PDA

View Full Version : de kogel onder de versnellingspook vervangen

Golfzilla
28-03-2005, 14:11
me golf 2 gaat steeds slechter in zijn achteruit (meer met tandjes-poetsen als normaal zegmaar) nu denk ik dat die kogel die onder de versnellingspook zit flink is versleten.

alle versnellingen gaat ie soepel in alleen de achteruit wil soms wellus tegenvallen, ook wil de 1 ooit niet pakken, maar dit is niet vaak.

nu heb ik zitten kijken en is deze kogel zo te vervangen door de uitlaat eronderuit te halen, dan de 4 ?? bouten losmaken waarmee de pook"installatie" etc de auto in gaat zegmaar?? of moet er meer los en gedemonteerd worden. eer je erbij kunt???

CNG
29-03-2005, 23:26
Das correct...maar je hoeft die kogel alleen maar te vervangen als je in de ''soep'' kunt ''roeren''....

Melvin
30-03-2005, 06:53
misschien is het dat palletje vervangen waar stijn en carbreaker het in een ander topic over hadden?

of misschien het balletje eens smeren? en waarmee kun je dat dan smeren? (meteen eigen interesse bij, bij die vraag :))

Golfzilla
30-03-2005, 07:50
nou het word steeds erger lijkt, als ik hem smorgens start dan kun je gewoon bijna niet meer in zijn achteruit schakelen, ja dat gaat wel maar dan hoor je dus echt flink tanden over elkaar gaan en moet je flink hard tekeer gaan met je pook :(

ligt dit dan niet aan die kogel???

en dat palletje is nog wel correct leek mij, tenminste hij schiet niet zomaar voorbij dat palletje dus hij zal nog wel goed zijn.

jeroenk
30-03-2005, 08:00
Dit heeft niets met die kogel te maken. De kogel kan weinig kappot aan zijn.
Het verwijderen van de kogel is tevens pokke werk. De complete schakelstang moet eruit.

Golfzilla
30-03-2005, 08:00
Dit heeft niets met die kogel te maken. De kogel kan weinig kappot aan zijn.

wat is er dan mis mee :confused:

Zestienkleppen
30-03-2005, 08:34
misschien is je schakelmechanisme ontwricht? Als alle stangetjes en hendeltjes goed zijn dan ligt het misschien aan je versnellingsbak...

Dat balletje, dat kun je trouwens niet los kopen bij de dealer toch?

AZRAIL
30-03-2005, 08:41
aan het einde van de schakelstang of hoe dat ding ook moge heten zit zo'n geval waarvan ik de naam ook niet weet (sorry, ik pruts ook maar wat). ik zal er vanavond een foto van plaatsen. iig, kan zijn dat die iets verschoven is naar links of naar rechts.

Golfzilla
30-03-2005, 14:17
kijk aan, heb je een foto hoe ie moet zitten of is dit lastig te zien??? zodat ik kan controleren of ie wel goed zit bij mij.....

ik wacht de foto af, alvast bedankt!!!!!

AZRAIL
30-03-2005, 18:47
kijk aan, heb je een foto hoe ie moet zitten of is dit lastig te zien??? zodat ik kan controleren of ie wel goed zit bij mij.....

ik wacht de foto af, alvast bedankt!!!!!

dat is dit ding
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=3053&stc=1
en hij zit daaro
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=3054&stc=1
beetje moeilijke foto maar daar ergens zit die. lampje erbij en je ziet hem zo.

wat ik toen heb gedaan is in z'n vrij gezet. de versnellingspook vastgezet op z'n vrije stand. de benaming weet ik nog steeds niet maar dat ding heb ik losgehaald en het balletje wat erin zit vervangen door een nieuwe. alle verbindingen verder gecontrolleerd op spellingen.en daarna dat ding er recht opgezet zonder dat die onder druk komt te zitten.

lastig uit te leggen :rolleyes:

Golfzilla
30-03-2005, 18:53
en is dit voor elke bak hetzelfde, gaat namelijk om een standaard NZ 5-bak

Golfzilla
30-03-2005, 18:54
een BEDANKT voor je pics en uitleg!!!!!!!! (almost vergeten)

AZRAIL
30-03-2005, 19:03
en is dit voor elke bak hetzelfde, gaat namelijk om een standaard NZ 5-bak

aiiiii, kijk dat weet ik niet. heb je erg een foto van?

Golfzilla
30-03-2005, 19:23
morge zalk op inspectie gaan en fotos maken waar nodig is als ik er niet uit kom

Zestienkleppen
01-04-2005, 12:59
Dat balletje zit aan de omkeeras, in de keuzehendel. Volgens ETKA kun je dat balletje alleen niet los krijgen, hoe heb je dat opgelost Azrail?

AZRAIL
01-04-2005, 15:41
Dat balletje zit aan de omkeeras, in de keuzehendel. Volgens ETKA kun je dat balletje alleen niet los krijgen, hoe heb je dat opgelost Azrail?

http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=3077&stc=1

Zestienkleppen
01-04-2005, 15:44
Ja inderdaad! Zie ook: http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=13697&mode=fullsize

AZRAIL
01-04-2005, 22:28
op jouw tekening is dat balletje ook niet te zien. maar die kan er gewoon af naar mijn weten. heb het toen ook gedaan. zonder geweld....

kan je er zo afschuiven als het goed is. zodra je dat geval van een ding eraf haalt, valt dat balletje naar beneden. ik weet het niet helemaal goed meer, is alweer 3 jaar geleden dat ik dat heb gedaan. maarrrrrr, ligt het daar wel aan

Zestienkleppen
02-04-2005, 21:36
op jouw tekening is dat balletje ook niet te zien. maar die kan er gewoon af naar mijn weten. heb het toen ook gedaan. zonder geweld....

Het balletje zit aan 12 (losgedraaid), jouw foto toont onderdeel 17, een stippellijn verbindt het balletje met de plek waar ie moet komen. Dus dat is wel zeker te zien... :D
Maar wat heb je er op geschroefd? Of heb je het balletje zelf nagemaakt?

AZRAIL
02-04-2005, 21:48
ja ik zie het nu pas. zat er vandaag aan te denken tijdens m'n velgen schuren. ging dus effe een kijkje nemen onder de kap en heb er gelijk een foto van gemaakt. de mijne ziet er ook niet al te best uit maar jah, je ziet wel dat het balletje niet vanaf de zijkant vast zit maar van boven
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=3106&stc=1

hij is er zo af te schuiven als het goed is. nogmaals, het is 3 jaar geleden dat ik het heb gedaan.

Golfzilla
04-04-2005, 08:19
nieuwe wending in het verhaal :( :eek:
gisteren erachter gekomen dat wanneer ik de auto start met de versnelling in zijn achteruit, en daarna schakel wat ik wil geen problemen heb!!!!!!!!! :S
als ik start in zijn vrij of een andere versnelling dan heeft ie het prob. wel
raar maar vaag..........kan het dan nog steeds aan dat balletje liggen of is er nu iets anders aan de hand

AZRAIL
04-04-2005, 09:06
gisteren erachter gekomen dat wanneer ik de auto start met de versnelling in zijn achteruit, en daarna schakel wat ik wil geen problemen heb!!!!!!!!! :S
raar maar vaag..........kan het dan nog steeds aan dat balletje liggen of is er nu iets anders aan de hand

:) of het aan het balletje ligt dat kan ik niet weten. wat mij is bijgebleven is dat het hele mechanisme een stukje was verschoven. KANNN zijn dat hij bij jou ook een beeeeetje is verschoven. of misschien je bak kaduuk.... ken ook natuurlijk

Fred
04-04-2005, 10:03

Je denkt de hele tijd al aan die kogel, maar heb je er wel eens bij stil gestaan dat slecht in de versnelling kunnen zetten óók aan de koppeling kan liggen??

Slijtage verkeerde afstelling etc etc

Zestienkleppen
07-04-2005, 11:46
kwam ik toevallig tegen, leuke foto van oud tegen nieuw. Zo ziet het er bij ongeveer ook uit: http://europeancarweb.com/projectcars/0102ec_projgti04.jpg

AZRAIL
07-04-2005, 12:56
yes man, thats the one. maar jah, golfzilla is de hele tijd gefocust op dat stukje, kan van alles zijn

Golfzilla
07-04-2005, 13:10
heb deze week helemaal 0,0 tijd, volgende week wat meer tijd, en zal de auto us omhoog zetten, misschien is een revisie van de schakelstangen niet verkeerd.

wat ze eerst ook in "wheeler dealers" hadden gedaan met die gti, dus ringen en bussen en boutjes etc etc, allemaal vervangen, scheen een revisie setje voor te koop te zijn.

zal het eens gaan onderzoeken volgende week, inmiddels zit er al een nieuwe koppelingskabel op, dit heeft wel iets geholpen maar niet veel.

als het in de bak zit dan is het toch niet te redden, tenminste een nieuwe bak erop zie ik niet zo zitten. zal volgende week us onder de auto kruipen en alles eens gaan demonteren/vervangen/schoonmaken.

AZRAIL
07-04-2005, 13:16
veel succes ermee. horen wel van je

Yorick
07-04-2005, 17:53
doe Kogel heb ik ook vervangen..werkt wonderen...

wat je ook kan doen als je vaak em in zn achteruit zet als je zn 1 wil hebben is ff met een verlengstuk een paar klappen op da plaatje geven bij je pook...dan moet je echt op je pook duwen daarna :biggrin: (zoals het hoort)

tis maar een tip voor de budget rijders onder ons :p (ik dus)

Golfzilla
07-04-2005, 18:06

waar heb je deze kogel gekocht, of waar heb je deze door vervangen?? want ik begreep dat deze niet meer worden geleverd....

wat je ook kan doen als je vaak em in zn achteruit zet als je zn 1 wil hebben.........

dit is niet het geval bij mij, dat plaatje is nog goed, ik moet mijn pook ook stevig indrukken wil ik de achteruit hebben het gaat er puur om dat ie tandjes-poetst als ik naar zijn achteruit schakel, en het is alleen bij deze versnelling

Yorick
07-04-2005, 18:18
ff voor de duidelijkheid!! welke kogel hebben we het..die in de motorruime of echt onder je pook?

heb alle 2 de kogels vervangen

onder de pook en bij de bak en al deze 2 kogels...heb ik gewoon gehaald bij de dealer waar ik destijds werkten
1 jaar geleden ofzoow

Golfzilla
07-04-2005, 21:05
welk blok en versnellingsbak heb je??

zal eens naar de dealert gaan, kijke wat ie te vertellen heeft daarover, nu wil ik het weten ook :D

Golfzilla
07-04-2005, 21:20
heb net ff op DE cd gekeken maar kan er niks over vinden, over die kogels en/of revisie setjes voor de schakelstangen, dan maar ff bij het magazijn gaan vragen morgen :S

Zestienkleppen
11-04-2005, 09:49
ff een ander antwoord op je vraag:
http://techtonicstuning.com/images/parts/798.220.jpg
Dit is een revisiesetje met schakelwegverkorting voor 110$ van hiero (www.techtonicstuning.com). Helaas in Amerika, dus hoge verzendkosten. Wie weet of zoiets ook in Europa te verkrijgen is?

Marco
12-04-2005, 21:12

wat je ook kan doen als je vaak em in zn achteruit zet als je zn 1 wil hebben is ff met een verlengstuk een paar klappen op da plaatje geven bij je pook...dan moet je echt op je pook duwen daarna :biggrin: (zoals het hoort)

tis maar een tip voor de budget rijders onder ons :p (ik dus)

Je kunt ook voor eurootje of 5 een nieuw plaatje kopen, net zo makkelijk

Yorick
12-04-2005, 21:18
:redface: ZUCHT :redface: