Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   velgen van honda onder mijn jetta (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=41467)

remcojetta 09-04-2008 17:28

velgen van honda onder mijn jetta
 
Ik had een paar leuke velgen gezien afkomstig van een honda accord oid. Ze zijn 14 inch en steek 4x100.
Gaan deze gewoon passen of passen honda velgen niet op mijn jetta 2.

Alvast bedankt!

Tjaap 09-04-2008 17:33

past wel, maar je moet het het center uitdraaien, geloof dat honda 53mm is en vw 57
andersom past wel zonder problemen.

maniacmark 09-04-2008 18:09

moet je andersom geen centreerringen gebruiken voor de 4 mm verschil?

Tjaap 09-04-2008 18:19

centreerringen zijn overrated

remcojetta 09-04-2008 19:22

uhm heb net f contact gehad met de man van de velgen van de honda en hij zegt dat het gat 56,1 mm is? kan dat kloppen?

Bas 09-04-2008 19:25

Ja, zie ook hier. Dan moet je ze nog een halve mm uit (laten) draaien.

remcojetta 09-04-2008 19:31

Thnx voor de reacties. Wordt niets denk ik want de et-waarde wijkt ook aardig af. et38 van de jetta en et 45 van de honda.

Bas 09-04-2008 19:33

Is de breedte hetzelfde? Anders kun je altijd nog spoorverbreders pakken.

remcojetta 09-04-2008 19:45

ja geloof het wel 185 banden zitten er op en op de jetta ook

Bas 09-04-2008 19:56

En de velgbreedte?
De et-waarde scheelt maar 7mm, dus dat valt wel mee toch?

Tjaap 09-04-2008 20:44

ja zou geen probleem moeten zijn, foto van de velgen?

RubenD 09-04-2008 20:45

Quote:
Originally Posted by Tjaap
centreerringen zijn overrated

Kun je dat ook onderbouwen. Ben het er namelijk niet mee eens ;)

Tjaap 09-04-2008 20:48

2 jaar met een Honda met VW velgen gereden, nooit problemen mee gehad.

chris 09-04-2008 21:14

En als je kruislings in stappen je bouten vastzet,centreren je bouten je wiel ook gewoon..

RubenD 09-04-2008 23:04

De functie van je naaf is niet alleen het centreren van je wiel. Maar ook het doorgeven van de wielkrachten aan de rest van de auto. Die wielbouten alleen hebben wat dat aangaat niet veel vlees en worden daar behoorlijk op afschuiving belast.

Om die afschuiving te verminderen is er de wielnaaf. Deze heeft veel oppervlak en als deze netjes past dan lijd deze het merendeel van de wielkrachten naar de rest van de auto (wielophanging). Vandaar dat ik altijd zeg: Monteer ook de centreerringen. En daarbij, het zal je een keer 15,- kosten ;)

Bas 09-04-2008 23:07

:goodpost:

Tjaap 09-04-2008 23:08

en wat vind jij dan van spacers?

kiwi-gti 10-04-2008 07:52

Zonder centreerringen ( uitgaande van te grate naafdiameter in de velg ) loop je het risico op trillingen en onbalans. Hoe goed je ook kruislings vastdraait.

Voor die ca 12-15 euro aan ringen zou ik die gewoon plaatsen.
Heb ook wel zonder gereden zonder problemen, maar heb ook ervaren hoe het rijdt als het wiel door gebrek aan deze ringen niet goed te centreren lijkt. Dan ga je snel op zoek naar de juiste ringen...

RubenD 10-04-2008 11:21

Spacers heb je ook met centreerringen.

martiepartie 10-04-2008 12:20

dat zijn ook de duurdere (betere).

Wielbouten vangen de kracht van het wiel niet op, dat doet het klemoppervlak tussen naaf en velg. Die klemkracht tussen deze delen wordt opgewekt door de wielbouten.

Schuifspanning geintegreerd over het oppervlak = gelijk aan klemkracht. Is de kracht (belasting) op de velg zo groot dat het klemoppervlak de velg niet meer op zijn plaats kan houden, dan zijn je wielbouten de enige die de velg op zijn plaats houden.
Met een centreerring vangt de centreerring de belasting op en zijn de bouten alleen om de velg op zijn plek te houden.

Rijden zonder centreerringen is echt niet verstandig. Heel veel nieuwerwetse sportvelgen hebben geen vlakke achterkant meer, waardoor het klemoppervlak niet hele groot meer is.


All times are GMT +1. The time now is 23:35.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.