Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   vreemd resonerend geluid (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=55669)

Edward 03-06-2009 20:10

dees dus. ziet er solide uit. nu ff uitvogelen hoe t werkt.

hoe zit de naaf in het lager vast? conisch? ook persen?

RubenD 03-06-2009 20:15

De naaf zit gewoon vast met een perspassing, voor zover ik weet.

Maar kan ook zijn dat deze geen perpassing heeft en er gewoon uit te halen is, als de centrale moer van de aandrijfas los is gehaal en de aandrijfas is verwijderd.

Ik ga er zondag achter komen, ik heb net een 20tons pers opgehaald (kan ik ook alle rubbers van de draagarmen mee vervangen).

Succes met het klussen ;)

martiepartie 03-06-2009 20:20

voorwiellager zit geperst.

Edward 03-06-2009 20:20

merci, we gaan t zien

Edward 03-06-2009 20:22

Quote:
Originally Posted by martiepartie
voorwiellager zit geperst.

wiellager gaan we er met deze tools uitkrijgen.

martiepartie 03-06-2009 20:33

ziet er leuk uit zo'n setje. Scheelt idd een hoop werk. Hoe krijg je het nieuwe lager er in? Tool omdraaien en vanaf de andere kant er in trekken?

golf1-gtd 03-06-2009 21:24

Denk niet dat je zoveel kracht kunt zetten met dat setje maar we gaan het zien even afwachten!!

Edward 04-06-2009 06:03

ga een how-to maken....als het lukt he :)

Marcski 05-06-2009 10:17

Wiellager zit óf tussen 2 grote circlips, óf tussen een circlip en een stootrand

Naaf zit met perspassing in het wiellager, maar waarschijnlijk trek je het lager uit elkaar en hoef je alleen een half glijvlak van de naaf af te tikken met een schroevendraaier

Quote:
Originally Posted by martiepartie
ziet er leuk uit zo'n setje. Scheelt idd een hoop werk. Hoe krijg je het nieuwe lager er in? Tool omdraaien en vanaf de andere kant er in trekken?

yup, grotere bus gebruiken tegen het fusee en je trekt hem er zo in

Ed, deze volgorde gebruiken;

naaf uit wiellager trekken (wiellager trek je altijd uit elkaar, geeft niet)
rest van wiellager uit fusee trekken

naaf in nieuwe wiellager persen (makkelijkste is oude binnenglijvlak tegen nieuw wiellager aanzetten en daar de druk op uitoefenen, dan blijft het nieuwe wiellager heel)
wiellager en naaf in fusee trekken

anders "sloop" je je nieuwe wiellager bij monteren naaf, als deze al in het fusee zit.

1982kameiX1 05-06-2009 10:57

Ben ik nou gek, of heb je voor je voorwiellager helemaal geen pers nodig?

(tenzij je schijven voor hebt, dan dus...)

Edward 05-06-2009 19:12

en je hebt al snel schijven aan de voorzijde....

maar goed, klusje is halverwege. de zooi ligt los, naven eruit, lagers eruit, fusees los gekregen. Wel apart dat de linker spoorstang en de stuurkogel geklonken waren, niet geschroefd. Fusee kogels genageld ook....

ene naaf PURE ellende om eruit te krijgen. 4 doppen gesloopt. andere naaf viel er bijna uit (bij wijze van spreken). Morgen lagers en naven met de post hoop ik, dan kan het er weer op. Al met al een leuke ervaring rijker.

kan wel een how-to maken maar het moet eerst uit elkaar, dan weer in elkaar. beetje uitlijnen aan het einde....eigenlijk een beetje een vrijdag middag kutklus.

Ik heb een lager trekker setje dus als iemand zijn lager wil wisselen moet ie ff naar hoofddorp komen, dan trek ik hem er wel uit......

marc, goede tip van naaf in lager persen en dat zaakie in fusee persen.
Thanx.

Greetz

RubenD 05-06-2009 23:34

Moet je er alleen ff aan denken dat de circlip er nog wel weer in moet...

Wat Mark zei, als je de naaf in het nieuwe lager gaat persen doe het dan als volgt:

Als een spiesje maken.

Eerst het draadeind in je hand nemen.
Daarna de naaf er opschuiven, tegen de aanslag aan.
Vervolgens het draadeind door de het nieuwe lager (wat al in het fusee geperst zit) steken.
Nu kan het oude binnenhuis (van het oude lager dus!) op het draadeind geschoven worden

Tot slot kan er weer een dop op (of moer, of wat er ook bij die set zit). Daarna kun je de naaf er in gaan persen.

Hopelijk zit het mij zondag iets meer mee ;)

Edward 06-06-2009 07:02

enige probleem zal dan worden dat er 2 circlips gemonteerd zijn, links en rechts van t lager. De eerste moet geen probleem zijn, bij de tweede (als je de naaf al in het nieuwe lager perst) kom je niet meer in de positie om die tweede circlip te monteren.

bij het verwijderen van de rechter naaf mislukte het ook, lager ging stuk en naaf bleef in het fusee hangen, half in de lager en de tweede circlip. Toen moesten we die circlip er nog tussen uit prutsen met minder dan 1 cm speling. Op die manier weer monteren is in mijn ogen geen optie.

maar we gaan het zien, ik ga vandaag onder de brievenbus hangen en als een speer aan het werk. Ik neem de tips en tricks mee het veld in.

bedankt allen!

Edward 06-06-2009 07:04

trouwens,

marc zegt eerst naaf in lager, dan in fusee persen

Ruben zegt eerst lager in fusee en dan de naaf er in

kep 2 wielen dus kan kijken welke makkelijkst is....

golf mkII 16v 06-06-2009 07:40

Lager eerst in de fusee,dan de naaf
Als je het andersom doet zet je druk opt lager[binnenste kooi] om hem in de fusee te persen

Edward 06-06-2009 08:24

check!

Edward 06-06-2009 16:32

zaak zit er weer onder, loopt als een tiet.

bedankt voor de info.

-x-

Edward 02-07-2009 06:09

en dit verhaal krijgt nog een heel erg leuke wending.....foto's volgen

martiepartie 02-07-2009 07:58

Mooi dat zo'n setje goed werkt.:thumbup: Las net al wat het vervolg was, dat is gelukkig nog beperkt gebleven.. Stel je voor dat je een kuil in de snelweg was tegengekomen.....

All times are GMT +1. The time now is 00:33.