Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Wat vervangen bij vermoedelijk versleten draagarmrubbers? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=132794)

markhietbrink 31-03-2015 13:45

Wat vervangen bij vermoedelijk versleten draagarmrubbers?
 
Hallo,

Ik vermoed dat mijn draagarmrubbers van mijn golf 2 1.6ez 3traps automaat uit 1984 versleten zijn, de auto voelt ietswat zweverig aan en ondanks uitlijnen trekt die iets naar links. Ook bij het afremmen en dieper remmen bij het stoplicht trekt die iets naar opzij.

Als je op een klinkerweg of ongelijke weg rijdt en dan wat langzamer hoor je geklapper (vermoedelijk linksvoor).

Moet ik dan de stabilisatorstang, spoorstang, draagarmrubbers, fuseekogels vervangen of? Stuurkogels? En uiteraard weer uitlijnen.

De auto staat op een schroefset!

Groeten Mark.

tim_j 31-03-2015 14:20

ja wil je het grondig, alles vervangen.

Maar het is eenvoudiger om even op jacht te gaan naar het versleten onderdeel.

markhietbrink 31-03-2015 14:37

Quote:
Originally Posted by tim_j
ja wil je het grondig, alles vervangen.

Maar het is eenvoudiger om even op jacht te gaan naar het versleten onderdeel.

Draagarmrubbers sws, maar volgens mij kost alles samen de kop niet

Johan1982MK1 31-03-2015 14:57

klapperend geluid kan ook de fusee zijn idd. kost niet zoveel en zit er zo onder.

markhietbrink 01-04-2015 08:42

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
klapperend geluid kan ook de fusee zijn idd. kost niet zoveel en zit er zo onder.


Aangezien alles losligt, is het toch verstandig de draagarmrubbers, fusees, spoor-/stabilisatorstangen ook te vervangen? En stuurkogels is daar nog wat aan te controleren?

Meeste lukt me wel en anders wel met een aantal kameraden, maar moet even de juiste info hebben :P

kroeps 01-04-2015 09:24

Bij Claus von Essen kan je voor 120 euro een complete set inclusief PU rubbers bestellen. Is echt een aanrader.

Johan1982MK1 01-04-2015 09:54

Idd, zou alles in 1x doen. Als je later toch nog een stuurkogel of fuseekogel stuk hebt moet je ook weer uitlijnen.

Bontje 02-04-2015 08:42

idd de claus von essen sets zijn erg aan te raden!

Herm Schreurs 02-04-2015 12:15

Ik zou je zeker geen PU lagers aanraden.

Neem voor de draagarmen:
voorste kleine: origineel
achterste grote: Golf mk4 R32 (massief)

klapperend geluid kan ook nog je toplager zijn.

Dopue 02-04-2015 12:18

Quote:
Originally Posted by Herm Schreurs
Ik zou je zeker geen PU lagers aanraden.

Neem voor de draagarmen:
voorste kleine: origineel
achterste grote: Golf mk4 R32 (massief)

klapperend geluid kan ook nog je toplager zijn.


of die van de audi TT zijn ook massief :thumbup:

Bontje 02-04-2015 13:23

Wat is de reden voor geen PU ?
Heb er al een aantal jaren mee gereden en beviel me goed en zonder problemen...

Herm Schreurs 02-04-2015 13:54

Quote:
Originally Posted by Dopue
of die van de audi TT zijn ook massief :thumbup:

Yep correct, zijn ook dezelfde ;)

Quote:
Originally Posted by Bontje
Wat is de reden voor geen PU ?
Heb er al een aantal jaren mee gereden en beviel me goed en zonder problemen...

Uit eigen ervaring.
En omdat ik vind dat PU lagers, ophangrubbers etc "overgewaardeerd" en vooral ge-hyped wordt, op internet.
Een heel stug alternatief is ook nog de vibra-technics insert.

