Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Archief (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=74)
-   -   Dry sump op je vw (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=15318)

bobby-digital 17-11-2005 20:20

Dry sump op je vw
 
klikkerdeklikklik

kan iemand me eens vertellen wat hier nu het voordeel van is eigenlijk???

VeeDubber 17-11-2005 20:29

Door dry-sump kan je carter vervallen/verkleind worden tot het absolute minimum, waardoor de inbouwhoogte van je motor afneemt. Hierdoor zou je de motor dus lager kunnen plaatsen waardoor het zwaartepunt lager wordt. Dat is 1 voordeel van dry-sump.

Een ander belangrijk voordeel is dat je bij heftig rijgedrag (bijvoorbeeld hoge-snelheidsbochten) altijd olie ter beschikking hebt omdat het een druksysteem is. Dat is eigenlijk het belangrijkste voordeel van een dry-sump.

Marco 17-11-2005 23:56

Oftewel, ideaal voor de autocross !! :D

bobby-digital 18-11-2005 08:43

ah ok, d8 al zoiets.....
staat nog wel eens wat leuk spul op autocross.nl te koop

Clifton 18-11-2005 16:13

Dry sump smering werkt beter in snelle bochten bijvoorbeeld. Als alle olie naar een kant in de motor wordt geduwd en klotsschotten niet meer voldoen. Een gewone pomp zou dan droog kunnen komen te staan. Het is dus met name geschikt voor op het circuit. Voor de autocross kan inderdaad de lagere carterpan een voordeel zijn. Ook kan je je oliedruk gewoon instellen op de pomp. Het is een mooi systeem, alleen een beetje prijzig. Maar als je een dure motor aan het bouwen bent is het soms nodig.

Lieuwe 24-11-2005 10:30

In mijn boek van motortechniek @ school staat;

Voordelen;
- Geen olieaanzuigproblemen meer t.g.v. hoge bochtensnelheden
- Motorstand niet van belang voor goede smering
- Kleine carterpan geeft meer bodemvrijheid of een lager zwaartepunt
- Oliekoeling beter te regelen


All times are GMT +1. The time now is 01:04.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.