![]() |
riemen vervangen
Zoals de titel al zegt ben ik van plan om de riemen van mn lupo te vervangen
Nu is mijn vraag hoe blokeer ik het blok om de onderste poelie los te krijgen ? Het wordt voor mij de eerste keer dat ik zoiets zelf ga doen dus alle tips zijn welkom |
Hoeft niet geblokeerd te worden. Gewoon alles op de merktekens zetten en de 4 boutjes uit de krukaspoelie halen
|
Quote:
En de poelie van de multyriem dan die zit met zo'n 12 kant bout vast het gaat om de1.4 16v met airconditioning |
Je kunt het blok niet blokkeren, je hebt een tegenhouder nodig om de poelie los en vast te halen.
|
Quote:
Oké en waar haal ik zoiets vandaan ? En hoe ziet zoiets eruit? |
Quote:
Kopen of ergens lenen, misschien ergens informeren waar ze ook de nokkenas blokkeergereedschap hebben. VW 3415 ![]() |
Oké thanx ik zal eens informeren waar ik zoiets kan lenen
|
Gaat dat niet gewoon met een luchtsleutel? of kom je er dan niet bij?
Vroeger toen ik nog in de brommers en scootertjes zat haalden we de poelies er ook zo af. |
Met lucht sleutel is het inderdaad zomaar los. Bij een 1400 16v kun je in de nokkenastandwielen gewoon 2 boortjes 7mm volgens mij in doen en hem dus zo blokeren
|
Quote:
2 boortjes 7? Maar dan kunnen ze te opzichte van elkaar toch nog draaien of heb ik het nu mis |
Gaat zo misschien wel los met een luchtsleutel, maar je moet hem ook goed vast zetten, het is een gok hoe vast je hem zet.
Als hij los komt zal je meer schade hebben als een losse poelie ;) ALs je hem blokkeert met boortjes/boutjes kun je de nokkenassen nog iets draaien, dus je moet extra opletten dat je het goed doet. Met het blokkeer gereedschap heb je daar minder last van. |
Ik monteer al jaren de riemen zo. Gaat heel makkelijk en als je wat gevoel hebt ervoor weet je wel wat vast genoeg is met een luchtsleutel
|
Ik kan mn luchtsleutel op verschillende krachten zetten.
|
Dat iets al jaren goed gaat betekent niet dat het de juiste manier is :thumbup:
|
Quote:
Inderdaad, meeste luchtsleutels gaan niet heel erg vast. |
Een kijkshop luchtsleutel misschien niet maar ik werk met snap-on gereedschap
En daar hoeft echt niet aangetwijfeld te worden. Maar buiten dat, de 4 m8 boutjes moeten ook niet extreem vast want ze knappen zo |
Quote:
Ben zelf 14 jaar automonteur geweest, dus weet wel het verschil tussen en goed en slecht gereedschap. Maar een 1.4 16v heeft geen 4 boutjes maar een centrale bout welke de riemschijf en het tandwiel vast houd. In tegenstelling met die 4 boutjes moet de centrale bout wel erg vast en moet deze officieel ook vervangen worden. Is ook lomp als je die 4 m8 boutjes met de luchtsleutel doet, deze hoeven maar handvast (30Nm) |
Heb je gelijk in. Ben in de war aangezien bijna alle vag modellen voorzien zijn van 4 boutjes. Ik snap jou ook helemaal maar ik vervang ze altijd op mijn manier net zoals dealer aangegeven en gaat altijd goed. De centrale bout vervang ik niet al is het aangegeven. Al heb ik al een 16v gehad met bijna 4 ton en heb hem uit voorzorg toch vervangen
|
Maar ondertussen weet hij nog steeds niet hoe de riem te vervangen :)
|
Riemen zijn inmiddels vervangen ben er ongeveer 3 uurtjes mee bezig geweest ik heb zelf ff een tooltje gemaakt op mn werk werkte prima
|
All times are GMT +1. The time now is 22:36. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.