Helaas speelt bij veel mensen de prijs de grootste rol bij een dergelijke aanschaf in combinatie met heel veel lezen op internet en zal men op de een of andere manier niet meer voor origineel kiezen.
Mijn advies, en ik ben er in een heel ver-, grijs verleden best wel mee bezig geweest, is:
Origineel mk4 R32/TT rubber monteren icm met een originele kleine en je draagarm is dusdanig star. Je kent hem niet meer terug als je een versleten originele gewent bent :thumbup:

markhietbrink 02-04-2015 17:19

Quote:
Originally Posted by Herm Schreurs
Yep correct, zijn ook dezelfde ;)


Uit eigen ervaring.
En omdat ik vind dat PU lagers, ophangrubbers etc "overgewaardeerd" en vooral ge-hyped wordt, op internet.
Een heel stug alternatief is ook nog de vibra-technics insert.

Helaas speelt bij veel mensen de prijs de grootste rol bij een dergelijke aanschaf in combinatie met heel veel lezen op internet en zal men op de een of andere manier niet meer voor origineel kiezen.
Mijn advies, en ik ben er in een heel ver-, grijs verleden best wel mee bezig geweest, is:
Origineel mk4 R32/TT rubber monteren icm met een originele kleine en je draagarm is dusdanig star. Je kent hem niet meer terug als je een versleten originele gewent bent :thumbup:



Wat zijn PU rubbers? :confused:
En je hebt het over de kleine, maar neem beide mee. Voorkant zijn 4 rubbers als ik het goed heb? Toplagers zijn net nieuw, had al wel iets geklapper toen ik nog standaard reed op originele poten en oude lagers.

Dopue 02-04-2015 19:33




dit zijn PU rubbers
grote en kleine zie je nu toch wel ;)
grote links kleine rechts op afbeelding

Herm Schreurs 02-04-2015 21:47

Quote:
Originally Posted by Dopue



dit zijn PU rubbers
grote en kleine zie je nu toch wel ;)
grote links kleine rechts op afbeelding

Thanks Dopue! :thumbup:

markhietbrink 03-04-2015 09:12

Zijn het er zelfs 3? :P En waar staat PU eigenlijk voor?
Maar gewoon originele erin doen?

VwGolfMK2VW 03-04-2015 14:44

Quote:
Originally Posted by markhietbrink
Zijn het er zelfs 3? :P En waar staat PU eigenlijk voor?
Maar gewoon originele erin doen?


Nee t zijn er 2.. Links en rechts
Die "achterop" de foto in het rood is van je stabilisatorstang.

Je kunt gewoon origineel nemen of de update naar massieve r32/tt rubbers voor t grote rubber.

Maar zoals zovaak gezegd.. T originele spul is vaak zo oud dat je je auto met origineel nieuw spul ook al niet weer kent

jappie86 15-04-2015 18:11

PU staat voor polyurethaan, dus een stuk stugger vergeleken met originele rubbers.

VwGolfMK2VW 16-04-2015 16:58

Even een vraagje tussendoor.

Ik heb vorige week ook mijn draagarm rubbers vervangen van mijn jetta mk2.
Ik heb dus gekozen voor de originele horizontale en de r32 grote ronde.
Nou viel mij op dat in de originele ronde van die spanbussen zitten die de draaiarm centreren in het subframe.
Het r32 rubber heeft dit niet, maar daar in tegen is het gat wel kleiner en zit de bout er zo goed als pas in..

Toch heb ik het idee dat er nog enigsinds speling op zit..

Iemand hier ervaring mee?

tim_j 16-04-2015 20:11

Het r32 rubber valt ruimer om de bout, dat klopt. Ik kijk zelf altijd door het gat of die goed gecentreerd zit. En dan draai ik de bout er op 90nm in.

Dus, wel de bout wel op 90nm aangetrokken.?
wat ook kan, rubber is stijver. nu komt er een ander makement aan het licht.


All times are GMT +1. The time now is 10:58.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.