Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   FF lekker toeren, NOT (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=4261)

VeeDubber 09-08-2004 17:45

FF lekker toeren, NOT
 
Dus ik denk gister: Het is mooi weer, laat ik me MK1-16v (en mezelf natuurlijk) eens trakteren op een mooi toerritje door het Brabantse en Limburgse Landschap. Ben ik het dorp nog niet uit of begint ze op 3 cilinders te lopen, ff gestopt langs de kant van de weg en alle bougiedoppen gecontroleerd: Niks bijzonders te zien.

Dus maar terug naar huis, constateer een vonk en benzine, hmmm, dit ziet er niet goed uit.
Zojuist dus ff compressie gemeten: 12,3-12,3-12,5-0
Helaas, u heeft geen compressie op de 4e cilinder. Vermoedelijk een verbrande klep, dus kunnen we de cilinderkop gaan lichten :S
Pics volgen als ik hem uit elkaar heb genomen....

Marco 09-08-2004 18:08

Tja, dat hedde meeej...

Meteen ff alles vernieuwen in de kop, nieuwe stoters en klepsteelrubbertjes

Pedaalemmer 09-08-2004 18:08

oeh das zuur...en al zeker als je net lekker wilt cruisen..

hajee 09-08-2004 18:19

bah! da's balen.... suc6

Zestienkleppen 09-08-2004 18:43

Gadverdamme, daar zit je ook niet op te wachten...Succes!

niels_g60-power 09-08-2004 23:29

Jah, dat zijn altijd klote dingen.

Ik wou vanavond ook ff een stukje rijden, maakt waarschijnlijk me waterpomp of stuurpomp lawaai. Morgen maar ff de riem eraf en dan voelen.

Stijn 10-08-2004 07:04

Ach ff lekker sleutelen is altijd leuk....

niels_g60-power 10-08-2004 10:04

Vind je.....Ik heb er de laatste tijd al genoeg aan gedaan dacht ik.

OakgreenVR6 10-08-2004 10:24

Maar jij hebt een G60... :D

niels_g60-power 10-08-2004 11:01

Jah, dat is waar....

Zestienkleppen 10-08-2004 12:26

Quote:
Originally Posted by Stijn
Ach ff lekker sleutelen is altijd leuk....


Niet met een hittegolf. Ik wacht lekker tot woensdag of donderdag voordat ik weer wat ga doen aan de auto :biggrin:

Marcski 10-08-2004 12:42

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
Niet met een hittegolf. Ik wacht lekker tot woensdag of donderdag voordat ik weer wat ga doen aan de auto :biggrin:


Ja, same here... ff rustig aan..

Stijn 10-08-2004 14:30

Hittegolf? Pussies. Net een WBX opgebouwd en erin gehangen. Om 10:00 lag de krukas nog op de werkbank, om 20:00 reed m'n bus....kostte wel 4 liter spa, dat wel.

Zestienkleppen 10-08-2004 14:51

Quote:
Originally Posted by Stijn
Hittegolf? Pussies. Net een WBX opgebouwd en erin gehangen. Om 10:00 lag de krukas nog op de werkbank, om 20:00 reed m'n bus....kostte wel 4 liter spa, dat wel.


Tja, dat risico durf ik niet te lopen:


Marcski 10-08-2004 15:22

Quote:
Originally Posted by Stijn
Hittegolf? Pussies. Net een WBX opgebouwd en erin gehangen. Om 10:00 lag de krukas nog op de werkbank, om 20:00 reed m'n bus....kostte wel 4 liter spa, dat wel.


Tis vandaag flink afgekoeld, maar het regent hier al de hele middag, anders was ik ook wel bezig geweest...

Edward 11-08-2004 22:56

too bad Hansch, if you need a hand...ik kan dr toch niks van.....

VeeDubber 14-08-2004 13:33

Vanochtend ff driftig gesleuteld en de kop gelicht van de 16 klepper:




Het is geen verbrande klep....
Aan de schade te zien is er een stuk metaal de motor in komen zetten. De eerste cilinder vanaf de bak heeft het grootste stuk te pakken gekregen en nu is er een klep krom. Ik haalde er een stukje plaatmetaal uit van 0.3-0.5mm dik, het kan geen zuigerveer zijn. Maar wat het wel is??
Dit is in ieder geval het kopgedeelte van de cilinder zonder compressie:




Omdat ik toch bezig was, heb ik meteen mijn Supersprint Spaghetti vast gelast, deze zat namelijk los op het verbindingsstuk:





Maar nu ben ik dus benieuwd wat het geweest is. Misschien iemand van hier die een nuttige suggestie kan doen??
Er zitten stukjes metaal in alle cilinders, de 1e vanaf bak dus het ergste. Het zijn geen zuigerveren en zover ik kan zien ook geen klepzittingen. Zoals gezegd dus maar 1 stukje metaal gevonden..... Wie heeft een nuttige tip??

GTD Special 14-08-2004 20:00

Kan je dat stukje metaal niet even laten zien, wat je in de cilinder gevonden hebt?? Misschien kan het dan beter beoordeeld worden ;)

VeeDubber 14-08-2004 20:10

Het metalen stukje had ik apart gelegd, maar een of andere onverlaat heeft het van mijn gereedschapkist afgestoten en is nu dus kwijt :S

MORREN 14-08-2004 20:15

Ik had het dus ook van de week..
Ging voor een testje want ik vond mijn wagen niet goed rijden..
Compressie op de 1ste cilinder 2 bar!!
Was dus wel een klep helemaal kapot, nu maar gelijk een hele revisie doen, kop en onderblok.
Tis wel opeens heel veel kosten als je er niet op rekend.

Christiaan 15-08-2004 13:53

Heej Hans...waar ben jij aan het sleutelen... :D

VeeDubber 15-08-2004 15:01

Op het werk he, lekker makkelijk
Alles bij de hand, vooral die grote SnapOn kist is een gewaardeerd hulpstuk :D

GTD Special 15-08-2004 19:41

Dat is kl*te zeg dat het stukje metaal weg is :mad:

Misschien kon je uit het metaal herleiden waar het vandaan zou kunnen komen, nu heb je helaas niks. Ik zal als ik jou was toch eerst serieus gaan uitzoeken waar die metaaldeeltjes vandaan komen, anders heb je straks weer hetzelfde gezeik.

Als je er achter bent wat het is, laat je het dan nog even weten... ik ben wel benieuwd (niet dat ik een ramptoerist ben, maar ben gewoon geinteresseerd in de herkomst van het metaal).

Succes met het herstellen van je motor! :wink:

VeeDubber 17-08-2004 19:06

Weer een update:

Vandaag naar het revisiebedrijf geweest en samen de schade geanalyseerd. De meest waarschijnlijke oorzaak is dat de motor heeft gepingeld. Hierdoor ontstaat een zeer typische schade die ik ook had aan me kop (Cilinderkop dan he ;)). Hierdoor is er een stukje uit de zuiger(bodem) gesprongen en dat heeft de zuigerbodem beschadigd. Zodoende heb ik ook een stukje metaal gevonden.

Waarschijnlijk worden de klepgeleiders aan uitlaatzijde vervangen, 1 klep was licht verbrand, nieuwe klepseals en nokkenaskeerring, eventueel vlakken als het nodig is en als het goed is, is ie dan op donderdag klaar.

Om het pingelen te voorkomen ga ik een nieuw ontstekingstijdstip uitpluizen wat goed werkt en overschakelen naar Super98, reed voorheen namelijk 95.....

Edward 17-08-2004 20:36

jep, dat deed ik ook...totdat de prijs van die benzine ff ietsie steeg.

vwleusden 17-08-2004 20:41

ik blijf 98 tanken :) je moet je beestje toch een beetje verwennen he ;)

serge pot 17-08-2004 20:52

6gr voor bdp is standaard .

Pedaalemmer 17-08-2004 21:04

Quote:
Originally Posted by vwleusden
ik blijf 98 tanken :) je moet je beestje toch een beetje verwennen he ;)


me too..altijd 98!

Wahnsinn 17-08-2004 21:05

Ik heb eens 95 in mijn Golf 2 GTI gegooid... Maar toen deed die dus helemaal niks meer... Sprong eerst nog als een bok over de weg... Toen wilde ik weer wegrijden bij een autokennis van me en toen deed die dat dus niet.. :mad: Toen altijd 98 getankt. Is wel duur maar hij rijd, ik kan gelukkig wel binnen 5 mins een duits tankstation bereiken dus dat valt dan wel weer mee.

niels_g60-power 17-08-2004 21:51

Ik rijdt ook altijd op 98, jammer dan dat het duurder is.

Ron21 18-08-2004 08:53

Ik ook met de KR altijd 98.

Edward 22-08-2004 18:27

Ron 21....hele vette avatar!!!

Marco 22-08-2004 18:48

Quote:
Originally Posted by Ron21
Ik ook met de KR altijd 98.


Je naam doet anders vermoeden.......

RON staat in DLD namelijk voor het octaan gehalte, beetje laag RON 21 :)

Ron21 22-08-2004 19:02

:biggrin: scherp volk hiero :wink:

Edward 22-08-2004 19:33

en nog steeds is je avatar FET!!


All times are GMT +1. The time now is 05:49.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.