nagekeken, en behalve een verrot startrelaiscontact was deze goed.

wie kent dit probleem??

grtz chrissie

mk2 td driver
04-01-2011, 19:33
he mede vwrijders!

ik heb een golf2 10milionen met de (welberuchte)2e2 pierburg carb. het is een 1.6rf motor.

ik heb al een hele tijd last van het "vastslaan" van de motor tijdens starten.

ik draai de sleutel om, en bij compressie staat de motor stil. dit kan ook gebeuren als de motor een paar keer draait dat ie ineens stil staat.

de startmotor is nagekeken, en behalve een verrot startrelaiscontact was deze goed.

wie kent dit probleem??

grtz chrissie

golfje van mijn vader had er af en toe ook last van, bij mijn vader was het een combi van zwakke accu en slechte startmotor

J.v.G
04-01-2011, 19:45
ik zou gewoon andere accu proberen. daarna de startmotor ook en dan lijkt het mij dat het goed is :D

chrissie_golf
04-01-2011, 20:41
heb er nu een 60ah van een diesel achter zitten (net ff in gegooid). deze is goed, dus morgenvroeg bij een koude motor maar ff proberen..

dit is juist het rare.. als ie eenmaal ff gelopen heeft is het sleutel aankijken en hij loopt.. alleen koud is dus geeikel...

wordt vervolgd!!

Chewbacca
05-01-2011, 14:35
ik heb hier sinds het zo koud is ook last van...
ga vanavond ff de accu doormeten.

wat heb jij gevonden?

chrissie_golf
10-01-2011, 14:07
hey mensen

sorry voor de late reactie. broertje heeft autoongeluk gehad, zijn ax achter op een suzuki swiffer gezet. zijn continu bezig om zijn motor in een donor chassis te zetten en alles over te bouwen..

maargoed, ik heb de accu vervangen, maar dat heeft klein beetje geholpen. deze week zet ik er een andere startmotor in. ff kijken of dat helpt.

het rare is, dat als ie 2tel heeft gelopen, en ik dan 8 uur later weer start het ineens voorbij is. en hij doet het ook bij warm weer...

Chewbacca
10-01-2011, 14:50
hey mensen

sorry voor de late reactie. broertje heeft autoongeluk gehad, zijn ax achter op een suzuki swiffer gezet. zijn continu bezig om zijn motor in een donor chassis te zetten en alles over te bouwen..

maargoed, ik heb de accu vervangen, maar dat heeft klein beetje geholpen. deze week zet ik er een andere startmotor in. ff kijken of dat helpt.

het rare is, dat als ie 2tel heeft gelopen, en ik dan 8 uur later weer start het ineens voorbij is. en hij doet het ook bij warm weer...

ik heb echt precies hetzelfde ;)

ik heb mn accu al vervangen, wat ook weinig heeft geholpen. Hij start wel vlotter, maar het lijkt er nog steeds op alsof hij de motor niet rond krijgt...
en als hij dan even heeft gelopen, dan start hij prima :confused:

hoe mijne het doet met warm weer weet ik niet, ik heb hem slechts anderhalve maand :cool:

DragonGr Dragon
10-01-2011, 15:05
60 Ah accu zou ik niet zomaar doen als je niet ook je Dynamo aanpast. Anders krijgt hij hem niet lekker vol en krijg je ook allerlei problemen. Niet gezegd dat dat hier ook is.

fcapri
10-01-2011, 18:47
waarom zou de dynamo de accu niet volkrijgen?
de meeste dynamos zijn 55A, of dat nu een polo is, een golf, een jetta, diesel of benzine.

ik heb men capri accu van 44Ah (240A startstroom) vervangen door een 76Ah diesel accu (640A startstroom) en rijd daar al 6jaar mee rond. ook iedereen tegen mij bezig dat de dynamo deze niet kan laden. maakt gewoon niks uit.
de ene accu zal vol zijn na 30min rijden, de andere na 45min en voor de rest moet de dynamo ook enkel bijladen wat de startmotor heeft verbruikt.
dus ze zijn evenrap weer vol

staande golf
10-01-2011, 19:53
Ik snap dat ook nooit zo goed van die te grote accu's nee!. Volgens mij moet de dynamo er alleen maar voor zorgen dat alle electrische energie die gebruikt is, weer aangevult word. Of je dat nou in een grote of kleine accu stopt, maakt volgens mij niets uit :D

DragonGr Dragon
11-01-2011, 07:22
Een grotere accu zal tijdens het laden meet stroom verbruiken dan een kleinere. Bij te veel verbruik icm andere stroomverbruikers krijg je een spanningsval.
Daarnaast laadt je accu minder snel op en zal je bij korte stukken sneller met een lege accu staan. Dynamo slijt ook harder.

Het zal in de regel goed gaan, maar is niet hoe het uitgedimensioneerd is. VW heeft niet voor niets een hele range aan dynamo's in verschillende zwaartes bij verschillende typen.

fcapri
11-01-2011, 18:38
de dynamo spanning zakt naarmate er stroom getrokken wordt.
onbelast geeft deze 14.4V, als je auto draait en de radio enzo staat aan zal je rond de 14V hangen.
als je de lichten aanzet, achteruitverwarming, chauffageblazer, radio ... zal je spanning zakken tot een 13 a 13,5V. Je accu is in snellaadmodus als die 14,4 volt krijgt, van het moment dat er maar 13,8 of minder aangeboden wordt laad die een stuk trager op. eens onder de 12,5V laad ze niet meer op.

dus als je accu meer stroom trekt voor te laden, dan zakt automatisch de dynamospanning en zal de stroom richting accu ook weer minderen.
als een benzinemotor start met een dieselaccu is er ook veel minder stroom uit de accu gekomen en moet er dus ook minder terug ingestopt worden (=langere levensduur accu. hoe dieper ze ontladen wordt, hoe sneller ze stuk gaan). of je nu korte of lange ritten doet, de accu is minder ontladen omdat het een zwakkere motor is die minder stroom trekt voor te starten. en daarbij gaat een bepaalde motor bij een kleine accu een aantal Ah hebben verbruikt om te starten, maar ook bij een grote accu gaat de motor evenveel hebben verbruikt.
stel dat je accu 44Ah is en je auto trekt er 10Ah uit om te starten. als de dynamo de volledige 55A aan de accu levert is deze op 12min weer vol.
stel je hebt een 92Ah dieselaccu en je auto start opnieuw en trekt er 10Ah uit om te starten. ook deze accu is op 12min weer vol. het schone is, die accu is minder diep ontladen en zal minder stroom opnemen om weer vol te geraken

het verschil tussen de lichtere en zwaardere dynamos is afhankelijk van het aantal electrische verbruikers in de auto. al dan niet airco, electrische ramen, mistlichten, ....

het enige gevaar is als je auto niet wil starten. met een gewone accu zal je motor rondgaan op de startmotor en daardoor zakt de accu spanning een beetje in (als je tegen de 200A begint te trekken). nu kan een diesel accu vlot +600A leveren en deze zal dus niet zoveel in spanning zakken en kan ook langer stroom leveren.
maw, ipv dat je accu ineens leeg is, gaat deze veel langer meegaan en de starter zal uitbranden als je niet eens stopt met starten

DragonGr Dragon
11-01-2011, 18:50
Ik geef me gewonnen je weet het veel beter!!
:P

staande golf
11-01-2011, 20:13
klinkt wel aannemelijk zo ja :)

chrissie_golf
15-01-2011, 15:49
logische verklaring.. ben er ook achteraan geweest.. ff uitvogelen hoe het zit.. altijd makkelijk om te weten:P en btw.. mijn dynamo levert tussen de 30 en 80 ah (zo ff uit me hoofd.. stond er op), dus de accu kan het doen..

maar ff terug naar het PROBLEEM.. de accu was dus niet de boosdoener.. heb een nieuwe starter gekocht.. 1.1kw niegelnagelneu.. en volgens mijn broertje (die er momenteel dagelijks gebruik van maakt) is het probleem voorbij!!

dus voor alle mensen met dezelfde problemen: de startmotor vervangen!!

iedereen hier heel hartelijk bedankt voor de support.. weer wat geleerd, en veel info geleerd over accus en laadspanning! haha

grtz chris

Polodee
15-01-2011, 21:02
Bij mij (ook RF-motor) ook soortgelijke problemen gehad. Kabels vanaf de accu waren bij mij toen de boosdoeners: versleten en bijna door, dus slechte en fluctuerende spanning Vervangen en voilĂ !

chrissie_golf
16-01-2011, 12:27
oe, verrek! daar zal ik dan ook nog ff naar kijken.. nog niet aan gedacht!!

thnx voor de tip!

Chewbacca
17-01-2011, 19:59
mijn golf startte vorige week helemaal niet meer (zie ook mijn andere thread).

Ik ben erachter gekomen dat er een verbinding van de solenoid buitenom de startmotor in gaat. Bij mij was die helemaal door.
Afgelopen weekend deze vervangen, en voila!
Starten en lopen :D
Ik heb gelezen dat dit een vaker voorkomend probleem is bij oudere vw-motoren

Ik zal ook nog even naar de accu-bekabeling kijken, bedankt voor die tip :thumbup: