Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Ontcijfer de code (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=131151)

lkocken 30-12-2014 22:02

Ontcijfer de code
 
Vandaag bezig geweest met het schoonmaken en klaarmaken van mijn blok.
Nu ben ik het volgende aan het uitzoeken.
Het gaat om een golf s automaat uit 1980
Motorcode jb 317 625
Maar op zowel onderblok als kop staat toch echt 1.6 :screwy:
Wordt ik nou gek of....????









arno2000 30-12-2014 22:09

Onderblok is een 1.6. De 1.5 inhoud word door de kortere kop gerealiseerd. Dit hoort dus orgineel zo.

Jeff 30-12-2014 22:14

Het is 1457 cc :D

lkocken 30-12-2014 22:16

Maar op de kop staat ook 1.6 klopt dit ook dan?

lkocken 04-01-2015 21:48

Niemand?

Johan1982MK1 04-01-2015 21:53

Had mijn oude jb motor ook. Stond ook overal 1.6 op. Ook op de kop.

KennyH 04-01-2015 22:12

Bij de mijne ook ;)

En daarom worden ze vaak onterecht als 1.6 automaat aangeboden.

Johan1982MK1 04-01-2015 23:07

Klopt. Goed naar de motorcode kijken dus in zo'n geval.

tim_j 04-01-2015 23:43

Quote:
Originally Posted by arno2000
Onderblok is een 1.6. De 1.5 inhoud word door de kortere kop gerealiseerd. Dit hoort dus orgineel zo.


Is het dan niet heel eenvoudig om er dan een 'echte' 1.6 van te maken? :D De motorcode blijft dan alsnog JB

Johan1982MK1 05-01-2015 14:01

Quote:
Originally Posted by arno2000
Onderblok is een 1.6. De 1.5 inhoud word door de kortere kop gerealiseerd. Dit hoort dus orgineel zo.


Kortere kop? Wat bedoel je daarmee?
Volgensmij is de boring en de slag gewoon anders toch? Van de 1500.
Nooit naastelkaar gezet deze 2 blokken maar snap ff niet hoe je die 100cc cilinderinhoud compenseert met een cilinderkop.

lkocken 05-01-2015 15:32

Zal dan toch eens een geboortcertificaat opvragen.
Begon te twijfelen.... Maar kon bijna niet.
Gekocht van eerste eigenaar met 78000 km 👍

yuli 05-01-2015 16:13

De JB heeft beperkte mogelijkheden snel vanaf stappen als je meer wil. Ondanks dat is het toch een bigblock dus je hebt daarna keuze genoeg.

Der Typ Siebzehn 05-01-2015 17:17

De boring is bij de 1,5 JB hetzelfde als bij zijn 1,6 voorganger met de code "FP", blokken JB + FP zijn in principe hetzelfde, alleen heeft de JB 'n andere krukas met 'n kortere slag. Boring is bij beide iets van 79 mm, alleen de slag was bij de "FP" 80 en bij de JB 73,5mm (zo de getallen uit mijn kop) Ze hebben die 1,6 op blok en kop bij de JB hoogstwaarschijnlijk alleen zo gelaten ivm 't produktieproces, gietvormen etc zouden anders wellicht (licht) aangepast moeten worden om alleen maar dat getal "1,6" weg te krijgen. Bovendien werd in (m.u.v. de Golf) de Jetta en Scirocco naast de 1,5 L "JB" met 70 pk ook nog 'n 1,6L met 85 PK aangeboden. Het hangt allemaal met elkaar samen, "Gleichteileproduktion" noemen de PrĂ¼usse dat, dezelfde onderdelen voor meerdere dingen toepassen, in dit geval voor blokken met dezelfde boring, maar door diverse krukassen verschillende cc's.

Later bij de Golf 2 hebben ze hetzelfde gedaan, uit de 1,8L (boring 81mm, slag als ik 't goed heb 86mm) hebben ze 'n 1,6L ontwikkeld, met dezelfde boring, maar weer 'n kortere slag (77,5 of zoiets). Op die 1,6L Golf 2 blokken staat 1,8 (net zoals dus op 'n "echte" 1,8), maar gelukkig niet op de cilinderkop daarvan.

Quote:
Originally Posted by yuli
De JB heeft beperkte mogelijkheden snel vanaf stappen als je meer wil. Ondanks dat is het toch een bigblock dus je hebt daarna keuze genoeg.


Bij 't duitse "Golf1info.forum" is er iemand die zweert bij die 1,5 JB blokken, doet daar 'n hoop oldschool tuning mee, nickname "Der Hesse" (of zoiets), als je ziet wat die gast daar aan pk's uithaalt zou ik nog niet zo zeggen dat 'n JB beperkt is qua mogelijkheden.

Johan1982MK1 05-01-2015 17:27

Quote:
Originally Posted by Der Typ Siebzehn
De boring is bij de 1,5 JB hetzelfde als bij zijn 1,6 voorganger met de code "FP", blokken JB + FP zijn in principe hetzelfde, alleen heeft de JB 'n andere krukas met 'n kortere slag. Boring is bij beide iets van 79 mm, alleen de slag was bij de "FP" 80 en bij de JB 73,5mm (zo de getallen uit mijn kop) Ze hebben die 1,6 op blok en kop bij de JB hoogstwaarschijnlijk alleen zo gelaten ivm 't produktieproces, gietvormen etc zouden anders wellicht (licht) aangepast moeten worden om alleen maar dat getal "1,6" weg te krijgen. Bovendien werd in (m.u.v. de Golf) de Jetta en Scirocco naast de 1,5 L "JB" met 70 pk ook nog 'n 1,6L met 85 PK aangeboden. Het hangt allemaal met elkaar samen, "Gleichteileproduktion" noemen de PrĂ¼usse dat, dezelfde onderdelen voor meerdere dingen toepassen, in dit geval voor blokken met onder elkaar verschillende cc's.


Kijk aan. precies wist ik het niet, wel logisch dat het verschil in cm3 door de kortere slag komt en niet dmv een cilinderkop.
Nuttige info :thumbup: :thumbup:

Der Typ Siebzehn 05-01-2015 17:30

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Kijk aan. precies wist ik het niet, wel logisch dat het verschil in cm3 door de kortere slag komt en niet dmv een cilinderkop.
Nuttige info :thumbup: :thumbup:


Thanks, ik kan die verschillende "Big-block" specs bijna dromen :D

lkocken 05-01-2015 18:15

Quote:
Originally Posted by Der Typ Siebzehn
Thanks, ik kan die verschillende "Big-block" specs bijna dromen :D



Top bedankt voor de info.
:thumbup:

lkocken 05-01-2015 18:17

En ja ik weet het een jb is beperkt maar wil de auto eerst origineel opbouwen en blok netjes maken.
Daarna kan ik altijd nog zien.......( al denkt ik vaak aan een 1.8 kr/pl met throttle body's )

Johan1982MK1 05-01-2015 19:33

Loopt goed hoor een 16v in een golf1 ;)

Der Typ Siebzehn 05-01-2015 20:39

Quote:
Originally Posted by lkocken
Top bedankt voor de info.
:thumbup:


You're welcome !


All times are GMT +1. The time now is 03:44.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.