Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   distributieprobleem (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=101289)

dead end 18-06-2012 18:04

distributieprobleem
 
Hallo

Ik ga hier zo duidelijk mogelijk mijn probleem proberen uitleggen:

kwou van mijn golfje 2 van 85 met 1300 motortje de distributieriem vervangen.
zodus ik daaraan begonnen,

ik stoot al onmiddelijk op een probleem de onderste poelie (die met het riempje voor de alternator) moest er af gehaald worden om de onderste afdekkap te kunnen losmaken en het merkpunt van de krukaspoelie te zien...

ik dacht die 4 inbus boutjes eruit n de poelie komt er zo af :thumbup:
dit was gaan waar dus begon ik met die grote centrale bout los te maken.

vanaf hier ging het mis, ik hoorde een soort 'rubberachtig geklik' toen ik die bout zeer lichtjes kon verdraaien.

nu vermoed ik dat ik daardoor de positie van de krukas tov de nokkenas om zeep geholpen heb want ik krijg de motor niet meer gans rond gedraaid door met de sleutel aan de poelie te draaien :confused:

hier ben ik dan gestopt want je voelde duidelijk dat de zuigers tegen de kleppen aan zaten..

nu is mijn vraag hoe ik het moet oplossen ?
logischer wijs moet die poelie er dus sowiso af om de merkpunten terug op de juiste plek te kunnen zetten ?


als iemand mij hier een uitleg over kan geven hoor ik ze graag,
of als iemand mij zou willen komen helpen ik ben van gent altijd welkom ik leer iets bij en jij verdient er iets aan :)

tim_j 18-06-2012 18:09

Klinkt inderdaad alsof je de nok om zeep hebt geholpen. Gingen de 4 imbusboutjes niet los? Weet niet zeker of het nokje te repareren is.. Anders wordt het krukas of onderblok vervangen.

dead end 18-06-2012 18:57

Quote:
Originally Posted by tim_j
Klinkt inderdaad alsof je de nok om zeep hebt geholpen. Gingen de 4 imbusboutjes niet los? Weet niet zeker of het nokje te repareren is.. Anders wordt het krukas of onderblok vervangen.


jawel ze zijn er alle 4 uit maar de poelie kwam nog niet los...

wat bedoel je juist met dat nokje ? kan het niet gwn zijn dat de riem een aantal tanden is overgeslaan en daarom de zuigers tegen de kleppen zitten ?

tim_j 18-06-2012 19:35

Kan je de poelie er niet met wat meer geweld af wrikken?
Dan zou je moeten kijken of de boel nog op tijd staat. Als dat zo is en je raakt nog steeds de kleppen is het nokje zeer waarschijnlijkstuk.

dead end 18-06-2012 22:05

Quote:
Originally Posted by tim_j
Kan je de poelie er niet met wat meer geweld af wrikken?
Dan zou je moeten kijken of de boel nog op tijd staat. Als dat zo is en je raakt nog steeds de kleppen is het nokje zeer waarschijnlijkstuk.


dus volgens jou zou de poelie er met die 4 boutjes los te maken moeten af kunnen ? zonder die grote bout los te maken ? zal ik morgen eens probern,
zit er wrs al 30 jaar op dus grote kans dat het beetje vast zit :thumbup:

dead end 19-06-2012 11:31

Oke update:

poelie is er af gekomen (zat gewoon zeer vast geroest) krukas draait vrij rond en nokkenas ook dus ik denk dat er niets kapot is ? gewoon op merkpunten zetten en riempje leggen tog :)

wel eerst de waterpomp los krijgen die is precies nogal gesteld op zijn huidige verblijfplaats en wil niet loskomen

The_Maxx 19-06-2012 15:55

waterpomp ook vervangen
Poelie moet er op zitten om op merkteken te kunnen zetten ;) hoeft er alleen af om de riem eraf te halen. Centrale bout is enkel voor het krukastandwiel, die los je alleen als je de keerring wilt vervangen bijvoorbeeld.

Riempje op merktekens goed leggen. En dan zorgen dat je als je de boel gespannen hebt, even alle boegies eruit draait en de motor met de hand ronddraait. Dat moet zonder geluid of weerstand kunnen. Zo niet staat of je riem niet goed, of je kleppen zijn krom.
Als de boegies er niet uit zijn krijg je weerstand doordat je minimaal 1 zuiger omhoog probeert te duwen die comprimeert. ;)

Succes!

dead end 19-06-2012 16:12

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
waterpomp ook vervangen
Poelie moet er op zitten om op merkteken te kunnen zetten ;) hoeft er alleen af om de riem eraf te halen. Centrale bout is enkel voor het krukastandwiel, die los je alleen als je de keerring wilt vervangen bijvoorbeeld.

Riempje op merktekens goed leggen. En dan zorgen dat je als je de boel gespannen hebt, even alle boegies eruit draait en de motor met de hand ronddraait. Dat moet zonder geluid of weerstand kunnen. Zo niet staat of je riem niet goed, of je kleppen zijn krom.
Als de boegies er niet uit zijn krijg je weerstand doordat je minimaal 1 zuiger omhoog probeert te duwen die comprimeert. ;)

Succes!



prachtige uitleg bedankt!

idd waterpomp ligt hier al klaar :)

tim_j 19-06-2012 16:37

Kijk van te voren hoe de timing op de krukpoelie is. Het streepje kan links of recht van het visje staan. Zo moet de nieuwe riem dan ook getimed worden. Succes!

Audi1981 19-06-2012 16:55

Das een beetje achteraf opgemerkt, de TS moet een nul-instelling doen, dwz zonder oude referentie de riem er goed opleggen. De vorige post gaf de juiste route :thumbup:

dead end 19-06-2012 17:19

dat gleufje op de krukaspoelie moet gewoon tussen die 2 tandjes zitten zeker ?

tim_j 19-06-2012 17:41

Ik dacht dat er een 'O' op stond (Oberst Stoten Punkt)
ik vertelde dat omdat de riem bij mij in de 'nulstand' 1 tandje ernaast zat.
Zowieso even met de hand rond om te kijken of de boel vrij loopt.

dead end 19-06-2012 17:54

cva kwas dat sowiso van plan :)
kan je ergens een nulpunt op je vliegwiel zien ofzo ?
das meestal nauwkeuriger

dead end 19-06-2012 17:59

en kent er iemand een trukje om een vastgeroeste waterpomp los te krijgen

3 boutjes zijn er uit dus dat is het niet :tongue:

dead end 19-06-2012 18:16




dit is wat ik heb als merkpunt, samen met een gleufje in de krukaspoelie

The_Maxx 19-06-2012 18:28

Denk dat je hier wel wat aan hebt:


Niet mijn plaatje ;)

O staat voor Obere Toter Punkt (bovenste dode punt)
Z is het punt waarop je de ontsteking moet afstellen bij een standaard blok.

Visje steekt trouwens gewoon uit als de onderste kap erop zit.

dead end 19-06-2012 21:37

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Denk dat je hier wel wat aan hebt:


Niet mijn plaatje ;)

O staat voor Obere Toter Punkt (bovenste dode punt)
Z is het punt waarop je de ontsteking moet afstellen bij een standaard blok.

Visje steekt trouwens gewoon uit als de onderste kap erop zit.

ja die foto ban ik ook onlangs tegen gekomen :thumbup:

maar die letters staan er bij mij dus duidelijk niet meer op of is het dan tog een ander systeem ?

dead end 19-06-2012 21:42




dus het groefje op die krukaspolie moet overeen komen met de rode lijn dan ?

tim_j 21-06-2012 08:45

Er tegenaan als ik de ilustratie zo zie.

The_Maxx 21-06-2012 12:21

weet niet waarom je met die rode lijn aan komt? het nokje is je referentiepunt, zie afbeelding. Hij moet dus tegen het deel van de O aan.
Overigens wel de vsnaar poelie. Die van de krukas dat bolletje wat daar op staat is enkel om ervoor te zorgen dat je die poelie altijd op de juiste manier monteert.


All times are GMT +1. The time now is 09:56.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.