![]() |
HELP!!! ik krijg mijn 1.9td niet op tijd!
He allemaal
Ik heb een probleempje met het ombouwen van een motor. Ik zal ff uitleggen wat ik heb gedaan en wat het probleem is.. Mijn 1.6td is stuk gelopen (caddy mk1) nu heb ik een 1.9td (ik vermoed aaz) deze komt uit een passat en is later ingebouwd.. nu heb ik zo'n beetje alles van de 1.6td op het 1.9td blok gebouwd.. (olieaanzuig, carter, turbo, inlaat) en dus ook het vliegwiel met koppeling. De distributieriem is er af geweest, dus die heb ik weer terug gezet zoals het hoort.. het merkje op het vliegwiel kom precies overeen met de stand van de nokkenas. (Ik heb dit veel vaker gedaan en weet wel zo'n beetje hoe ik de distributie op tijd zet), maar nu wil de motor niet volledig ronddraaien.. ik heb het idee dat een klep in de 4e cilinder de zuiger raakt... Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn gegaan?? Of hoe ik kan testen dat de 1e zuiger omhoog staat zonder naar tekentjes te kijken. |
Quote:
De verstuiver van cilinder 1 eruit draaien. Ik heb het idee dat je krukas tov je nokkenas een halve werkslag verkeerd staat (360 graden verkeerd dus, 720 is volledige werkslag). |
O ja.. dat heb ik nog niet geprobeert inderdaad!
Maar als ik er een verstuiver uit haal, dan zit ik toch nog niet in de cilinders, maar in de brandstof kamer?? |
Je kan via de voorverbrandingskamer op de zuiger komen.
|
Quote:
Dit heeft helaas niet gewerkt.. het is zelfs zo dat hij niet helemaal rond gaat met de nokkenas geligt... en de klepjes sluiten wel allemaal.. mischien iets in het onderblok? Heeft iemand nog enig idee wat er mis kan zijn?? |
Hoe was het blok voor je hem kocht?
Niet dat je een kapotte motor aan het ombouwen bent :eek: |
Quote:
ik heb hem als goed gekocht.. maarja heb hem niet horen lopen.. alles ziet er wel goed en netjes uit verder.. |
Als je de nokkenas eruit haalt en een klep is krom dan draait hij ook niet rond.
Een cilinder lektest zou je kunnen doen als de nokkenas eruit is om te kijken of er geen klep krom is. of de kop eraf pakken en het controleren. Er zijn zo geen andere dingen die er voor kunnen zorgen dat hij niet rond wil draaien, tenzij er meer in het onderblok kapot is. Pak een Viktor Reinz koppakking en bouten als je hem weer in elkaar bouwt. |
Quote:
enig idee waar ik deze kan bestellen? |
Let wel, als de kleppen niet meer de nieuwste zijn, kunnen ze een beetje lekken, omdat ze niet perfect opde klepzittingen aanliggen :)
|
Voor zover ik kan zien door de in en uitlaat poorten. Gaan alle klepjes mooi dicht :s
|
Heb het govonden.. de drijfstang raakt de flens van de olieaanzuigpijpje... :s
|
Heel goed! hoe zou dat kunnen? verkeerd pijpje of zo?
Je ziet de kleppen idd "dicht zijn", maar met een onderdruktester zou je kunnen zien, als ze lekken. Zo heb ik ooit bij een motorrevisiebedrijf gewerkt. Bij het testen van net binnengekomen kop kun je bijvoorbeeld tot 0.7 (-0.3) bar afzuigen, en bij een kop met vers geslepen klepzittingen en kleppen tot wel 0.1 (-0.9) bar. daarbij sluit de klep zo goed puur door de zwaartekracht, de klepveren waren dan er afgebouwd. |
Nouja. Heb het pijpje uit de 1.6td gepakt en blijkbaar is die flens wat groter.. maar heb het met de fijl opgelost :)..
Ik zal vanavond wel even wat fotos plaatsen. |
Onder andere Brezan of via eBay Duitsland.
|
Dit was ook info die je niet had gedeelt. Mooi dat je het gevonden hebt
|
Hier de fotos.. in het midden van de foto is te zien hoe de drijfstand de fles van de oliepomp raakt
![]() ![]() en hier de oplossing ![]() |
Nou.. heb een nieuw probleem...
Alles is netjes in gebouwd en aangesloten. Nou was het moment om te starten.. met veel gas geven kreeg ik hem aan, maar bleef niet stationair lopen.. Na wat afstellen aan de brandstof pomp had ik hem zover dat hij op zijn koude start (chocke) bleef lopen, maar hij bleef een btj dansen in toeren.. Ik denk dat ik alles wel heb gecontroleerd zoals. Gloeibougies vervangen, diesel leidingen gecontroleerd, diesel pomp op allerlij manieren geprobeert, maar ik kom er niet uit! Ik heb de verstuivers er nu uit om te controleren morgen, maar ik geloof niet dat dat het probleem is.. Hebben jullie nog een idee waar te zoeken? |
Heb je gereedschap om de pomp exact op tijd te zetten? 'n beetje gokken heeft geen nut ;)
|
Quote:
Nu wel.. :) |
Klopt het dat de plunjer (of hoe dat ding ook mag heten.. daar waar je de micrometer insteekt) 4 keer op en neer gaat in 1 360 graden rotatie?
|
De pomp en nokkenas draaien 1x rond op 2 krukas omwentelingen.
Dus even carterpan los en kijken wanneer de eerste zuiger (distributie zijde omhoog staat) bovenste dode punt. Dan de pomp blokkeren met pin en nokkenas met lineaal. Dan de riem erop en klaar. |
Quote:
ja zover was ik al.. hij loopt ook wel, maar niet goed.. er zit een verstelbare pullie op mijn brandstofpomp.. en deze heeft geen merktekens of gat voor een blokkeer pen. Er zitten wel verfstippen op, maar deze zijn oud en die vertrouw ik niet. maar nou had ik dus de pomp afgesteld op 0.95, maar er veranderde niet echt iets.. dus toen ben ik verder gegaa met "proberen" en na 10x de pomp een tandje te hebben verzet werd het beter.. toen ben ik nogmaals aan de slag gegaan met de micro meter en tot mijn verbazing zat hij niet ver van de 0.95 af.. dus vandaar mijn vraag of de plunjer 4 maal een slag maakt in 1 omwenteling van de pomp.. |
Als hij in de buurt van 0.95 staat dan zou hij regelmatig moeten lopen en ook goed.
Ja een pomp maakt in 360 graden 1 omwenteling en er zitten 4 nokken op de pomp van een 4 cilinder. Heeft de pomp vol gestaan met diesel tijdens het stil staan? Heb je de leidingen naar de verstuivers toe boven op de verstuivers ontlucht? Zit de uitlaat banjo op de retourleiding (waar ook de retour slangetjes van de verstuivers op uit komen) |
Quote:
of de pomp vol heeft gestaan weet ik niet.. maar hoelang zou de pomp zonder diesel mogen staan voor er schade kan ontstaan? Leidingen zijn juist ontlucht. en wat betrefd de retourleidingen zit dit ook goed.. Ik zal vanmiddag wel een fototje schieten van de huidige situatie. gr |
Quote:
Een pomp is zeeeeer gevoelig voor corrosie, die kan goed binnen een week zonder of met vochtige diesel (water in het diesel) beschadigen. Kijk het even aan, hij zou regelmatig moeten lopen als hij bijna op tijd staat. |
Nou hij staat op tijd.. ik heb voor de zekerheid alles nog een keer nagelopen een staat perfect.
Hij slaat nu wel wat makkelijker aan, maar op een gegeven moment begint hij zwaarder te lopen en scheid er dan mee uit.. Kortom.. het is nog steeds niet goed! Ik kwam er wel achter dat 1 verstuiver een beetje lekte., dus ik ga morgen nieuwe brandplaatjes bestellen, maar ik geloof niet dat dat het probleem is.. Ik ben er inmiddels wel een beetje klaar mee :( |
Dan krijgt hij geen diesel...
Of niet genoeg. Hij trekt de pomp leeg en stopt. Verstuivers gaan niet lekken door brandplaatjes. |
Quote:
-hmm okee.. dan zal ik morgen de leiding gaan na lopen.. heb er wel een pomp balletje tussen gezet om de diesel naar de pomp te pompen.. -hoe krijg ik de verstuivers dan dicht? |
Heb de verstuivers getest.. deze vernevelen goed en gaan bij 150 bar open..
Is het een idee om het diesel systeem te reinigen met een forte goedje? |
Hij doet t!!!!!! 😁
Heel erg bedankt voor het meedenken!! Geen idee wat het nou was.. heb de verstuivers nog maals getest, leidingen door gespoten, en alle slangen nog eens los en vast gedraait en een half uurtje op forte diesel conditioner laten draaien. Hij geeft wel even een pluimpje bij flink het gas in trappen.. zal wel zo horen denk ik.. |
Ai.. iets te vroeg gejuicht..
Stond net toch een paar keer stil.. het pompballetje stond vaccuum en zodra ik de aftap van het dieselfilter losdraaide hoorde je een zuigend geluid.. ik vermoed dat dat in het filter zit (deze ga ik morgen vernieuwen) of kan jet nog ergens anders aan liggen? |
hoi,probeer hem eens te laten lopen op een los brandstof tankje,dus gewoon de aanzuigleiding in een fles met diesel hangen (wel zorgen dat ie geen facuum kan kreeren) en eens kijken of die daar wel goed op loopt.als hij dan nog moeilijk loopt of afslaat bij gas geven kan dat ook zijn omdat de interne opvoer pomp (schottenpomp) van je pomp plakt door oxidatie,hij levert dan niet genoeg brandstof om het hoge druk gedeelte van de pomp te voorzien van de overdruk aan brandstof die nodig is om het hele zaakje te laten werken.
groet marcel |
Hij heeft een half op een apart tankje gedraait en dat deed hij prima..
En hij draaide ook zo'n 20 km op de normaal aangesloten manier. Maar hij trok het pompballetje vacuum, dus de opvoer gedeelte is wel goed lijkt mij.. Kan het nog met de retourleiding te maken hebben? |
retour zou nog een verkeerde banjo op kunnen zitten.daar hoort er een die wat een nauwe doorgang heeft waardoor de pomp een overdruk krijgt van binnen,er staat meestal ook out op.
maar als het pompballetje vacuum getrokken wordt denk ik eerder aan een verstopte aanvoer leiding.dus ergens tussen de tank en het balletje. greetz marcel |
Het was inderdaad een verstopte leiding.. en er huisde flink wat zooi in de tank.. deze is gespoeld en het motortje draait nu nog steeds goed..
|
mooi man!
|
All times are GMT +1. The time now is 20:26. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.