![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() He allemaal
Ik heb een probleempje met het ombouwen van een motor. Ik zal ff uitleggen wat ik heb gedaan en wat het probleem is.. Mijn 1.6td is stuk gelopen (caddy mk1) nu heb ik een 1.9td (ik vermoed aaz) deze komt uit een passat en is later ingebouwd.. nu heb ik zo'n beetje alles van de 1.6td op het 1.9td blok gebouwd.. (olieaanzuig, carter, turbo, inlaat) en dus ook het vliegwiel met koppeling. De distributieriem is er af geweest, dus die heb ik weer terug gezet zoals het hoort.. het merkje op het vliegwiel kom precies overeen met de stand van de nokkenas. (Ik heb dit veel vaker gedaan en weet wel zo'n beetje hoe ik de distributie op tijd zet), maar nu wil de motor niet volledig ronddraaien.. ik heb het idee dat een klep in de 4e cilinder de zuiger raakt... Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn gegaan?? Of hoe ik kan testen dat de 1e zuiger omhoog staat zonder naar tekentjes te kijken. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Quote:
De verstuiver van cilinder 1 eruit draaien. Ik heb het idee dat je krukas tov je nokkenas een halve werkslag verkeerd staat (360 graden verkeerd dus, 720 is volledige werkslag).
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#3
|
|||
|
|||
![]() O ja.. dat heb ik nog niet geprobeert inderdaad!
Maar als ik er een verstuiver uit haal, dan zit ik toch nog niet in de cilinders, maar in de brandstof kamer?? |
#4
|
||||
|
||||
![]() Je kan via de voorverbrandingskamer op de zuiger komen.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#5
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Dit heeft helaas niet gewerkt.. het is zelfs zo dat hij niet helemaal rond gaat met de nokkenas geligt... en de klepjes sluiten wel allemaal.. mischien iets in het onderblok? Heeft iemand nog enig idee wat er mis kan zijn?? |
#6
|
|||
|
|||
![]() Hoe was het blok voor je hem kocht?
Niet dat je een kapotte motor aan het ombouwen bent ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]() Quote:
ik heb hem als goed gekocht.. maarja heb hem niet horen lopen.. alles ziet er wel goed en netjes uit verder.. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Als je de nokkenas eruit haalt en een klep is krom dan draait hij ook niet rond.
Een cilinder lektest zou je kunnen doen als de nokkenas eruit is om te kijken of er geen klep krom is. of de kop eraf pakken en het controleren. Er zijn zo geen andere dingen die er voor kunnen zorgen dat hij niet rond wil draaien, tenzij er meer in het onderblok kapot is. Pak een Viktor Reinz koppakking en bouten als je hem weer in elkaar bouwt.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#9
|
|||
|
|||
![]() Quote:
enig idee waar ik deze kan bestellen? |
#10
|
|||
|
|||
![]() Let wel, als de kleppen niet meer de nieuwste zijn, kunnen ze een beetje lekken, omdat ze niet perfect opde klepzittingen aanliggen
![]() |
#11
|
|||
|
|||
![]() Voor zover ik kan zien door de in en uitlaat poorten. Gaan alle klepjes mooi dicht :s
|
#12
|
|||
|
|||
![]() Heb het govonden.. de drijfstang raakt de flens van de olieaanzuigpijpje... :s
|
#13
|
|||
|
|||
![]() Heel goed! hoe zou dat kunnen? verkeerd pijpje of zo?
Je ziet de kleppen idd "dicht zijn", maar met een onderdruktester zou je kunnen zien, als ze lekken. Zo heb ik ooit bij een motorrevisiebedrijf gewerkt. Bij het testen van net binnengekomen kop kun je bijvoorbeeld tot 0.7 (-0.3) bar afzuigen, en bij een kop met vers geslepen klepzittingen en kleppen tot wel 0.1 (-0.9) bar. daarbij sluit de klep zo goed puur door de zwaartekracht, de klepveren waren dan er afgebouwd. |
#14
|
|||
|
|||
![]() Nouja. Heb het pijpje uit de 1.6td gepakt en blijkbaar is die flens wat groter.. maar heb het met de fijl opgelost
![]() Ik zal vanavond wel even wat fotos plaatsen. |
#15
|
||||
|
||||
![]() Onder andere Brezan of via eBay Duitsland.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#16
|
||||
|
||||
![]() Dit was ook info die je niet had gedeelt. Mooi dat je het gevonden hebt
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#17
|
|||
|
|||
![]() Hier de fotos.. in het midden van de foto is te zien hoe de drijfstand de fles van de oliepomp raakt
![]() ![]() en hier de oplossing ![]() Last edited by aaarrie : 27-02-2014 at 20:20. |
#18
|
|||
|
|||
![]() Nou.. heb een nieuw probleem...
Alles is netjes in gebouwd en aangesloten. Nou was het moment om te starten.. met veel gas geven kreeg ik hem aan, maar bleef niet stationair lopen.. Na wat afstellen aan de brandstof pomp had ik hem zover dat hij op zijn koude start (chocke) bleef lopen, maar hij bleef een btj dansen in toeren.. Ik denk dat ik alles wel heb gecontroleerd zoals. Gloeibougies vervangen, diesel leidingen gecontroleerd, diesel pomp op allerlij manieren geprobeert, maar ik kom er niet uit! Ik heb de verstuivers er nu uit om te controleren morgen, maar ik geloof niet dat dat het probleem is.. Hebben jullie nog een idee waar te zoeken? |
#19
|
||||
|
||||
![]() Heb je gereedschap om de pomp exact op tijd te zetten? 'n beetje gokken heeft geen nut
![]()
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#20
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Nu wel.. ![]() |