Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Vraag en Aanbod > Archief
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 17-11-2005, 20:20
bobby-digital's Avatar
bobby-digital bobby-digital is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 2,336
Send a message via MSN to bobby-digital
Default Dry sump op je vw

klikkerdeklikklik

kan iemand me eens vertellen wat hier nu het voordeel van is eigenlijk???
  #2  
Old 17-11-2005, 20:29
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,881
Default

Door dry-sump kan je carter vervallen/verkleind worden tot het absolute minimum, waardoor de inbouwhoogte van je motor afneemt. Hierdoor zou je de motor dus lager kunnen plaatsen waardoor het zwaartepunt lager wordt. Dat is 1 voordeel van dry-sump.

Een ander belangrijk voordeel is dat je bij heftig rijgedrag (bijvoorbeeld hoge-snelheidsbochten) altijd olie ter beschikking hebt omdat het een druksysteem is. Dat is eigenlijk het belangrijkste voordeel van een dry-sump.
__________________
  #3  
Old 17-11-2005, 23:56
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Oftewel, ideaal voor de autocross !!
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
  #4  
Old 18-11-2005, 08:43
bobby-digital's Avatar
bobby-digital bobby-digital is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 2,336
Send a message via MSN to bobby-digital
Default

ah ok, d8 al zoiets.....
staat nog wel eens wat leuk spul op autocross.nl te koop
  #5  
Old 18-11-2005, 16:13
Clifton's Avatar
Clifton Clifton is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 154
Default

Dry sump smering werkt beter in snelle bochten bijvoorbeeld. Als alle olie naar een kant in de motor wordt geduwd en klotsschotten niet meer voldoen. Een gewone pomp zou dan droog kunnen komen te staan. Het is dus met name geschikt voor op het circuit. Voor de autocross kan inderdaad de lagere carterpan een voordeel zijn. Ook kan je je oliedruk gewoon instellen op de pomp. Het is een mooi systeem, alleen een beetje prijzig. Maar als je een dure motor aan het bouwen bent is het soms nodig.
  #6  
Old 24-11-2005, 10:30
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,870
Default

In mijn boek van motortechniek @ school staat;

Voordelen;
- Geen olieaanzuigproblemen meer t.g.v. hoge bochtensnelheden
- Motorstand niet van belang voor goede smering
- Kleine carterpan geeft meer bodemvrijheid of een lager zwaartepunt
- Oliekoeling beter te regelen



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum