Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Mag ik dit maken? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=22783)

arnus71 11-07-2006 10:05

Mag ik dit maken?
 
Niet alle verrassingen zijn leuk... zoals deze! Een flinke scheur linksvoor bij mijn nieuwe aanschaf, een Jetta uit '88.

Nu de vraag (en hopelijk dat de RDW'ers hier me kunnen helpen): mag ik dit (netjes) maken, of is de schade op een punt dat niet gemaakt MAG worden? De scheur zit voor de toren waar de veerpoot in vastzit...





Franklin 11-07-2006 10:13

als je het netjes maakt en netjes afwerkt ziet niemand het op het eerste gezicht. en denk dan ook niet dat het een punt zal zijn.

Jetta MaNiA 11-07-2006 10:19

Dat is de Jetta GT van Benji :eek:
Die scheur heb ik daar nooit eerder gezien! Zonde!

Maar wel te repareren toch?

arnus71 11-07-2006 10:32

Je bedoelt de Jetta GT van mij!! :D Inderdaad, was van Benji. Mooie scheur, toch? Zit achter het resevoirtankje voor de ruitensproier. Was echt niet te zien.

Maar het gaat er mij om of het mag volgens de richtlijnen die de RDW hanteert, voornamelijk omdat het op een plek zit die mogelijk dragend is.

Bussie komt zo 11-07-2006 11:14

Quote:
Originally Posted by arnus71
Je bedoelt de Jetta GT van mij!! :D Inderdaad, was van Benji. Mooie scheur, toch? Zit achter het resevoirtankje voor de ruitensproier. Was echt niet te zien.

Maar het gaat er mij om of het mag volgens de richtlijnen die de RDW hanteert, voornamelijk omdat het op een plek zit die mogelijk dragend is.


Nou die mag jij gewoon maken hoor.
je mag alles maken.

Melvin 11-07-2006 11:18

je MOET die maken ;)

Jetta MaNiA 11-07-2006 11:42

Fix het! Die wagen verdient het!

arnus71 11-07-2006 11:44

Ben het wel van plan, maar als dan meneer de APK keurmeester zegt: "nee mister Jetti, je mag niet aan dat deel van de caros. lassen", dan ben ik minder blij zeg maar...

steven16v 11-07-2006 11:54

Quote:
Originally Posted by arnus71
Ben het wel van plan, maar als dan meneer de APK keurmeester zegt: "nee mister Jetti, je mag niet aan dat deel van de caros. lassen", dan ben ik minder blij zeg maar...


Als je het goed doet ziet de beste meneer het niet eens.

recaro 11-07-2006 11:56

tuurlijk mag je dit repareren.
gewoon netjes een stuk er in lassen en afwerken.
suc6

Bussie komt zo 11-07-2006 12:59

Quote:
Originally Posted by arnus71
Ben het wel van plan, maar als dan meneer de APK keurmeester zegt: "nee mister Jetti, je mag niet aan dat deel van de caros. lassen", dan ben ik minder blij zeg maar...


en waarom dan niet?
Echt gelul uit de ruimte, proberen gewoon geld uit je zak te trekken.

Berserker 11-07-2006 13:13

dat was hypotetisch gezien ;)

en indd mag je niet lassen aan de dragende delen van een carrosserie....

dus eigenlijk (officieel) zou dit niet mogen geloof ik....


sorry was niet vergeten :redface:

arnus71 11-07-2006 13:14

De reden waarom ik me dit afvraag is omdat de scheur vlak naast de veerpoottoren zit en boven een belangrijk dragend onderdeel van het chassis. Dit lijkt me dus wat anders dan even een plekje op een spatbrod maken.

Maar uit de reacties tot dusver lijkt het geen probleem te geven om dit te maken.

sjampoo 11-07-2006 13:17

Niet helemaal correct.

De RDW en / of APK-keurmeester dienen laswerk wel degelijk te controleren. Als bijvoorbeeld het kenteken van een auto in wordt genomen na een (ernstig) ongeluk, dan dient het voertuig na reparatie door de RDW te worden gekeurd, alvorens het kenteken weer afgegeven wordt.

Het laswerk aan niet dragende delen wordt daarbij wat minder streng beoordeeld, dan dragende delen/kreukelzones etc.

