Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Elektrisch schema radio (geheugen valt weg) (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=139730)

diskonaut 03-02-2017 11:03

Elektrisch schema radio (geheugen valt weg)
 
Iemand die hier een schema van heeft zodat ik kan achterhalen wat ik moet doen voor mijn radio.

Deze onthoudt zijn posten dus niet als ik het contact afzet.

Ik zit met een rode en gele draad.

Ik zou een constante plus en een geschakelde plus moeten hebben.

Alvast bedankt

DenJenMel 03-02-2017 11:43

Rode en gele draad wisselen... Dus rood op geel doen en andersom, je kunt ze zo om prikken

diskonaut 03-02-2017 12:36

Heb ik gedaan maar doet de radio niks.
Als ik de rode en de gele samen op de gele zet gaat de radio wel maar onthoudt niks

Joey96 03-02-2017 15:38

Dan mist je auto de constante 12volt aansluiting
Zekering kapot?
Ergens draadbreuk?

golf mkII 16v 03-02-2017 18:03

vanaf zekeringkast een geschakelde plus
vanaf accu constante plus
dan moet het werken
of als er een radio voorbereide stekker ligt rood en geel op de plus

diskonaut 05-02-2017 14:11

Ik heb een constante spanning vanaf de batterij (Rode) en een geschakelde via contact (Gele).

Vanaf de radio heb ik ook een Rode & Gele op de stekker zitten.

Als ik de rode en gele van de radio op de gele (geschakelde) plaats gaat de radio maar geheugen niet.

golf mkII 16v 05-02-2017 14:29

Rode van de radio is constante plus. Dus vanaf accu stroom erop

Joey96 05-02-2017 14:32

Je moet rood van de radio op geel van de auto aansluiten
Je moet geel van de radio op rood aansluiten

diskonaut 06-02-2017 17:19

Probleem is dat ik dit doe maar dit lukt niet. Radio doet niks.

Ik meet tot op de stekker van de radio zelfs mijn 12V (constante) en 12V (geschakelde) dus deze komen binnen.

Jeff 06-02-2017 19:09

Radio stuk

diskonaut 06-02-2017 20:17

Ja maar als ik de rode en de gele van de radio samen zet op de gele van de auto (geschakelde) dan gaat de radio wel.

Dat is juist het vreemde. Zou er een functie in de radio zitten of kan ik ergens in de radio iets meten?

ewcaddymk1 06-02-2017 21:13

Beide op de constante plus en zelf de radio uit doen

Joey96 06-02-2017 23:50

Radio kapot

Erik Baas 07-02-2017 00:26

Quote:
Originally Posted by Jeff
Radio stuk
Quote:
Originally Posted by Joey96
Radio kapot
Fijn dat de experts het eens zijn... ;-)

Geef eens merk en type, misschien kan ik een schema vinden.

fcapri 07-02-2017 10:44

Quote:
Originally Posted by diskonaut
Heb ik gedaan maar doet de radio niks.
Als ik de rode en de gele samen op de gele zet gaat de radio wel maar onthoudt niks

Quote:
Originally Posted by diskonaut
Ik heb een constante spanning vanaf de batterij (Rode) en een geschakelde via contact (Gele).
Vanaf de radio heb ik ook een Rode & Gele op de stekker zitten.
Als ik de rode en gele van de radio op de gele (geschakelde) plaats gaat de radio maar geheugen niet.

Quote:
Originally Posted by diskonaut
Probleem is dat ik dit doe maar dit lukt niet. Radio doet niks. Ik meet tot op de stekker van de radio zelfs mijn 12V (constante) en 12V (geschakelde) dus deze komen binnen.


dat klopt dus niet. als je de rode en gele van de radio samen hangt op de gele van de auto, werkt de radio maar onthoud niks.
op zowel rode als gele van de auto staat 12V, maar als je rood aan geel, en geel aan rood hangt, doet de radio niks. 12V is 12V, die radio weet niet of die via het contact of rechtstreeks komt. in beide gevallen MOET de radio het gewoon doen of ze nu samen aan de gele hangen, of elk op een draadje.

neem eens een 12V gloeilampje en hang die eens tussen de gele van de auto en massa,
doe dan hetzelfde eens tussen rode en massa.
iets zegt mij dat het lampje tussen rood en massa niet zal branden (contactslot probleem, 12V MEET je multimeter wel, maar er kan geen stroom door door een slecht contact).

zet je het contact trouwens aan, of steek je enkel de sleutel in het contact? rond je contactslot zit namelijk zo een ring. zolang er een sleutel in zit, blijft je radio spelen. bij mij is die ring kapot en werkt de radio enkel als ik het contactslot zelf doordraai

diskonaut 07-02-2017 17:15

Quote:
Originally Posted by fcapri

neem eens een 12V gloeilampje en hang die eens tussen de gele van de auto en massa,
doe dan hetzelfde eens tussen rode en massa.
iets zegt mij dat het lampje tussen rood en massa niet zal branden (contactslot probleem, 12V MEET je multimeter wel, maar er kan geen stroom door door een slecht contact).

zet je het contact trouwens aan, of steek je enkel de sleutel in het contact? rond je contactslot zit namelijk zo een ring. zolang er een sleutel in zit, blijft je radio spelen. bij mij is die ring kapot en werkt de radio enkel als ik het contactslot zelf doordraai


Heb de test met het lampje gedaan en het is zoals ge zegt.

