![]() |
vreemd resonerend geluid
Hallo,
sinds ik de jetta heb heb ik last van een zoemend geluid / resonerend geluid, flink aanwezig. Als ik rechtuit rij komt het voor, stuur ik naar rechts dan is het weg. :screwy: Komt ergens van voren uit de motorruimte, en komt boven motor geluid uit. Banden zijn het niet, veren of schokbrekers zijn het niet, aandrijfassen zijn ok. Loopt nergens aan oid. Wat kan het zijn, wat kan het zijn? :confused: |
Je wiellager.
|
ja, denk ik ook, wiellager.
Auto op de krik. en dan je voorwiel ronddraaien en luisteren. als het zoemt, is het misse boel. handig hulpmiddel: zet een schroevendraaier op het einde van de steek-as en tegen je oor. dan hoor je beter. ook je wiel boven en onder vastpakken en dan "wrikken" daarna links en rechts en "wrikken" als je speling hebt is het ook niet goed. hoopt dat je hier wat aan hebt. |
Ik dacht ook aan je wiellager. Misschien makkelijker om rijdend te testen. Je zegt dat als je rechts stuurt het geluid weg is. Als je naar links stuurt zou het erger moeten zijn.
|
vreemd, auto is apk gekeurd. Weliswaar door de eigen garage (met verwijderen van oude vering kwam ik er achter dat 1 achterveer gebroken was) pietje beunhaas dus.
wat zijn de grenzen voor speling? |
Quote:
Waarom zou je er mee door blijven rijden dan? :confused: |
nee, kan ik de ernst van de zak bepalen. ben beetje afhankelijk van vervoer. fietsen kan wel maar is kut en ver.
afspraak garage kan niet meteen de dag erop en ik heb geen lagerpers. snappie? :) |
als ik nu ff 2 lagers ritsel, wie kan dat er ff in jassen dan?
iemand hier bedreven in de klus? |
als je zo'n wiellagertrek setje weet te regelen is het zo gepiept, kan alles onder de auto blijven zitten;
![]() |
marc VRIEND, heb jij dit is je bezit? ;)
|
sorry, ik regel zelf ook altijd zo'n setje :D
|
waar te regelen? ik zal eens om me heen vragen dan.
maar het idee dat het fusee stuk er niet helemaal af hoeft spreekt me wel aan :thumbup: |
ok, even gekeken. linker wiellager vertoont speling tov andere wiel. Best aardig wat vind ik zelf.
In mn P.H. Olving boek zag ik dat je de naaf van de fusee moet persen en en het lager uit de naaf. met hoeveel druk laat deze los? als het met 2 ton moet bijvoorbeeld, krijg je het toch nooit los met een handsetje??? |
geen idee hoeveel druk, maar het is echt niet veel, met een bankschroef en de juiste adapters lukt het ook.
met dat setje kan je er mooi horizontaal kracht op zetten terwijl het nog onder de auto zit en gaat het supersimpel |
2 setjes lager en die kit is altijd nog goedkoper dan laten doen, en steek er ongetwijfeld wat van op.
|
Quote:
Gaat goed in de bankschroef[wel een grote stevige] Teken wel eerst de boutenstand af voor je alles los haalt! |
meteen maar ff de stuurkogels, fuseekogels, naven en bende mee nemen dan
|
Quote:
yup. had even geen tijd voor mijn voorwiellagers. hopsakee 417 euro. oplichters... :mad: terwijl ik zelf al lagers had liggen van 40 euro. zelf doen scheelt echt een berg. |
doet ie t nu wel weer goed je auto?
|
heb nog niet alles binnen, morgen die lager-trek-set halen of hoe dat ook mag heten.
|
dees dus. ziet er solide uit. nu ff uitvogelen hoe t werkt. hoe zit de naaf in het lager vast? conisch? ook persen? |
De naaf zit gewoon vast met een perspassing, voor zover ik weet.
Maar kan ook zijn dat deze geen perpassing heeft en er gewoon uit te halen is, als de centrale moer van de aandrijfas los is gehaal en de aandrijfas is verwijderd. Ik ga er zondag achter komen, ik heb net een 20tons pers opgehaald (kan ik ook alle rubbers van de draagarmen mee vervangen). Succes met het klussen ;) |
voorwiellager zit geperst.
|
merci, we gaan t zien
|
Quote:
wiellager gaan we er met deze tools uitkrijgen. |
ziet er leuk uit zo'n setje. Scheelt idd een hoop werk. Hoe krijg je het nieuwe lager er in? Tool omdraaien en vanaf de andere kant er in trekken?
|
Denk niet dat je zoveel kracht kunt zetten met dat setje maar we gaan het zien even afwachten!!
|
ga een how-to maken....als het lukt he :)
|
Wiellager zit óf tussen 2 grote circlips, óf tussen een circlip en een stootrand
Naaf zit met perspassing in het wiellager, maar waarschijnlijk trek je het lager uit elkaar en hoef je alleen een half glijvlak van de naaf af te tikken met een schroevendraaier Quote:
yup, grotere bus gebruiken tegen het fusee en je trekt hem er zo in Ed, deze volgorde gebruiken; naaf uit wiellager trekken (wiellager trek je altijd uit elkaar, geeft niet) rest van wiellager uit fusee trekken naaf in nieuwe wiellager persen (makkelijkste is oude binnenglijvlak tegen nieuw wiellager aanzetten en daar de druk op uitoefenen, dan blijft het nieuwe wiellager heel) wiellager en naaf in fusee trekken anders "sloop" je je nieuwe wiellager bij monteren naaf, als deze al in het fusee zit. |
Ben ik nou gek, of heb je voor je voorwiellager helemaal geen pers nodig?
(tenzij je schijven voor hebt, dan dus...) |
en je hebt al snel schijven aan de voorzijde....
maar goed, klusje is halverwege. de zooi ligt los, naven eruit, lagers eruit, fusees los gekregen. Wel apart dat de linker spoorstang en de stuurkogel geklonken waren, niet geschroefd. Fusee kogels genageld ook.... ene naaf PURE ellende om eruit te krijgen. 4 doppen gesloopt. andere naaf viel er bijna uit (bij wijze van spreken). Morgen lagers en naven met de post hoop ik, dan kan het er weer op. Al met al een leuke ervaring rijker. kan wel een how-to maken maar het moet eerst uit elkaar, dan weer in elkaar. beetje uitlijnen aan het einde....eigenlijk een beetje een vrijdag middag kutklus. Ik heb een lager trekker setje dus als iemand zijn lager wil wisselen moet ie ff naar hoofddorp komen, dan trek ik hem er wel uit...... marc, goede tip van naaf in lager persen en dat zaakie in fusee persen. Thanx. Greetz |
Moet je er alleen ff aan denken dat de circlip er nog wel weer in moet...
Wat Mark zei, als je de naaf in het nieuwe lager gaat persen doe het dan als volgt: Als een spiesje maken. Eerst het draadeind in je hand nemen. Daarna de naaf er opschuiven, tegen de aanslag aan. Vervolgens het draadeind door de het nieuwe lager (wat al in het fusee geperst zit) steken. Nu kan het oude binnenhuis (van het oude lager dus!) op het draadeind geschoven worden Tot slot kan er weer een dop op (of moer, of wat er ook bij die set zit). Daarna kun je de naaf er in gaan persen. Hopelijk zit het mij zondag iets meer mee ;) |
enige probleem zal dan worden dat er 2 circlips gemonteerd zijn, links en rechts van t lager. De eerste moet geen probleem zijn, bij de tweede (als je de naaf al in het nieuwe lager perst) kom je niet meer in de positie om die tweede circlip te monteren.
bij het verwijderen van de rechter naaf mislukte het ook, lager ging stuk en naaf bleef in het fusee hangen, half in de lager en de tweede circlip. Toen moesten we die circlip er nog tussen uit prutsen met minder dan 1 cm speling. Op die manier weer monteren is in mijn ogen geen optie. maar we gaan het zien, ik ga vandaag onder de brievenbus hangen en als een speer aan het werk. Ik neem de tips en tricks mee het veld in. bedankt allen! |
trouwens,
marc zegt eerst naaf in lager, dan in fusee persen Ruben zegt eerst lager in fusee en dan de naaf er in kep 2 wielen dus kan kijken welke makkelijkst is.... |
Lager eerst in de fusee,dan de naaf
Als je het andersom doet zet je druk opt lager[binnenste kooi] om hem in de fusee te persen |
check!
|
zaak zit er weer onder, loopt als een tiet.
bedankt voor de info. -x- |
en dit verhaal krijgt nog een heel erg leuke wending.....foto's volgen
|
Mooi dat zo'n setje goed werkt.:thumbup: Las net al wat het vervolg was, dat is gelukkig nog beperkt gebleven.. Stel je voor dat je een kuil in de snelweg was tegengekomen.....
|
All times are GMT +1. The time now is 21:37. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.