(ken een voorbeeld van een T4 waarbij het laswerk aan de voorste langsdrager opnieuw moest: niet naar tevredenheid van de keurmeester)


Voor zover ik er uberhaupt verstand van heb, mag je zo'n beetje alles repareren aan een auto, zolang het maar goed, en (vak)kundig gebeurd. HOE de las er precies uit dient te zien (overlap, cm aflassen etc etc), dat weet ik niet, maar d'r zijn ongetwijfeld voorschriften voor: Zo ook voor dragende delen.

Oftewel: je mag / moet t repareren, maar de voorschriften bepalen HOE je t moet repareren.

rallye16vt 11-07-2006 15:49

Gewoon rotte eruit, en nieuw stuk erin,(helemaal aflassen) ...en het zit tenminste op een mooie plek, kun je er gemakkelijk bij.
En als je het goed doet zie je er later niks van terug.

Drhardstyle16v 11-07-2006 16:28

AAN dragende delen mag niet gelast worden maar als je IN dragende delen last... ziet niemand het dis wel inlassen niet er overheen

golf mkII 16v 11-07-2006 17:47

Quote:
Originally Posted by sjampoo
Niet helemaal correct.

De RDW en / of APK-keurmeester dienen laswerk wel degelijk te controleren. Als bijvoorbeeld het kenteken van een auto in wordt genomen na een (ernstig) ongeluk, dan dient het voertuig na reparatie door de RDW te worden gekeurd, alvorens het kenteken weer afgegeven wordt.

Het laswerk aan niet dragende delen wordt daarbij wat minder streng beoordeeld, dan dragende delen/kreukelzones etc.

(ken een voorbeeld van een T4 waarbij het laswerk aan de voorste langsdrager opnieuw moest: niet naar tevredenheid van de keurmeester)


Voor zover ik er uberhaupt verstand van heb, mag je zo'n beetje alles repareren aan een auto, zolang het maar goed, en (vak)kundig gebeurd. HOE de las er precies uit dient te zien (overlap, cm aflassen etc etc), dat weet ik niet, maar d'r zijn ongetwijfeld voorschriften voor: Zo ook voor dragende delen.

Oftewel: je mag / moet t repareren, maar de voorschriften bepalen HOE je t moet repareren.





deze rotteplek is APK afkeur,dus moet gelast worden
en net als sjampoo al aangeeft zijn er richtlijnen voor laswerk[proplas afstand]
het gedeelte waar de veerpoot inzit zit vast met puntlassen
weet eventueel nog wel een ervaren lasser

VWRopie 11-07-2006 19:46

Rijd met dat ding naar de RDW en vraag het daar, duidelijker kan niet...

Benji 11-07-2006 20:56

Potverdikke Arnaud, dat had ik zelfs nog nooit gezien! :eek:

sansan 11-07-2006 21:55

Quote:
Originally Posted by arnus71
Je bedoelt de Jetta GT van mij!! :D Inderdaad, was van Benji. Mooie scheur, toch? Zit achter het resevoirtankje voor de ruitensproier. Was echt niet te zien.


en
Quote:
Originally Posted by benji
Potverdikke Arnaud, dat had ik zelfs nog nooit gezien!


Er ontgaat mij iets Hier wordt toch duidelijk gezegd dat je het NIET ziet achter dat reservoir?! :rolleyes:
waarom zou de keuringsmeester het wel zien en de twee eigenaren het niet, zeker als je het netjes last, in de Jettarode lak zet en vanaf de binnenkant goed tectyleert! :chair:

Berserker 12-07-2006 09:40

nou ok, maar toch voor je eigen veiligheid zou ik t toch lassen ;)

arnus71 12-07-2006 10:09

Zo verder rondrijden is geen optie! Levensgevaarlijk. Ik ben er nog niet uit, wordt zwaar ontmoedigd als ik naar die scheur kijk. Ziet er echt niet uit.

Jetta MaNiA 12-07-2006 15:10

Als ie in onderdelen weggaat, ik wil een optie op het blok:D

jettaracing 12-07-2006 21:04

Jongens toch ,wat word hier een probleem van gemaakt ! :eek:
Er kan hier gewoon netjes een stuk in worden gelast ,je kunt er immers van boven en van onder bij !
Als dat alles is wat er aan mankeert ...... :confused:
Een zaterdagmiddag werk ,en je ziet er niks meer van !
Ik heb wel veel erger meegemaakt ,dit stelt echt niks voor.
(ja ,ik heb er ervaring mee ,althans, ik heb ook jaren opel gereden ,en daar zijn ook enkele vierkante meters plaatwerk in verlast...!)

Dus ,conclusie ,las er gewoon netjes een stuk in ,buitenkant eventueel mooi strakplamuren,spuiten ,binnenkant mooi inkitten ,en niemand ziet er weer wat van!
Als er geen grotere problemen zijn in de wereld...... ;)

Arnaud 12-07-2006 21:21

Nou...zal mijn naamgenoot hem zaterdag maar brengen dan? :confused:

arnus71 13-07-2006 14:29

Quote:
Originally Posted by jettaracing
Jongens toch ,wat word hier een probleem van gemaakt ! :eek:
Er kan hier gewoon netjes een stuk in worden gelast ,je kunt er immers van boven en van onder bij !
Als dat alles is wat er aan mankeert ...... :confused:
Een zaterdagmiddag werk ,en je ziet er niks meer van !
Ik heb wel veel erger meegemaakt ,dit stelt echt niks voor.
(ja ,ik heb er ervaring mee ,althans, ik heb ook jaren opel gereden ,en daar zijn ook enkele vierkante meters plaatwerk in verlast...!)

Dus ,conclusie ,las er gewoon netjes een stuk in ,buitenkant eventueel mooi strakplamuren,spuiten ,binnenkant mooi inkitten ,en niemand ziet er weer wat van!
Als er geen grotere problemen zijn in de wereld...... ;)


Het gaat er mij om dat het MAG!! Ik kan me een scenario inbeelden dat ik er mooite neem/kosten maak om dit te maken, en dat er bij controle (APK) wordt geconstateerd dat ik aan chassis delen heb zitten lassen wat helemaal niet mag.

En vergeet niet dat roest ALTIJD 10 keer erger is dan hoe het aan de buitenkant eruit ziet. Dat moet jij weten als je erger hebt meegemaakt.

Magoed. Ik heb een 10e opinion gevraagd bij een goede garage/APK station hier in de buurt, en die zegt dat ik het mag maken. Dus dat gaat nu ook gebeuren.

Meer later!

breadfan83 13-07-2006 14:42

ik heb nog n jetta staan waar je dat deel uit kan flexen...

mocht je nog meer plaatwerk nodig hebben voor die rotte bak (:tongue) kan je dat dr ook wel uit zagen. auto gaat toch naar de sloop, dusj iek maak mooi prijs foor jou: allesj gratisj!

arnus71 13-07-2006 15:12

Erg bedankt voor het aanbod, als je wat dichter bij woonde zou ik zeker langskomen! Sittard is voor mij 3 uur rijden enkele reis...

Fred 13-07-2006 16:34

Quote:
Originally Posted by Drhardstyle16v
AAN dragende delen mag niet gelast worden maar als je IN dragende delen last... ziet niemand het dis wel inlassen niet er overheen



Dit is géén dragend deel, dat begint daar achter pas.....gewoon een nieuw stuk er in (laten) lassen en klaar is kees

breadfan83 13-07-2006 16:50

Quote:
Originally Posted by arnus71
Erg bedankt voor het aanbod, als je wat dichter bij woonde zou ik zeker langskomen! Sittard is voor mij 3 uur rijden enkele reis...


post?

arnus71 14-07-2006 07:36

Ik ga eerst eens het rotte gedeelte eruit slijpen en kijken wat voor plaatwerk ik nodig heb - ik ga proberen om het te fabriceren, het is toch uit het zicht. Het moet gewoon sterk en goed zijn.

Fred 14-07-2006 17:02

Quote:
Originally Posted by arnus71
Ik ga eerst eens het rotte gedeelte eruit slijpen en kijken wat voor plaatwerk ik nodig heb - ik ga proberen om het te fabriceren, het is toch uit het zicht. Het moet gewoon sterk en goed zijn.


Je kan dit deel volgens mij gewoon kopen als vervangdeel.....


All times are GMT +1. The time now is 09:04.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.