Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23-02-2014, 19:36
aaarrie aaarrie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 179
Default HELP!!! ik krijg mijn 1.9td niet op tijd!

He allemaal

Ik heb een probleempje met het ombouwen van een motor.

Ik zal ff uitleggen wat ik heb gedaan en wat het probleem is..
Mijn 1.6td is stuk gelopen (caddy mk1) nu heb ik een 1.9td (ik vermoed aaz) deze komt uit een passat en is later ingebouwd.. nu heb ik zo'n beetje alles van de 1.6td op het 1.9td blok gebouwd.. (olieaanzuig, carter, turbo, inlaat) en dus ook het vliegwiel met koppeling.
De distributieriem is er af geweest, dus die heb ik weer terug gezet zoals het hoort.. het merkje op het vliegwiel kom precies overeen met de stand van de nokkenas. (Ik heb dit veel vaker gedaan en weet wel zo'n beetje hoe ik de distributie op tijd zet), maar nu wil de motor niet volledig ronddraaien.. ik heb het idee dat een klep in de 4e cilinder de zuiger raakt...

Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn gegaan??
Of hoe ik kan testen dat de 1e zuiger omhoog staat zonder naar tekentjes te kijken.
Reply With Quote
  #2  
Old 23-02-2014, 23:53
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Quote:
Originally Posted by aaarrie
Of hoe ik kan testen dat de 1e zuiger omhoog staat zonder naar tekentjes te kijken.

De verstuiver van cilinder 1 eruit draaien.

Ik heb het idee dat je krukas tov je nokkenas een halve werkslag verkeerd staat (360 graden verkeerd dus, 720 is volledige werkslag).
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #3  
Old 24-02-2014, 06:48
aaarrie aaarrie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 179
Default

O ja.. dat heb ik nog niet geprobeert inderdaad!

Maar als ik er een verstuiver uit haal, dan zit ik toch nog niet in de cilinders, maar in de brandstof kamer??
Reply With Quote
  #4  
Old 24-02-2014, 10:32
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Je kan via de voorverbrandingskamer op de zuiger komen.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #5  
Old 26-02-2014, 18:46
aaarrie aaarrie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 179
Default

Quote:
Originally Posted by Gijs
De verstuiver van cilinder 1 eruit draaien.

Ik heb het idee dat je krukas tov je nokkenas een halve werkslag verkeerd staat (360 graden verkeerd dus, 720 is volledige werkslag).


Dit heeft helaas niet gewerkt.. het is zelfs zo dat hij niet helemaal rond gaat met de nokkenas geligt... en de klepjes sluiten wel allemaal..

mischien iets in het onderblok?

Heeft iemand nog enig idee wat er mis kan zijn??
Reply With Quote
  #6  
Old 26-02-2014, 21:12
peter H peter H is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 51
Default

Hoe was het blok voor je hem kocht?
Niet dat je een kapotte motor aan het ombouwen bent
Reply With Quote
  #7  
Old 26-02-2014, 21:19
aaarrie aaarrie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 179
Default

Quote:
Originally Posted by peter H
Hoe was het blok voor je hem kocht?
Niet dat je een kapotte motor aan het ombouwen bent


ik heb hem als goed gekocht.. maarja heb hem niet horen lopen.. alles ziet er wel goed en netjes uit verder..
Reply With Quote
  #8  
Old 27-02-2014, 07:48
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Als je de nokkenas eruit haalt en een klep is krom dan draait hij ook niet rond.

Een cilinder lektest zou je kunnen doen als de nokkenas eruit is om te kijken of er geen klep krom is. of de kop eraf pakken en het controleren. Er zijn zo geen andere dingen die er voor kunnen zorgen dat hij niet rond wil draaien, tenzij er meer in het onderblok kapot is.

Pak een Viktor Reinz koppakking en bouten als je hem weer in elkaar bouwt.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #9  
Old 27-02-2014, 08:29
aaarrie aaarrie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 179
Default

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT

Pak een Viktor Reinz koppakking en bouten als je hem weer in elkaar bouwt.


enig idee waar ik deze kan bestellen?
Reply With Quote
  #10  
Old 27-02-2014, 08:35
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Let wel, als de kleppen niet meer de nieuwste zijn, kunnen ze een beetje lekken, omdat ze niet perfect opde klepzittingen aanliggen
Reply With Quote
  #11  
Old 27-02-2014, 09:07
aaarrie aaarrie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 179
Default

Voor zover ik kan zien door de in en uitlaat poorten. Gaan alle klepjes mooi dicht :s
Reply With Quote
  #12  
Old 27-02-2014, 10:29
aaarrie aaarrie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 179
Default

Heb het govonden.. de drijfstang raakt de flens van de olieaanzuigpijpje... :s
Reply With Quote
  #13  
Old 27-02-2014, 10:45
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Heel goed! hoe zou dat kunnen? verkeerd pijpje of zo?

Je ziet de kleppen idd "dicht zijn", maar met een onderdruktester zou je kunnen zien, als ze lekken. Zo heb ik ooit bij een motorrevisiebedrijf gewerkt. Bij het testen van net binnengekomen kop kun je bijvoorbeeld tot 0.7 (-0.3) bar afzuigen, en bij een kop met vers geslepen klepzittingen en kleppen tot wel 0.1 (-0.9) bar. daarbij sluit de klep zo goed puur door de zwaartekracht, de klepveren waren dan er afgebouwd.
Reply With Quote
  #14  
Old 27-02-2014, 11:32
aaarrie aaarrie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 179
Default

Nouja. Heb het pijpje uit de 1.6td gepakt en blijkbaar is die flens wat groter.. maar heb het met de fijl opgelost ..

Ik zal vanavond wel even wat fotos plaatsen.
Reply With Quote
  #15  
Old 27-02-2014, 13:45
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Onder andere Brezan of via eBay Duitsland.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #16  
Old 27-02-2014, 13:46
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Dit was ook info die je niet had gedeelt. Mooi dat je het gevonden hebt
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #17  
Old 27-02-2014, 20:09
aaarrie aaarrie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 179
Default

Hier de fotos.. in het midden van de foto is te zien hoe de drijfstand de fles van de oliepomp raakt








en hier de oplossing



Last edited by aaarrie : 27-02-2014 at 20:20.
Reply With Quote
  #18  
Old 02-03-2014, 20:04
aaarrie aaarrie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 179
Default

Nou.. heb een nieuw probleem...

Alles is netjes in gebouwd en aangesloten.

Nou was het moment om te starten.. met veel gas geven kreeg ik hem aan, maar bleef niet stationair lopen..

Na wat afstellen aan de brandstof pomp had ik hem zover dat hij op zijn koude start (chocke) bleef lopen, maar hij bleef een btj dansen in toeren..

Ik denk dat ik alles wel heb gecontroleerd zoals. Gloeibougies vervangen, diesel leidingen gecontroleerd, diesel pomp op allerlij manieren geprobeert, maar ik kom er niet uit!

Ik heb de verstuivers er nu uit om te controleren morgen, maar ik geloof niet dat dat het probleem is..

Hebben jullie nog een idee waar te zoeken?
Reply With Quote
  #19  
Old 03-03-2014, 12:31
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Heb je gereedschap om de pomp exact op tijd te zetten? 'n beetje gokken heeft geen nut
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #20  
Old 03-03-2014, 14:01
aaarrie aaarrie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 179
Default

Quote:
Originally Posted by Gijs
Heb je gereedschap om de pomp exact op tijd te zetten? 'n beetje gokken heeft geen nut


Nu wel..
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum