![]() |
|
||||
|
||||
![]() Niet alle verrassingen zijn leuk... zoals deze! Een flinke scheur linksvoor bij mijn nieuwe aanschaf, een Jetta uit '88.
Nu de vraag (en hopelijk dat de RDW'ers hier me kunnen helpen): mag ik dit (netjes) maken, of is de schade op een punt dat niet gemaakt MAG worden? De scheur zit voor de toren waar de veerpoot in vastzit... |
|
||||
|
||||
![]() als je het netjes maakt en netjes afwerkt ziet niemand het op het eerste gezicht. en denk dan ook niet dat het een punt zal zijn.
|
|
||||
|
||||
![]() Dat is de Jetta GT van Benji
![]() Die scheur heb ik daar nooit eerder gezien! Zonde! Maar wel te repareren toch? |
|
||||
|
||||
![]() Je bedoelt de Jetta GT van mij!!
![]() Maar het gaat er mij om of het mag volgens de richtlijnen die de RDW hanteert, voornamelijk omdat het op een plek zit die mogelijk dragend is. |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Nou die mag jij gewoon maken hoor. je mag alles maken.
|
|||
|
|||
![]() je MOET die maken
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Fix het! Die wagen verdient het!
|
|
||||
|
||||
![]() Ben het wel van plan, maar als dan meneer de APK keurmeester zegt: "nee mister Jetti, je mag niet aan dat deel van de caros. lassen", dan ben ik minder blij zeg maar...
|
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Als je het goed doet ziet de beste meneer het niet eens.
|
||||
|
||||
![]() tuurlijk mag je dit repareren.
gewoon netjes een stuk er in lassen en afwerken. suc6 |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
en waarom dan niet? Echt gelul uit de ruimte, proberen gewoon geld uit je zak te trekken.
|
||||
|
||||
![]() dat was hypotetisch gezien
![]() en indd mag je niet lassen aan de dragende delen van een carrosserie.... dus eigenlijk (officieel) zou dit niet mogen geloof ik.... sorry was niet vergeten ![]()
Last edited by Berserker : 11-07-2006 at 13:17. |
|
||||
|
||||
![]() De reden waarom ik me dit afvraag is omdat de scheur vlak naast de veerpoottoren zit en boven een belangrijk dragend onderdeel van het chassis. Dit lijkt me dus wat anders dan even een plekje op een spatbrod maken.
Maar uit de reacties tot dusver lijkt het geen probleem te geven om dit te maken. |
|
||||
|
||||
![]() Niet helemaal correct.
De RDW en / of APK-keurmeester dienen laswerk wel degelijk te controleren. Als bijvoorbeeld het kenteken van een auto in wordt genomen na een (ernstig) ongeluk, dan dient het voertuig na reparatie door de RDW te worden gekeurd, alvorens het kenteken weer afgegeven wordt. Het laswerk aan niet dragende delen wordt daarbij wat minder streng beoordeeld, dan dragende delen/kreukelzones etc. (ken een voorbeeld van een T4 waarbij het laswerk aan de voorste langsdrager opnieuw moest: niet naar tevredenheid van de keurmeester) Voor zover ik er uberhaupt verstand van heb, mag je zo'n beetje alles repareren aan een auto, zolang het maar goed, en (vak)kundig gebeurd. HOE de las er precies uit dient te zien (overlap, cm aflassen etc etc), dat weet ik niet, maar d'r zijn ongetwijfeld voorschriften voor: Zo ook voor dragende delen. Oftewel: je mag / moet t repareren, maar de voorschriften bepalen HOE je t moet repareren.
Last edited by sjampoo : 11-07-2006 at 13:20. Reason: zpelvaud |
|
|||
|
|||
![]() Gewoon rotte eruit, en nieuw stuk erin,(helemaal aflassen) ...en het zit tenminste op een mooie plek, kun je er gemakkelijk bij.
En als je het goed doet zie je er later niks van terug. |
|
|||
|
|||
![]() AAN dragende delen mag niet gelast worden maar als je IN dragende delen last... ziet niemand het dis wel inlassen niet er overheen
|
|||
|
|||
![]() Quote:
deze rotteplek is APK afkeur,dus moet gelast worden en net als sjampoo al aangeeft zijn er richtlijnen voor laswerk[proplas afstand] het gedeelte waar de veerpoot inzit zit vast met puntlassen weet eventueel nog wel een ervaren lasser |
|
||||
|
||||
![]() Rijd met dat ding naar de RDW en vraag het daar, duidelijker kan niet...
|
||||
|
||||
![]() Potverdikke Arnaud, dat had ik zelfs nog nooit gezien!
![]()
|
||||
|
||||
![]() Quote:
en Quote:
Er ontgaat mij iets Hier wordt toch duidelijk gezegd dat je het NIET ziet achter dat reservoir?! ![]() waarom zou de keuringsmeester het wel zien en de twee eigenaren het niet, zeker als je het netjes last, in de Jettarode lak zet en vanaf de binnenkant goed tectyleert! ![]()