View Full Version : accu achterin
MM Designs MK1
03-01-2012, 21:32
hallo,
ik wil graag mijn accu achterin zetten.
zijn er mensen die hier fotos van hebben zodat ik wat ideeen
op kan doen qua bevesteging enzo?
`mvg michel :cool:
je kan hier standaard bakken voor kopen die je op de bodem vast kan zetten.
Of een stalen bak verdiept in je auto lassen.
Wat voor kabel ga je gebruiken ( dikte)?
paar aandachtspuntjes..
let wel op dat het gevaarlijk kan zijn de accu in het interieur te plaatsen ivm de gassen die een normale accu afscheid.en het evt lekken van de accu..
het beste daarvoor is een gelaccu, en ook daar is het het beste om die in een bekisting te plaatsen zodat hij gescheiden is van interieur..
en zet hem iig goed vast, zodat hij bij een aanrijding geen projectiel word wat naar voren vliegt.
kabels moeten dik genoeg zijn en goed geisoleerd.
succes
Herm Schreurs
05-01-2012, 13:16
En monteer vooral een zekering achter zo dicht mogelijk bij de accu, zo heb je de kabel die naar voor loopt helemaal afgezekerd. Ik gebruik daarvoor een MEGAfuse van Littlefuse.
Zorg ook voor voldoende dikke kabel met professionele perskabelschoenen om resistieve verbindingen te voorkomen. 200A is niet nix!
Wat is dik genoeg? wanneer ik het bereken zou ik op 50mm2 komen, kan dat kloppen?
MauSeR35
06-01-2012, 12:37
Een (E&I) collega van me heeft het eens uitgerekend voor me en die kwam voor een kabel van ongeveer (max)5m lengte uit op 50 of 70mm2 dus dat kan best kloppen denk ik. Is natuurlijk een beetje afhankelijk van hoe lang je het zwaar belast maar ik denk dat je met 50 wel weg komt want de zwaarste belasting is denk ik met starten alleen.
jetta mk1 '82
06-01-2012, 15:56
benzine en diesel is ook wel interessant om te vermelden (gloeien)
MauSeR35
09-01-2012, 17:09
Dat wel, maar ik ging uit van benzine eigenlijk, gezien het onderschrift.
berekening die hij gemaakt had was ook voor een 16V starter.
Ben zelf al meer dan een jaar op zoek naar een legerkistje (metaal) oid om de accu in te plaatsen. Maar het meeste wat ik tegenkom is veel te klein of veel te groot.
Zo'n bak zoals ze bij bijv. Biesheuvel verkopen vind ik persoonlijk iets te nieuwerwets voor mn auto van '84. Iemand nog ideeën voor een leuk kistje?
Hannibal65
09-01-2012, 20:56
je kan hier standaard bakken voor kopen die je op de bodem vast kan zetten.
Of een stalen bak verdiept in je auto lassen.
Wat voor kabel ga je gebruiken ( dikte)?
Die stalen bakken, waar vind ik zoiets dan?
Jan-Jelle
09-01-2012, 21:01
Ben zelf al meer dan een jaar op zoek naar een legerkistje (metaal) oid om de accu in te plaatsen. Maar het meeste wat ik tegenkom is veel te klein of veel te groot.
Zo'n bak zoals ze bij bijv. Biesheuvel verkopen vind ik persoonlijk iets te nieuwerwets voor mn auto van '84. Iemand nog ideeën voor een leuk kistje?
Zo'n nieuw kistje en daar iets omheen timmeren bijvoorbeeld. Of zo'n nieuw kistje in kleur van je auto spuiten...
knarfmk1
09-01-2012, 22:10
Die stalen bakken, waar vind ik zoiets dan?
zelf maken:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/6/9/DSC_0238_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/6/9/DSC_0243_original.jpg
Sven-GTI
15-01-2013, 12:47
Even een oud topic weer omhoog schoppen :D
Ik zit eraan te denken om mijn accu ook achterin de auto te plaatsen, voornamelijk vanwege ruimte onder de motorkap.
Nu staat hier wel beschreven wat voor kabels etc. Maar....
Waar trekken jullie die kabels doorheen? Door de goot/dorpel (waar origineel ook kabels doorheen lopen)
Gaat trouwens om een MK3. Want ik weet niet of die dikke kabels kunnen zorgen voor storing over je audio? Omdat je versterker kabels ook altijd gescheiden liggen door 2 goten.
Graag wat info hierover :D
Audi1981
15-01-2013, 13:48
Volgensmij kan je in Herm z'n bouwdraad zien dat ze gebeugeld tegen de dorpel zitten, met naast hem een kill-switch ;)
Sven-GTI
15-01-2013, 15:40
Ja ik wilde er sowieso een zo'n grote massa-schakelaar tussen zetten.
Zo'n ding:
http://www.mobilenergy.nl/images/massaschakelaar.jpg
Ik zal het topic van Herm eens gaan doorspitten dan :D
Ga ik dan ook maar eens doen en dit is zeker ook een goede tip
En monteer vooral een zekering achter zo dicht mogelijk bij de accu, zo heb je de kabel die naar voor loopt helemaal afgezekerd. Ik gebruik daarvoor een MEGAfuse van Littlefuse.
Zorg ook voor voldoende dikke kabel met professionele perskabelschoenen om resistieve verbindingen te voorkomen. 200A is niet nix!
:thumbup:
Audi1981
15-01-2013, 16:36
Da's een goed idee, maar houd altijd in je achterhoofd dat ondanks dat het maar 12V is en je de polen zo vast kan pakken;
RESPECT voor electriciteit!
Voor je het weet vallen er gaten in je kas of heb je fik!
Idd de 12V is niet gevaarlijk zo lang de ampère niet al te hoog is :D
Is bij toeval dat ik dit topic zag heb de accu bak voor in de MK1 verwijderd en hier staan toch meerdere goede tips waar ik zelf niet aan gedacht had ;)
Meeste spullen die je nodig bent kun e zo uit een e30 320-323-325-327 sleutelen.
Ligt de accu achterin en word in duitsland vaak gebruikt..
Sven-GTI
15-01-2013, 16:57
Kabels, zekering etc is geen probleem.
Heb altijd in de vrachtwagens gewerkt, ombouwen van afzetsystemen en kranen. Dus dikke kabels aanleggen en zekeren komt zeker wel goed! :thumbup:
Alleen daar had je alle ruimte om iets weg te werken.
Bij de auto kan het eigenlijk alleen door 1 van de 2 goten links of recht. Alleen weet niet of je door zo'n dikke kabel (en veel spanning erdoorheen) stoorsignalen krijgt op je muziek, aangezien speaker kabels en van de versterker etc ook door die goten lopen.
Sven-GTI
15-01-2013, 16:58
Mag het trouwens volgens de apk/wet wel? (hij moet natuurlijk wel vast staan, logisch) maar moet hij niet afgesloten zitten / geventileerd zijn? Want dat is bij bmw wel altijd het geval.
Of is dat bij nieuwere accu's niet meer nodig.
Meeste spullen die je nodig bent kun e zo uit een e30 320-323-325-327 sleutelen.
Ligt de accu achterin en word in duitsland vaak gebruikt..
:thumbup:
Mag het trouwens volgens de apk/wet wel? (hij moet natuurlijk wel vast staan, logisch) maar moet hij niet afgesloten zitten / geventileerd zijn? Want dat is bij bmw wel altijd het geval.
Of is dat bij nieuwere accu's niet meer nodig.
Volgens mij is dit idd bij die gesloten accu's van tegenwoordig geen probleem
Ja ik wilde er sowieso een zo'n grote massa-schakelaar tussen zetten.
Zo'n ding:
http://www.mobilenergy.nl/images/massaschakelaar.jpg
Ik zal het topic van Herm eens gaan doorspitten dan :D
Massa schakelaar ? komt deze dan tussen de massa kabel ?
En hoe hebben jullie het aangesloten dikke + kabel van achter naar de startmotor.
En dan van de start motor terug naar binnen voor de rest ?
En wat doe je met de min ook naar voren toe ? of gaat tie achter op de body ?
hoofdschakelaar op de plus draad. Massa heb ik achterin op een ex-gordelpunt vastgezet.
Ikzelf heb 1 dikke plus van de startmotor naar de accu gelegd.
De rest heb ik hier ook bijgezet inderdaad.
Sven-GTI
23-04-2013, 12:29
Ik wil komend weekend denk eindelijk eens beginnen aan de accu achterin bouwen :thumbup:
Ben ook al aan het verzamelen de zekering direct achter de accu heb ik bij Herm gekocht.
(Megafuse van merk Littlefuse) van zo'n 200A) :D
http://s1.postimg.org/in9hsh2gf/298900.jpg (http://postimage.org/)
Vandaag op de sloop geweest en bij de BMW's gekeken maar alles was al weg of af gesneden.
Heb nu wel gezien dat het idd een dikke vette kabel is :D
Aan gezien ik origineel een automaat had had ik ook de korte kabel niet dynamo ---> accu deze heb ik nu ook gepakt.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/1/7/7/DSC_0366Large.JPG
Iemand nog foto's van het verlengen van de kabels en het wegwerken ervan?
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.