View Full Version : Waar omboren van 4x100 -> 5x100?!?!
Wie kent iemand die -of weet waar- je je 4x100 naven kunt laten omboren naar 5x100?
Kan dit ook bij de trommels voor/achter?
...zodat ik beide typen velgen kan plaatsen?!!?!? Snappie!?!? :screwy:
Iemand ook plaatsje, info of verhalen hierover?!?!?
Hoor het graag!
Tim doet dat die zit in op het forepark in Den Haag , CC engineering.
nu nog een adresje in het diepe zuiden des landes
Thanks Rallye!
Ga hem even opzoeken .
Mochten er nog meer zijn in het midden of oosten des lands, laat horen.
Graag ook voorbeelden etc.
Chriskee.
10-11-2011, 10:36
Machinebedrijven kunnen zit doen, kost je wel wat.
Mijn oude stageplek, in Landgraaf (Limburg), zou dit wel kunnen.
Heb het daar toen namelijk met m'n begeleider over gehad.
Je moet alleen niet schrikken van de kosten ervoor, omdat er - voor hun - veel verloren tijd in gaat zitten..
Even mal laten maken 5x100 3mm en 57.1 mm naaf
5x gaatjes 3mm> boren> tappen M14
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/bora002.jpg
Hier ook zelf gedaan ( wel van 5x100 naar 4x100 )
is wel eff werk maar zeker de moeite
Even mal laten maken 5x100 3mm en 57.1 mm naaf
5x gaatjes 3mm> boren> tappen
Hier ook zelf gedaan ( wel van 5x100 naar 4x100 )
is wel eff werk maar zeker de moeite
En zou je dit ook voor anderen kunnen en willen doen?
Hmm nee liever niet, kost teveel tijd die ik niet heb... :redface:
Dat herken ik wel.Maar het het was een poging waard :rolleyes:
Ik heb een oude 4X100 trommelrem gepakt, op de werkbank ingeklemt en het advies van Sixpack opgevolgd;
Ei-tje......heb helaas wel mijn 5X100 velg per ongeluk geschaaft met de boor :mad: .....je moet wat overhebben voor je hobby.
Deed er wel 1,5 uur over voor 4 gaatjes.....even wennen misschien.
Voor ook even kijken. Is toch wat ingewikkelder, maar moet lukken.
Is een goedkope oplossing!
Rallye-VR6t
29-11-2011, 18:48
Dan prijs ik mijzelf weer gelukkig met een kleine CNC freesbank in de garage. Maar weer ongelukkig omdat de tijd ontbreekt.
Heb er een mal voor gemaakt, maar die inspannen, uitklokken, naaf erop controle meting je bent zo een uurtje bezig.
oakgreen20vt
29-11-2011, 22:42
Ik kan het ook op het werk op de freesbank, maar woon wel wat ver weg
ronaroot
29-11-2011, 22:45
Ik kan het ook en levert héél goed werk :thumbup:
Scheelt een hoop als je het zelf kan.
Andre jij hebt idd een mooi freesbankje staan. :D
Is het nog gelukt met het kanteldakje ?
HannoverEdition
30-11-2011, 10:41
Ik kan het ook op het werk op de freesbank, maar woon wel wat ver weg
en levert héél goed werk :thumbup:
Wat is ver weg Bas....Roger kwam ook ''ff'' uit zuid Limburg (met een tussenstop en en bakkie bij mij) naar jou toe :D
gewoon omdat het kan! :thumbup: :lmao:
Wat is ver weg Bas....Roger kwam ook ''ff'' uit zuid Limburg (met een tussenstop en en bakkie bij mij) naar jou toe :D
gewoon omdat het kan! :thumbup: :lmao:
Ik zeg: gewoon doen :thumbup:
vwmotorsport
01-12-2011, 13:25
ik vind dit wel een beetje link en zou met die zwakke dingen niet gaan rijden. je hebt nu koud lopen tappen is natuurlijk lang niet zo sterk als onder verhitting man man wat een gepruts
HannoverEdition
01-12-2011, 14:05
ik vind dit wel een beetje link en zou met die zwakke dingen niet gaan rijden. je hebt nu koud lopen tappen is natuurlijk lang niet zo sterk als onder verhitting man man wat een gepruts
In mijn optiek kan je véél beter je naven om (laten) boren,dan velgen omboren.... :rolleyes:
Daarbij rij jij zelf met 200+ pk en mét adapters Patrick...daar zijn de meningen door de critisie onder ons ook over verdeeld qua veiligheid/vermogen etc.... ;)
vwmotorsport
01-12-2011, 16:56
ik rij met adaptors van vliegtuigalu die daarvoor speciaal gemaakt zijn guido dat is vele malen sterker dan zelf koud tappen in een staalsoort die daarvoor totaal niet geschikt is op deze wijze. enig idee wat voor een krachten op deze bouten komt te staan? ik weet zeker dat ik met een momentsleutel die getaptedraadeinden met een bout zo dol draai. vwb de alu adaptors zeg ik niet voor niks niet dunner dan 15 mm want je hoort vaak genoeg dat ze deze afdraaien.
oakgreen20vt
01-12-2011, 18:08
ik rij met adaptors van vliegtuigalu die daarvoor speciaal gemaakt zijn guido dat is vele malen sterker dan zelf koud tappen in een staalsoort die daarvoor totaal niet geschikt is op deze wijze. enig idee wat voor een krachten op deze bouten komt te staan? ik weet zeker dat ik met een momentsleutel die getaptedraadeinden met een bout zo dol draai. vwb de alu adaptors zeg ik niet voor niks niet dunner dan 15 mm want je hoort vaak genoeg dat ze deze afdraaien.
Ik ben zelf dan weer geen fan adapters, en al helemaal geen alu dingen van H&R ofzo, daar draai je pas snel het draad uit.
En in een omgeboorde naaf kun je een bout zonder problemen met 150NM vast zetten, probeer dat maar eens in een alu adapter :D
Heb ik zelf geen last van gehad met de H&R adapters.
Is denk ik ook hoe je ermee om gaat.
Hand vast en moment en ook los met de hand en niet met de luchttol dan blijven ze echt wel heel :D
Het gietstaal waar de naven van gemaakt zijn zijn veel taaier/sterker dan (vliegtuig) alu hoor, tis maar net welke toepassing je waarvoor zoekt :)
Weet niet wat je allemaal van plan bent maar denk dat eerder je wielen eronderuitbreken dan dat er iets met de adapters c.q. naven gebeurt :)
(2e en 3e wet van newton)
Beetlefreak
02-12-2011, 00:24
Rijd al zeker 5 jaar op adapters. Zomer/winter. Nog nooit draad eruit gedraaid of wat dan ook.
Idd normaal behandelen gebeurt er niks mee.
vwmotorsport
02-12-2011, 07:44
helaas worden hier appels met peren vergeleken, zelf draadeind tappen in een naaf kan iedereen alleen is dit nooit zo sterk als origineel het fabricageproces is totaal anders dan zelf koud tappen. aluminium adapters (natuurlijk geen zelfbouw) maar van bijv HenR zijn tuv gekeurd en neem maar van mij aan veel sterker dan zelftaprommel. Natuurlijk moet je deze adaptors met enige voorzichtigheid behandelelen niet met een luchtsleutel ofzo. Die zelfgeboorde naven zou ik als het niet anders kan aan de achterkant voorzien van een opgelastestalen bout 10.9 veel beter
mark89769
02-12-2011, 08:17
helaas worden hier appels met peren vergeleken, zelf draadeind tappen in een naaf kan iedereen alleen is dit nooit zo sterk als origineel het fabricageproces is totaal anders dan zelf koud tappen. aluminium adapters (natuurlijk geen zelfbouw) maar van bijv HenR zijn tuv gekeurd en neem maar van mij aan veel sterker dan zelftaprommel. Natuurlijk moet je deze adaptors met enige voorzichtigheid behandelelen niet met een luchtsleutel ofzo. Die zelfgeboorde naven zou ik als het niet anders kan aan de achterkant voorzien van een opgelastestalen bout 10.9 veel beter
Alu adapters tegen gietijzer constructie (remtrommels) en hoogstwaarschijnlijk vastgezet met stalen bouten....(of soms nog erger met RVS bouten!!)
heb ik persoonlijk toch liever een omgeboorde naaf.
ronaroot
02-12-2011, 08:20
Ik moet de eerste nog zien bij wie de velg uit een (om)geboorde wielnaaf is "getrokken" door de "krachten" die erop komen :rolleyes:
vwmotorsport
02-12-2011, 12:54
VAAK GENOEG GEZIEN (zelf ondervonden) maar dan de bout van de astap die was ooit afgebroken zelf een draadeind ingetapt was weer zo stuk
is een eindeloze discussie of het wel of niet gebeurd :tongue:
iedereen doet z'n ding toch wel
hier met mn 30mm H&R en de C2's zowel op de station als 16vG60 totaal geen problemen
ronaroot
02-12-2011, 18:17
is een eindeloze discussie of het wel of niet gebeurd :tongue:
:goodpost:
jettaracing
02-12-2011, 18:50
ik heb zelf een set adapters gehad van H&R , en dat is echt weke rommel ! durfde de bouten niet vaster te zeten dan 90 Nm , er waren 4 van deze adapters , maar 2 waren al dol bij meerdere gaten ...........
Nu heb ik een set FK adapters en die kun je rustig met 120 Nm vastzetten , gebeurt helemaal niks mee !
Naven omboren is geen probleem , heb het meerdere keren gezien en is echt heel stevig ,als de draad er netjes in is getapt , wat je zo wel kunt zien en checken wanneer je de bout erin draait ,is het geen enkel probleem .
Zit er zelf ook aan te denken om volgend jaar een set naven /trommels om te laten boren .
Rallye-VR6t
04-12-2011, 13:42
Warm draadtappen??
Wat een onzin.
Dan koelt het staal af, het schijnt dat staal dan krimpt (maar ja ook dat kan ik mis hebben) en dan krijg je volgens mij een heel bijzonder effect.
mark89769
04-12-2011, 14:00
Warm draadtappen??
Wat een onzin.
Dan koelt het staal af, het schijnt dat staal dan krimpt (maar ja ook dat kan ik mis hebben) en dan krijg je volgens mij een heel bijzonder effect.
Dan krijg je gehard staal :D
vwmotorsport
05-12-2011, 12:30
uitzending van (How it,s made) gemist haha
Ik zeg SLOTJEEEEEEEEEEE !!!!!!!!!!!!
Zie meer naar boven op deze pagina (2)
omdat jij zegt slotje moet het maar dicht? Of omdat het een eindeloze discussie kan worden? Veel mensen hebben hier iets aan en mogen zelf bepalen aan de hand van de gegeven antwoorden wat ze er zelf mee doen.
dus hij blijft mooi open
antoine91
01-02-2013, 14:27
Ik ga morgen mijn naven omboren van 4x100 naar 5x100,
Op het werk heb ik een mal uitgesneden die mal kan ik met
De 4 bestaande wielboutgaten vast zetten en dan verspring
De mal nooit en kan ik lekker boren :D
Schijven of naven omboren kan eventueel ook jongens..Dus in het zuiden van ons mooie land :D
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.