Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Lupo, Fox en Up! (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=77)
-   -   riemen vervangen (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=110573)

jaydee 10-02-2013 12:07

riemen vervangen
 
Zoals de titel al zegt ben ik van plan om de riemen van mn lupo te vervangen
Nu is mijn vraag hoe blokeer ik het blok om de onderste poelie los te krijgen ?
Het wordt voor mij de eerste keer dat ik zoiets zelf ga doen dus alle tips zijn welkom

road runner 10-02-2013 13:11

Hoeft niet geblokeerd te worden. Gewoon alles op de merktekens zetten en de 4 boutjes uit de krukaspoelie halen

jaydee 10-02-2013 13:18

Quote:
Originally Posted by road runner
Hoeft niet geblokeerd te worden. Gewoon alles op de merktekens zetten en de 4 boutjes uit de krukaspoelie halen


En de poelie van de multyriem dan die zit met zo'n 12 kant bout vast het gaat om de1.4 16v met airconditioning

Spierings 10-02-2013 13:52

Je kunt het blok niet blokkeren, je hebt een tegenhouder nodig om de poelie los en vast te halen.

jaydee 10-02-2013 13:58

Quote:
Originally Posted by Spierings
Je kunt het blok niet blokkeren, je hebt een tegenhouder nodig om de poelie los en vast te halen.


Oké en waar haal ik zoiets vandaan ?
En hoe ziet zoiets eruit?

Spierings 10-02-2013 14:13

Quote:
Originally Posted by jaydee
Oké en waar haal ik zoiets vandaan ?
En hoe ziet zoiets eruit?

Kopen of ergens lenen, misschien ergens informeren waar ze ook de nokkenas blokkeergereedschap hebben.

VW 3415


jaydee 10-02-2013 14:16

Oké thanx ik zal eens informeren waar ik zoiets kan lenen

joostvw 10-02-2013 14:20

Gaat dat niet gewoon met een luchtsleutel? of kom je er dan niet bij?
Vroeger toen ik nog in de brommers en scootertjes zat haalden we de poelies er ook zo af.

road runner 10-02-2013 15:11

Met lucht sleutel is het inderdaad zomaar los. Bij een 1400 16v kun je in de nokkenastandwielen gewoon 2 boortjes 7mm volgens mij in doen en hem dus zo blokeren

jaydee 10-02-2013 15:34

Quote:
Originally Posted by road runner
Met lucht sleutel is het inderdaad zomaar los. Bij een 1400 16v kun je in de nokkenastandwielen gewoon 2 boortjes 7mm volgens mij in doen en hem dus zo blokeren

2 boortjes 7? Maar dan kunnen ze te opzichte van elkaar toch nog draaien of heb ik het nu mis

Spierings 10-02-2013 18:04

Gaat zo misschien wel los met een luchtsleutel, maar je moet hem ook goed vast zetten, het is een gok hoe vast je hem zet.
Als hij los komt zal je meer schade hebben als een losse poelie ;)

ALs je hem blokkeert met boortjes/boutjes kun je de nokkenassen nog iets draaien, dus je moet extra opletten dat je het goed doet. Met het blokkeer gereedschap heb je daar minder last van.

road runner 10-02-2013 19:34

Ik monteer al jaren de riemen zo. Gaat heel makkelijk en als je wat gevoel hebt ervoor weet je wel wat vast genoeg is met een luchtsleutel

joostvw 10-02-2013 23:34

Ik kan mn luchtsleutel op verschillende krachten zetten.

Audi1981 12-02-2013 22:32

Dat iets al jaren goed gaat betekent niet dat het de juiste manier is :thumbup:

Spierings 13-02-2013 18:44

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Dat iets al jaren goed gaat betekent niet dat het de juiste manier is :thumbup:

Inderdaad, meeste luchtsleutels gaan niet heel erg vast.

road runner 13-02-2013 18:50

Een kijkshop luchtsleutel misschien niet maar ik werk met snap-on gereedschap
En daar hoeft echt niet aangetwijfeld te worden.

Maar buiten dat, de 4 m8 boutjes moeten ook niet extreem vast want ze knappen zo

Spierings 13-02-2013 19:17

Quote:
Originally Posted by road runner
Een kijkshop luchtsleutel misschien niet maar ik werk met snap-on gereedschap
En daar hoeft echt niet aangetwijfeld te worden.

Maar buiten dat, de 4 m8 boutjes moeten ook niet extreem vast want ze knappen zo

Ben zelf 14 jaar automonteur geweest, dus weet wel het verschil tussen en goed en slecht gereedschap.

Maar een 1.4 16v heeft geen 4 boutjes maar een centrale bout welke de riemschijf en het tandwiel vast houd.
In tegenstelling met die 4 boutjes moet de centrale bout wel erg vast en moet deze officieel ook vervangen worden.

Is ook lomp als je die 4 m8 boutjes met de luchtsleutel doet, deze hoeven maar handvast (30Nm)

road runner 15-02-2013 23:27

Heb je gelijk in. Ben in de war aangezien bijna alle vag modellen voorzien zijn van 4 boutjes. Ik snap jou ook helemaal maar ik vervang ze altijd op mijn manier net zoals dealer aangegeven en gaat altijd goed. De centrale bout vervang ik niet al is het aangegeven. Al heb ik al een 16v gehad met bijna 4 ton en heb hem uit voorzorg toch vervangen

2H-2H 15-02-2013 23:50

Maar ondertussen weet hij nog steeds niet hoe de riem te vervangen :)

jaydee 18-02-2013 21:02

Riemen zijn inmiddels vervangen ben er ongeveer 3 uurtjes mee bezig geweest ik heb zelf ff een tooltje gemaakt op mn werk werkte prima


All times are GMT +1. The time now is 22:36.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.