Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   1600 benzine turbo (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=13774)

jetta einser 19-09-2005 07:33

1600 benzine turbo
 
hey,

ik heb een 1600cc benzine blokje in mijn jetta 1 liggen.
ik heb nog een volledige gtd motor liggen, en ik wil men benzine blok ombouwen naar een 1.6 Turbo.

waar op te letten ?

compressie verlagen ?

andere carburateur (van welke motor ??) liefst met horizontale doorgang zodat deze te plaatsen is waar normaal bij een turbodieselblok de inlaatbuis zit.

een dikkere kop pakking plaatsen om men compressie te verlagen ?

een turbodrukmeter plaatsen want ik kan best niet boven 0.5 bar gaan.


dit is het wat ik zowat zelf heb uit gezocht, hebben jullie nog tips ?

vwmk2driver 19-09-2005 11:31

ik zou je onderblokkie op laten boren zodat de zuigers van de diesel daar weer inpassen.

endan moet je alleen even uit zoeken of dat de drijfstangen en krukas blijft zitten of dat je de diesel kruk as moet gebruiken.

jetta einser 19-09-2005 11:40

Quote:
Originally Posted by vwmk2driver
ik zou je onderblokkie op laten boren zodat de zuigers van de diesel daar weer inpassen.

endan moet je alleen even uit zoeken of dat de drijfstangen en krukas blijft zitten of dat je de diesel kruk as moet gebruiken.



kan ik niet beter diesel onderblok gebruiken dan ?

Stijn 19-09-2005 11:43

Hmmzz...je wilt compressie verlagen dus plaats je dieselzuigers die bedoeld zijn van compressies van 25:1 en meer....niet geniaal?

Turbo blokken bouwen is misschien wel het meest besproken verhaal op ieder forum, search even naar wat oude topics. Er komt in ieder geval veel bij kijken! Als je in een keer klaar wil zijn wat betreft blok dan neem een G60 als basis.

vwmk2driver 19-09-2005 11:46

uh ik weet zo niet of je benzine kop daar weer op past.
dat is een kwestie van proberen en ja je moet dan ook weer kijken voor de verbrandingsruimte van de kop.
verschil zit of de kop vlak is of er een bolling in zit.
je 1600 carb kop heeft een verbrandingsruimte in de kop . en die heeft dan vlakke zuigers
en je diesel weet ik niet

Gert 19-09-2005 11:50

Ik heb nog wel een g60 onderblok voor in de bingo eventueel

vwmk2driver 19-09-2005 11:51

punt is met een 2de hans onderblok moet je maar hopen dat de cilinders niet versleten zijn wat vaak het geval is.

het voordeel is als je je oude blok ombouwt en opboord dat je gelijk weer een verse cilinder hebt.
maaar dit is een kwestie van proberen en meten.

Gert 19-09-2005 11:54

Krukas van een G60 schijnt toch echt anders te zijn

jetta einser 19-09-2005 12:25

veel aanpassingen blijkbaar
:biggrin:


ik had gedacht om onderblok te behouden, een carb te zoeken met horizontale doorgang, zodat men mengsel door de turbo men blokje in gaat, de inlaatcollecteur en uitlaat past toch van men gtd blokje ?
die carb kan ik van eender elke auto nemen als die maar genoeg benzine kan geven... eventueel carb nemen van een moto ?
;)

mijne maat kent hiervan veel meer als ik, dus als ik nu en dan wat onzin verkoop zeg het maar !

steven16v 19-09-2005 12:30

Quote:
zodat men mengsel door de turbo men blokje in gaat


Heb weinig ervaring met turbo blokken. Maar dat klinkt mij toch wel een beetje vreemd in de oren.

vwmk2driver 19-09-2005 13:22

de carb en uitlaat zijn kleine dingen zou je meer druk maken om de compressie en onderblok en kop

jetta einser 19-09-2005 13:29

Quote:
Originally Posted by vwmk2driver
de carb en uitlaat zijn kleine dingen zou je meer druk maken om de compressie en onderblok en kop


dus mijn verhaaltje van het mengsel door de turbo te jagen is nog niet zo gek ?
compressie verlagen door middel van dikkere koppakking ?
onderblok kan dat niet hebben denk je ?
turbodruk op 0.5 bar houden ?

Black Devil 19-09-2005 14:46

we hebben t hier toch over een uitlaatgasturbo??

jetta einser 19-09-2005 14:59

Quote:
Originally Posted by Black Devil
we hebben t hier toch over een uitlaatgasturbo??



ja... en ?

die is uitlaatgasaangedreven

Black Devil 19-09-2005 15:17

Hoe wil jij dan het mengsel door de turbo het blok inkrijgen?

jetta einser 19-09-2005 15:20

Quote:
Originally Posted by Black Devil
Hoe wil jij dan het mengsel door de turbo het blok inkrijgen?


door de luchtinlaat

turbo heeft 2 kamers, de aandrijving door uitlaatgassen en de inlaat.

Maarten 19-09-2005 16:42

Je benzine/luchtmengsel door de turbo heen zuigen lijkt me geen goed idee...ik denkd at je dan meer een vlammenwerper krijgt dan dat er ook echt benzine je blok in gaat ;)

Ook is de turbo van de 1.6TD niet echt bruikbaar want die is gemaakt voor een dieselmotor met een heel andere flowmap dan nodig is voor je benzine, je hebt kans dat je turbo het snel begeeft of dat je motor er niet lekker mee zal lopen.

Het lijkt me een stuk makkelijk om beide blokken te verkopen en daar een G60 blok en bijpassende turbo voor te kopen :)

Stijn 19-09-2005 17:05

Kan wel, wordt veel gedaan hoor, icm met enorme dikke amerikaanse Holley carbs bijvoorbeeld, dus het idee is lang zo gek nog niet.

Allart-Ghetta 19-09-2005 17:17

Quote:
Originally Posted by Stijn
Hmmzz...je wilt compressie verlagen dus plaats je dieselzuigers die bedoeld zijn van compressies van 25:1 en meer....niet geniaal?

Turbo blokken bouwen is misschien wel het meest besproken verhaal op ieder forum, search even naar wat oude topics. Er komt in ieder geval veel bij kijken! Als je in een keer klaar wil zijn wat betreft blok dan neem een G60 als basis.


Ja EEN advies, begin er niet aan, of je moet 5K Euro over hebben minstens. :eek:

Allart-Ghetta 19-09-2005 17:18

Quote:
Originally Posted by Gert
Krukas van een G60 schijnt toch echt anders te zijn

Zelfde onderdeelnr. als 16V kruk

vwmk2driver 19-09-2005 22:26

je moet de lucht door de turbo drukken en dan na e turbo door je carb in je motor.

maar er komt toch een hoop bij kijken
ook eigenlijk omdat de turbo van en diesel is das ook vaak een nadeel.
ik zou dieselblok gewoon verkopen en als je een turbo motor wil bouwen dan een ander iets pakken of bijvoorbeeld een g60 met compressoorofzo ook leuk

jetta einser 20-09-2005 08:11

nog iemand ervaringen ?

is het totaal NIET te doen met men orgineel onderblok te gebruiken ?

vwmk2driver 20-09-2005 11:43

nou ik wil niet zeggen dat het niet lukt.
maar voor het geld wat je aan spandeerd om hem turbo klaar te maken
dus opboren honen.
dan alles nog laten monteren en zo net wat je zelf allemaal kan en niet.
boren en honen zit je vaak al snel op een bedrag tussen de 150 a 200 ex btw
en dan er niet van uit gaande dat je zuigers versleten zijn want die kosten ook zo 100 euro per stuk .
dan komen al je pakkingen er bij zit je de rond de 125 ex btw
+ de uren van de motor bouwer die nodig zijn om hem te maken bij hem is natuurlijk ook enig denk werk nodig om hem te maken dus dat komt er bij
kortom zit je dus snel op 400 incl btw.
en dan draaid hij nog lang niet komt er zeker nog wel zon 300 bij dus ja en kan je voor dat geld een goede g60 of iets kopen zou ik dat persoonlijk doen..

jetta einser 20-09-2005 12:00

Quote:
Originally Posted by vwmk2driver
nou ik wil niet zeggen dat het niet lukt.
maar voor het geld wat je aan spandeerd om hem turbo klaar te maken
dus opboren honen.
dan alles nog laten monteren en zo net wat je zelf allemaal kan en niet.
boren en honen zit je vaak al snel op een bedrag tussen de 150 a 200 ex btw
en dan er niet van uit gaande dat je zuigers versleten zijn want die kosten ook zo 100 euro per stuk .
dan komen al je pakkingen er bij zit je de rond de 125 ex btw
+ de uren van de motor bouwer die nodig zijn om hem te maken bij hem is natuurlijk ook enig denk werk nodig om hem te maken dus dat komt er bij
kortom zit je dus snel op 400 incl btw.
en dan draaid hij nog lang niet komt er zeker nog wel zon 300 bij dus ja en kan je voor dat geld een goede g60 of iets kopen zou ik dat persoonlijk doen..



het onderblok is in perfecte staat ! heeft nog niet zo veel km's achter de rug. kan ik dit niet klaar krijgen mét behoud van orgineel onderblok, zonder aanpassingen ?

vwmk2driver 20-09-2005 14:43

nee .

normaal is de compressie ongeveer 1 op 10 als je er bu een turbo op zet die koud 0.5 bar geeft kom je dus op 1 op 15 en dan krijg je daarna nog de compressie eind druk door de temperatuur enzo. kom je op 1 op 16.
ten eerst kan je motor dat al niet hebben en ten 2de kan je brandstof het niet hebben de benzine gaat dan al verbranden voor dat er een vonk van de ontsteking is.

dus onderblok moet zeker aan gepast worden. of je zuigers afvrezen alleen dit kan ook maar tot een bepaalde waarde anders kunnen er snel gaten in slaan enzo.

maar als je er niet zo heel veel verstand van heb zou ik er niet aan beginnen komt echt een hoop bij kijken zo wel aan technische kant als aan de geld kant

gr frank

jetta einser 20-09-2005 14:58

Quote:
Originally Posted by vwmk2driver
nee .

normaal is de compressie ongeveer 1 op 10 als je er bu een turbo op zet die koud 0.5 bar geeft kom je dus op 1 op 15 en dan krijg je daarna nog de compressie eind druk door de temperatuur enzo. kom je op 1 op 16.
ten eerst kan je motor dat al niet hebben en ten 2de kan je brandstof het niet hebben de benzine gaat dan al verbranden voor dat er een vonk van de ontsteking is.

dus onderblok moet zeker aan gepast worden. of je zuigers afvrezen alleen dit kan ook maar tot een bepaalde waarde anders kunnen er snel gaten in slaan enzo.

maar als je er niet zo heel veel verstand van heb zou ik er niet aan beginnen komt echt een hoop bij kijken zo wel aan technische kant als aan de geld kant

gr frank



ik heb je even op messenger toe gevoegd... als je even tijd zou hebben.

en compressie verlagen door middel van dikkere kop pakking ?
werken met intercooler om die temp te laten zakken ?

vwmk2driver 20-09-2005 16:33

intercooller is weer bepaalent voor de koeling van de lucht zodat de totale cilinder vulling hoger word.

maar totale eind compressie bedoel ik mee de druk die al door de turbo in de cilinder heerst + plus het mengsel+de temperatuur van de verbranding+compressie druk

serge pot 21-09-2005 11:20

1.6 compressie verlagen is een 1.8 8v kop plaatsen turbo op 1 bar .
inlaatspruitstuk van 1.8 gti plaatsen .koelwater kanaal in kop afdichten(carb kop)
voor de turbo zou ik een enkele 40mm keihin cv carb plaatsen ,meet hoofdsproeier op 220 .
nokkenas die van een gti of een 268 sportnok .
houd wel rekening met een turbo en carburateur gat als je carb voor de turbo zit


All times are GMT +1. The time now is 04:08.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.