Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   Het nut van deze olieleiding op een Vortech charger? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=55481)

GerardMkIIVR6 24-05-2009 14:49

Het nut van deze olieleiding op een Vortech charger?
 
Zoals het titel al zegt wat is het nut van deze olie leiding op een vortech SC.
Zit alleen op de V2.
Hij gaat vanaf de hoofdolieleiding naar de uitlaatgedeelte waar eigenlijk geen olie nodig is :confused:
Ivm dat die leidingen altijd zweten wou ik weten of die belangrijk is en of ik hem kan verwijderen.
Wie weet het.


Bluepower 24-05-2009 16:17

Sluit deze daadwerkelijk aan op het uitgaande gedeelte van de compressor? Mogelijk zit die er om evt overdruk op de lagers af te kunnen laten oid?

GerardMkIIVR6 25-05-2009 11:17

Ja zit daadwerkelijk op het uitlaatgedeelte.
Dus voor de overdruk op de lagers?

EricNijssen 25-05-2009 11:33

Zoiets heb ik ook wel eens gehoord, er zit een soort van afsluitventiel op..

GerardMkIIVR6 25-05-2009 12:45

Ok thnx voor de info.

GerardMkIIVR6 25-05-2009 19:33

Geen meer met wat het kan zijn of wat het is?
Dacht dat hier genoeg waren die er verstand van zouden hebben :D

Stijn 25-05-2009 20:08

Wat zie ik nou precies op de foto? Een vertakking van de olieleiding aan het lagerhuis met een leiding die gewoon in de blazende kant van de compressor uitmondt? Lijkt me hoogst apart...

GerardMkIIVR6 25-05-2009 20:48

Kijk Stijn ziet het meteen ;)
Nou wat zou het nut daarvan zijn denk jij?

EricNijssen 25-05-2009 21:27

Kan je het niet losnemen en een overdruk of een vacuum op zetten? Ik heb het eerder zo'n compressor gemonteerd en weet dat het daar klep zit die afsluit of open gaat bij (lijkt mij op die plek)een overdruk..
Vraag het anders eens op vw vortex oid?

EricNijssen 25-05-2009 21:29

Ik bedoel dus eigenlijk ook dat het zoals ik het zie geen olieleiding is maar een vacuum/drukslang..

GerardMkIIVR6 25-05-2009 21:47

Ja klopt lijkt ook op vacuum maar hij zit echt op de splitter van de hoofd olieleiding.
En als je binnen in de blazende kant kijkt zit er een opening maar geen olie drup eraan of wat dan ook.
Want als het geen nut heeft haal ik hem er liever af :D

GerardMkIIVR6 25-05-2009 22:02

Nu even een betere foto.
Rood is de leiding van oliesplitter naar blazende gedeelte.
Groen de hoofd olieleiding.


Stijn 25-05-2009 22:08

Tja ik kan er niet omheen, het zit echt zo aangesloten. Maar ik mis het nut hiervan volledig... Zit er binnenin het compressorhuis aan die leiding iets? Of is het gewoon een 'gat'?

GerardMkIIVR6 25-05-2009 22:11

Gewoon een gat en zelfs op de andere kant zit precies hetzelfde gat maar dan met een afsluitimbus erin.

Stijn 25-05-2009 22:12

Ik pas, ik zou echt niet weten waar dat voor zou dienen. Ik zie niets anders gebeuren dan een hoop olie en rook... Of we missen iets?

GerardMkIIVR6 25-05-2009 22:17

:D ik denk ook dat wel iets missen.
Want ik zie er geen olie uit komen is gewoon droog.
Daarom vraag ik het hier ook maar valt me een beetje tegen de reacties ;)

Stijn 25-05-2009 22:20

Ik wil best testkonijn zijn op mijn VR6 :D :D

Succes met de zoektocht, helaas nog altijd een redelijk zeldzaam zicht hier in NL zo'n Vortech charger, anders wisten er wel meer mensen raad mee :)

GerardMkIIVR6 25-05-2009 22:21

:D
In ieder geval bedankt voor je inzicht.

M.I.V.W 25-05-2009 22:26

Ik doe ook een gok ;)

Zoals ik het zie lijkt het dat wanneer de compressor draait(dus de motor loopt) de druk via deze leiding de toevoer van de olie doorlaat in de compressor.

Er komt dus alleen maar olie in de compressor wanneer hij draait,het kan zijn dat dit ventiel op bepaalde druk pas open gaat en dus alleen maar olie toelaat bij hoge belasting.

Het is een wilde gok :)

RubenD 25-05-2009 22:27

Hoe ziet het er in het huis uit, gewoon een gaatje? Of anders?

Stijn 25-05-2009 22:27

Geen gek idee....

Kun je niet eens in die vertakking kijken? Hoe dat er uit ziet van binnen?

M.I.V.W 25-05-2009 22:29

Quote:
Originally Posted by Stijn
Geen gek idee....

Kun je niet eens in die vertakking kijken? Hoe dat er uit ziet van binnen?



Er zal denk ik een kogeltje inzitten met een veertje.

GerardMkIIVR6 25-05-2009 22:32

Ja kijk dat zou natuurlijk meest logische zijn dat bij druk er een klep/ventiel in die splitter opengaat :thumbup:

Quote:
Originally Posted by M.I.V.W
Ik doe ook een gok ;)

Zoals ik het zie lijkt het dat wanneer de compressor draait(dus de motor loopt) de druk via deze leiding de toevoer van de olie doorlaat in de compressor.

Er komt dus alleen maar olie in de compressor wanneer hij draait,het kan zijn dat dit ventiel op bepaalde druk pas open gaat en dus alleen maar olie toelaat bij hoge belasting.

Het is een wilde gok :)

RubenD 25-05-2009 22:32

Ik bedoelde zelf de aansluiting op de uitgaande zijde van het turbinehuis, hoe zit dat er aan de binnenkant van de slak uit?

En dat blauwe blokje op die foto van die Mk3, is dat gewoon een splitter, geen drukverloopje etc?

Nu ik er over na denk, kan het niet wezen dat er laaddruk op die leiding staat, die daarmee in die splitter een veerkogel (terugslagklepje) meer of minder opent en dat de lagers daardoor meer of minder gesmeerd worden (oliedruk en opbrengst variabel).

En dat de lagers zo langer mee gaan/het beter uithouden bij zware werkomstandigheden.

RubenD 25-05-2009 22:33

Haha, die reactie van MIVW had ik dus nog niet gelezen ;)

GerardMkIIVR6 25-05-2009 22:33

Bedankt mannen :thumbup:
morgen ff kijken ;)
Je bent nooit te oud om wat bij te leren :D

EricNijssen 26-05-2009 06:31

Wat Emiel dus zegt bedoel ik ook, in die blauwe aansluiting zal idd een klepje zitten die bedient wordt dmv druk. het is logisch dat hij bij stil staande motor dicht is dan.
Als hij dicht is zal de olie ook niet terug lopen door het vacuum dat ontstaat..dat zal ook een reden zijn anders moet hij bij elke start druk opbouwen.

Lekker laten zitten dus..

GerardMkIIVR6 26-05-2009 18:03

Jep ik laat hem ook zitten. ;)

Marco 26-05-2009 19:49

slim, anders hadden ze het bij vortech waarschijnlijk al we weg gelaten :)

GerardMkIIVR6 26-05-2009 20:02

Quote:
Originally Posted by Marco
slim, anders hadden ze het bij vortech waarschijnlijk al we weg gelaten :)


Nou das net het wazige bij de andere types van hun zitten die gaatjes wel in de zijkant maar geen leiding ertussen.
Daarom vroeg ik het ;)
De wereld was ook plat totdat iemand ging uitzoeken of het anders was :D

Dub-Detail 26-05-2009 22:38

Ik denk dat MIVW aardig in de goede richting zit.
Ik denk namelijk ook dat het een ventiel is. En waarneer de druk toeneemt en dus de belasting gaat het ventieltje open en word er meer olie doorgevoerd. Dit omdat de oliefilm anders kapot gaat omdat die vortechs enorm veel toeren maken.
Daarnaast zou de extra olie de zaak ook nog lekker koelen.

Kort gezegd is het dus een laaddrukafhankelijksmeersysteem

CorMIVW 27-05-2009 00:55

niet te veel cleanen aan die motor he Gerard!!!

foei!!

;-)

OakgreenVR6 27-05-2009 07:12

Quote:
Originally Posted by SjefG40
Ik denk dat MIVW aardig in de goede richting zit.
Ik denk namelijk ook dat het een ventiel is. En waarneer de druk toeneemt en dus de belasting gaat het ventieltje open en word er meer olie doorgevoerd.
Daarnaast zou de extra olie de zaak ook nog lekker koelen.

Kort gezegd is het dus een laaddrukafhankelijksmeersysteem


Zie de topic nu pas, maar ik kan me ook het meeste hierin vinden. Desalniettemin is het wel apart! :rolleyes:

Quote:
Originally Posted by SjefG40
Dit omdat de oliefilm anders kapot gaat omdat die vortechs enorm veel toeren maken.


Vandaar die actie bij Vortech waarbij je je V1 in mag ruilen tegen een V2?! :)

GerardMkIIVR6 27-05-2009 09:05

Quote:
Originally Posted by CorMIVW
niet te veel cleanen aan die motor he Gerard!!!

foei!!

;-)


Gaat ook niet gebeuren Cor ;)
Kap komt op de meets toch nooit open en bij 200+kmh is het ook niet echt nodig om open te hebben :D


All times are GMT +1. The time now is 20:14.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.