Tussen Rood en massa brandt het lampje niet, terwijl ik wel met multimeter 12V meet. Dus volgens u een contact probleem!

Slot opendraaien of waar moet ik gaan zoeken? Kabelbreuk kan al niet?

Ik draai het contact volledig door voor de radio. Auto is aan voor de radio te starten

Alvast bedankt!

golf mkII 16v 07-02-2017 17:27

Gewoon een plus en geschakelde plus van de zekeringkast halen
Zitten genoeg aansluitpunten achterop

diskonaut 08-02-2017 13:28

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
Gewoon een plus en geschakelde plus van de zekeringkast halen
Zitten genoeg aansluitpunten achterop


Die vindt ik achteraan aan zekeringkast? Makkelijk kabels naar de radio te trekken of moet ik een deel demonteren

Alvast bedankt

golf mkII 16v 08-02-2017 13:43

Onderste afdekking links weg halen zijn 5 schroeven
Dan kan je er gemakkelijk bij. Ook bij de zekeringkast
Wel een zekering er tussen zetten

SciroccomTDI 08-02-2017 15:20

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik zie nergens om wat voor auto het gaat?

Er zijn namelijk auto's die op de pin voor "geschakelde + sinds 1980" gewoon de K-Line hebben zitten .. en dan heb je gewoon pech, moet er een extra kabelboompje in komen, of wat er nu is omsolderen..

diskonaut 08-02-2017 15:53

Quote:
Originally Posted by SciroccomTDI
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik zie nergens om wat voor auto het gaat?

Er zijn namelijk auto's die op de pin voor "geschakelde + sinds 1980" gewoon de K-Line hebben zitten .. en dan heb je gewoon pech, moet er een extra kabelboompje in komen, of wat er nu is omsolderen..


Het gaat over een golf 2 gti 8v van 1990. Amerikaans model.

Als iemand toevallig een schema heeft mag altijd posten.

Alle info is altijd handig!

SciroccomTDI 08-02-2017 16:10




Heb je niet een vergelijkbare sticker op de radio? :)

fcapri 09-02-2017 08:31

Quote:
Originally Posted by diskonaut
Heb de test met het lampje gedaan en het is zoals ge zegt.

Tussen Rood en massa brandt het lampje niet, terwijl ik wel met multimeter 12V meet. Dus volgens u een contact probleem!
Slot opendraaien of waar moet ik gaan zoeken? Kabelbreuk kan al niet?
Ik draai het contact volledig door voor de radio. Auto is aan voor de radio te starten

Alvast bedankt!


normaal wordt de autoradio door een ring rond het contactslot aangestuurd, die zal kapot zijn zoals bij mij. mijn radio staat daarom gewoon op het contact geschakeld. als je ff in je zekeirngkast kijkt, ga je zien dat er een paar relais plaatsen vrij zijn. steek daar eens met 1 pin van je multimeter in, en de andere pin aan massa tot je 12V vind (contact aan). zet dan je contact uit. als die 12V dan ook wegvalt, heb je een geschakelde plus gevonden.
ik steek daar dan zo een schuif stekkertje in met een draad +zekering aan en die naar de radio. of je zoekt ergens anders een andere geschakelde plus draad om naar je radio te trekken als je liever een permanente oplossing wil (bv sigaretteaansteker?)



kabelbreuk kan heel zeker een oorzaak zijn, je hebt namelijk een overgangsweerstand dan. bv 10kohm.
jouw multimeter zit in de orde van 10Mohm, daardoor zal je een meetfout hebben van 0.02V (dus 12.3V op de accu levert je 12.28V op je multimeter). echter als je 1mA (milli ampere of 1/1000ste van een ampere) trekt, zal je door die overgangsweerstand van 10kohm maar 2V of minder meer over hebben.
bij belasting zakt zo een spanning onmiddelijk in. daarom dat je in een auto best niet met multimeters werkt maar met lampjes (bv als je eens aan het zoeken bent op een aanhangwagen stekker, je meet dan ook 12V en toch werken je lampen op de aanhanger nooit, zelfde probleem).
een makkelijk ding voor aan autos te werken is zoiets:



je moet al niet je radio gaan vervangen want die lijkt goed ;)

Jeff 09-02-2017 12:28

Quote:
Originally Posted by diskonaut
Probleem is dat ik dit doe maar dit lukt niet. Radio doet niks.

Ik meet tot op de stekker van de radio zelfs mijn 12V (constante) en 12V (geschakelde) dus deze komen binnen.


Als ik dit lees dan kan ik er niks anders van maken dat je bedrading goed is en radio dus niet.

fcapri 09-02-2017 13:20

tenzij de meting fout is. en met een hoogohmige multimeter is een fout snel gemaakt.

als je in je huis met een multimeter meet tussen je aarding en de waterleiding kan je ook makkelijk een spanning meten. tot zelf 230V, en nogthans als je een lamp aansluit tussen je aarding en de waterleiding brand die niet. als je dan tegelijk nog eens meet, staat er 0V.

als ik alle antwoorden van TS bij elkaar tel, dan klopte er gewoon iets niet.
je kan niet overal 12V meten, maar afhankelijk hoe je het aansluit werkt het de ene keer wel en de andere keer niet.

had TS de spanningen gemeten terwijl de stekkers achterop de radio ingeplugged zitten, zou de rode ook geen 12V meer geven ;)


All times are GMT +1. The time now is 15:55.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.