Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 31-03-2015, 13:45
markhietbrink markhietbrink is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 291
Default Wat vervangen bij vermoedelijk versleten draagarmrubbers?

Hallo,

Ik vermoed dat mijn draagarmrubbers van mijn golf 2 1.6ez 3traps automaat uit 1984 versleten zijn, de auto voelt ietswat zweverig aan en ondanks uitlijnen trekt die iets naar links. Ook bij het afremmen en dieper remmen bij het stoplicht trekt die iets naar opzij.

Als je op een klinkerweg of ongelijke weg rijdt en dan wat langzamer hoor je geklapper (vermoedelijk linksvoor).

Moet ik dan de stabilisatorstang, spoorstang, draagarmrubbers, fuseekogels vervangen of? Stuurkogels? En uiteraard weer uitlijnen.

De auto staat op een schroefset!

Groeten Mark.

Last edited by markhietbrink : 31-03-2015 at 13:47.
Reply With Quote
  #2  
Old 31-03-2015, 14:20
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

ja wil je het grondig, alles vervangen.

Maar het is eenvoudiger om even op jacht te gaan naar het versleten onderdeel.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #3  
Old 31-03-2015, 14:37
markhietbrink markhietbrink is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 291
Default

Quote:
Originally Posted by tim_j
ja wil je het grondig, alles vervangen.

Maar het is eenvoudiger om even op jacht te gaan naar het versleten onderdeel.

Draagarmrubbers sws, maar volgens mij kost alles samen de kop niet
Reply With Quote
  #4  
Old 31-03-2015, 14:57
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

klapperend geluid kan ook de fusee zijn idd. kost niet zoveel en zit er zo onder.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #5  
Old 01-04-2015, 08:42
markhietbrink markhietbrink is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 291
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
klapperend geluid kan ook de fusee zijn idd. kost niet zoveel en zit er zo onder.


Aangezien alles losligt, is het toch verstandig de draagarmrubbers, fusees, spoor-/stabilisatorstangen ook te vervangen? En stuurkogels is daar nog wat aan te controleren?

Meeste lukt me wel en anders wel met een aantal kameraden, maar moet even de juiste info hebben :P
Reply With Quote
  #6  
Old 01-04-2015, 09:24
kroeps's Avatar
kroeps kroeps is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2007
Posts: 617
Default

Bij Claus von Essen kan je voor 120 euro een complete set inclusief PU rubbers bestellen. Is echt een aanrader.
__________________
Golf MK2 GTI G60 Edition One
Reply With Quote
  #7  
Old 01-04-2015, 09:54
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Idd, zou alles in 1x doen. Als je later toch nog een stuurkogel of fuseekogel stuk hebt moet je ook weer uitlijnen.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #8  
Old 02-04-2015, 08:42
Bontje's Avatar
Bontje Bontje is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 458
Default

idd de claus von essen sets zijn erg aan te raden!
__________________
Who Am I: klik

Ik rij niet hard, maar wel voor je!
Reply With Quote
  #9  
Old 02-04-2015, 12:15
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Ik zou je zeker geen PU lagers aanraden.

Neem voor de draagarmen:
voorste kleine: origineel
achterste grote: Golf mk4 R32 (massief)

klapperend geluid kan ook nog je toplager zijn.
Reply With Quote
  #10  
Old 02-04-2015, 12:18
Dopue's Avatar
Dopue Dopue is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 191
Default

Quote:
Originally Posted by Herm Schreurs
Ik zou je zeker geen PU lagers aanraden.

Neem voor de draagarmen:
voorste kleine: origineel
achterste grote: Golf mk4 R32 (massief)

klapperend geluid kan ook nog je toplager zijn.


of die van de audi TT zijn ook massief
Reply With Quote
  #11  
Old 02-04-2015, 13:23
Bontje's Avatar
Bontje Bontje is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 458
Default

Wat is de reden voor geen PU ?
Heb er al een aantal jaren mee gereden en beviel me goed en zonder problemen...
__________________
Who Am I: klik

Ik rij niet hard, maar wel voor je!
Reply With Quote
  #12  
Old 02-04-2015, 13:54
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Quote:
Originally Posted by Dopue
of die van de audi TT zijn ook massief

Yep correct, zijn ook dezelfde

Quote:
Originally Posted by Bontje
Wat is de reden voor geen PU ?
Heb er al een aantal jaren mee gereden en beviel me goed en zonder problemen...

Uit eigen ervaring.
En omdat ik vind dat PU lagers, ophangrubbers etc "overgewaardeerd" en vooral ge-hyped wordt, op internet.
Een heel stug alternatief is ook nog de vibra-technics insert.

Helaas speelt bij veel mensen de prijs de grootste rol bij een dergelijke aanschaf in combinatie met heel veel lezen op internet en zal men op de een of andere manier niet meer voor origineel kiezen.
Mijn advies, en ik ben er in een heel ver-, grijs verleden best wel mee bezig geweest, is:
Origineel mk4 R32/TT rubber monteren icm met een originele kleine en je draagarm is dusdanig star. Je kent hem niet meer terug als je een versleten originele gewent bent

Last edited by Herm Schreurs : 02-04-2015 at 14:04.
Reply With Quote
  #13  
Old 02-04-2015, 17:19
markhietbrink markhietbrink is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 291
Default

Quote:
Originally Posted by Herm Schreurs
Yep correct, zijn ook dezelfde


Uit eigen ervaring.
En omdat ik vind dat PU lagers, ophangrubbers etc "overgewaardeerd" en vooral ge-hyped wordt, op internet.
Een heel stug alternatief is ook nog de vibra-technics insert.

Helaas speelt bij veel mensen de prijs de grootste rol bij een dergelijke aanschaf in combinatie met heel veel lezen op internet en zal men op de een of andere manier niet meer voor origineel kiezen.
Mijn advies, en ik ben er in een heel ver-, grijs verleden best wel mee bezig geweest, is:
Origineel mk4 R32/TT rubber monteren icm met een originele kleine en je draagarm is dusdanig star. Je kent hem niet meer terug als je een versleten originele gewent bent



Wat zijn PU rubbers?
En je hebt het over de kleine, maar neem beide mee. Voorkant zijn 4 rubbers als ik het goed heb? Toplagers zijn net nieuw, had al wel iets geklapper toen ik nog standaard reed op originele poten en oude lagers.
Reply With Quote
  #14  
Old 02-04-2015, 19:33
Dopue's Avatar
Dopue Dopue is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 191
Default




dit zijn PU rubbers
grote en kleine zie je nu toch wel
grote links kleine rechts op afbeelding
Reply With Quote
  #15  
Old 02-04-2015, 21:47
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Quote:
Originally Posted by Dopue



dit zijn PU rubbers
grote en kleine zie je nu toch wel
grote links kleine rechts op afbeelding

Thanks Dopue!
Reply With Quote
  #16  
Old 03-04-2015, 09:12
markhietbrink markhietbrink is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 291
Default

Zijn het er zelfs 3? :P En waar staat PU eigenlijk voor?
Maar gewoon originele erin doen?
Reply With Quote
  #17  
Old 03-04-2015, 14:44
VwGolfMK2VW VwGolfMK2VW is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 981
Default

Quote:
Originally Posted by markhietbrink
Zijn het er zelfs 3? :P En waar staat PU eigenlijk voor?
Maar gewoon originele erin doen?


Nee t zijn er 2.. Links en rechts
Die "achterop" de foto in het rood is van je stabilisatorstang.

Je kunt gewoon origineel nemen of de update naar massieve r32/tt rubbers voor t grote rubber.

Maar zoals zovaak gezegd.. T originele spul is vaak zo oud dat je je auto met origineel nieuw spul ook al niet weer kent
__________________
Daily koekblik: Volkswagen jetta 1.6 8v '90
Fun: Aprillia Dorsoduro 1200 ‘14
Reply With Quote
  #18  
Old 15-04-2015, 18:11
jappie86 jappie86 is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 723
Default

PU staat voor polyurethaan, dus een stuk stugger vergeleken met originele rubbers.
Reply With Quote
  #19  
Old 16-04-2015, 16:58
VwGolfMK2VW VwGolfMK2VW is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 981
Default

Even een vraagje tussendoor.

Ik heb vorige week ook mijn draagarm rubbers vervangen van mijn jetta mk2.
Ik heb dus gekozen voor de originele horizontale en de r32 grote ronde.
Nou viel mij op dat in de originele ronde van die spanbussen zitten die de draaiarm centreren in het subframe.
Het r32 rubber heeft dit niet, maar daar in tegen is het gat wel kleiner en zit de bout er zo goed als pas in..

Toch heb ik het idee dat er nog enigsinds speling op zit..

Iemand hier ervaring mee?
__________________
Daily koekblik: Volkswagen jetta 1.6 8v '90
Fun: Aprillia Dorsoduro 1200 ‘14
Reply With Quote
  #20  
Old 16-04-2015, 20:11
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Het r32 rubber valt ruimer om de bout, dat klopt. Ik kijk zelf altijd door het gat of die goed gecentreerd zit. En dan draai ik de bout er op 90nm in.

Dus, wel de bout wel op 90nm aangetrokken.?
wat ook kan, rubber is stijver. nu komt er een ander makement aan het licht.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?

Last edited by tim_j : 16-04-2015 at 20:17.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum