Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-01-2011, 19:25
chrissie_golf chrissie_golf is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 74
Default startproblemen!! (niet de gebruikelijke:P)

he mede vwrijders!

ik heb een golf2 10milionen met de (welberuchte)2e2 pierburg carb. het is een 1.6rf motor.

ik heb al een hele tijd last van het "vastslaan" van de motor tijdens starten.

ik draai de sleutel om, en bij compressie staat de motor stil. dit kan ook gebeuren als de motor een paar keer draait dat ie ineens stil staat.

de startmotor is nagekeken, en behalve een verrot startrelaiscontact was deze goed.

wie kent dit probleem??

grtz chrissie
Reply With Quote
  #2  
Old 04-01-2011, 19:33
mk2 td driver's Avatar
mk2 td driver mk2 td driver is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 408
Default

Quote:
Originally Posted by chrissie_golf
he mede vwrijders!

ik heb een golf2 10milionen met de (welberuchte)2e2 pierburg carb. het is een 1.6rf motor.

ik heb al een hele tijd last van het "vastslaan" van de motor tijdens starten.

ik draai de sleutel om, en bij compressie staat de motor stil. dit kan ook gebeuren als de motor een paar keer draait dat ie ineens stil staat.

de startmotor is nagekeken, en behalve een verrot startrelaiscontact was deze goed.

wie kent dit probleem??

grtz chrissie




golfje van mijn vader had er af en toe ook last van, bij mijn vader was het een combi van zwakke accu en slechte startmotor
__________________
golf mk2 td (1v) '90 (current)
golf mk2 gti 16v (kr) '86 (current)
golf mk2 1.6automaat(ez) '86 (ex)
Reply With Quote
  #3  
Old 04-01-2011, 19:45
J.v.G's Avatar
J.v.G J.v.G is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 545
Send a message via MSN to J.v.G
Default

ik zou gewoon andere accu proberen. daarna de startmotor ook en dan lijkt het mij dat het goed is
__________________
EX:
'94 Escort
'92 Golf Mk3 GL
'90 Jetta Mk2 Pacific
'87 Golf Mk2 GTI KR
'00 Bora Mk4 Highline
'00 Bora Mk4 Highline
'87 Jetta Mk2 Coupe
'95 Golf Mk3 GTI ABF

Current:
'85 Jetta Mk2 GT 8V EV
'01 Passat 3BG V5 Highline
Reply With Quote
  #4  
Old 04-01-2011, 20:41
chrissie_golf chrissie_golf is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 74
Default

heb er nu een 60ah van een diesel achter zitten (net ff in gegooid). deze is goed, dus morgenvroeg bij een koude motor maar ff proberen..

dit is juist het rare.. als ie eenmaal ff gelopen heeft is het sleutel aankijken en hij loopt.. alleen koud is dus geeikel...

wordt vervolgd!!
Reply With Quote
  #5  
Old 05-01-2011, 14:35
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

ik heb hier sinds het zo koud is ook last van...
ga vanavond ff de accu doormeten.

wat heb jij gevonden?
Reply With Quote
  #6  
Old 10-01-2011, 14:07
chrissie_golf chrissie_golf is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 74
Default

hey mensen

sorry voor de late reactie. broertje heeft autoongeluk gehad, zijn ax achter op een suzuki swiffer gezet. zijn continu bezig om zijn motor in een donor chassis te zetten en alles over te bouwen..

maargoed, ik heb de accu vervangen, maar dat heeft klein beetje geholpen. deze week zet ik er een andere startmotor in. ff kijken of dat helpt.

het rare is, dat als ie 2tel heeft gelopen, en ik dan 8 uur later weer start het ineens voorbij is. en hij doet het ook bij warm weer...
Reply With Quote
  #7  
Old 10-01-2011, 14:50
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Quote:
Originally Posted by chrissie_golf
hey mensen

sorry voor de late reactie. broertje heeft autoongeluk gehad, zijn ax achter op een suzuki swiffer gezet. zijn continu bezig om zijn motor in een donor chassis te zetten en alles over te bouwen..

maargoed, ik heb de accu vervangen, maar dat heeft klein beetje geholpen. deze week zet ik er een andere startmotor in. ff kijken of dat helpt.

het rare is, dat als ie 2tel heeft gelopen, en ik dan 8 uur later weer start het ineens voorbij is. en hij doet het ook bij warm weer...


ik heb echt precies hetzelfde

ik heb mn accu al vervangen, wat ook weinig heeft geholpen. Hij start wel vlotter, maar het lijkt er nog steeds op alsof hij de motor niet rond krijgt...
en als hij dan even heeft gelopen, dan start hij prima

hoe mijne het doet met warm weer weet ik niet, ik heb hem slechts anderhalve maand
Reply With Quote
  #8  
Old 10-01-2011, 15:05
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

60 Ah accu zou ik niet zomaar doen als je niet ook je Dynamo aanpast. Anders krijgt hij hem niet lekker vol en krijg je ook allerlei problemen. Niet gezegd dat dat hier ook is.
Reply With Quote
  #9  
Old 10-01-2011, 18:47
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

waarom zou de dynamo de accu niet volkrijgen?
de meeste dynamos zijn 55A, of dat nu een polo is, een golf, een jetta, diesel of benzine.

ik heb men capri accu van 44Ah (240A startstroom) vervangen door een 76Ah diesel accu (640A startstroom) en rijd daar al 6jaar mee rond. ook iedereen tegen mij bezig dat de dynamo deze niet kan laden. maakt gewoon niks uit.
de ene accu zal vol zijn na 30min rijden, de andere na 45min en voor de rest moet de dynamo ook enkel bijladen wat de startmotor heeft verbruikt.
dus ze zijn evenrap weer vol
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #10  
Old 10-01-2011, 19:53
staande golf staande golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 595
Default

Ik snap dat ook nooit zo goed van die te grote accu's nee!. Volgens mij moet de dynamo er alleen maar voor zorgen dat alle electrische energie die gebruikt is, weer aangevult word. Of je dat nou in een grote of kleine accu stopt, maakt volgens mij niets uit
Reply With Quote
  #11  
Old 11-01-2011, 07:22
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Een grotere accu zal tijdens het laden meet stroom verbruiken dan een kleinere. Bij te veel verbruik icm andere stroomverbruikers krijg je een spanningsval.
Daarnaast laadt je accu minder snel op en zal je bij korte stukken sneller met een lege accu staan. Dynamo slijt ook harder.

Het zal in de regel goed gaan, maar is niet hoe het uitgedimensioneerd is. VW heeft niet voor niets een hele range aan dynamo's in verschillende zwaartes bij verschillende typen.
Reply With Quote
  #12  
Old 11-01-2011, 18:38
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

de dynamo spanning zakt naarmate er stroom getrokken wordt.
onbelast geeft deze 14.4V, als je auto draait en de radio enzo staat aan zal je rond de 14V hangen.
als je de lichten aanzet, achteruitverwarming, chauffageblazer, radio ... zal je spanning zakken tot een 13 a 13,5V. Je accu is in snellaadmodus als die 14,4 volt krijgt, van het moment dat er maar 13,8 of minder aangeboden wordt laad die een stuk trager op. eens onder de 12,5V laad ze niet meer op.

dus als je accu meer stroom trekt voor te laden, dan zakt automatisch de dynamospanning en zal de stroom richting accu ook weer minderen.
als een benzinemotor start met een dieselaccu is er ook veel minder stroom uit de accu gekomen en moet er dus ook minder terug ingestopt worden (=langere levensduur accu. hoe dieper ze ontladen wordt, hoe sneller ze stuk gaan). of je nu korte of lange ritten doet, de accu is minder ontladen omdat het een zwakkere motor is die minder stroom trekt voor te starten. en daarbij gaat een bepaalde motor bij een kleine accu een aantal Ah hebben verbruikt om te starten, maar ook bij een grote accu gaat de motor evenveel hebben verbruikt.
stel dat je accu 44Ah is en je auto trekt er 10Ah uit om te starten. als de dynamo de volledige 55A aan de accu levert is deze op 12min weer vol.
stel je hebt een 92Ah dieselaccu en je auto start opnieuw en trekt er 10Ah uit om te starten. ook deze accu is op 12min weer vol. het schone is, die accu is minder diep ontladen en zal minder stroom opnemen om weer vol te geraken

het verschil tussen de lichtere en zwaardere dynamos is afhankelijk van het aantal electrische verbruikers in de auto. al dan niet airco, electrische ramen, mistlichten, ....

het enige gevaar is als je auto niet wil starten. met een gewone accu zal je motor rondgaan op de startmotor en daardoor zakt de accu spanning een beetje in (als je tegen de 200A begint te trekken). nu kan een diesel accu vlot +600A leveren en deze zal dus niet zoveel in spanning zakken en kan ook langer stroom leveren.
maw, ipv dat je accu ineens leeg is, gaat deze veel langer meegaan en de starter zal uitbranden als je niet eens stopt met starten
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #13  
Old 11-01-2011, 18:50
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Ik geef me gewonnen je weet het veel beter!!
:P
Reply With Quote
  #14  
Old 11-01-2011, 20:13
staande golf staande golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 595
Default

klinkt wel aannemelijk zo ja
Reply With Quote
  #15  
Old 15-01-2011, 15:49
chrissie_golf chrissie_golf is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 74
Default

logische verklaring.. ben er ook achteraan geweest.. ff uitvogelen hoe het zit.. altijd makkelijk om te weten:P en btw.. mijn dynamo levert tussen de 30 en 80 ah (zo ff uit me hoofd.. stond er op), dus de accu kan het doen..

maar ff terug naar het PROBLEEM.. de accu was dus niet de boosdoener.. heb een nieuwe starter gekocht.. 1.1kw niegelnagelneu.. en volgens mijn broertje (die er momenteel dagelijks gebruik van maakt) is het probleem voorbij!!

dus voor alle mensen met dezelfde problemen: de startmotor vervangen!!

iedereen hier heel hartelijk bedankt voor de support.. weer wat geleerd, en veel info geleerd over accus en laadspanning! haha

grtz chris
Reply With Quote
  #16  
Old 15-01-2011, 21:02
Polodee Polodee is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 154
Default

Bij mij (ook RF-motor) ook soortgelijke problemen gehad. Kabels vanaf de accu waren bij mij toen de boosdoeners: versleten en bijna door, dus slechte en fluctuerende spanning Vervangen en voilĂ*!
__________________
AKA 'Paul'
Reply With Quote
  #17  
Old 16-01-2011, 12:27
chrissie_golf chrissie_golf is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 74
Default

oe, verrek! daar zal ik dan ook nog ff naar kijken.. nog niet aan gedacht!!

thnx voor de tip!
Reply With Quote
  #18  
Old 17-01-2011, 19:59
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

mijn golf startte vorige week helemaal niet meer (zie ook mijn andere thread).

Ik ben erachter gekomen dat er een verbinding van de solenoid buitenom de startmotor in gaat. Bij mij was die helemaal door.
Afgelopen weekend deze vervangen, en voila!
Starten en lopen
Ik heb gelezen dat dit een vaker voorkomend probleem is bij oudere vw-motoren

Ik zal ook nog even naar de accu-bekabeling kijken, bedankt voor die tip
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum