Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   spooring veranderen? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=100695)

steppie86 03-06-2012 19:39

spooring veranderen?
 
Hallo allemaal vandaag even me schroefsetje gemonteerd :thumbup:
Alleen nu viel het me op dat me wielen niet spooren was voor de tijd ook al zo.
Ik bedoel niet het camber maar me toe me voorste wielen staan naar buiten.




Hoe kan ik dit veranderen bij mijn a4 kan ik aan mijn kogels draaien werkt dit bij mijn golf 1 ook zo want heb al gekeken maar zag geen schroefdraad en zat ook muur vast.
Ik kan de auto ook laten uitlijnen maar dat wil ik pas doen als ik nieuwe banden eromheen ga leggen.

gr stephan

Yellowbug 03-06-2012 19:44

Gewoon naar de uitlijnspecialist rijden en opnieuw laten uitlijnen. Da's de enige goede manier om het goed te krijgen, tenzij je graag vaak nieuwe banden koopt :shake:
Het kan idd zijn dat de spoorstang goed vast zit en dat je maar aan één kant kunt verdraaien. Proberen de schroefdraad zo goed mogelijk schoon te maken en flink met kruipolie inspuiten waar je hem kunt verstellen.
Warmstoken helpt ook wel eens. ;)

steppie86 03-06-2012 19:49

Oke zal dan aan de rechter kant zijn denk ik want links kan ik nergens aan draaien. :)

Yellowbug 03-06-2012 19:52

Quote:
Originally Posted by steppie86
Ja dat snap ik maar ik ga em nu niet laten uitlijnen en over 4 maanden weer als ik nieuwe banden eromheen laat leggen :)

Als je nieuwe banden monteert, hoef je niet extra uit te lijnen. Dat doe je alleen als je iets aan de ophanging of stuurinrichting hebt gedaan.
Als er nieuwe banden op worden gelegd, worden ze alleen uitgebalanceerd ;)

Erik Baas 03-06-2012 19:53

Je kunt er zelf wel iets aan doen: een van de spoorstangen is in lengte verstelbaar, wsch. ook nog met een borgmoer. Aan de andere kant: met nieuwe banden hoef je de auto toch niet meteen weer te laten uitlijnen ?

steppie86 03-06-2012 19:58

Oke bedankt voor de tips dacht altijd als je nieuwe banden eromheen legt dat hij dat opnieuw uitgelijnt moet worden :screwy:

Yellowbug 03-06-2012 20:02

Quote:
Originally Posted by steppie86
Oke bedankt voor de tip dat dacht ik altijd als je nieuwe banden eromheen legt dat hij dat opnieuw uitgelijnt moet worden :screwy:

En je zult merken dat je meteen een veeeeel beter stuurgedrag krijgt :thumbup:

golf mkII 16v 03-06-2012 21:00

Zonder stuurbekrachteging is alleen de rechter verstelbaar
Een goed uitgelijnde auto is een must

golf1gti83 03-06-2012 21:51

touwtje van voor naar achter over het hard van het voor en achter wiel
en dan een blokje van 3 cm op de band van het achter wiel
dan moet de voorband het touwtje net raken
zodat de voorwielen toespoor krijgen.
laten uitlijnen is beter, maar je zit er heel dicht bij zo

dakeraf 04-06-2012 11:14

Als je wacht met uitlijnen op nieuwe banden komt dat moment vrij snel. Want als de wielen zo staan als jij vertelt zijn je banden zo weg.

steppie86 04-06-2012 11:37

Quote:
Originally Posted by dakeraf
Als je wacht met uitlijnen op nieuwe banden komt dat moment vrij snel. Want als de wielen zo staan als jij vertelt zijn je banden zo weg.


Jah klopt daarom ga ik het eerst op de boven genoemde manier doen nu heb je heel veel wrijving dus snelle slijtage ;)

MartinW0527 04-06-2012 22:40

Breng em maar gewoon even naar een bedrijf die daar de juiste apparatuur voor heeft, dan is het gewoon goed, want je kan mij niet wijs maken dat je je wielstanden op de seconde nauwkeurig af kan stellen op het oog.

Spierings 04-06-2012 23:02

Quote:
Originally Posted by MartinW0527
Breng em maar gewoon even naar een bedrijf die daar de juiste apparatuur voor heeft, dan is het gewoon goed, want je kan mij niet wijs maken dat je je wielstanden op de seconde nauwkeurig af kan stellen op het oog.

Gewoon even laten uitlijnen voor het beste resultaat.
Maar meeste uitlijners stellen hem ook niet af op seconden ;)
Seconden zijn bijna onmogelijk af te stellen.

1 graad = 60 minuten = 3600 seconden :D
Meeste uitlijnapparaten doen graden en minuten.

Yellowbug 05-06-2012 08:43

Quote:
Originally Posted by golf1gti83
touwtje van voor naar achter over het hard van het voor en achter wiel
en dan een blokje van 3 cm op de band van het achter wiel
dan moet de voorband het touwtje net raken
zodat de voorwielen toespoor krijgen.
laten uitlijnen is beter, maar je zit er heel dicht bij zo

Moet een voorwielaangedreven auto niet een beetje Toe-out hebben?
Zoals jij het beschrijft krijg je Toe-in :confused:
(Maar het is iig beter dan ze heel erg naar buiten of binnen laten staan :) )
Ik zou er niet mee gaan zitten klooien en gewoon naar de uitlijnspecialist gaan (dus niet de kwik fit hè :eek: )

Erik Baas 05-06-2012 14:05

Een klein beetje toe-in is goed, de auto zal dan gemakkelijker "vanzelf" rechtuit willen rijden. Zie http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html , daar wordt ook uitgelegd hoe men bij de afstelling van race-auto's (!) omgaat met de verschillen tussen voor- en achteraangedreven wagens.

Yellowbug 05-06-2012 14:18

Volgens dit stukje uit jou link klopt mijn verhaal toch.

Remember also that toe will change slightly from a static situation to a dynamic one. This is is most noticeable on a front-wheel-drive car or independently-suspended rear-drive car. When driving torque is applied to the wheels, they pull themselves forward and try to create toe-in. This is another reason why many front-drivers are set up with toe-out in the front. Likewise, when pushed down the road, a non-driven wheel will tend to toe itself out. This is most noticeable in rear-drive cars.

Je aangedreven wielen trekken zich naar voren, waardoor de sporing zich wijzigt naar toe-in. Maar nogmaals iets verkeerd is beter dan helemaal fout ;)

Erik Baas 05-06-2012 14:33

Ja en nee; let op het uitroepteken achter "race-auto's" ! ;-)

golf1gti83 05-06-2012 21:30

ik heb mijn golf 4 als voorbeeld gepakt
camber nagemeten met een waterpas op de velg :rolleyes:
werkt best aardig, maar toen de auto helemaal klaar was
toch 4 punts laten uitlijnen voor 50 euro.
maar goed dat ik gewacht heb tot de auto helemaal klaar was
want er was toch nog een voorwiellager niet helemaal fris :D


All times are GMT +1. The time now is 21:44.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.