PDA

View Full Version : Grrrr. er is een immitatie van mijn 02A steunenset

DÁ-BRT
17-02-2011, 07:37
Gisteravond een belletje van een kameraad dat er blijkbaar iemand het ontwerp van mijn onderste versnellingsbak steun zo mooi vindt dat hij hem na heeft gemaakt.

http://link.marktplaats.nl/417798000

Ik vind dit knap zielig aangezien ik er jaren mee bezig ben en een hoop aan verbeterd heb. Straks krijg ik klachten over mijn steunen terwijl het om de immitatie versie gaat.

Zou je daar nog iets tegen kunnen doen?

http://www.zwalve.eu/d/5800-2/CIMG2068.JPG

http://www.zwalve.eu/d/5797-2/CIMG2063.JPG

Richard
17-02-2011, 07:44
weinig, geen octrooi, maar je kan je ongenoegen wel via de mail naar hem mailen

DÁ-BRT
17-02-2011, 08:04
Ach laat ik het positief zien. Het ontwerp is zo goed dat anderen het na gaan maken ;)

Volgens mij is hier ook al een keer zo'n setje aangeboden.

Zeend
17-02-2011, 09:59
Ik zou het inderdaad positief benaderen als eervol gejat :)
En de jouwe zijn herkenbaar aan ingefreesd logo, waak voor namaak! :P

Jens

DÁ-BRT
17-02-2011, 10:04
Ik maak en verkoop ze al 7 jaar, je zou zeggen dat de markt een keer verzadigd is. Misschien moet ik een set steunen gaan ontwikkelen voor een Prius motor met het oog op de toekomst..... ;)

Ben er al achter wie het is. Heb in september een setje aan hem verkocht. Ook direct een mail gestuurd met de vraag waarom hij het zo na maakt en niet eens de moeite doet om hem aan te passen.

Ben benieuwd naar zijn antwoord.

steven16v
17-02-2011, 10:25
Hij verkoopt ze toch niet in serie? Ik maak op uit die advertentie dat hij 1 set heeft na gemaakt en dat hij die nu verkoopt. Zie het probleem niet echt eigenlijk.

Als hij ze nu in grote getallen verkoopt en aanbied op speurders, marktplaats en verschillende fora dan begrijp ik je punt. Maar dan nog kun je er niks tegen doen.

Rick
17-02-2011, 10:32
Ach, hoe vaak komt het voor dat men per ongeluk iets namaakt terwijl zij niet weten dat er al een set of exemplaar ervan bestaat ;)
Maar snap je boosheid allezins!

DÁ-BRT
17-02-2011, 10:41
Ik ben niet boos, maar als je een setje koop en daar een copie van maakt is wel raar.

steven16v
17-02-2011, 11:01
Ik ben niet boos, maar als je een setje koop en daar een copie van maakt is wel raar.

Weet niet. Zo ben ik ook begonnen met mijn tandwielen. Heb er vele jaren geleden ooit 1 gekocht voor 150 euro. En moest er toen nog 1 bij hebben. En vond dat toch wel héél veel geld en ik dacht dat moet goedkoper kunnen. Zodoende heb ik het zelf geprobeerd en met succes.

Erik
17-02-2011, 11:19
Nou, als ik mocht kiezen wist ik het wel hoor....

jetta mk1 '82
17-02-2011, 17:52
Nou, als ik mocht kiezen wist ik het wel hoor....

idd, dan kocht ik mooi die imitatie steun :nana:

RubenD
17-02-2011, 18:09
Bert, wij werken bij ons ook wel met patenten en octrooien maar dat is allemaal gatenkaas werk. één pieltje anders en het is een ander product...

Dus je kan hooguit MP.nl benaderen en verzoeken dat ze die advertentie verwijderen.

Dub-Detail
17-02-2011, 18:16
Alles wordt gekopieerd en gejat.
Ik merk het zelf ook, hoeveel mensen alleen een voetplaat moeten hebben of vragen of ik ook een tekening verkoop. Tuurlijk verkoop ik die tekening €2700,- special price krijg je de CNC file er ook bij. En dan nog terug mailen of ik niet een typfout maak.

Ik heb laatst ook een CAE shifter nagebouwd, ingetekend, compleet aangepast en verbeterd.
Ik verkoop die shifters nu, maar ondertussen is het wel m'n eigen shifter meeliftend op het idee van een ander.

Net balen dat jou steunenset als exacte kopie te koop is. Als het bij een set blijft is dat niet erg, worden het er meer dan is dat vervelend. Gewoon je eigen logo erin blijven zetten en niet meer zonder logo verkopen.
Maken ze je logo na, dan heb je wel een punt om ze te pakken.

Gr, Pim

Sponze®
17-02-2011, 18:51
...
Maken ze je logo na, dan heb je wel een punt om ze te pakken.

Gr, Pim

Is het een trademark van de goede man of...?

Ook hier heeft hij denk ik geen alleenrecht op. ;)

DÁ-BRT
17-02-2011, 21:46
@Ruben: Ik weet het heb het er met onze patenten man over gehad. Niet financieel haalbaar, misschien wel voor NL, maar daar is mijn markt te klein voor. Sinds 2003 229 setjes verkocht.

http://www.zwalve.eu/d/6324-2/logo-kleur.jpg

Smoketail Supplies heb ik gedeponeerd en het registreren van het logo loopt op dit moment nog. Als het allemaal rond is maar eens weer naar de Kvk om de boel echt aan te slingeren.

De sites: Smoketail.nl .com en .eu heb ik ook.

Ach boeien. ;-)

classicline
17-02-2011, 21:55
vind het niet kunnen;)

Betekent iig dat ze goed zijn als ze gekopiert worden;)

Sponze®
18-02-2011, 07:04
Het is zeker niet netjes, maar het kan wel :tongue:

arthur
18-02-2011, 13:14
Waarom denk je dat de chineese economie zo goed loopt.
Die doen niet anders :D

Maja verder niks aan te doen.
Kan bij wijze van spreken een setje van je kopen en er in polen een container vol van laten maken voor een goede prijs om deze dan hier te gaan verkopen.

En prijs gaat voor kwaliteit in het algemeen :rolleyes:

DÁ-BRT
18-02-2011, 15:34
@Arthur: Waar denk je dat ik nu ben? ;)

Jan de Tuinman
18-02-2011, 16:31
Effe voor de goede orde heb jij nou officieel een eigen bedrijf of ben je zelf ook aan het beunen? In het laatste geval heb jij naar mijn idee zelf ook geen recht van spreken. Als je wel een eigen bedrijf hebt, dan is het altijd vervelend als iemand jouw spullen na maakt. Zeker als dat iemand is die zijn spulletjes zwart op de markt brengt! Hier kun je altijd iets aan doen natuurlijk. Leuker kunnen we het niet maken....

De Limburger
18-02-2011, 16:42
Dus als ik die set bij jou koop dan kan ik ook op mijn 1300 een 5bak monteren?
Of waar is deze steunen set voor?
Gr Ronnie antwoorden kan in PB

DÁ-BRT
18-02-2011, 19:17
Ja, het is al jaren geregistreed op de machine fabriek van mijn vader qua boekhouding. We zijn nu bezig met het registreren van Smoketail Supplies, omdat het te groot wordt.

Dat terzijde ik maak ze al 7 jaar en in de periode dat ik het nog bij beunde waren het nog steeds mijn eigen ontwikkelde steunen. Waar ik tijd en energie in heb gestoken. Het is dus nooit leuk als iemand ze na maakt.

Nu wil ik wel weten waarom ik geen recht van spreken heb, heb ze zelf onwikkeld. Neus van een Mk1 Caddy op de 3D meetbank en een motor uitgelijnd. Bevestigings punten ingemeten en steunen in 3D ontwikkeld. Dus van niemand gecopierd. had gewoon steunen nodig en heb ze gemaakt.

DÁ-BRT
18-02-2011, 19:24
Dus als ik die set bij jou koop dan kan ik ook op mijn 1300 een 5bak monteren?
Of waar is deze steunen set voor?
Gr Ronnie antwoorden kan in PB

Nee, dat is een smallblock. Dit is om op een bigblock (1500 en groter) een 02A , 02J of 02S te monteren.

carbreaker de autosloper
18-02-2011, 19:53
jep t is altijd vreemd om je eigen opzet ergens te zien ,,heb 5/6 jr terug of zo uit ruimte gebrek een 4 in 1 spruitstuk op de kop gedraaid met een grote t3 dr en op een 1800 20 vt geplaats
een mooie koele plek voor de aanzuiglucht,en ruimte genoeg voor de down pipe ik zag later de fotoos zelfs op vw vortex,,en ja je kunt ze nu gewoon kopen,,simpel idee,goed uitgevoerd,,kassa

B-ram
18-02-2011, 20:23
kun je nu wel blaten. Als je toen wist dat het een goed systeem was, had je er octrooi op moeten aanvragen. Als je die had gekregen en het wordt nu gekopieerd, dan had je recht van spreken en kan je ze aanklagen. Nu is het zijn woord tegen dat van jou. En tja, daar gaat geen rechter zich druk om maken!

Rick
18-02-2011, 20:45
kun je nu wel blaten. Als je toen wist dat het een goed systeem was, had je er octrooi op moeten aanvragen. Als je die had gekregen en het wordt nu gekopieerd, dan had je recht van spreken en kan je ze aanklagen. Nu is het zijn woord tegen dat van jou. En tja, daar gaat geen rechter zich druk om maken!
Ja, is ook al eerder genoemd, enkel een kleine aanpassing in het design en je hebt geen poot om op te staan! :screwy:

B-ram
21-02-2011, 00:42
dat hoeft niet eens zolang niemand er octrooi op heeft!

Dub-Detail
21-02-2011, 17:40
dat hoeft niet eens zolang niemand er octrooi op heeft!

Jij weet zeker niet wat een octrooi kost en hoe makkelijk een octrooi te omzeilen is.

Ik heb een octrooi op mijn naam en ook die is gekopieerd door onze mensen in het land van de rijzende zon. Kleine wijziging in het uiterlijk en je kan fluiten naar je alleenrecht.

Je kan beter handelen met middel grote series tegen een scherpe prijs en met goede service. Dat maakt de kans kleiner dat je spullen worden gekopieerd.
De moeite loont dan niet.

Gr, Pim

Melvin
21-02-2011, 17:45
Ik heb een octrooi op mijn naam

Wat? :confused: En waarom?

Dub-Detail
21-02-2011, 18:58
Ik heb een jaar of drie geleden voor fietsen een systeem ontwikkeld waarmee energie werd opgeslagen die werd opwekt wanneer je minder hard op niet trapt. Deze energie kon je dan vanuit stilstand weer aanspreken om op te trekken. Alles volledig getest en beproeft en op het systeem octrooi aangevraagd. Octrooi gekregen.
Daarna nog een jaar lang om de tafel gezeten met een aantal grote fietsfabrikanten en de bovag.

Werd toen als een van de grootste concurrenten gezien voor de elektrische fiets. Het systeem was een stuk lichter, kon op bestaande fietsen worden gemonteerd en was niet gebonden aan een actieradius.

Toen verschenen er ineens aangepaste ideeën van mijn octrooi vanuit china. Alleen de vormgeving en de plaatsing van de componenten verschilde en een klein stukje bediening.

Octrooien hebben alleen zin bij grote firma's als philips. Deze octooieren de techniek waarmee ze iets maken naast het product. En omdat china's techniek nog niet ver is legt philips op die manier hun concurentie positie en hun producten vast.

Voor kleine ondernemingen en kleine doorsnee producten heeft het totaal geen zin om een paar duizend euro en de moeite/tijd te investeren in een klein product/idee.

Gr, Pim