View Full Version : Achteruitverwarming doet het niet, wat kapot?
jorg-maashees
02-05-2012, 20:35
Beste mede forumers,
Zoals de titel zegt, doet mijn acteruitverwarming het niet.
De zekering en de schakelaar zijn goed, wat kan het nog meer zijn?
Alvast vriendelijk bedankt :thumbup:
meet je wel 12v op de achterruit bij de stekkers l en r ?
Of je moet de weerstand eens meten op de achterruit.
eerst 12V moeten, als die niet aankomt, bovenaan je kofferdeksel lopen de electrische draden door een slurfje. daar zal ene kapot zijn (had ik daar ook).
als er wel 12V op komt, is je achteruit kapot
Erik Baas
03-05-2012, 15:37
Meet ook de spanning op de mindraad van de achterruitverwarming: als die niet nul is, is de aardverbinding onderbroken. Zorg wel dat je meter aan een _goed_ massapunt ligt !
PS.: Schakelaar aan én contact aan, uiteraard... ;)
ronaroot
03-05-2012, 15:41
is je achteruit kapot
Ik zit met een vergelijkbaar verhaal, stel dat het echt de ruit zelf is.
Door bijvoorbeeld de verbinding op de ruit, is dit nog te herstellen ? solderen :confused:
Of kom je echt de ruit te wisselen ?
Erik Baas
03-05-2012, 15:51
Nee, solderen is onmogelijk. Wat wel kan is de breuk(en) opzoeken en die overbruggen met een druppeltje elektrisch geleidende lijm. Ik heb daar vroeger goede resultaten mee bereikt.
Als de draad losgegaan is van een van de brede strips moet je die eerst vastzetten (superlijm?), en na droging rondom insmeren met geleidende lijm. Dunne laagjes en tussendoor laten drogen, denk ik: dat heb ik zelf nog niet bij de hand gehad.
Audi1981
03-05-2012, 15:54
Klikkerdeklik! (http://www.loctite.nl/cps/rde/xchg/SID-B2C67B9A-DAFCF524/henkel_bed/hs.xsl/full-product-list-loctite-5281.htm?iname=Loctite+3863+-+Circuit%2B&countryCode=bed&BU=industrial&parentredDotUID=productfinder&redDotUID=000001FZNL)
ronaroot
04-05-2012, 07:12
Klikkerdeklik! (http://www.loctite.nl/cps/rde/xchg/SID-B2C67B9A-DAFCF524/henkel_bed/hs.xsl/full-product-list-loctite-5281.htm?iname=Loctite+3863+-+Circuit%2B&countryCode=bed&BU=industrial&parentredDotUID=productfinder&redDotUID=000001FZNL)
Dat ziet er wel uit als DE oplossing :thumbup:
Ik ga het meteen bestellen, thanks voor de info ;)
Erik Baas
04-05-2012, 13:19
Ik denk dat je lokale autoshop of -onderdelenhandelaar het ook wel in voorraad heeft.
ronaroot
04-05-2012, 13:32
Ik denk dat je lokale autoshop of -onderdelenhandelaar het ook wel in voorraad heeft.
op m'n werk zijn we dealer van Loctite, heb dus meteen een bestelling geplaatst :D
jorg-maashees
04-05-2012, 20:04
De mijne is gemaakt. De kabel was bij de doorvoor naar het dak kapot. Even een paar van die knijp sokjes ertussen en het werkt weer. Meteen maar even de ruitenwisser plat gegooid :thumbup:
goed dat dat ook opgelost is. maar t gaat nog terugkomen.
bij de mijne ging de nr plaat verlichting niet meer, ruitenwisser stopte er ineens mee, achteruitverwarming ging allang nietmeer ...
heb ook die hele rommel uit elkaar gesloopt en kapotte kabel gevonden. die aan elkaar gezet en de volgende kabel beginnen herstellen.
na tijdje solderen ineens gemerkt dat het al aan elkaar gezette kabels waren. die hele boom was in het dak en halfweg de klep af geknipt en nieuwe stukken draad tussen gezet, en die waren dus alweer door.
de volgende keer dat ik die open haal, steek ik er heel flexibele draad in van een aanhangwagenkabel
VW-Smeetske-VW
05-05-2012, 10:34
Of je moet de weerstand eens meten op de achterruit.
moet je wel weten welke weerstand de achterruit verwarming moet hebben...
en voor weerstand te meten , moet je de desbetreffende verbruiker uit het stroomcerquit halen , niet zo makkelijk dus als het om een achterruit gaat
mark89769
06-05-2012, 15:11
moet je wel weten welke weerstand de achterruit verwarming moet hebben...
en voor weerstand te meten , moet je de desbetreffende verbruiker uit het stroomcerquit halen , niet zo makkelijk dus als het om een achterruit gaat
Is heel makkelijk gewoon de stekkers los trekken op de achteruit :)
idd, en als je geen weerstand meet, dus geen doorgang. Weet je dat hij onderbroken is. En dus stuk is.
Erik Baas
07-05-2012, 17:47
idd, en als je geen weerstand meet, dus geen doorgang. Weet je dat hij onderbroken is. En dus stuk is.
Maar nog steeds niet _waar_ hij stuk is, dus kun je 'm ook niet repareren, met bv. geleidende lijm. Je kunt beter op verschillende plekken op de "draden" de _spanning_ meten (tov. een _goede_ massa!), dan vind je de breuk(en) vanzelf.
En plekken die alleen maar slecht zijn zie je heel snel als je de a.verw. aanzet terwijl de ruit van binnen flink beslagen is; ze worden dan heel snel droog. Even markeren met een viltstift, en als de ruit helemaal droog is een drupje geleidende lijm er op.
Dat snap ik ook, dat je het dan nog niet vind. Maar zo merk je wel snel genoeg of er iets met de draden zelf in de ruit aan de hand is.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.